PDA

View Full Version : kappen



Bastijn
18 juli 2003, 12:08
ik ben van plan mn nieuwe bas, de Yamaha SBV500 te versieren met een nieuwe brug, en kappen over de brug en de elementen, puur voor het uiterlijk. Nu vraag ik mij af, hebben die kappen ook nog een invloed op het geluid, of zijn ze uitgevonden, puur voor het uiterlijk??

hier een voorbeeld:

http://www.fender.com/gear/gear.php?partno=0190302

Bates15
18 juli 2003, 12:34
Een element maakt gebruik van magnetische velden om geluid te produceren. Doordat je een snaar laat trillen in het magnetisch veld van een pickup zal het element een spanning opwekkwn die weer wordt versterkt door je amp.

Een stalen kap tussen je snaren en je elemant zal wel van invloed zijn op de klank. Een stalen kap over de snaren zou geen verschil mogen maken. Maar.......... magnetische velden kan je buigen. Je kan ze enigsinds beinvloeden. Het zou dus kunnen zijn dat het wat uit maakt. Geen idee hoe en of wat maar dat weet iemand anders vast wel.

Clunk
18 juli 2003, 13:18
volgens mij slapt dat voor geen meter...

naja, wel stylish :D
ghehehe...

Jeremy B.
18 juli 2003, 13:59
volgens mij slapt dat voor geen meter...

naja, wel stylish :D
ghehehe...

Marcus Miller vind van wel :razz:

basswasp
18 juli 2003, 16:43
De kappen-theorie volgens mij:

Vroeger waren elementen een stuk minder willekeurig met wat ze oppikten. Veel elementen namen ook vaak storingen etc op en werkten er microfonisch. Om dit een beetje te beperken heeft Fender er toen kappen over het element gezet die het element beschermd van storingen van buitenaf.

Nu zijn elementen een stuk beter en zijn de kappen eigenlijk overbodig. Ze dienen dus alleen nog voor de sier, alhoewel... Miller liet een kap op zijn signature-model zetten voor de sier, maar inmiddels is hij er van afhankelijk omdat hij zijn hand op de kap laat rusten. Sommige bassisten die met een plectrum spelen doen dit ook, dacht ik.

Clunk
19 juli 2003, 11:24
volgens mij slapt dat voor geen meter...

naja, wel stylish :D
ghehehe...

Marcus Miller vind van wel :razz:

weet ik...
maar hem begrijp ik niet.. alhoewel, ik heb zelf nog nooit op een bas met kappen gespeeld, en toch als ik er naar kijk denk ik dat ze best onhandig kunnen zijn... naja...

Bazz
19 juli 2003, 12:10
Naja, weet het ook niet, het ziet er wel onwijs vet uit, ik zou er wel de moeite van het wennen voor nemen!!!

Nu we het toch over aanpassingen hebben, http://www.simscustom.com/ , da's de site waar je ledjes in je hals kan laten bouwen!!!

Vet mooi

Clunk
19 juli 2003, 15:38
i know...

maar voor dat geld doe ik het liever niet...

ken ik beter doorsparen en iets egt moois kopen :D

bassopotmus
19 juli 2003, 21:23
Een stalen kap tussen je snaren en je elemant zal wel van invloed zijn op de klank. Een stalen kap over de snaren zou geen verschil mogen maken. Maar.......... magnetische velden kan je buigen. Je kan ze enigsinds beinvloeden. Het zou dus kunnen zijn dat het wat uit maakt. Geen idee hoe en of wat maar dat weet iemand anders vast wel.


Uhm het zit OVER je snaren..


En ja iedereenz egt indd dat het was omstoring te voorkomen, het zal wel zo zijn geweest..Ik vind ze gewoon uber geil!!

En leds? Niet naar sims maar naar een bouwer in ned zelf, much cheaper

Venomer
21 juli 2003, 12:21
De kap over de brug was ook bedoeld om de dempers (ja, dempers inderdaad...) onder te verstoppen.

Even je brug bijstellen is er trouwens niet meer bij, met zo'n kap!

bassopotmus
21 juli 2003, 18:41
Vintage is zozo niet gemakkelijk, Ik MOET me hals er eerst afhalen voor ik me trusrod kan aandraaien, dan moet ik ongeveer gokken hoever het moet, dan weer erop zetten..Dan snaren op spanning brengen en dan hopelijk staat je hals goed, zo niet, alles eraf stellen alles erop...

Vintage rulez nou eenmaal...niet voor mensen die weinig gedult en technische kennis hebben :wink:

Bastijn
21 juli 2003, 19:24
hee clunk!

slap jij op de hoogte van je halselement?
dat deed ik eerst namelijk, totdat mn basleraar me vertelde dat je moet slappen op de hoogte van je laatste fretten, en t poppen doe je net onder je fretboard. in dat geval heb je nog heel veel speelruimte voordat je bij je halskap in de buurt komt.

en idd Marcus Miller slapt ook met halskap. dus moet bovenstaande wel kloppen.

Clunk
21 juli 2003, 23:59
ik slap normaal gesproken onder me hals , verveel ik me, ken ik ook de hals nog oplopen met me duim :D ghehe, puur voor de vage tonen, als ik op mn element zou slappen, zou dat een slechtere kwaliteit geven, speel ik bv een nummer van korn, maakt het niet uit, dat ratelt en bromt toch maar wat, maar als ik een normaal rhcp nummer zou spelen gewoon bij laatste fret jah, en plukken doe ik net onder de hals (boven hals element)

tja, en het is maar net wat je zelf het prettigst vind klinken en spelen...

ik moest van mn leraar eig ook met mn duim evenwijdig met de snaren slappen, tot ik em overtuigd had dat paralel net zo makkelijk was..
al moet je er wel mee oppassen dat je je andere snaren niet raakt als je begint met slappen...

*voor mij dan*

en ik zei ook al dat ik nog nooit met kap had gespeeld,
maar het ziet er zo onhandig uit...

niels_r
22 juli 2003, 10:26
ik moest van mn leraar eig ook met mn duim evenwijdig met de snaren slappen, tot ik em overtuigd had dat paralel net zo makkelijk was..


Ehm.. parallel is evenwijdig??

:roll:

Jeremy B.
22 juli 2003, 12:24
ehehehe

basswasp
22 juli 2003, 12:49
Parallel is dan inderdaad net zo makkelijk :D
Je leraar was zeker snel overtuigd ;)

Clunk
22 juli 2003, 13:06
jah :D koel he?
ik moet gewoon weer eigenwijs doen :D ghihihi

bassopotmus
22 juli 2003, 18:03
yup volgens mij is elke leraar daar snel van overtuigd