PDA

View Full Version : Wie kent dit trem(veer) systeem?



Feter
4 september 2015, 10:35
Ik zat op internet eens te zoeken naar verschillende tremolo systemen voor m'n telecaster project en toen kwam ik het volgende plaatje tegen:

http://www.strat-talk.com/forum/attachments/stratocaster-discussion-forum/25397d1312729849-89-strat-plus-only-2-tremolo-springs-img_2281b.jpg

Ziet er uit als een interessant systeem waarvan de kracht van de veren bij te stellen is zonder veren te verwisselen?

Hotpepper01
4 september 2015, 11:16
Is een methode ja. Maar of dit systeem met nota bene 2 drukveren nu beter werkt in de zin van makkelijker of nauwkeuriger dan het aandraaien van de schroeven durf ik te betwijfelen. Persoonlijk zou ik hier niet voor kiezen.

Tunes
4 september 2015, 11:19
O zijn die dingen daarvoor, ik heb er nog een aantal liggen maar wist niet waarvoor het diende.

universe777
4 september 2015, 11:57
Ik zat op internet eens te zoeken naar verschillende tremolo systemen voor m'n telecaster project en toen kwam ik het volgende plaatje tegen:

http://www.strat-talk.com/forum/attachments/stratocaster-discussion-forum/25397d1312729849-89-strat-plus-only-2-tremolo-springs-img_2281b.jpg

Ziet er uit als een interessant systeem waarvan de kracht van de veren bij te stellen is zonder veren te verwisselen?

Daar is dat ding niet voor. Zoek maar eens op hipshot tremsetter. Het is een stabilisator.

Hotpepper01
4 september 2015, 12:08
Daar is dat ding niet voor. Zoek maar eens op hipshot tremsetter. Het is een stabilisator.

Aha, super, weer wat geleerd, thnx

Venlonaer
4 september 2015, 12:24
Yep. Zit o.a. op een Fender Strat Ultra.

Tunes
4 september 2015, 12:31
Ja net nu ik wist wat het was is het weer wat anders.
Maar goed ik blij, want die dingen kosten best nog wat.
Thuis maar ff checken hoeveel ik er heb.

Feter
4 september 2015, 13:57
Daar is dat ding niet voor. Zoek maar eens op hipshot tremsetter. Het is een stabilisator.

Thanks! Kende het echt niet, ziet er een tof ding uit!

@Tunes: Doe je ze in de uitverkoop? :D

fred dons
4 september 2015, 14:43
ze werken niet echt goed, een rockinger black box is een stuk stabieler en ook de tremelno is een beter alternatief, ik heb ze btw allemaal van mijn gitaren gesloopt (blackbox, tremelno en tremsetter) omdat ik de feel van een normaal zwevende tremelo prettiger vind en als er dan een snaar springt pak ik wel een andere gitaar

Orpheo
4 september 2015, 16:03
ze werken niet echt goed, een rockinger black box is een stuk stabieler en ook de tremelno is een beter alternatief, ik heb ze btw allemaal van mijn gitaren gesloopt (blackbox, tremelno en tremsetter) omdat ik de feel van een normaal zwevende tremelo prettiger vind en als er dan een snaar springt pak ik wel een andere gitaar
we hebben niet allemaal 100+ gitaren ;)

ben 't verder met je eens over dit ding. ON-ding.

mrweird
4 september 2015, 19:02
Ik heb er eentje in een gitaar zitten.. Gitaar is stabieler en klinkt beter maar de feel van de scheurpook is een stuk minder geworden.

fred dons
4 september 2015, 20:41
we hebben niet allemaal 100+ gitaren ;)

ben 't verder met je eens over dit ding. ON-ding.
ja maar twee gitaren toch wel ;)

marter544
4 september 2015, 20:53
Heb er ook eentje gehad.. Niet optimaal, zorgen voor weinig frictie is een betere oplossing.

pasqual
4 september 2015, 22:19
Heb er ook eentje gehad.. Niet optimaal, zorgen voor weinig frictie is een betere oplossing.

Precies, sluit ik mij helemaal bij aan. Als de tremelo, topkam en tuners optimaal afgesteld en werken heb je veel meer profijt dan met een hipshot. De initiële bedoeling is zodat de tremelo helemaal terug komt naar z'n nulpunt. Dus als je je tremelo niet zwevend hebt is het sowieso nutteloos...

Stoffel43
5 september 2015, 01:07
Zo zat er eentje in m'n strat plus. Het ding was niet op stemming te houden. Het zou minder frictie moeten geven, maar wordt dan (dacht ik toch) wel gebruikt in combinatie met een roller-nut.
De Hals stond ook niet perfect uitgelijnd op de brug. Spel verkocht, nooit spijt van gehad.

D3nnis
5 september 2015, 07:37
ze werken niet echt goed, een rockinger black box is een stuk stabieler en ook de tremelno is een beter alternatief, ik heb ze btw allemaal van mijn gitaren gesloopt (blackbox, tremelno en tremsetter) omdat ik de feel van een normaal zwevende tremelo prettiger vind

Een tremol-no kun je ook "in zijn vrij" zetten waardoor hij niks doet, en met een simpele handeling locken, toch?
Ik vind Floyds fijn, maar ik zet 'm bij voorkeur plat op de body. Deels vanwege meer toon, maar zeker ook vanwege het feit dat ik in de band zeer regelmatig wissel tussen normaal en drop D stemming. Niet fijn met zwevende trem. Met Floyd en D tuna werkt dat super, maar een "locking device" voor de drop D nummers zou nog mooier zijn.

fred dons
5 september 2015, 08:48
je kunt ook semi permanente stoppers kopen voor een floyd maar die kun je niet even snel omzetten

http://i.ebayimg.com/00/s/NDgwWDY0MA==/$T2eC16F,!)kE9s4Z-UlsBQ1E8r)oY!~~60_12.JPG

D3nnis
5 september 2015, 12:16
Nee, das niks :)
De Parker Fly heeft zo'n nokje die je in de cavity kunt draaien, om van zwevend naar dive only te gaan. Werkt wel goed.

Heb ook nog een gitaar met een Wilkinson trem, weet niet welk type dat is, maar de arm lockt de trem, en als je de arm parallel aan de snaren zet, komt daarmee (2 schuine vlakken over elkaar) de arm omhoog, en wordt de arm uit een bus bewogen, waardoor de trem vrij kan bewegen.
Jammer dat ze dit soort handigheidjes niet op een Floyd bakken.

Tabula Rasa
5 september 2015, 13:21
Kijk eens naar Wilkinson. Die hadden de convertible. Het beste.systeem ooit naar mijn mening. Gewoon geniaal. Heb ze al jaren niet meer gezien helaas.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

Tabula Rasa
5 september 2015, 13:26
Zag hem net op ebay. Wel.duur geworden. Kocht ze vroeger voor.ongeveer 100 gulden geloof ik. Staat er nu voor 225 dollar.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

Tunes
5 september 2015, 14:51
Thanks! Kende het echt niet, ziet er een tof ding uit!

@Tunes: Doe je ze in de uitverkoop? :D

Ik zal eerst ff kijken of en hoeveel ik er heb, hoeven dan niet veel te kosten (zeg helft internet prijs).

En in tegensteling tot wat ze hier beweren, het werkt echt heel goed hoor :D

Tabula Rasa
5 september 2015, 15:50
Ik zal eerst ff kijken of en hoeveel ik er heb, hoeven dan niet veel te kosten (zeg helft internet prijs).

En in tegensteling tot wat ze hier beweren, het werkt echt heel goed hoor :D
Ja, logisch. Kwam net bij de groenteboer. Die had appels, die zouden echt niet naar zure brokken kots smaken, in tegenstelling tot wat sommige kanten zeiden.




:)

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

Tabula Rasa
5 september 2015, 15:52
Btw: ik ken het systeem, maar hoef het zelf niet meer. Vind het niet dramatisch, maar ook geen meerwaarde.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

Stoffel43
5 september 2015, 17:26
Ach, veel zal ook hier weer aan de afstelling liggen.

D3nnis
5 september 2015, 18:01
Kijk eens naar Wilkinson. Die hadden de convertible. Het beste.systeem ooit naar mijn mening.

Verrek, volgens mij is dat wat ik op 1 gitaar heb waarvan ik het type niet wist!
Inderdaad super systeem.

Feter
5 september 2015, 18:47
Kijk eens naar Wilkinson. Die hadden de convertible. Het beste.systeem ooit naar mijn mening. Gewoon geniaal. Heb ze al jaren niet meer gezien helaas.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

Ziet er inderdaad uit als een toffe trem!
Solide

Feter
5 september 2015, 18:47
Ik zal eerst ff kijken of en hoeveel ik er heb, hoeven dan niet veel te kosten (zeg helft internet prijs).

En in tegensteling tot wat ze hier beweren, het werkt echt heel goed hoor :D

:D

Wil er wel eens wat mee experimenteren

fred dons
6 september 2015, 09:07
Ziet er inderdaad uit als een toffe trem!
Solide

het had 1 klein probleempje, als je trem uit balans was (nieuwe snaren, grote temperatuurs wisselingen) was je weer even zoet met de trem afstelling (dmv de veren), toen bestond de sure claw nog niet dat was echt een k*tklus. btw als je nu een sure claw zou willen toevoegen moet je een extra gat in de stalen backplate maken en die plat is fukkin hard :D

fred dons
6 september 2015, 09:09
en dan nog even terug naar dit veer systeem, het lost een probleem op dat je sowieso al niet zo mogen hebben; je trem moet weer naar het nulpunt komen, dat doen al mijn tremolo's en als ze dat niet doen dan heb ik ze verkeerd geïnstalleerd of er is iets mis met de topkam (maar dan voegt dit ook weinig toe)

universe777
6 september 2015, 09:49
Mee eens Fred. Maar het zorgt er ook voor dat het wisselen van snaren minder gezeur is. Ik hoef de brug niet te stabiliseren. Snaar er af snaar er op, de rest van de snaren blijft al voor 99% in tune. Kwartiertje en ik heb alle zeven snaren vervangen en ben terug op stemming.
Ik heb in zo'n beetje alle floyd gitaren de tremsetter zitten. Het zorgt voor iets meer snaarspanning (ik heb al powersprings) wat ik op de lage B snaar wel als fijn ervaar. De feel wordt iets stugger maar ik vind het wel fijn als ik iets meer moet werken met de pook.

De gitaar waarmee ik op de tremsetter ben uitgekomen was een van de eerste Ibby Universen (1991). Waarschijnlijk een hals die wat mee gaf maar een drama om in stemming te houden. Goede pocket fit. Bussen vers en gelocked. Messen braamvrij maar het bleef een drama. Met de tremsetter er in is het nu zo'n 20 jaar een van de stabielste gitaren die ik heb. Heb ook het idee dat podium op/af en koud/warm en het werken wat daarmee gepaard gaat wat beter onder controle te houden is.

Wat wel essentieel is, is een hele goede afstelling van het ding. Zo parallel mogelijk in de cavity en tweaken totdat je GEEN nulpunt, klik of iets anders hoort en voelt. Daarmee gaan een hoop mensen de fout in. Bij hen is het terugkeren naar 0 heel merkbaar. Flutters lukken ook nog gewoon hoewel veel mensen klagen dat dat niet gaat.

universe777
6 september 2015, 10:01
Er is trouwens op marktplaats iemand die die dingen voor 35,- euro verkoop waar ze normaal +/- 50 kosten.

fred dons
6 september 2015, 10:27
Mee eens Fred. Maar het zorgt er ook voor dat het wisselen van snaren minder gezeur is. Ik hoef de brug niet te stabiliseren. Snaar er af snaar er op, de rest van de snaren blijft al voor 99% in tune. Kwartiertje en ik heb alle zeven snaren vervangen en ben terug op stemming.
Ik heb in zo'n beetje alle floyd gitaren de tremsetter zitten. Het zorgt voor iets meer snaarspanning (ik heb al powersprings) wat ik op de lage B snaar wel als fijn ervaar. De feel wordt iets stugger maar ik vind het wel fijn als ik iets meer moet werken met de pook.

De gitaar waarmee ik op de tremsetter ben uitgekomen was een van de eerste Ibby Universen (1991). Waarschijnlijk een hals die wat mee gaf maar een drama om in stemming te houden. Goede pocket fit. Bussen vers en gelocked. Messen braamvrij maar het bleef een drama. Met de tremsetter er in is het nu zo'n 20 jaar een van de stabielste gitaren die ik heb. Heb ook het idee dat podium op/af en koud/warm en het werken wat daarmee gepaard gaat wat beter onder controle te houden is.

Wat wel essentieel is, is een hele goede afstelling van het ding. Zo parallel mogelijk in de cavity en tweaken totdat je GEEN nulpunt, klik of iets anders hoort en voelt. Daarmee gaan een hoop mensen de fout in. Bij hen is het terugkeren naar 0 heel merkbaar. Flutters lukken ook nog gewoon hoewel veel mensen klagen dat dat niet gaat.
daar heb je inderdaad gelijk in, voor snaren vervangen is het wel ok, btw Ibanez heeft een tijd een doublebackstopper in de artfield series gebruikt en daar kon er een snaar springen zonder dat de rest ontstemde en die zou ik nog wel eens terug willen zien :D

Tunes
7 september 2015, 10:52
Er is trouwens op marktplaats iemand die die dingen voor 35,- euro verkoop waar ze normaal +/- 50 kosten.

Tss daar ga ik onder, 20 euro per stuk lijkt mij redelijk.
Doe maar een pm als iemand er 1 wil.

Feter
7 september 2015, 13:23
Ik zag net dat er iemand op marktplaats ze verkoopt voor nog geen 10tje!


















:D

Tunes
7 september 2015, 14:50
Die van ij zijn ook geen tientje.

guitarkid
7 september 2015, 15:11
Die van ij zijn ook geen tientje.

:cheerup::cheerup::cheerup:

.............

oigun
11 september 2015, 21:08
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/12004063_636858929789366_727957838284240338_n.jpg? oh=2167e3cbb1dd1f86df29a9d6586ede43&oe=565EB7F1

Tabula Rasa
11 september 2015, 21:09
Te laat Eugen, deze foto heeft al een eigen topic.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

oigun
11 september 2015, 21:10
Te laat Eugen, deze foto heeft al een eigen topic.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

:hide:
~~~~~~~~~~