PDA

View Full Version : 1-kanaals cleane combos



jasses
3 september 2015, 16:16
Gegroet,
Ik speel al een poos met het idee mijn framus dragon te vervangen door iets simpeler. Doorheen de jaren ben ik mijn drive steeds meer uit pedalen gaan halen, en tegenwoordig gebruik eigenlijk nog uitsluitend het cleane kanaal. Op zich is het was zonde van al de ongebruikte opties, en een draagbaarder alternatief lijkt me ook wel wat. Op dit moment heb ik toch weinig optredens, dus haast heb ik eigenlijk niet, maar ik wou toch al eens mijn voelsprieten uitsteken.
Ik lijk dus op zoek te zijn naar een 1 kanaals combo, liefst met volgende specificaties:
- Voldoende headroom om clean te blijven bij een uiterst luide drummer
- Liefst goed met drivepedalen omkunnen (uiteindelijk speel ik nog steeds het overgrote merendeel van de tijd overstuurd).
- Bij voorkeur 1x12 configuratie
- Tremolo en reverb zijn geen must, maar beiden, en zeker een spring reverb, beschouw ik wel als een leuke bonus
- Budget rekbaar tot ongeveer 1500 euro, maar liefst vervang ik de framus halfstack zonder te moeten bijbetalen.
- liefst tweedehands en een ietwat doorverkoopbaar, zodat ik de framus even aan de zijlijn kan houden tot ik zeker ben of ik me er beter bij voel.

Ik vind het clean van de framus erg fijn, maar ik weet niet goed waarmee het vergelijkbaar is. Als iemand een vergelijkbaar alternatief in bovenstaande vorm weet, hoor ik dat graag.

Nota’s in de kantlijn:
- ik heb ooit een paar repetities op een silverface twin gespeeld, en tegen mijn verwachtingen in werd ik daar niet echt blij van. Het leek gewoon niet goed in de bandmix te liggen (kan ook aan het drivepedaal gelegen hebben? was toen al mijn OCD geloof ik).
- Ooit een nummertje opgenomen over een silverface bassman 50W top (met een 4x12 marshall jcm800 cab), en dat beviel me alleraardigst. Wel niet in groep mee gespeeld.
- Mesa boogie blue angel trekt erg mijn aandacht op papier, maar ik heb ‘m nog nooit tweedehands zien passeren (en ik check toch regelmatig).

Nuttige tips?

Joost de Ruig
3 september 2015, 16:57
Tip: lees ff mijn topic over de Fender Hotrod Deville Michael Landau. Dat is wat mij betreft een van de allerbeste cleane amps op de markt en dat voor €1000,- !!!

Ok, het is een 2x12, maar nog zeker te tillen en hoewel ik hem nog maar kort heb, word ik er iedere dag blijer van.

jasses
3 september 2015, 17:08
Je topic was me niet ontgaan, geen perfect match maar klonk inderdaad zeer interessant. Op mijn lijstje staat ook de deluxe reverb, maar onze bassist is ervan overtuigd dat die niet clean blijft in onze formatie.

Brad
3 september 2015, 17:18
Wat dacht je van die Orange Crush Professional transistor bakken. Enorme headroom en ze klinken zowel helder als warm. Ze hebben wel twee kanalen maar dan doe je net of dat distortion kanaal er niet is

jasses
3 september 2015, 17:46
Ik heb bewust de specificatie "lampen" eruit gelaten, om te proberen niet vooringenomen te doen. Als het goed klinkt, dan klinkt het goed. Dat daargelaten moet ik eerlijk toegeven dat ik wel vooringenomen ben... De overstap jaren geleden van mijn laatste transistorversterker naar mijn eerste lampenversterker was zo'n verbetering, dat het moeilijk wordt dat niet te zijn.
Dat daargelaten, is die headroom van zo'n ding zo geweldig? Ik kwam vroeger met mijn 100W transistorversterker clean niet boven de toenmalige drummer uit, en dit is 120W maar een stuk luidere drummer... Ik behoud mijn scepsis.

Hendriks
3 september 2015, 18:55
Keuze zat . Ik kon met een Deluxe Reverb prima een drummer de baas. Om in de Fender hoek te blijven , diverse silverfaces zoals o.a. Concert , Super Reverb, Vibrolux, etc. Staat nu een Concert op mp voor €700 , loeihard ,clean en een pracht reverb. Verder kun je kijken bij Rivera ,Koch ,etc.

arjanb01
3 september 2015, 19:09
Brunetti singleman, volgens mij staat er al tijden een op marktplaats. Verder misschien een koch studiotone of een engl Thunder reverb die echt een goed clean kanaal heeft!

the sure thing
3 september 2015, 23:14
Brunetti singleman, volgens mij staat er al tijden een op marktplaats. Verder misschien een koch studiotone of een engl Thunder reverb die echt een goed clean kanaal heeft!

De Brumetti Single Man uitgebreid getest, maar ik vond het clean mega lelijk/pinnig/koud/kaal.

In tegenstelling tot de meerkamaals Brunetti, die een prachtig clean hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telerocker
4 september 2015, 01:31
De Hotrod Michael Landau is al genoemd. Marble Clubreverb? Meyer Brighton? Fender Vibrolux? Koch Jupiter (niet single channel, maar mogelijk een optie)? Fender Super Sonic 60? Fender Bassman/Blues Deville? (alleen geen 1x12). Vox AC15? Koch Studiotone XL? Niet allemaal single channel, wel headroom op het cleane kanaal.

Brad
4 september 2015, 02:10
Ik heb bewust de specificatie "lampen" eruit gelaten, om te proberen niet vooringenomen te doen. Als het goed klinkt, dan klinkt het goed. Dat daargelaten moet ik eerlijk toegeven dat ik wel vooringenomen ben... De overstap jaren geleden van mijn laatste transistorversterker naar mijn eerste lampenversterker was zo'n verbetering, dat het moeilijk wordt dat niet te zijn.
Dat daargelaten, is die headroom van zo'n ding zo geweldig? Ik kwam vroeger met mijn 100W transistorversterker clean niet boven de toenmalige drummer uit, en dit is 120W maar een stuk luidere drummer... Ik behoud mijn scepsis.

Ik moet je het antwoord daarop schuldig blijven. Ik heb er nooit op gespeeld met een drummer. Wel was ik onder de indruk van het schitterende cleane geluid toen ik hem in een winkel uitprobeerde. Die drummer moet wel erg hard spelen trouwens. Ik heb met een drummer gespeeld waarvan iedereen zei dat hij veel te hard sloeg en ik kwam er met elke zestig watt transistorbak bovenuit. Dat was in een oefenruimte complex waar verschillende versterkers stonden.

texasspecial
4 september 2015, 09:49
Ik heb ooit een Mesa Boogie Maverick 1x12 gehad, versterker had een prachtig clean geluid, staat er nu een te koop op MP voor 600, de moeite waard om deze te checken.

jasses
4 september 2015, 10:16
Misschien had ik deze vraag als eerste moeten zetten: weet eigenlijk iemand met wat het cleane kanaal van de framus dragon vergelijkbaar is? Ik weet dat er best een groot aanbod is dat in de buurt komt van wat ik vraag, dus dat is misschien een goed vertrekpunt.


Die drummer moet wel erg hard spelen trouwens. Ik heb met een drummer gespeeld waarvan iedereen zei dat hij veel te hard sloeg en ik kwam er met elke zestig watt transistorbak bovenuit. Dat was in een oefenruimte complex waar verschillende versterkers stonden.

Wel, vorig optreden hebben we bij het soundchecken de geluidsmeter opgezet. Hij ging het checken van enkel de snare drum los over de 100 dB. En ik kan verzekeren dat een soundcheck niets is in vergelijking met het heetst van de strijd...

guhlenn
4 september 2015, 10:26
Misschien had ik deze vraag als eerste moeten zetten: weet eigenlijk iemand met wat het cleane kanaal van de framus dragon vergelijkbaar is? Ik weet dat er best een groot aanbod is dat in de buurt komt van wat ik vraag, dus dat is misschien een goed vertrekpunt.



Wel, vorig optreden hebben we bij het soundchecken de geluidsmeter opgezet. Hij ging het checken van enkel de snare drum los over de 100 dB. En ik kan verzekeren dat een soundcheck niets is in vergelijking met het heetst van de strijd...

100 dB voor een snare is normaal. Probleem is dan denk ik eerder headroom icm met een beperkt speaker oppervlak. Als je het echt gortdroog clean tyfushard wil dan moet je idd een flink vermogen hebben. In de praktijk hoor je zelden iemand klagen over een randje eindbuizen oversturing. Dat klinkt meestal gewoon lekker vet. Fender Bassman al overwogen?

Als je echt clean wil, kan je een mesa strategy opsporen (500 watt buizen als ik me niet vergis) of een 2x100 eindtrap doorlussen (dus 200 watt mono). Als dat niet levert wat je zoekt zijn je wensen gewoon onredelijk ;).

WillemdaGuide
4 september 2015, 10:39
Ik vind de subway serie van boogie ook altijd nog erg lekker, 18 watt maar flink hard, ze komen af en toe nog wel voorbij

Kim Wilson
4 september 2015, 10:52
Fender SF Vibrolux Reverb. Handzaam ding, 2x10", 40 watt en prikt er altijd doorheen. Pedalen gaan ook goed, zelfs een Mercury Box met de gain flink omhoog blijft overeind in de mix.

Dirk_Hendrik
4 september 2015, 11:25
en prikt er altijd doorheen.

Dit.

"Over" een bandlid heen komt overeen met achterlijke speelvolumes. Zeker als het gaat om drummers. Het is dus zaak je spullen zo bij elkaar te zoeken en af te stellen dat je je eigen "plekje" in de mix hebt.

Kim Wilson
4 september 2015, 12:05
Precies. Ik hoef mijn setje niet eens zo hard te zetten om goed hoorbaar te zijn. En het klinkt niet pinnig of schel of zo. Ik denk dat vooral de twee 10" speakers ervoor zorgen dat er voldoende mids in zitten en het geheel strak genoeg blijft. Afgelopen dinsdag heb ik met een complete drumband gerepeteerd (4 bassdrums, 6 snares, 8 trommels zonder snaren, 2 sets toms, 2 sets bongo's, 2 keer bekkens, 2 hihats, een set conga's en nog wat kleine percussiedingen), en daar was ik ook prima te horen. Met die Mercury Box dus.

jasses
4 september 2015, 12:11
Dit.

"Over" een bandlid heen komt overeen met achterlijke speelvolumes. Zeker als het gaat om drummers. Het is dus zaak je spullen zo bij elkaar te zoeken en af te stellen dat je je eigen "plekje" in de mix hebt.

Ik ben het daar mee eens, en ik denk dat we daar zeer goed in slagen (ik denk dat onze muziekopnames daar een goed beeld van scheppen, ieder instrument heeft zeer erg zijn eigen plaats in de mix). Ik hoef ook helemaal niet over een bandlid te spelen. Wel wil ik voldoende kracht om daar comfortabel naast te zitten, om (op zn minst toch nog relatief) clean te kunnen blijven en wat definitie te kunnen behouden. Ik hoef ook absoluut geen gigavermogenversterker. De framus heeft headroom in overvloed, een 1987X en een hotrod deluxe waren ook geen enkel probleem. Lager dan 40 W heb ik geen ervaring mee in bandverband (behalve de minimat, maar die hoorde je gewoon niet).

jasses
4 september 2015, 13:01
btw ik weet wel een betere manier voor je om je poen te besteden

Misschien kan ik de poen gebruiken om wat meer fans te kopen, zodat er wat meer volk is om naar dat prachtige framus clean te komen luisteren, en wat meer optredens tot gevolg. Dan zal ik wel die framus altijd vier verdiepen van de smalle trap moeten dragen. Misschien moet ik dan toch maar eens een nieuwe versterker kopen om dat probleem niet te hebben… Verdorie, nu zijn we terug bij af.

Neen, zolang we maar om de paar maand het repetitiehok uitkomen, is er geen haast bij. Op zich zou ik een nieuwe gitaar waarschijnlijk beter kunnen gebruiken, met mijn telesonic heb ik een beetje een liefdes-haat relatie. Maar ik zal het nooit over mijn hart kunnen krijgen haar weg te doen.


Fender SF Vibrolux Reverb. Handzaam ding, 2x10", 40 watt en prikt er altijd doorheen. Pedalen gaan ook goed, zelfs een Mercury Box met de gain flink omhoog blijft overeind in de mix.
Vibrolux lijkt me overigens een goede suggestie, heb nog nooit over 10 inch speakers gespeeld, en eigenlijk lijkt dat me wel iets voor mij. Hoorde ooit dat veel bas niet hun sterkste kant is, maar gezien ik die toch behoorlijk terugdraai, lijkt me dat geen bezwaar. Zit nieuw wel aan de hoge uiteinde van mijn budget en nog niet echt tweedehands gezien denk ik. Wat is de prijs van een vintage exemplaar eigenlijk?

Joost de Ruig
4 september 2015, 13:21
Een 1x12 / 1 kanaalsversterker is bv ook de Hook Little Lenny. Erg mooie cleane amp! Dat geldt ook voor de Supro's die zowel 1x12 en 2x10 te krijgen zijn rond de €1250,-. De vintage Vibrolux (zowel silver- als blackface) zie je niet veel op de markt komen en zijn prijzig (maar ook goed!). Ik val in herhaling, maar probeer ook echt die Hotrod Landau. 2-3 cleane kanalen biedt je veel mogelijkheden, zeker in combinatie met een paar mooie pedaaltjes. De springreverb is ook echt goed. Mijn T-Rex reverb kon direct van mijn floorboard.

Kim Wilson
4 september 2015, 13:34
Vibrolux lijkt me overigens een goede suggestie, heb nog nooit over 10 inch speakers gespeeld, en eigenlijk lijkt dat me wel iets voor mij. Hoorde ooit dat veel bas niet hun sterkste kant is, maar gezien ik die toch behoorlijk terugdraai, lijkt me dat geen bezwaar. Zit nieuw wel aan de hoge uiteinde van mijn budget en nog niet echt tweedehands gezien denk ik. Wat is de prijs van een vintage exemplaar eigenlijk?
Van mindere bas heb ik geen last. Ik hoef niet zoveel laag in mijn gitaar, dat doet de basgitaar wel. Zoals gezegd, je hebt je eigen plekje in de mix, daar moet je ook blijven. Midlaag, de body zeg maar, is prima.

Ik kocht die van mij in 2009 voor €1200. Ik weet niet wat ze nu doen, volgens mij ligt de prijs tegenwoordig iets hoger.

Kim Wilson
4 september 2015, 13:40
En ze zijn inderdaad slecht te vinden. Op Ebay een stuk of 3 in de US voor een geschikte prijs. De rest gaat over de 2000...

tnijland
4 september 2015, 14:38
Je zou ook een Two-Rock studio 1x12" combo kunnen uitproberen.... Een Bassman is ook erg mooi maar weer niet erg compact. Ik heb zelf ook wel goede ervaringen met het cleane kanaal van de CAE OD100 Scott Henderson amp (maar dat is ook weer 2-channel en niet erg compact ;-) De Landau Fender klinkt als een goed alternatief.

De gitarist van Ilse de Lange speelt over een Fender Princeton en ik ben erg gecharmeerd van zijn sound.