PDA

View Full Version : talk box setup



marienusje
1 september 2015, 19:58
Hallo!!

Ik heb mezelf laatst een Dunlop Heil talkbox aangeschaft maar ik weet niet hoe ik deze aan moet sluiten!! Ik heb een gitaar, een marshall v8080 amp en een pod 2.0. Wat moet ik doen en wat heb ik allemaal nodig? Microfoon heb ik niet nodig ;)

D3nnis
1 september 2015, 20:30
Speakeruitgang van versterker naar talkbox, talkbox uitgang naar speaker. Slang vlakbij microfoon, microfoon naar bijvoorbeeld PA of zanginstallatie.
Zie website dunlop :)

Gearjunkie
1 september 2015, 20:31
Ik dacht dat je met een talk box altijd een microfoon nodig had?
Ah, Dennis is sneller

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
1 september 2015, 20:38
Ah, Dennis is sneller

Da's bijna nooit :D

marienusje
1 september 2015, 23:20
Bij een talkbox heb je inderdaad een mic nodig, maar aangezien ik m nu nog alleen voor t oefenen heb, doe ik t voorlopig zonder. Dennis bedankt voor je reactie :)

D3nnis
1 september 2015, 23:26
Heeft een talkbox voor thuisgebruik eigenlijk genoeg volume?

Erik de Perik
2 september 2015, 00:40
Heeft een talkbox voor thuisgebruik eigenlijk genoeg volume?

Die snap ik niet......

Dutch66
2 september 2015, 09:40
Die snap ik niet......


Hoezo niet...., het antwoord is gewoon ja....

marienusje
2 september 2015, 18:24
ik heb net ff zitten kijken, ik ging er eigenlijk vanuit dat de talkbox gewoon tussen de gitaar en de versterker moest komen. dit is dus niet zo.. (ik ben er niet zo handig in moet ik eerlijk zeggen.)
Wel heeft mijn versterker een Send en Return input
http://medias.audiofanzine.com/images/thumbs3/marshall-8080-valvestate-v80-1991-1996-511457.jpg
maar als ik mijn talkbox hier op aansluit, gebeurt er verders ook niks..
Aan de achterkant van mijn versterker zitten ook 2 kabeltjes die ik eruit kan trekken, maar dit zijn geen 6,3 mm pluggen...
Kan ik wel een talkbox aansluiten op deze amp?

marienusje
2 september 2015, 18:54
Correctie** mijn versterker heeft achterin 2 tulp in/uit gangen. Moet ik dan n kabel hebben die van tulp naar 6.3 mm jack gaat?

Gearjunkie
2 september 2015, 19:54
Een talkbox werkt niet als een doorsnee pedaal. Het geluid van je versterker moet door de buis in je mond. Het geluid dat je dan hebt wordt versterkt mbv een microfoon. Dit moet via een andere versterker.
Ook aan je effectenlus heb je niets.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Oranjeaap
3 september 2015, 01:05
Ik weet er totaal niets van maar ik wet wel dat het het je geluid uit je versterker naar je mond leidt, wat je dus met je mond kan vervormen. Daaruit kan ik 2 dingen afleiden:
Het moet sowieso niet tussen je gitaar en je versterker
Je hebt een microfoon nodig om het vervormde geluid dat nu uit je mond komt op te vangen

Ja je kan dus thuis oefenen zonder microfoon

D3nnis
3 september 2015, 08:23
Hmm, zo'n marshall 8080 heeft geen speaker jack uitgangen, de speaker gaat direct naar de versterker met "vaste" draadjes toch? Dan zou je iets moeten verbouwen wat de talkbox moet echt tussen versterker en speaker.
Of kijken naar bijvoorbeeld de Rocktron Banshee talkbox. Volgens mij heeft die namelijk een eigen versterkertje, waardoor die wel tussen gitaar en versterker kan (moet).

Dutch66
3 september 2015, 14:58
Correctie** mijn versterker heeft achterin 2 tulp in/uit gangen. Moet ik dan n kabel hebben die van tulp naar 6.3 mm jack gaat?

Nop, dat zijn de aansluitingen van de reverb(pan), dus die gewoon lekker laten zitten!

Bij jouw versterker is de aansluiting naar de speaker rechtstreeks aangebracht, deze kun
je dus niet 'onderbreken' om je talkbox er tussen te plaatsen en dat is wel de bedoeling...

Maar geen nood, op zich kan iemand met een beetje soldeer skills dit eenvoudig voor je
oplossen, wat buiten het gebruik van je mouthtube, ook voor andere dingen best handig
kan zijn. Als je in de buurt van Amsterdam woont wil ik dit zelfs wel voor je doen. (ff PM)

Zodra je de talkbox aan zet, onderbreekt deze het geluid naar de speaker van je combo,
en komt je gitaargeluid dus nu via de slang, die je vervolgens fijn in je mond hangt...
Door de holte van je mond te veranderen terwijl je speelt krijg je dat typische geluid.

Zoiets bijvoorbeeld....


https://www.youtube.com/watch?v=zLgeTtYwQ7o

Omdat het eigenlijk niet veel meer dan een trucje/gadget is, waar je overigens met een
beetje oefening wel leuke dingen mee kunt doen, is het belangrijk dat de speaker ook
echt uit is. Je hoort anders hoe 'lullig' het patroontje van wat je speelt eigenlijk is....
(Nou ja beetje lastig om uit te leggen, maar ga er maar is mee aan de gang...)

Oh ja, in onderstaande gebruiksaanwijzing vind je het ook allemaal terug ;)

Klikkerdeklik (http://www.snakepit.org/talkbox.pdf)

marienusje
5 september 2015, 19:55
Nop, dat zijn de aansluitingen van de reverb(pan), dus die gewoon lekker laten zitten!

Bij jouw versterker is de aansluiting naar de speaker rechtstreeks aangebracht, deze kun
je dus niet 'onderbreken' om je talkbox er tussen te plaatsen en dat is wel de bedoeling...

Maar geen nood, op zich kan iemand met een beetje soldeer skills dit eenvoudig voor je
oplossen, wat buiten het gebruik van je mouthtube, ook voor andere dingen best handig
kan zijn. Als je in de buurt van Amsterdam woont wil ik dit zelfs wel voor je doen. (ff PM)

Zodra je de talkbox aan zet, onderbreekt deze het geluid naar de speaker van je combo,
en komt je gitaargeluid dus nu via de slang, die je vervolgens fijn in je mond hangt...
Door de holte van je mond te veranderen terwijl je speelt krijg je dat typische geluid.

Zoiets bijvoorbeeld....


https://www.youtube.com/watch?v=zLgeTtYwQ7o

Omdat het eigenlijk niet veel meer dan een trucje/gadget is, waar je overigens met een
beetje oefening wel leuke dingen mee kunt doen, is het belangrijk dat de speaker ook
echt uit is. Je hoort anders hoe 'lullig' het patroontje van wat je speelt eigenlijk is....
(Nou ja beetje lastig om uit te leggen, maar ga er maar is mee aan de gang...)

Oh ja, in onderstaande gebruiksaanwijzing vind je het ook allemaal terug ;)

Klikkerdeklik (http://www.snakepit.org/talkbox.pdf)

Bedankt voor je reactie!
Ik ken wel iemand die een beetje kan solderen maar moet ik dit aanpakken? Moet ik de rode en zwarte kabels die naar de luidspreker van mijn versterker gaan eraf halen of moet ik deze op het "moederbord" van de versterker loskoppelen? Ik heb nog wel 2 6.3mm instrumentkabels liggen die ik mag verbouwen voor dit klusje.

piezo
5 september 2015, 21:16
Geen instrumentkabels gebruiken. De kern daarvan is te dun voor een luidsprekersignaal of talkbox.
Robuuste 6,3 mm pluggen en luidsprekerkabel (minimaal tweelingsnoer).

Dutch66
7 september 2015, 11:07
Ik zou kiezen voor de 'fancy' oplossing, waarbij er 2 x 6.3 mm jack (female) aansluitingen,
in het chassis aan de achterzijde van je versterker worden aangebracht.
De 'techneut' moet er wel een beetje over nadenken waar hij deze aansluitingen plaatst,
zodat je de huidige bedrading kunt gebruiken. Dit voorkomt soldeerwerk aan het PCB.
(Let trouwens ook goed op polariteit... )

Met een (speaker) patchkabeltje jack/jack, kun je nu de gecreëerde loop 'sluiten' voor normaal gebruik.
Met 2 lange (speaker) snoeren jack/jack, kun je desgewenst de mouthtube/talkbox simpel in serie
(dus tussen) de versterker en de speaker aansluiten.

Wel de versterker eerst uitschakelen voordat je e.e.a. gaat ompluggen...

Minder fancy (en destructief), is de 2-aderige draad die nu van de speaker naar de versterker loopt
halverwege te onderbreken, en deze met een (gesloten) 6.3 mm jack en een gesloten female jack weer
te verbinden. (De female jack gaat aan de versterkerzijde, en de male jack aan de speakerzijde.)

De eerder genoemde speakerkabels heb je hier natuurlijk ook weer nodig, met dit verschil
dat één van kabels nu uiteraard van jack naar female jack moet zijn uitgevoerd.

Misschien is de laatste oplossing wel de beste, omdat je dan eerst even kunt kijken of het allemaal
de moeite wel waard is... Misschien vind je vind je het uiteindelijk helemaal niks, zo'n slang in je muil... ;)

NLF
7 september 2015, 22:01
ik heb ooit zo'n tuinslang gehad, ik was er niet goed in (onze toetsenist wel) ...

obiwanjacobi
8 september 2015, 08:27
Of eentje halen waarbij je geen extra gedoe nodig hebt...

http://www.thomann.de/nl/mxr_m_222_talkbox.htm

[2c]

Dirk_Hendrik
8 september 2015, 22:02
Maakt het wat gemakkelijker. Je hebt echter nog steeds een microfoon en een vorm van "PA" nodig.