PDA

View Full Version : Welke snaren voor mijn archtop?



JV73
3 september 2015, 18:50
Hallo,

Heb via ruil een Aria FA50 archtop gitaar op de kop getikt. Er zit een floating neck pickup op. Dus versterken is mogelijk

Omdat ik ook wel s puur akoestisch speel, dacht ik welke snaren zijn de beste?
Kunnen snaren voor akoestische gitaar wel goed versterkt worden door zo'n pickup?

Wie heeft tips?

beruk
3 september 2015, 19:10
Flatwounds!

Mr.Fingers
3 september 2015, 19:16
Phosphor-bronze snaren (de standaard snaren voor een akoestische gitaar) worden redelijk opgepikt door een magnetische pickup. Niet super, maar er komt wel klank uit. De flatwounds die hierboven aangeraden werden is inderdaad de eerste keuze, maar als je toch wat articulatie wil in je akoestische klank, moet je kijken naar Monel snaren (een soort van nikkellegering). Voorbeeld zijn de Martin Retro snaren. Die worden wel erg goed opgepikt door een magnetische pickup. Ik heb ze zelf op mijn akoestische gitaren liggen, en dat klinkt & speelt erg goed.

JV73
4 september 2015, 10:54
Ging mij er voornamelijk om dat ik akoestisch ook redelijk geluid heb. Zitten nu snaren voor electrische gitaar op en dat klinkt akoestisch niet lekker. Flatwounds zijn mooi voor jazzy sound maar speel ook 50s rock and roll dus wil ook een wat helder geluid. Zal s experimenteren met snaren.

Buzz
6 september 2015, 20:37
GHS White Bronze snaren! Ideaal voor een archtop die je ook akoestisch gebruikt. Tevens een evenwichtig magnetisch signaal, dus goede elektrische versterking.

Elvee
8 september 2015, 20:10
als je toch wat articulatie wil in je akoestische klank, moet je kijken naar Monel snaren (een soort van nikkellegering). Voorbeeld zijn de Martin Retro snaren.

Vraagje. Geldt dit ook voor flattop gitaren zonder pickup? Of zijn dit soort snaren speciaal voor archtop gitaren die versterkt spelen?

JV73
13 september 2015, 15:21
De martin lijkt mij intetessant,hoor ook goede verhalen over de John Pearse jazz, ghz white bronze en DR zebra. Ik ga de John Pearse proberen dat is een merk die ik nog niet ken.

Rutger
14 september 2015, 10:44
En natuurlijk niet te dunnen snaren! Vanaf .012 wordt het leuk :)

Mr.Fingers
14 september 2015, 11:40
Vraagje. Geldt dit ook voor flattop gitaren zonder pickup? Of zijn dit soort snaren speciaal voor archtop gitaren die versterkt spelen?

Ik heb ze op al mijn flattops liggen. Monel-snaren waren de standaard snaren tot de jaren '50, voor de Phosphor-Bronze de standaard werd. Monel is duurder dan PhB, en vrij slijtig aan de gereedschappen om ze te maken.

JV73
20 september 2015, 17:11
Heb de monelsnaren gekocht...vind ze mooi akoestisch maar mist warmte...ms toch flatwounds?
Iemand tips voor flatwounds?

Elvee
20 september 2015, 17:44
Heb de monelsnaren gekocht...vind ze mooi akoestisch maar mist warmte...


Ik heb ze op al mijn flattops liggen.

Ik overweeg ze ook aan te schaffen. Ben benieuwd naar de ervaring van Mr. Fingers met deze snaren. Wel/geen warme klank? Overige kenmerken?

mountainman
21 september 2015, 21:28
Iemand tips voor flatwounds?
Ik heb sinds een maand of twee Thomastik-Infeld Jazz Swing snaren op mijn Eastman archtop. Voor flatwounds klinken ze redelijk helder, ook nog nu ze zijn ingespeeld.

Tupelo
22 september 2015, 09:42
Ging mij er voornamelijk om dat ik akoestisch ook redelijk geluid heb. Zitten nu snaren voor electrische gitaar op en dat klinkt akoestisch niet lekker.
Welke dikte heb je erop zitten ?
Tegen de tijd dat je 013 draait vind ik gewone nikkelwounds best te doen.

JV73
24 september 2015, 19:53
Heb de martin monels er nog opzitten...ben r wel aangewend nu. Klinkt ff anders dan een gewone akoestische gitaar . Maar met deze snaren heeft deze archtop behoorlijk volume unplugged.