PDA

View Full Version : IBANEZ AS73T vs EPIPHONE ES339 PRO



Ricardo de Koning
4 september 2015, 10:58
Ik geloof mijn eerste bericht op dit forum.
Binnenkort is het zover. Ik ben toe aan een nieuwe elektrische gitaar.
Mijn budget ligt zo rond de 500 euro.
Ik koop een gitaar puur voor de hobby en zal hem niet intensief gebruiken.

Zelf zit ik te twijfelen tussen 2 modellen. Ik ben hier eigenlijk puur op het uiterlijk af gegaan.
Over de hardware en het soort hout, etc, heb ik niet heel veel verstand van.
Als hij maar fijn speelt en een mooi geluid uit komt.

Er zullen vast betere gitaren zijn rond de 1000 of 2000 euro. Hier heb ik echter het geldt niet voor.
Ik hoor graag jullie meningen over de volgende gitaren:

- IBANEZ AS73T
- EPIPHONE ES339 PRO

Welke is beter qua hardware en kwaliteit?

http://www.guitarandampshop.co.uk/acatalog/IbanezAS73T_TCR_LARGE.png
http://blog.reddogmusic.co.uk/wp-content/uploads/2013/05/Epiphone-ES-335-Dot.jpg

Hotpepper01
4 september 2015, 12:10
Allereerst welkom op het forum, Ricardo. Hopelijk ga je hier veel plezier beleven op het forum. Je eerste stap op zoek naar een goede gitaar heb je al genomen. Hij moet je aanspreken. Kennelijk zijn dit de modellen die je visueel aanspreken. Daarna is het inderdaad de keuze op wat JIJ lekker vind spelen en wat JIJ een goed geluid vind. En niemand anders dan JIJ kan dat voor je bepalen.
Mijn advies is om beide modellen te gaan bekijken en te proberen. En als je dat doet, dan is het handig om iemand mee te nemen die al wat langer gitaar speelt.. In ieder geval veel succes en plezier !!

Joost de Ruig
4 september 2015, 12:12
Kijk ook eens naar de Hagstrom Viking! Veel gitaar voor €530.- !!!

telerocker
4 september 2015, 12:32
Persoonlijk hou ik van de looks van de ES339 Pro. Gewoon eens gaan testen, net zoals de Viking die Joost net heeft gescoord. Kijk ook naar het merk Eastwood. Zitten ook ES-achtigen tussen.

NRJay
4 september 2015, 14:10
Hey Ricardo, ik denk dat beide gitaren best vergelijkbaar zijn kwa kwaliteit hoor. Ze wel even een goede setup geven en dan ga je niets te klagen hebben.

Persoonlijk ben ik wel fan van die Ibanez, is naar mijn mening de mooiste van de 2. Die transparante kleur doet het hem wel. Ik heb zelf een AMF73, en dat is best een fijn gitaartje hoor. Voelt goed aan.

Eigenlijk kan je best gewoon gaan testen, want plaatjes geven een heel eenzijdig beeld van het verhaal.
Ze kunnen beide heel anders aanvoelen en klinken ook, maar dat kan je uit foto's niet afleiden.

Ricardo de Koning
4 september 2015, 22:21
Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga gewoon eens een middagje testen en rondlopen in de winkel.
Zag dat keymusic een goeie winkel is met veel keus!

Moet ik nog ergens op letten bij de aanschaf van een nieuwe gitaar.
Ik heb in het verleden wel eens gehad met een akoestische gitaar dat de hals niet goed was afgesteld en daardoor de snaren niet zo fijn op de hals lagen. Gebeurt dit vaker in het begin bij een nieuwe gitaar?

Gearjunkie
4 september 2015, 23:10
Ja.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MikeD
5 september 2015, 14:01
Moet ik nog ergens op letten bij de aanschaf van een nieuwe gitaar.
Ik heb in het verleden wel eens gehad met een akoestische gitaar dat de hals niet goed was afgesteld en daardoor de snaren niet zo fijn op de hals lagen. Gebeurt dit vaker in het begin bij een nieuwe gitaar?

zoals Gearjunkie zegt: JA! en daardoor bestaat de kans dat je een potentieel goede gitaar afkeurt en vervolgens hier op GN de grond in schrijft. Toen ik mijn Charvel Desolation DST 1 FR binnen had kregen en de afstelling ging fine tunen kwam ik er achter dat de topnut te hoog stond waardoor bij lager stellen van de actie het een valse kat werd. Dus die topnut laten verlagen door Marcel Hustings en de Floyd door hem beter laten intoneren. Sindsdien is het een topscheurijzer. Maar als je dat niet door hebt, vervloek je alle Charvels meteen. M'n 2011 Gibson SG special 60's Tribute kwam na een paar jaar ongeliefd aan de muur hangen bij Tonika vandaan... daar had ik een middag werk aan (zie mijn HNGD verhaal daarover) en dat verklaarde voor mij ook waarom geen hond dat ding eerder had gekocht. maar nu is dat een van mijn favoriete gitaren.... moraal van dit verhaal: tenzij je zeker van jezelf bent dat je een gitaar die op het eerste gezicht vet tegenvalt toch optimaal kunt krijgen (ooooowwhh hoe arro.. zo bedoel ik het niet...) ga proberen bij een zaak waarvan je zeker weet dat er goed afgestelde gitaren in het rek staan en hangen.. beste kans op een fair judgement

PS in jouw geval zou ik - zonder ze in handen hebben gehad- face value kiezen voor de Ibanez...met binding aan de hals en een Bigsby... heeft de Epi niet. En ik vind de looks qua finish van de Ibby mooier.... En Ibanez heeft het goedkope-kopie-Imago inmiddels wel verloren terwijl Epi het goedkope dochtertje van Gibson is gebleven. (sorry als ik Epiphone fans op hun tenen trap)

hefke
5 september 2015, 15:46
Ik ken beide gitaren niet en heb er dus nooit op gespeeld. Maar persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een Ibanez dan voor een Epiphone.
Ibanez is in het algemeen veel gitaar voor weinig geld. De Epi's die ik in mijn handen heb gehad konden me wat betreft kwaliteit toch niet echt bekoren. Ibanez kwam bij mij toch wat degelijker over. Maar dat is een persoonlijke indruk.
Maar het belangrijkste is om in een winkel te gaan proberen en daarbij vooral ook er op letten welk halsprofiel jouw het beste bevalt.
Heb je je keuze gemaakt maar vind je de gitaar toch wat moeizaam spelen vraag dan eens of ze 'm willen afstellen en dat je de volgende week terug komt. Een beetje winkel die zichzelf respecteert en service levert zal daar niet moeilijk over doen. De winkel heeft er zelf ook voordeel bij; jij koopt misschien die gitaar en als je 'm toch niet koopt hebben ze een goed afgesteld exemplaar in de winkel hangen wat weer gemakkelijker verkoopt dan een niet goed afgesteld exemplaar. En als je hem koopt heb je meteen een goed afgesteld exemplaar.
succes en laat je nog weten wat het uiteindelijk geworden is? Natuurlijk willen we dan ook foto's van je nieuwe aanwinst zien.

Ricardo de Koning
5 september 2015, 18:30
Tnx voor de zeer nuttige antwoorden!
Hier kan ik zeker wat mee.
Het is een plan om misschien dit jaar of begin volgend jaar een nieuwe aan te schaffen.
Dus dit duurt nog even.
Ik ga er eens goed voor zitten in de winkel en als ik er een aangeschaft heb laat ik het zeker weten!
Tnx voor het advies!

Ricardo de Koning
6 september 2015, 22:50
Kan je je reactie verder uitleggen? :P

rico91
31 oktober 2015, 17:03
Keuze is gemaakt.
Beide 2 zijn het niet geworden.
Ik ben nu thuis gekomen met deze Gretch G5623.
Heb een aantal gitaren geprobeerd zonder te letten op budget.
Waaronder epiphone. De gretch is wel even heel wat anders.
Geluid is perfect wat ik zocht.

Bij deze een foto:

http://static.keymusic.com/products/227016/XL/gretsch-g5623-electromatic-center-block-bono-red-5.jpg

denis.hermans
31 oktober 2015, 19:44
Proficiat met je aankoop. Dit is een model dat gelinkt wordt aan "Bono" niet ?
Betweterige modus aan :
Overigens het is Gretsch met een S , Deze mooie gitaar verdient toch wel dat je ze juist benoemt ! ;-)

rico91
31 oktober 2015, 21:28
Klopt! Ik kwam daar eerlijk gezegt pas later achter. Heb hem puur gekozen op geluid en uiterlijk. Toen zag ik ineens een krabbeltje op de achterkant staan. Blijkt van bono te zijn haha. Maar idd een GretSch!

Hotpepper01
31 oktober 2015, 22:57
Gefeliciteerd. Mooie semi, met centre block..en smakelijk deze. Wel een beetje boven je initieel gedachte budget, maar zeker leuk. Ook grappig om een TOM brug op deze Gretsch te zien...