PDA

View Full Version : Het grote versterker- FAQ topic



cluseau
31 augustus 2015, 13:52
Manne, het is de bedoeling in dit topic technisch goed onderbouwde verhalen te plaatsen waar we dan naar kunnen verwijzen. Het komt namelijk nog al eens voor dat er in meerdere topics hetzelfde uitgelegd moet worden. Om dit informatieve topic zo schoon mogelijk te houden is het de bedoeling hier geen discussie te voeren, daar zijn de normale topics voor.

Om te beginnen: Mijn amp klinkt dun op laag volume.

Het karakter van de amp wordt mede bepaald door de stand van de gain regelaar. Althans dat geldt voor de meeste gitaar versterkers. De brightcap parallel over de gain regelaar is hier verantwoordelijk voor. Jouw gitaarsignaal gaat zowel door die cap als door de potmeter. Voor de duidelijkheid, met die potmeter regel je niet de versterking maar de verzwakking. Deze verzwakker op bv negen uur is bijna maximaal en laat dan weinig van het signaal door. Echter het signaal kan ook door de parallel staande cap welke puur hoge frequentie door laat. Hoe hoger de frequentie hoe lager de weerstand (reactantie) van de cap. Het hoog signaal kan bijna ongehinderd door en kan dus op maximaal versterken. Hoe lager de frequentie hoe meer demping voor het signaal. Dit is de reden dat een amp vetter klinkt op hoog volume. Natuurlijk doet een hard werkende eindtrap en speaker ook een duit in het zakje maar het overgrote deel van het karakter komt door het effect van de brightcap en zijn instelbare parallel staande verzwakker.

Een leuke test om dit te bewijzen is het volgende:

Draai het volume op je gitaar een stuk terug en compenseer het geluidsniveau met de gain of preamp-volume op je amp. Je zal zien dat het veel voller klinkt. De keerzijde is dat je meer opgepikte ruis en storing mee versterkt wat je oorspronkelijke signaal vervuild. Dit is dus niet de oplossing maar wel leuk om het effect van de brightcap aan te tonen.

cluseau
1 september 2015, 10:28
Mijn amp is te hard, kan ik buizen verwijderen?


Deze vraag komt regelmatig langs en de mogelijkheid is afhankelijk van een aantal zaken:

Het is alleen mogelijk als je vier of meer eindbuizen hebt welke in een parallel balans eindtrap zijn geschakeld.

Er zijn namelijk ook amps in de handel met Single Ended eindtrappen waarin vier of zelfs meer eindbuizen parallel staan. Ook dan is het mogelijk om zelfs drie van de vier eindbuizen te trekken maar de constructie is bepalend. Raadpleeg iemand met kennis van zaken.

We kunnen ruwweg zeggen dat er twee typen parallel balans eindtrappen zijn, namelijk kathode bias en regelbare dan wel vast ingestelde bias.

De kathode biased amp:
Over het algemeen zijn dit amps tot maximaal 40Watt, vaak uitgevoerd met 4 EL84 of 6V6. Heb je twee EL34, EL84, 6L6, 6V6 etc dan kun je ook twee buizen trekken maar het wordt dan wel angstig stil. Deze categorie gebruikers hoeven hier dan niet verder te lezen.

Bij amps zoals de Vox AC30 wordt de bias bepaald door een gemeenschappelijke kathode weerstand. Zou je hier twee buizen trekken wordt de stroom door de overgebleven twee buizen twee keer zo hoog en de buizen zullen heel snel verbranden. Je kan een nieuw kwartet gaan bestellen en hopen dat de amp geen schade heeft opgelopen. Bij dit type amp is het zonder ingrijpen dus een "NOGO".

Er zijn uitzonderingen als elke buis zijn eigen kathodeweerstand heeft. Dan is het idd mogelijk twee buizen te trekken waarmee het totale uitgangsvermogen zal halveren. Zou je perse buizen willen trekken dan is de amp met gemeenschappelijke kathodeweerstand natuurlijk om te bouwen. Weet op dit punt wel wat je doet want er gaan hier flinke vermogens in om met alle gevolgen voor de constructie en het laswerk.

De fixed bias:
Dit wil zeggen dat de biasstroom is bepaald door de gebruiker of liever gezegd de constructeur. Fixed wil echter niet zeggen dat hij niet instelbaar is. De fixed bias kan zijn uitgevoerd met een weerstandnetwerk of met een regelbare potmeter. In beide gevallen spreken we toch over fixed bias omdat hij niet automatisch aanpast aan de situatie waaronder ander type buizen.

Amps met een fixed bias waar je deze truc kan toepassen is onder andere de Fender twinreverb. Deze amp heeft vier 6L6 buizen en een fixed bias. Deze 100 of 135 Watter kan makkelijk twee buisjes missen waarmee het maximaal haalbare cleane vermogen met de helft wordt gereduceerd.

Gevolgen:
Met het trekken van eindbuizen ben je er nog niet. Het gevolg is namelijk dat de twee buizen een hogere impedantie hebben dan vier buizen. Net als bij het parallel schalkelen van weerstanden hebben twee parallel geschakelde buizen ook een lagere (inwendige) weerstand. Een uitgang welke op de amp aangegeven staat als 4 Ohm wordt hierdoor 8 Ohm. Een 8 Ohm uitgang is dan 16 Ohm etc.

Dan het effect op beleving.
Dit kan nog wel eens tegen vallen. Het enige wat je zal waarnemen is dat de amp wat eerder opbreekt bij volledige uitsturing van de eindtrap. Heb je bv een twin welke je een vermogen laat produceren van 40Watt dan maakt het geen verschil of je dat met twee of vier buizen doet. Alleen als je tot het randje gaat is het hoorbaar/voelbaar.

Tot slot is het in alle gevallen verstandig de biasstroom te checken als de buizen vervangen zijn. Automatisch wil niet altijd zeggen "automatisch goed".

guitaraddict
1 september 2015, 16:18
Amps met een fixed bias waar je deze truc kan toepassen is onder andere de Fender twinreverb. Deze amp heeft vier 6L6 buizen en een fixed bias. Deze 100 of 135 Watter kan makkelijk twee buisjes missen waarmee het maximaal haalbare cleane vermogen met de helft wordt gereduceerd.

Volgens mij moet je dan wel de impedantie aanpassen, niet ? Bij 4 buizen op 8 ohm bv wordt met 2 buizen 16 ohm ?
Ik hoop dat ik me niet vergis.

cluseau
1 september 2015, 16:22
Ik hoop dat ik me niet vergis.


Dat niet maar het staat er al ;)

guitaraddict
1 september 2015, 16:41
Sorry , had nog niet alles gelezen !

cluseau
10 november 2015, 11:50
Ploppend geluid en ruis bij vibrato gebruik


Bij de recente reissue type's van de Fender Deluxe Reverb 68 RI doet zich het probleem voor dat hij een chopper geluid maakt en een hinderlijke ruis ontstaat naarmate de vibrato regelaar meer open wordt gedraaid.

Dit is het gevolg van een mod van Fender.
In de nieuwe generatie is een SolidState board ingebouwd wat dit probleem veroorzaakt.
Mogelijk gaan er meer nieuwe generatie Fenders dit probleem vertonen.

Schijnt besloten te zijn door die clowns in brussel maar ben daar niet zeker van.


De oplossing is om die hele mod ongedaan te maken en een originele optocoupler installeren waar het nodige knipwerk voor nodig is.
Bij de reissues moet de print verwijderd worden om op een nette manier de inbouw van een nieuwe optocoupler mogelijk te maken.
Voor meer info > PM.

nico verduin
10 november 2015, 15:54
virato of vibrato :)

Remork1970
10 november 2015, 16:42
Was dat niet een electronicabeurs in de RAI?

cluseau
10 november 2015, 16:54
virato of vibrato :)

Tja, oms bn ik snller dan mijn keyboad zou willn ;)

rvorkink
10 november 2015, 17:02
Dat was met een F. :-0

nico verduin
11 november 2015, 08:20
Tja, oms bn ik snller dan mijn keyboad zou willn ;)En dyslectisch? :) Je brokkelt af Frans :)

Frits van Mourik
11 november 2015, 13:32
En dislectisch? :) Je brokkelt af Frans :)

Ehmmm... het is "dyslectisch", hoor...:sssh:

cluseau
11 november 2015, 13:44
Ehmmm... het is "dyslectisch", hoor...:sssh:

Dank je Frits, hij begreep mijn statement ook al niet. :seriousf:

Frits van Mourik
12 november 2015, 00:19
Tja, ook dàt zal de leeftijd wel zijn...

Brad
12 november 2015, 01:47
Was dat niet een electronicabeurs in de RAI?

Waarom zijn ze daar in godsnaam mee gestopt ? Dat vond ik nou de enige leuke beurs in de Rai nou ja samen met de Miljonair fair dan ;)

cluseau
18 november 2016, 13:06
Beste mensen, vaak kom ik 1 ohm meetweerstanden in de kathodelijn van de eindbuizen tegen. Deze zijn er dan door de eigenaar (of handige neef/nicht) ingezet maar er wordt toch iets over het hoofd gezien.

1 - Deze weerstandjes zijn meestal 0,5 tot 1 Watt en onder normale omstandigheden is dat ook genoeg. Helaas wil een eindbuis wel een spetteren wat een kortstondige hoge piekstroom kan veroorzaken. De weerstandjes zijn hier niet van gediend en verruilen het heden voor het eeuwige. Het chassis moet dan worden uitgebouwd en de weerstandjes vervangen. Een zekering is veel makkelijker te vervangen en tijdens gebruik (optreden) even zelf te doen.

2 - Als je dan zo graag meetweerstandjes plaatst neem dan zeker 1% weerstanden en geen 20% zoals ik zo vaak tegen kom. Het resultaat is namelijk dat je biasmeting er ook 20% naast kan zitten. Voor de onderlinge vergelijking van de buizen is dat zelfs 40%. Wat mij betreft kun je er dan net zo goed lukraak een paar buizen in prikken want zo'n meting is echt zinloos.


3 - Bij deze kathodestroom meting maak je nog eens flinke meetfout omdat deze stroom de som is van anode en G2 stroom. Dit is overigens ook bij de biasadapters het geval.

Voor de volledigheid nog even Nico's methode welke veel nauwkeuriger is:

1 - Netstekker er uit en elko's ontladen.
2 - Weerstand meten tussen centertap en A1 (ook centertap en A2, ze zijn verschillend) en noteren.
3 - Amp inschakelen en met alle regelaars dicht 10 min opwarmen.
4 - Spanning meten tussen kathode / anode en deze noteren.
5 - Spanning meten tussen centertap en A1 (ook voor A2)
6 - De spanning (5) delen door de weerstand (2) geeft de anodestroom.
7 - Het product van Uak (4) en de stroom (6) is het bias vermogen.


Om nu snel een spanning (5) over de wikkeling te kunnen afstellen heb ik de formule vast voor jullie omgezet:

Voorbeeld:

EL34 (Pmax is 25Watt)
Uak = 500V.
Ra = 50 ohm.
Gewenste bias = 60%

De vereiste instelspanning voor een biasvermogen van 60% volgt dan uit:

Ura = Pmax * 60% * Ra / Uak.

Ura = 25 * 0.6 * 50 / 500.

Daar heb je toch geen meetweerstanden voor nodig :cheerup:

tmms
18 november 2016, 13:51
Interessante materie. Twee vraagjes, waarom bias 60%? En is het verstandig/heeft het voordelen kathode weerstanden van zeg 22 ohm te gebruiken plus een negatieve rooster voorspanning? Zag dat eens in een 4xEL84 versterker, een dergelijke combinatie, maar heb geen idee wat het voor consequenties heeft voor het geluid. En dank je voor de formule:D.

cluseau
18 november 2016, 14:33
Om te beginnen vind ik het niet handig hier een discussie te voeren. Dit topic is bedoeld om algemene tips in te zetten en het verder zo schoon mogelijk te houden ivm de leesbaarheid. Als je een nieuw topic start krijg je daar beslist antwoord op je vragen.

22 ohm weerstanden in combinatie met neg vaste spanning werkt stabiliserend en kost niet te veel vermogen wat je verliest in grote kathode weerstanden.

Eeeeh 60%.....waarom niet? Is aan de gebruiker trouwens, 90% is warmer geluid maar snelle slijtage. 30% is blikkerig maar je doet jaren met je buizen. Net wat je wil.

tmms
18 november 2016, 15:19
Is ook zo, bedankt:ok:.

HaroldA
12 april 2017, 10:51
Voor de volledigheid nog even Nico's methode welke veel nauwkeuriger is:

1 - Netstekker er uit en elko's ontladen.
2 - Weerstand meten tussen centertap en A1 (ook centertap en A2, ze zijn verschillend) en noteren.
3 - Amp inschakelen en met alle regelaars dicht 10 min opwarmen.
4 - Spanning meten tussen kathode / anode en deze noteren.
5 - Spanning meten tussen centertap en A1 (ook voor A2)
6 - De spanning (5) delen door de weerstand (2) geeft de anodestroom.
7 - Het product van Uak (4) en de stroom (6) is het bias vermogen.

Ik wil dit een keer proberen, maar mijn Sovtek MIG50 heeft geen centertap. Moet ik dan tov aarde meten?

https://www.elektrotanya.com/PREVIEWS/63463243/23432455/egyeb/sovtek_mig-50.pdf_1.png

cluseau
12 april 2017, 10:57
Natuurlijk heeft hij die. Geen balanstrafo zonder centertap.

HaroldA
14 april 2017, 10:43
Natuurlijk heeft hij die. Geen balanstrafo zonder centertap.

Ok, dan heb ik even hulp nodig om die te identificeren. Ik had dit ook al gevonden:


As to the transformer being a trifle lopsided, I doubt it is an issue. But I am confused as to what you are measuring. If you have roughly 500vDC B+, then you must have roughly 350vAC across the transformer. There is no center tap, at least not on my schematic, so AC readings to chassis don't mean much of anything.

Bron: http://music-electronics-forum.com/t30141/#post267498


Waar vind ik dan de center tap in mijn eerder geplaatste schema?

cluseau
14 april 2017, 11:01
Vraag ik me af of je dit wel moet doen.

Ben niet te beroerd hoor maar denk je wel om je vingers? Volg het touwtje van de standbyswitch en hs zekering maar, die gaat uiteindelijk naar de center aansluiting.

rvorkink
14 april 2017, 11:06
Zo maar een gok, maar hebben ze het in het engelse stukje niet over de powertransformator? 350AC geen centertap?

HaroldA
14 april 2017, 11:16
Volg het touwtje van de standbyswitch en hs zekering maar, die gaat uiteindelijk naar de center aansluiting.

Die komt uit bij de diodebrug, niet op een centertap op de trafo zoals bij de heaters wel het geval is. Maar uit jouw verhaal haal ik dat je de +-uitgang van de brug als "virtuele center tap" kunt zien? Mooi, dan kan ik weer vooruit!

:ok:

cluseau
14 april 2017, 11:18
Zo maar een gok, maar hebben ze het in het engelse stukje niet over de powertransformator? 350AC geen centertap?

Tuurlijk maar wilde harold daar zelf achter laten komen ;)

Ik zie trouwens iets in het schema wat niet kan. De centertap van de onderste heater wikkeling hangt aan +2. Toch een aardige spanning daar, lijkt me niet gezond voor die elko van 25V= :sssh:

cluseau
14 april 2017, 11:32
Dan doen we het maar zo........


https://www.amps-unlimited.nl/temp/sovtek_mig-50.pdf_2.png

HaroldA
14 april 2017, 11:41
Dan doen we het maar zo........

Ach, verrek! :D

8) <- blind.

cluseau
14 april 2017, 11:47
8) <- blind.

Tis dat je het zelf zegt want het was nog niet in me opgekomen :soinnocent:

Maar...... heb je in het schema ook die foute verbinding gezien in de gloeidraad wikkeling? Dat zit hopelijk niet echt zo toch? Anders eens ff klappen met de ontwerper.

HaroldA
14 april 2017, 11:50
Maar...... heb je in het schema ook die foute verbinding gezien in de gloeidraad wikkeling? Dat zit hopelijk niet echt zo toch? Anders eens ff klappen met de ontwerper.

Volgens mij zit dat echt zo, met idd een 25V cap er op. En het werkt al sinds begin jaren 90 ...

cluseau
14 april 2017, 11:59
Onmogelijk, een 25V= cap kan geen 450V= op staat zonder hem voor je kop te krijgen.

Heb het schema uit vorige post in rood ff aangepast om aan te geven.

https://www.amps-unlimited.nl/temp/sovtek_mig-50.pdf_2.png

HaroldA
14 april 2017, 12:03
Ik zal het volgende week allemaal eens op mijn gemak goed nakijken ... beetje op de vingertjes letten ;)

cluseau
17 september 2017, 16:22
Naar aanleiding van een recent topic is het misschien handig dit onderwerp ook hier op te nemen:

Veroudering van buisvoeten is een onderschat probleem. Het slechte contact met de buis kan voor veel verschillende problemen zorgen waarbij soms aanzienlijke schade optreed. Deze problemen kunnen ook voor langere tijd spontaan optreden of weer verdwijnen met als resultaat een onbetrouwbare amp. In de voetjes van kunststof zitten klemmetjes of busjes van verenstaal. Door de opbouw van combo's waar de buizen ondersteboven in de voetjes hangen is dit verreweg de heetste plek in de versterker. Hierdoor verliest het verenstaal zijn kracht en is niet meer in staat voldoende contact te maken. Zou je ze opmeten met een paspennetje dan zie je dat deze er gewoon uitvalt. In sommige gevallen valt zelfs de hele buis er uit. Vaak worden er dan veerspanners op gezet maar dat is in principe een lapmiddel van niks. De buizen blijven welliswaar in de sockets zitten maar er moet ook nog eens een keer contact gemaakt worden. Het is niet de eerste keer dat een quartet nieuwe 6L6jes het leven laat door oude buisvoeten. Ook is er schade mogelijk aan voeding en eindtrafo. De kosten voor vervanging is afhankelijk van het aantal buizen. De voetjes zelf zijn een paar euro maar de arbeid kan tussen de een en twee uur uitkomen.


Meer info hier (https://amps-unlimited.nl/projects/buisvoet.html)

cluseau
11 juli 2019, 15:24
Volgens mij zit dat echt zo, met idd een 25V cap er op. En het werkt al sinds begin jaren 90 ...


Nou echt niet, kan ook niet.

Heb er een op de bank staan en ff gechecked. In alle schema's die er te vinden zijn ontbreekt een weerstand van 1Meg in de lijn tussen C2 (22u/25V) en de hoogspanningslijn. Hieronder ingetekend.

https://www.amps-unlimited.nl/temp/sovtek_mig-50.pdf_2.png

cluseau
20 november 2019, 23:31
​Hier is al veel over gesproken, even een artikeltje om hiernaar te kunnen verwijzen want elke keer het verhaal opnieuw vertellen gaat ook een beetje vervelen.


Welke spanning heeft een buis nodig?
1 - allereerst moeten er elektronen worden vrijgemaakt door de cathode te verhitten, hiervoor is een gloeispanning van 6.3V~ nodig om de gloeidraad te verhitten die op zijn beurt de cathode weer verhit.
2 - er is ook een hoge gelijkspanning nodig waardoor er stroom door de buis kan lopen mits in warme toestand.


Zonder warmte is de buis zo goed als niet aanwezig en kan er nagenoeg geen stroom lopen. Zou je hier een hoogspanning aansluiten gebeurt er nog helemaal niets. Zonder hoogspanning natuurlijk ook geen stroom hoe heet we de cathode ook opstoken, beide grootheden moeten dus aanwezig zijn.


Wat doet de Standbyswitch:
Bij ingeschakelde amp verbreekt de standbyswitch de verbinding tussen de hoogspanning en de buis. Alleen de gloeidraad blijft aktief wat wil zeggen dat de buis bedrijfsklaar is en een lage inwendige weerstand heeft. Zou je daar een hoge spanning op zetten is het gevolg een razendsnelle stroomtoename. Deze stroom moet worden geleverd door de voeding en loopt door de gelijkrichter en eindbuizen. Deze snelle toename vindt plaats in enkele microseconden wat schadelijk is voor alle betrokken onderdelen.


De situatie zonder standbyswitch:
Zet je de amp vanuit koude toestand aan (zonder stanbyswitch geactiveerd) zal de hoogspanning al dan niet direct aanwezig zijn (afhankelijk van type gelijkrichter, buis of diode's). Stel dat de amp is uitgevoerd met diode's dan is de hoogspanning direct na inschakelen op de buizen aanwezig. Dit heeft echter geen enkele invloed want de buis is nog koud en heeft daaarom nog een hoge inwendige weerstand. Er loopt dus geen stroom ondanks de al aanwezige hoge spanning. Nu beginnen de gloeidraden langzaam op te warmen, de tijd voor het bedrijfsklaar zijn is afhankelijk van het type buis maar neem gemiddeld maar zo'n 20 seconden hiervoor. In die opwarm periode daalt de inwendige weerstand en gaat de stroom geleidelijk toenemen door de daling van inwendige weerstand en de reeds aanwezige hoogspanning. Allemaal heel veilig en beheerst.


De situatie met gebruik van standby:
Zoals gezegd is de buis niet verbonden met de hoogspanning omdat de standbyswitch is geopend (standby actief). De buizen laten we eerst warm worden waardoor ze in bedrijfsklare toestand komen (lage inwendige weerstand) Zou er hoogspanning aanwezig zijn loopt er een aardige stroom door de buizen. Door nu in een fractie van een seconde de schakelaar te sluiten onstaat er een stroompiek welke aanzienlijk kan zijn. De eindbuizen zijn in veel gevallen nog met zn vieren (parallel op de voeding) maar de gelijkrichter moet het helemaal in zijn eentje verwerken.


De VoxAC30 met GZ34 gelijkrichter is regelmatig op het spreekuur en dit allemaal door gebruik van de beruchte switch.


Het gebruik van de standby is te vergelijken met een auto waarbij plankgas wordt gegeven bij ingeschakelde versnelling en je vervolgens de koppeling laat schieten.


Ik hoop met bovenstaande onderbouwing een beetje duidelijkheid te scheppen in de mythe rond deze schakelaar. Het effect van cathode vergiftiging heb ik hier nog buiten beschouwing gelaten, Google is onze vriend in deze.

Het verhaal geldt voor de meeste gitaaramps maar uiteraard zijn er ook amps waar het anders gaat.

madman
21 november 2019, 14:36
​Hier is al veel over gesproken, even een artikeltje om hiernaar te kunnen verwijzen want elke keer het verhaal opnieuw vertellen gaat ook een beetje vervelen.


Welke spanning heeft een buis nodig?
1 - allereerst moeten er elektronen worden vrijgemaakt door de cathode te verhitten, hiervoor is een gloeispanning van 6.3V~ nodig om de gloeidraad te verhitten die op zijn beurt de cathode weer verhit.
2 - er is ook een hoge gelijkspanning nodig waardoor er stroom door de buis kan lopen mits in warme toestand.


Zonder warmte is de buis zo goed als niet aanwezig en kan er nagenoeg geen stroom lopen. Zou je hier een hoogspanning aansluiten gebeurt er nog helemaal niets. Zonder hoogspanning natuurlijk ook geen stroom hoe heet we de cathode ook opstoken, beide grootheden moeten dus aanwezig zijn.


Wat doet de Standbyswitch:
Bij ingeschakelde amp verbreekt de standbyswitch de verbinding tussen de hoogspanning en de buis. Alleen de gloeidraad blijft aktief wat wil zeggen dat de buis bedrijfsklaar is en een lage inwendige weerstand heeft. Zou je daar een hoge spanning op zetten is het gevolg een razendsnelle stroomtoename. Deze stroom moet worden geleverd door de voeding en loopt door de gelijkrichter en eindbuizen. Deze snelle toename vindt plaats in enkele microseconden wat schadelijk is voor alle betrokken onderdelen.


De situatie zonder standbyswitch:
Zet je de amp vanuit koude toestand aan (zonder stanbyswitch geactiveerd) zal de hoogspanning al dan niet direct aanwezig zijn (afhankelijk van type gelijkrichter, buis of diode's). Stel dat de amp is uitgevoerd met diode's dan is de hoogspanning direct na inschakelen op de buizen aanwezig. Dit heeft echter geen enkele invloed want de buis is nog koud en heeft daaarom nog een hoge inwendige weerstand. Er loopt dus geen stroom ondanks de al aanwezige hoge spanning. Nu beginnen de gloeidraden langzaam op te warmen, de tijd voor het bedrijfsklaar zijn is afhankelijk van het type buis maar neem gemiddeld maar zo'n 20 seconden hiervoor. In die opwarm periode daalt de inwendige weerstand en gaat de stroom geleidelijk toenemen door de daling van inwendige weerstand en de reeds aanwezige hoogspanning. Allemaal heel veilig en beheerst.


De situatie met gebruik van standby:
Zoals gezegd is de buis niet verbonden met de hoogspanning omdat de standbyswitch is geopend (standby actief). De buizen laten we eerst warm worden waardoor ze in bedrijfsklare toestand komen (lage inwendige weerstand) Zou er hoogspanning aanwezig zijn loopt er een aardige stroom door de buizen. Door nu in een fractie van een seconde de schakelaar te sluiten onstaat er een stroompiek welke aanzienlijk kan zijn. De eindbuizen zijn in veel gevallen nog met zn vieren (parallel op de voeding) maar de gelijkrichter moet het helemaal in zijn eentje verwerken.


De VoxAC30 met GZ34 gelijkrichter is regelmatig op het spreekuur en dit allemaal door gebruik van de beruchte switch.


Het gebruik van de standby is te vergelijken met een auto waarbij plankgas wordt gegeven bij ingeschakelde versnelling en je vervolgens de koppeling laat schieten.


Ik hoop met bovenstaande onderbouwing een beetje duidelijkheid te scheppen in de mythe rond deze schakelaar. Het effect van cathode vergiftiging heb ik hier nog buiten beschouwing gelaten, Google is onze vriend in deze.

Het verhaal geldt voor de meeste gitaaramps maar uiteraard zijn er ook amps waar het anders gaat.

Ik heb ergens anders weer begrepen dat de standby knop bedoeld is om condensatoren te sparen die anders een (te?) grote optatter krijgen als je 'm niet eerst op laat warmen.

Dat idee stamt uit de tijd dat condenstatoren met een hoge voltage rating nog redelijk prijzig waren, geen idee of dat nog van toepassing is.

fredjuh
21 november 2019, 17:27
Een gelijkrichterbuis warmt iets langzamer op dan een normale buis. Dat is expres zo gedaan zodat de spanning pas omhoog komt nadat de buizen warm zijn. Dan komt er dus ook geen hele hoge spanning op je elco's.

In een amp met een normale gelijkrichter is een standby-knop dus ook een minder groot probleem. Desondanks zitten ze vaak verkeerd bedraad. De standby-knop hoort de tussen de gelijkrichter en de aarde, dus nog vóór de eerste elco. Op die manier is de piekstroom én piekspanning in de voeding lager. Als je de amp pas van standby haalt zodra de buizen warm zijn spaar je de elco's ook.

Overigens kunnen die elco's het prima aan, zeker tegenwoordig.