PDA

View Full Version : Customised goedkope gitaar of even dure stock?



Joost de Ruig
2 september 2015, 12:31
Naar mijn mening zijn de afgelopen 15 jaar de goedkopere gitaren een stuk beter geworden. Voor rond de €300,- koop je bv al een prima Squier Classic Vibe of Yamaha Pacifica. Is je budget echter €500,- dan heb je de keuze een gitaar voor dat bedrag te kopen, of voor €200,- modificaties aan te (laten?) brengen.

Voor tussen de €100 en €150 heb je te gekke setjes pu's en voor het resterende bedrag kan je bv en mid-boost plaatsen, of een betere topkammetje, andere slagplaat etc. Aan het einde van de rit heb je twee gitaren van beide €500. En komt er zo uit het rek en de andere is naar jouw smaak gepimpt.

Zelf ben ik geen decal-fetisjist: als een gitaar hoed voelt, goed resoneert, goed klinkt, goed eruit ziet, dan maakt de headstock e/o naamplaatje mij echt nix uit. Ik geef toe, als ik mag kiezen tussen een Fender en een Squier, pak ik bij gelijke kwaliteit van de rest van de gitaar de Fender. niets menselijks is mij vreemd. Toch is het de overweging waard een goedkopere gitaar te pimpen met mogelijk een beter eindresultaat dan de even dure gitaar.

De Peppi & Kokki van Andertons hebben best een aardig filmpje over deze keuzemogelijkheid gemaakt:


http://youtu.be/GBzV2MxrQMo

Mr.Fingers
2 september 2015, 12:36
Je kunt zoveel geld tegen een budgetgitaar blijven aangooien, uiteindelijk zit je dan met allerlei dure spullen op gewoon een goedkoop chassis van mindere kwaliteit van hout (nek & body), frets,...

Tabula Rasa
2 september 2015, 12:45
Of je gaat zelf bouwen. Moet je eens kijken hoe ver je komt met 500 euro.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

Feter
2 september 2015, 13:12
Of je gaat zelf bouwen. Moet je eens kijken hoe ver je komt met 500 euro.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

Mee eens, alleen gaat dit natuurlijk niet op voor de gene die nog een hoop gereedschap moeten aanschaffen.

@Joost: Ik vind het zelf ook wel een uitdaging om een goedkope gitaar zo te verbouwen dat hij zich uiteindelijk aardig kan meten met een hoger segment.
Alleen blijft het inderdaad zo dat de basis (het hout etc.) vaak van mindere kwaliteit is.
En dan vind ik het weer zonde om er bijvoorbeeld dure PU's in te gooien en veel werk te stoppen in het verbeteren.

Ik ben nu bezig met een Chinese telecaster te verbouwen.
De body is 3-delig essen, daar wil ik wel wat mee.

Hotpepper01
2 september 2015, 13:12
Chappers en the Captain gaan steeds meer op de mannen van topgear lijken.... En om in dat thema te blijven. een Trabant met een sportuitlaat en lichtmetalen wielen zal nooit een Porsche worden. Buget gitaren blijven budget gitaren, en middenklassers blijven middenklassers. Niet slecht, zeker niet, want er zijn een hoop goede gitaren te koop tussen de 600 en de 800 Euro, maar wat je er ook aan modificeert aam een budget gitaar, ze komen daarmee niet in het topsegment terecht. En zeker niet als je ze weer voor wil verkopen. Wat krijg je dan nog van je investering van 600 Euro terug voor je gemodde budget gitaar.

Feter
2 september 2015, 13:39
Ik denk ook niet dat je een dergelijke budget gitaar gaat modden met de gedachte dat je hem later nog kan verkopen.
De kans dat je je investering er uit krijgt is inderdaad heel klein.
Je mod zo'n gitaar, lijkt me, puur voor jezelf.

Ik ben het dan ook niet helemaal met je eens dat een budget gitaar geen segment kan overstijgen.
Tuurlijk, een gitaar van 300 euro die gemod is zal zich nooit echt kunnen meten met een Gibson of een Fender van 3000 euro.
Maar vergeet ook niet dat een hoop van die "topsegment" gitaar hun prijs voornamelijk baseren op naamsbekendheid.
No f*cking way dat een Gibson van 3000 zoveel beter speelt en klinkt dan een Gibson van 1500.

Als je een beetje verstand hebt van gitaren en een handig bent, denk ik dat je nog best ver kan komen met een budget gitaar.

fred dons
2 september 2015, 13:49
als je iets hoger gaat zitten in het "goedkope" segment (eur 350 upwards) is er vaak al niks mis meer met het hout en loont het om er wellicht een staalblock onder de trem te zetten en er een leuke brug humbucker in te gooien
neem deze LTD;s
eur 349
https://images5.static-thomann.de/pics/prod/362702.jpg
eur419
http://i.ebayimg.com/t/ESP-LTD-ST-213A-R-NAT-Electric-Guitar-/00/s/Njc0WDg5OA==/z/DvwAAOxy4YdTQpS4/$_57.JPG

Mr.Fingers
2 september 2015, 13:51
No f*cking way dat een Gibson van 3000 zoveel beter speelt en klinkt dan een Gibson van 1500.

Toch wel hoor, bij Gibson betaal je al 1000€ voor de naam alleen, zo'n LP Faded Studio Tributedinggedoe voelt toch heel wat anders en meer "prullerig" aan dan een 3000€ voor een LP Standard met high-gloss laklaak,...

Verander die zin in "dat een Gibson van 3000 zoveel beter speelt en klinkt dan een Tokai van 1500", en ik ben het 100% met je eens. Erger nog, kans is zeer bestaande dat de Tokai de Gibson met twee vingers in de neus naar huis speelt op alle vlakken.

Joost de Ruig
2 september 2015, 13:58
Ik stel ook nergens dat je van een budget- een topgitaar kan maken, of dat de restwaarde al dan niet negatief beinvloed wordt.

De discussie of een voor €200 gemodificeerde gitaar de eigenaar dichter bij zijn gewenste sound brengt dan een niet-gemodificeerde die datzelfde bedrag duurder is. Dit kan net zo goed ophaan voor een gitaar van €1000 die je naar €1200 tilt.

Er zijn zoveel pu's te koop dat je er prima in kunt slagen een setje bij jouw smaak te vinden en juist in het 300-500 € segment denk ik dat je dit serieus moet overwegen.

Of Jeff Healey zijn Squier gemodificeerd had of niet, hij haalde er een prima sound uit.

Tabula Rasa
2 september 2015, 15:59
Bij een strat of tele, als je toch wilt upgraden, dan zou ik zelf kijken naar All Parts bij de String. Wilkinson brug en tuners, graphtech topkammetje. Tweedehands elementen van SD of Di Marzio, pots en switch van CTS en dan hou je 100 euro over voor het lakken van de body. Paar busjes blanke lak en je hebt een top instrument.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

Brad
2 september 2015, 16:27
Ik zou toch voor een wat duurdere gaan Joost met het oog op de duurzaamheid. Het schijnt dat wanneer de body en hals uit meerdere delen bestaan de kwaliteit van de lijmnaden belangrijk is. Dan is de basis beter en kun je hem alsnog opgraden met wat langere tussenpozen.

groeten

Tabula Rasa
2 september 2015, 16:31
Een Indonesische squier affinity van 150 euro heeft al prima lijmnaden. Dat aspect zou ik echt totaal buiten beschouwing laten. Zal maar niet zeggen wat ik er echt van denk, want dan ben weer de lompe lul.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

Joost de Ruig
2 september 2015, 16:40
Voor alle duidelijkheid: het is voor mij geen actuele overweging. Wel denk ik dat het een zinnige discussie is waar anderen hun voordeel mee kunnen doen.

fred dons
2 september 2015, 16:58
mee eens Joost
ik ben zelf begonnen met upgraden van jaren 8o gitaren, warmoth nekje er op, nieuwe trem, 2e Hands humbuckertjes etc en zolang je met stabiel hout werkt (wat vaak het geval is, ook op de goedkopere gitaren) en het fret werk behoorlijk is heb je een goede basis om een uitstekende gitaar te maken die niet onderdoet voor een "dure" Fender (en bedenk dan dat Fender voor 1999 nog steeds bodies maakte die uit 3 tot 5 stukken bestonden met en fineer laag er over)
daarnaast is het ook erg leuk en leerzaam om een gitaar te uit elkaar te halen, waar nodig te verbeteren en af te stellen

D3nnis
2 september 2015, 19:48
Ik er wat dubbel in. In een gitaar van €300,- voor 300,- verbouwing investeren vind ik de moeite vaak niet, vooral niet omdat losse onderdelen nou ook niet zo goedkoop zijn (soms zie je een gitaar met bijvoorbeeld EMG's, goede locking tuners, goede brug, etc voor een prijs die je al bijna kwijt bent als je die onderdelen los koopt). Aan de andere kant, als je in een gitaar voor 300,- nieuwe elementen zet voor 200,- en je hebt dan het geluid wat je zoekt....want waarschijnlijk heb je die 200,- bij die gitaar van 500,- ook nodig ;)
Maar toch doet het me altijd denken aan die straatschoffies van een jaar of 19, meestal met petje, die dan in een afgeragde 16e hands volkswagen golf rijden (op naam van hun moeder want anders kunnen ze de verzekering niet betalen) en daar vervolgens voor honderden zo niet duizenden euro's aan speakers en versterkers in stoppen, vermoedelijk met als reden dat ze dan het gerammel van die frotmobiel niet horen...koop iets fatsoenlijks zodat de basis iig goed is.
Het is wel mooi dat het bedrag waarbij je iets fatsoenlijks kunt kopen wel steeds lager komt te liggen.

barno
2 september 2015, 20:51
Het grote verschil tussen goede budget stuff en high range gitaren zit 'm vaak in de minder materiλle dingen waarvoor gitaristen toch wel erg gevoelig voor zijn. Met stip op nr 1 uiteraard image en "autheniciteit". Ook vaak cosmetische dingen waar sommigen veel belang aan hechten. Bv. de klankeigenschappen van cellulose kunnen mij geen zak schelen, maar ik heb een zwak voor die typische softere shine in de lak enz.. En verder is de industrie ons gewoon dankbaar for being snobbish as hell

telerocker
2 september 2015, 21:58
Ik vind die Classic Vibes zo aardig in elkaar steken en klinken dat ik ze zou upgraden met betere hardware. Dat haal je er bij verkoop waarschijnlijk niet uit, maar voor je kunt zo wel jaren veel spelplezier beleven aan een budgetplank. Daar gaat het toch om?

Joost de Ruig
2 september 2015, 22:02
Precies wat ik bedoel en probeer mee te geven als overweging.

Plant
2 september 2015, 23:57
Je kunt zoveel geld tegen een budgetgitaar blijven aangooien, uiteindelijk zit je dan met allerlei dure spullen op gewoon een goedkoop chassis van mindere kwaliteit van hout (nek & body), frets,...

Vooropgesteld is dat een gitaar in de basis goed moet zijn. Verder moet het in verhouding zijn. Als je op zich tevreden bent met een gitaar maar alleen het geluid van de brugpup bevalt niet en die vervang je door iets van jouw smaak en het maakt de gitaar voor jou 'af' dan is daar niks mis mee.


Chappers en the Captain gaan steeds meer op de mannen van topgear lijken.... En om in dat thema te blijven. een Trabant met een sportuitlaat en lichtmetalen wielen zal nooit een Porsche worden. Buget gitaren blijven budget gitaren, en middenklassers blijven middenklassers. Niet slecht, zeker niet, want er zijn een hoop goede gitaren te koop tussen de 600 en de 800 Euro, maar wat je er ook aan modificeert aam een budget gitaar, ze komen daarmee niet in het topsegment terecht. En zeker niet als je ze weer voor wil verkopen. Wat krijg je dan nog van je investering van 600 Euro terug voor je gemodde budget gitaar.

Het beste is dan om de originele materialen in een la te houden en als je de budgetgitaar verkoopt die weer budget te maken. Ik heb ooit de fout gemaakt om dat niet te doen en dan ben je kansloos als je een leuke prijs voor je budgetgitaar met upgrades wilt vangen. Je krijgt σf mensen die de dure onderdelen willen hebben en niks voor de gitaar die eraan hangt willen bieden σf mensen die het als een budgetgitaar blijven zien en dan ben je de meerwaarde van de dure upgrades kwijt.

Dan rest de gitaar uit elkaar te halen en de dure onderdelen apart te verkopen en de budgetgitaar ook in onderdelen te verkopen, want dat levert het meeste op.

Dutch66
3 september 2015, 08:52
Als je naar de (gehele) Fender/Squier lijn kijkt, loont het ook vaak niet om zelf te gaan 'upgraden'.
Van Affinty naar Standard naar Classic Vibe, etc. etc., losse onderdelen vervangen is dan vaak gewoon
een stuk duurder dan volgende 'stap' in het Fender/Squier aanbod.

In die zin hebben ze daar wel aardig over nagedacht.

Een lekkere plank, ongeacht prijs/herkomst, 'aanpassen' naar je eigen smaak door er 'andere' pu's in
te hangen is natuurlijk iets heel anders.

humbucker
3 september 2015, 09:20
Ik heb zelf een MIM Fender Tele die ik behoorlijk gemodificeerd heb. Nekhumbucker erin (nog eens bedankt voor het freeswerk Barno), andere brugpickup, zadels, etc. Dat is een hele fijne gitaar geworden! Klinkt als een klok. Daarnaast heb ik een paar duurdere "stock" gitaren en ik kan niet zeggen dat ik daar meer of minder op speel. Maar een nitro afgelakte gitaar voelt toch wel anders/fijner dan een dikke polylaag. Daarnaast doet het ook minder "pijn" om een goedkopere gitaar te modden. Voor mij ligt die drempel bij een duurder exemplaar toch wat hoger...

Bijl
10 september 2015, 23:09
Een tweedehandse opknapper die qua bouw, klank en houtsoort een goede kandidaat is voor een pickup wissel, dat zijn leuke dingen om te modden. Maar een budgetplank die voor 300 euro nieuw in de winkel staat? Nee. Gewoon nee.

telerocker
11 september 2015, 00:15
Ik heb mijn MXG Custom strat anders behoorlijk gemod en dat was geen cheapo. Al jaren een bovenbest werkpaard, mede door de mods.