PDA

View Full Version : Friedman Smallbox 50



Lukas Rijstboer
31 augustus 2015, 14:42
Hallo , ik ben lukas en ben op zoek naar een goede amp (lampen) .

Ik ben veertien jaar en speel al 6 jaar gitaar. Ik ben misschien van plan om een Friedman smallbox 50 te kopen nadat ik er een heb gehoord op youtube. Het idee van de amp (transparent fx loop , point to point hand wired etc) vind ik geweldig en hoorde dat ook op de demo. Maar deze amp kost 2.900 euro :/

Ik blijf erbij dat ik het klankverschil wel hoor in vergelijking met goedkopere amps maar... 2900 vind ik wat veel. Zijn er andere mogelijkheden om deze klank te krijgen onder liefst 1000 en desnoods meer als het die maximum 300 euro extra waard is (korting of zo) .

Ik wil de amp voor alle stijlen kunnen gebruiken (metal tot jazz) . Heb ook net een interessante amp gezien:
http://www.thomann.de/be/egnater_rebel30.htm

alvast bedankt voor de hulp!

the sure thing
31 augustus 2015, 14:47
Ha Lukas! Welkom op het forum. De Friedman is een geweldige amp.

Wat voor gitaar heb je? En gebruik je wel eens een effect pedaal?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Joost de Ruig
31 augustus 2015, 14:54
Er zijn veel goede tops te koop en met die Friedman zit je direct in het hoogste segment.

Wat ik zelf een goede top vind voor niet teveel geld is deze: http://www.kauffmannsguitarstore.nl/product-details.php?product=1073

Hier een video van de Peppi & Kokkie van Andertons over deze top:


https://youtu.be/hRAEpIEk5pM

http://www.coveramp.com/uploads/AmpRange/Blackstar_HT_Club_50.jpg

Lukas Rijstboer
31 augustus 2015, 15:05
Bedankt voor de feedback! ik gebruik wat verschillende gitaren : Carvin JB200c (veelzijdige superstrat) , Gibson LP , Stratocatsers (sss)

Die blackstar is een goede amp maar ik gebruik op dit moment al een HT5 combo , gaat die dan niet ongeveer hetzelfde klinken? ik ben tevreden van mijn blackstar maar wil ook een ander merk , iets anders .

Joost de Ruig
31 augustus 2015, 15:11
Er zijn verschillende HT5's. Welke heb je, de C, de R of de Metal?

Lukas Rijstboer
31 augustus 2015, 15:19
HT5 combo ik denk de R , omdat hij reverb heeft (geen metal)

Joost de Ruig
31 augustus 2015, 15:31
In je combo zitten andere buizen, wat al een ander geluid zal geven. Blackstar blijft wel in de hoek van de Engelse buizenversterkers zitten (zoals Vox en Marshall) met de EL34 buizen. Als je een ander type geluid zoekt, kijk dan naar tops met 6L6 buizen zoals bv Fender en Mesa hebben.

the sure thing
31 augustus 2015, 16:22
Het type buis zal van veel minder invloed zijn dan het type en merk versterker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Joost de Ruig
31 augustus 2015, 16:30
Het type buis zal van veel minder invloed zijn dan het type en merk versterker

Euhh, die stelling snap ik niet. Is niet juist het type buis (6L6 versus EL34) die het toonverschil voor een groot deel beïnvloed? Naar mijn mening wel. Tuurlijk, de speakers e.d. zijn ook behoorlijk van invloed, maar een naamplaatje toch niet?

the sure thing
31 augustus 2015, 19:33
Euhh, die stelling snap ik niet. Is niet juist het type buis (6L6 versus EL34) die het toonverschil voor een groot deel beïnvloed? Naar mijn mening wel. Tuurlijk, de speakers e.d. zijn ook behoorlijk van invloed, maar een naamplaatje toch niet?

Het type eindbuis geeft echt niet zo vreselijk veel verschil in geluid. Keus van speaker, voorversterkerbuis, het hele circuit is echt van een veel grotere invloed.

Er zijn zat versterkers waarbij je de eindbuizen kan schakelen tussen 6L6 en EL34. Dan kan je het verschil horen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

arjanb01
31 augustus 2015, 19:53
Ik zou voor iets van engl gaan, heb je een amp voor het leven.
Misschien een engl screamer of souvereign combo? Superamps!

Joost de Ruig
31 augustus 2015, 20:10
Engl's zijn zeker goed, maar TS zoekt een allroundversterker van Metal tot Jazz en zelf vind ik Engl het sterkst in zijn gainkanaal en daarmee niet zo allround als TS zoekt.

arjanb01
31 augustus 2015, 20:17
Engl Thunder 50, ik heb hem zelf ook en gebruik hem ook live.
Hier een filmpje van metal tot jazz, clean ook superbruikbaar voor jazz:

http://youtu.be/ItIjk5BwymU

Goeie gitarist trouwens !

Joost de Ruig
31 augustus 2015, 20:22
Hieruit blijkt inderdaad dat je dit combo breed kan inzetten. Overigens zoekt TS een head ;)

arjanb01
31 augustus 2015, 20:26
Je hebt ook head versies van de Thunder/screamer:
http://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-top/engl/bekijk-alle-producten.html

Brum
31 augustus 2015, 21:09
Engl's zijn zeker goed, maar TS zoekt een allroundversterker van Metal tot Jazz en zelf vind ik Engl het sterkst in zijn gainkanaal en daarmee niet zo allround als TS zoekt.

Ik ben het met je eens, maar dat gezegd hebbende, een Friedman Smallbox is ook weer niet zo'n allround versterker. Gewoon een opgepimpte Marshall, even grof gezegd. Wil je zo breed, dan zou ik persoonlijk zelfs eerder denken aan een goeie cleane bak en met pedalen gaan werken.

Joost de Ruig
31 augustus 2015, 21:18
Ik ben het met je eens, maar dat gezegd hebbende, een Friedman Smallbox is ook weer niet zo'n allround versterker. Gewoon een opgepimpte Marshall, even grof gezegd. Wil je zo breed, dan zou ik persoonlijk zelfs eerder denken aan een goeie cleane bak en met pedalen gaan werken.

Met dat laatste ben ik het zeker eens. Ik ben dan ook recent overgestapt op de beste cleane versterker die ik ooit heb gehad (Fender Hotrod DeVille Michael Landau signature) en haal de rest uit mijn pedaaltjes.

Die Friedman's vind ik overigens echt helemaal te gek, zeker van lichte crunch tot medium drive. Alleen ver buiten mijn budget.

Lukas Rijstboer
31 augustus 2015, 21:37
Ik ken het merk Friedman van een winkel genaamd Guitar Candy . Ze hebben daar qua amps : Friedman ENGL , randall en KSR (rhodes)

Misschien moet ik gewoon daar eens langsgaan en wat amps uittesten.

Joost de Ruig
31 augustus 2015, 21:41
Misschien moet ik gewoon daar eens langsgaan en wat amps uittesten.

FOUT! Dat moet je niet "misschien" doen, dat moet je ZEKER doen ;)

Lukas Rijstboer
31 augustus 2015, 21:54
Ok bedankt voor de hulp !

richwoodplayer
1 september 2015, 00:03
Misschien dat een Marshall JVM410 ook een optie is.
4 kanalen waarvan elk kanaal nog weer 3 modussen heeft welke verschillende gain stages geeft. (dus als je het anders bekijkt heb je een 12 kanaals amp.)

ik vond dat teveel en heb de 2 kanaal uitvoering gekocht. Maar een zeer veelzijdige versterker!

Denk alleen niet dat je er de sound van een Friedman uit kan halen, maar voor die sound betaal je dus ook grof geld!

telerocker
1 september 2015, 00:44
Misschien dat een Marshall JVM410 ook een optie is.
4 kanalen waarvan elk kanaal nog weer 3 modussen heeft welke verschillende gain stages geeft. (dus als je het anders bekijkt heb je een 12 kanaals amp.)

ik vond dat teveel en heb de 2 kanaal uitvoering gekocht. Maar een zeer veelzijdige versterker!

Denk alleen niet dat je er de sound van een Friedman uit kan halen, maar voor die sound betaal je dus ook grof geld!

De Marshall JVM biedt veelzijdigheid voor een aangename prijs, en zelfs het cleane kanaal is voor een Marshall best aangenaam.
Ook de Egnater Renegade is in die prijsklasse een prima amp, net zoals een Koch Twintone alsmede een (iets duurdere) Orange Rockerverb. Je moet gewoon eens een paar van die amps gaan testen, want ze zijn verschillend qua voicing en karakter. Wat de een aanspreekt, vindt een ander niks en vice versa.

Gearjunkie
1 september 2015, 06:57
Hieruit blijkt inderdaad dat je dit combo breed kan inzetten. Overigens zoekt TS een head ;)

Joost, met de beste bedoelingen hoor, maar je hebt sterk de neiging om voor Lukas te spreken. Geef die jongen zelf de tijd om te reageren, laar wordt hij veel wijzer van.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Orpheo
2 september 2015, 14:45
Friedman's zijn cool maar met een Ceriatone KingKong komt ook een heel eind. alleen een pak goedkoper (en imho BIJNA even goed).

Agent_Smith
2 september 2015, 15:34
De Marshall JVM biedt veelzijdigheid voor een aangename prijs, en zelfs het cleane kanaal is voor een Marshall best aangenaam.
Ook de Egnater Renegade is in die prijsklasse een prima amp, net zoals een Koch Twintone alsmede een (iets duurdere) Orange Rockerverb. Je moet gewoon eens een paar van die amps gaan testen, want ze zijn verschillend qua voicing en karakter. Wat de een aanspreekt, vindt een ander niks en vice versa.

Ik kan de Egnater Renegade idd van harte aanbevelen! Het is gewoon een heerlijke en erg goedklinkende versterker.

Ruud313
2 september 2015, 16:13
Misschien dat een Marshall JVM410 ook een optie is.
4 kanalen waarvan elk kanaal nog weer 3 modussen heeft welke verschillende gain stages geeft. (dus als je het anders bekijkt heb je een 12 kanaals amp.)

Dan is een (wellicht tweedehands, want ik weet niet of 'ie nog gemaakt wordt) Marshall 6100 ook een optie. Het idee achter die amp was juist om een veelzijdige versterker te maken met zo wel goeie clean als dikke drive.

Agent_Smith
2 september 2015, 16:28
Dan is een (wellicht tweedehands, want ik weet niet of 'ie nog gemaakt wordt) Marshall 6100 ook een optie. Het idee achter die amp was juist om een veelzijdige versterker te maken met zo wel goeie clean als dikke drive.

Die vind ik dan persoonlijk weer niet veel soeps. Ik heb hem gehad en haalde het bij lange na niet bij mijn 2205. De Egnater doet dat wel. Ik vond de 6100 één van de mindere Marshalls eerlijk gezegd.
Maar het gaat helemaal niet om mijn smaak ;-)

Lukas Rijstboer
2 september 2015, 16:32
Ik ga gewoon wat amps uittesten en zoeken naar de beste voor zijn prijs . Reageer gerust wat merken en modellen die je aan raadt!

Ruud313
2 september 2015, 17:48
Die vind ik dan persoonlijk weer niet veel soeps. Ik heb hem gehad en haalde het bij lange na niet bij mijn 2205. De Egnater doet dat wel. Ik vond de 6100 één van de mindere Marshalls eerlijk gezegd.
Maar het gaat helemaal niet om mijn smaak ;-)

Tja, ik speel überhaupt niet op Marshall, maar ik speel dan ook voornamelijk clean. Volgens mij wordt de 6100 ook niet meer gemaakt, dus dan moet de TS er al eentje tegen het lijf lopen tweedehands. Hoe dan ook lijkt me het beste advies nog om eens een flinke lading amps te testen, 1000 euro is toch veel geld.

Brum
2 september 2015, 18:08
Friedman's zijn cool maar met een Ceriatone KingKong komt ook een heel eind. alleen een pak goedkoper (en imho BIJNA even goed).

Wat eigenlijk weer een Cameron CCV kloon is. Lijkt mij ook een erg vette versterker en heb ook al geïnformeerd bij een Nederlandse importeur. Maar het grote nadeel is dat je deze versterker niet op voorhand kunt testen en dan is het toch wat veel geld, zonder te weten of ie je wel past...

Orpheo
10 september 2015, 12:40
Wat eigenlijk weer een Cameron CCV kloon is. Lijkt mij ook een erg vette versterker en heb ook al geïnformeerd bij een Nederlandse importeur. Maar het grote nadeel is dat je deze versterker niet op voorhand kunt testen en dan is het toch wat veel geld, zonder te weten of ie je wel past...

jep, maar de CCV vind ik wat gruiziger in het midhoog en slapper/snotteriger in het laag dan de King Kong.

wat ik wel heel cool vind aan de KingKong is dat ie PTP is ipv printplaat. kan je 'm dus makkelijk(er) (laten) modden dan met PCB. imho.

anyway, voor mij is dit allemaal een zinloos verhaal; ik heb een SLO100 clone in huis en ik ben serieus helemaal tevreden. Het clean is geweldig, vreet pedalen alsof het niks is, te gekke distortion... Neemt niet weg dat ik GAS heb voor de King Kong ;)