PDA

View Full Version : Beste manier vast zetten strat brug



Rooker
31 augustus 2015, 22:58
Ik heb een nieuwe strat en wil graag de brug vast zetten. Nu zit deze al vast alleen met een blokje tussen het trem blok en 3 veren en aan de bovenkant de 6 schroefjes iets los. Nu heb ik bij mijn andere strat 6 veren geplaatst en de brug echt plat op de body met de 6 schroefjes aan de bovenzijde aangedraaid.
Hebben jullie een voorkeur??
Moet wel gezegd dat de schroefjes nu al iets door de onderkant prikken en bij aandraaien zal dat nog wat meer worden. Kan dit kwaad??
Als ik klaar ben post ik natuurlijk nog een hngd 😄

Plant
31 augustus 2015, 23:11
Wat de meerwaarde is van het aandraaien van de 6 schroefjes bovenop ontgaat me. Die schroefjes zijn alleen maar het kantelpunt. Die zou ik met rust laten. Je wilt alleen maar dat de brug niet kan kantelen en dan werkt een blokje hout dat precies op maat is afdoende. Veren bijplaatsen kan maar is niet nodig. Bovendien resoneren veren mee met alle bijgeluiden vandien (kun je weer dempen met wat schuimrubber o.i.d.). Middelen zijn soms erger dan de kwaal, waarom moelijk doen als het afdoende makkelijk kan?

lespaulnmarshall
31 augustus 2015, 23:12
De schroefjes aan de bovenkant hoor je aan te draaien wanneer er nog geen spanning van de veren op de trem staat. je draait ze erin totdat de brug van de body komt en dan draai je ze weer ietsje los zodat de trem plate weer op de body komt te liggen. zo zitten ze tegen de tremolo plate aan maar oefenen ze geen druk uit. De veren bepalen volgens watvoor setup je aan je tremolo geeft: Zweevend, down only/plat op de body of geblokkeerd is helemaal aan jou.
De schroefjes mogen aan de achterkant er doorheen komen dat kan geen kwaad.

Rooker
1 september 2015, 08:53
Dank voor de reacties. Btw heb ik de brug van mijn andere strat aan de bovenkant ook niet helemaal vast gezet zag ik net. Het is een 2 punts die ik wat lager heb gezet zodat de brug reg licht ten opzichte van de achterkant die nu op de body rust.
Deze strat heeft echter een 6 punts brug. Hij staat nu ook vast alleen dan met een klosje aan de kant van de veren zodat de brug toch nog iets blijft hellen. Mijn gevoel zecht echter dat het wat resonanter word wanneer de brug strak op de body rust. ( al heb ik deze manier ook al wel wat vaker voorbij zien komen).
Op mijn manier haal ik het blokje weg en zet ik de brug tegen de body met een paar veren er bij. Maarja misschien heb ik het wel verkeerd gedaan. Zo klinkt het iig niet.

Plant
1 september 2015, 18:21
Deze strat heeft echter een 6 punts brug. Hij staat nu ook vast alleen dan met een klosje aan de kant van de veren zodat de brug toch nog iets blijft hellen. Mijn gevoel zecht echter dat het wat resonanter word wanneer de brug strak op de body rust. ( al heb ik deze manier ook al wel wat vaker voorbij zien komen).
Op mijn manier haal ik het blokje weg en zet ik de brug tegen de body met een paar veren er bij. Maarja misschien heb ik het wel verkeerd gedaan. Zo klinkt het iig niet.

Als de brug met het blokje ertussen iets blijft hellen en met trekkracht van de veren wel vlak ligt, lijkt het blokje me te plat. Er is dan kennelijk ruimte waardoor de brug toch iets naar voren komt. Iets dikker blokje gebruiken dat er echt precies tussen past. Veren bijplaatsen werkt natuurlijk ook.

Joost de Ruig
1 september 2015, 18:28
Ik heb én twee veren erbij gezet, zodat het er 5 ipv 3 zijn, én het beugeltje waar de veren aan vast zitten een halve centimeter dichter naar de body geschroefd zodat er per veer meer spanning op staat. Bij elkaar voldoende voor een gefixeerde brug met meer sustain en stemmingvaster.

Rooker
1 september 2015, 18:48
Dat ga ik denk ik bij deze gitaar ook doen. Bij de andere werkt het ook. Ik zag alleen bij deze gitaar een blokje zitten en dacht. Hoort het zo? Naar mijn inzien geven veren meer resonantie mee als een blok hout. De snaren staan nu ook veel te hoog op de hals. Meer slide hoogte. Nu hopen dat het blokje niet met lijm vastgemaakt zit😁

Plant
1 september 2015, 18:51
Een nieuwe Strat (openingspost) met een vastgelijmd blokje hout achter de tremolobrug :???:

Rooker
2 september 2015, 16:47
Het is een strat uit omstreeks 83. Voor mijn collectie is hij nieuw.
Het blokje zit trouwens goed vast gelijmd:mad:. De brug kan nog wel strak op de body dus ik laat het maar zo.
Inmiddels:
Frets gepolijst... Met hetzelfde spul als waar ik de velgen van mijn fiets mee doe:seriousf: (het werkt)
Tone pot vervangen. Deze brokkelde wat af en zag er gewoon versleten uit. Nu zo'n mooie grote orange drup er op gesoldeert.
Tone mod gedaan zodat de tone nu ook op de brug pickup werkt.
De brug pickup, een Fender Vintage noiceless vervangen voor een Seymour Duncan JB-JR mini humbucker.
Brug alvast ( een beetje opnieuw afgesteld).
Druk avondje:seriousf:
Maar hij klinkt nu te gek! Hij speeld ook wel lekker. Al is de actie wel wat hoger als bij de andere strat.
Ik post snel wel even een HNGD