PDA

View Full Version : Probleem met FR Tremolo



PetervanM
6 september 2015, 15:47
Hallo.

Ik heb een Ibanez met Floyd Rose Tremolo (met fine tuning).
Gitaar is een tijdje niet in gebruik geweest, nu net voorzien van nieuwe snaren.

Gek probleem: als ik er normaal nieuwe snaren op zette, stemde ik deze altijd -met de snaren nog los- ongeveer goed, meestal iets hoger.
Dan liet ik hem meestal even staan en bracht hem dan opnieuw op de juiste stemming tot ie niet meer zo erg ontstemde.
Daarna "lockte" ik de snaren pas omdat mijn ervaring leerde dat de snaren zich doorgaans even moeten "zetten".
Nu heb ik dat ook gedaan maar de tremolo komt véél te ver omhoog.
Ik zie even niet waar dit ana ligt en/of hoe dit op te lossen.
Iemand ervaring hiermee?

Groet, Peter

richwoodplayer
6 september 2015, 16:36
als hij gewoon in de juiste tuning staat en de tremolo komt te ver omhoog, dan moet je de veren aan de onderkant iets verder in schroeven, zodat de veren strakker gaan staan.
dit doen totdat de tremolo weer netjes recht staat met de juiste stemming op je gitaar.

pasqual
6 september 2015, 16:44
als hij gewoon in de juiste tuning staat en de tremolo komt te ver omhoog, dan moet je de veren aan de onderkant iets verder in schroeven, zodat de veren strakker gaan staan.
dit doen totdat de tremolo weer netjes recht staat met de juiste stemming op je gitaar.

Dit klopt maar de oorzaak ligt toch waarschijnlijk doordat er nu dikkere snaren op zitten als daarvoor anders kan ik dit niet verklaren.
Dus als je deze snaren er op laat, zul je inderdaad de veren aan de achterkant moeten bijstellen.

MikeD
6 september 2015, 17:12
Klinkt als: lees dit even http://www.premierguitar.com/articles/How_to_Set_Up_a_Floyd_Rose_Style_Trem

PetervanM
6 september 2015, 20:57
Bedankt voor jullie reacties.

Inderdaad de veren achterop strakker moeten zetten.
Wss dikkere snaren gebruikt...

Staat weer helemaal goed en het is nog steeds de stabiele en fijne gitaar die het altijd was.
Je kan doen en laten wat je wil met die tremolo maar ontstemmen doet ie niet.
Ze kunnen echt wel gitaren bouwen daar bij Ibanez, dat moet gezegd!

Erik de Perik
6 september 2015, 23:46
Wellicht toch een andere set? Bijv. eentje die misschien wel dezelfde hoge E heeft, 010 bijv. maar naar onderen toe anders is.