PDA

View Full Version : God in France



pumpkinhead
31 augustus 2015, 12:33
Hallo allemaal

Een tijdje geleden heb ik met mijn band Voodoo Shop een EP opgenomen, en nu wou ik graag eens een nummer in de Sounds gooien! Bij deze de titeltrack:

https://voodoo-shop.bandcamp.com/track/god-in-france

Wat vinden jullie ervan?


Veel Groeten

Joris

Fusion
31 augustus 2015, 12:52
Leuk! Doet me een naast moderne pop-punk ook een beetje aan Fischer-Z denken (kent men dat nog)? Een klein taalkundig missertje, maar mwoa, verder leuke tekst :) Lekker solootje, alhoewel een nootje volgens mij niet lekker valt. Ondanks dat je geen geweldige zanger bent, heerlijk gezongen, mijn complimenten!

Verder hoor je de bas op zich goed, maar hij is erg wollig. De rest van de sounds neigen lichtelijk naar t wollige toe (niet extreem hoor), dus wellicht kun je wat EQen oid m t net wat crispier te maken.

Al met al, gaaf liedje!

Joost de Ruig
31 augustus 2015, 12:52
Deze heb ik hier een maand geleden ofzo al eens eerder voorbij zien komen.

Eerlijke reactie: beetje kinderlijke tekst en de muziek klinkt wat dun ten opzichte van de zang.

Dutch66
31 augustus 2015, 13:14
Tip, vermijd de lagere regionen met je stem, want het is echt 'tenenkrommend' in het begin...

Verder best leuk liedje hoor..

guhlenn
1 september 2015, 10:35
heb ook tippies

1 schaam je niet om autotune te gebruiken (niemand hoort dat als je het goed doet)
2 re amp je stem over een licht overstuurde buizen amp
3 als je nietzeker weet dat je teksten beresterk zijn......... schrijf ze niet uit voor de luisteraar

autotune is voor mensen die niet kunnen zingen en mensen die niet kunnen zingen... :)

pumpkinhead
1 september 2015, 10:37
Bedankt voor de reacties en feedback!

Het zou kunnen dat één van mijn medespelers dit nummer ook al eens postte, als het de tweede keer is dat het hier passeert, maar dat wist ik dus niet zeker.

De lage intro is live ook redelijk moeilijk voor mij, het is inderdaad vaak tenenkrullen. Normaal is het geen probleem, maar zodra er dus wat zenuwen bij komen wordt het plots lastig

Het foutje in de tekst passen we aan, je hebt het toch over "Is eating, sleeping .." dacht ik? Ik zing wel 'are' in de opname ;)
Inderdaad zeker niet de meest diepzinnige tekst ooit geschreven :makeup:

Ik dacht net een volgend nummer te posten, maar misschien is dat wat omslachtig om de hele album een voor een te posten. Bij deze gewoon de volledige CD, If you'll have me :)

https://voodoo-shop.bandcamp.com/album/god-in-france


Groeten

Joris

Tunes
1 september 2015, 10:44
autotune is voor mensen die niet kunnen zingen en mensen die niet kunnen zingen... :)

En ik meen toch dat je het wel hoort.

Fusion
1 september 2015, 10:58
Hoi pompoenhoofd, ja die ja ;)

jasses
1 september 2015, 12:46
Slechts zeer kort geluisterd, en daarbij merk ik op:
- lijkt wel goed in elkaar te zitten
- zang lijkt erg luid in de mix (kan aan mijn laptopspeakers liggen?)
- tekst hou ik niet van

De uitdrukking living like god in france bestaat niet in het Engels. Misschien wist je dat en vond je het wel leuk? Mij blijkt het behoorlijk te irriteren. Maar wanneer ik me daarover heb gezet ga ik nog eens opnieuw luisteren...

Fusion
1 september 2015, 13:01
Ga er vanuit dat t een bedoeld Dutchism is

guhlenn
1 september 2015, 13:16
Bestaat de poppunk scene eigenlijk nog? Ik vind dit vrees ik onder de maat. Voor zover er een maat is. Reden: de compositie, met name het intro is slecht uitgevoerd, zeker gezien dat het gewoon wat akkoordjes en een simpele zanglijn is. Ik vond het living like god in france wel leuk, maar vraag me na het luisteren af of het grappig bedoeld is. Niemand buiten het Nederlandse taalgebied gaat dat begrijpen. Dat hoeft niet erg te zijn, als de muziek goed is. Is de tekst nu cynisch/belerend bedoeld of vertegenwoordig je de fuck you houding?

pumpkinhead
1 september 2015, 19:28
'Living like god in france' is gewoon een grap, hoewel die uitdrukking enkel in het nederlands bestaat vonden we ze wel cool klinken in het engels ;) Dit nummer, 'poppunk' zijnde, is niet echt een houding die we per se willen vertegenwoordigen. Op onze EP zijn de meeste nummers totaal anders dan God in France.

Een voorbeeld, Bag Of Memories:

https://voodoo-shop.bandcamp.com/track/bag-of-memories

Of de volledige EP:

https://voodoo-shop.bandcamp.com/album/god-in-france

Dutch66
2 september 2015, 09:43
Joris, zie mijn kritiek als eerlijk en oprecht, en zeker niet om hier een beetje lullig te doen.

Ook in 'Bag of Memories', hoor ik een heel beperkte stem met dito Engelse uitspraak...
De zanglijn in het couplet is al flinterdun, maar komt ook nog is 8 maal per couplet voorbij..
Al met al vind ik je stem de zwakste schakel in het geheel.

En dat is doodzonde, want je schrijft leuke liedjes.

Ik denk dat jullie met een betere zanger een eind verder gaan komen.

En vergeet niet, kritiek is niets meer dan goed bedoeld advies ;)

jasses
2 september 2015, 11:18
Je suggereerde het zo mooi, en ikzelf vind het ook altijd wel leuk als (die enkele zeer zeldzame) mensen de moeite nemen om het hele plaatje door te luisteren, dus heb ik dat gedaan. En dat bleek een goede zaak, gezien ik het openingsnummer het minst goede nummer vind.
Vooreerst, ik ben het ermee eens dat de zang de zwakste schakel is in het geheel. Ik heb er precies wel minder moeite mee dan anderen hier, kromme tenen heb ik er niet aan overgehouden, noch heb ik de drang gevoeld om autotune aan te raden. Maar het is geen geweldig mooie of karaktervolle stem (god weet dat die behoorlijk dun bezaaid zijn), en de Engelse uitspraak is ook niet geweldig (ik heb er ergere gehoord, maar mooi is ze niet). En, eerlijk, ik vind de teksten echt niet goed, ze storen me zelfs. Ik vind dat kut om te zeggen, als jullie zoals ik best wel trots zijn op wat jullie neerpennen (en ik neem aan van wel, gezien je de moeite hebt genomen de teksten integraal weer te geven), komt dat op zn zachts gezegd onaangenaam over. (Anderzijds heeft er nog nooit iemand ook maar een woord opgemerkt over teksten van mijn hand, dus die worden ook maar verzwolgen in een grijze anonieme massa. Beter is dat niet, minder confronterend is het wel).

Dat alles hoeft soms niet echt een probleem te zijn, bij jullie is het dat wel gezien de zang heel erg op de voorgrond staat. Maar je kan het niet makkelijk oplossen, voor het soort muziek dat jullie maken hoort de zang inderdaad op die plaats te staan. Trouwens, de zang op Italian Romance beviel me opvallend beter dan elders.

Die soort muziek is pop, overigens, en daar is niets mis mee. Er staan een hele hoop tags weergegeven, maar de enige die er niet staat, is degene die eigenlijk perfect de lading dekt. Ik hoor misschien hier en daar een referentie naar jaren 70 rock (een kort moment moest ik aan allman brothers denken, leuk gedaan), maar verder dan dat gaat het niet. (Ik hoorde ook een vette knipoog naar dire straits, overigens, altijd prettig).
Laat het je niet ontmoedigen, jullie kunnen duidelijk liedjes schrijven en spelen. En op het instrumentale werk op de soundcloud waar ik via je ander topic op belandde, heb ik slechts 1 bemerking: ik vind het heel erg goed.

pumpkinhead
2 september 2015, 15:14
Hallo!

Bedankt om ook naar het andere materiaal te luisteren, da's altijd fijn.

@Dutch66: Wat je zegt is waar, en is voor ons live ook van toepassing omdat ik er dan nog eens tegelijk gitaar bij speel. Ik stond er tot voor kort niet bij stil, maar de zang kan beter, zij het door meer ervaring/oefening of iemand anders die zingt. Dat laatste is misschien eerder een toekomstvisie, als ons repertoire meer is uitgediept en we een duidelijker genre hebben. Ik ben blij dat je de songwriting alleszins kunt smaken :)

@Jasses: De zang op Italian Romance ben ik zelf niet, want Sam De Paepe (gitarist en backingvocals) doet op dat nummer, en ook op Free, de leadvocals. Hij heeft wel een heel andere stemkleur dan ik, meer rock volgens mij.
Tof dat je naar the Nomad Brothers luisterde! Bijna alles wat we daar doen is instrumentaal. The Gamer is een uitzondering dan, wat vind je trouwens van de zang op die track? (er zit wel meestal een chorus op van een tweetal lagen stem die ik over elkaar zong)

Groeten

Joris


https://soundcloud.com/the-nomad-brothers

jasses
2 september 2015, 15:33
Eerlijk, Joris, ik heb the gamer redelijk snel afgezet, en wederom in hoofdzaak omdat de tekst me opviel, en niet op de goede manier. Dus heb ik 'm nu even terug opgezet. Ik denk inderdaad dat je stem me in deze context meer bevalt. Maar, moest dat nog niet duidelijk zijn, ik vind je helemaal niet zo'n slechte zanger, het is de combinatie van de elementen. Maar die drumovergang rond 1:50 komt (mij dan toch) erg rommelig over.

Cageman
2 september 2015, 15:35
Echt.. als ik alleen de titletrack had geluisterd, had ik gezegd: de Nomad Brothers is de way to go. Dat is flauw, maar dat doet mij wel veel meer.

De rest van de songs vind ik veel beter. Op Bag of Memories hoor ik de NB's ook een beetje terug. Op eigenlijk alles behalve de titletrack wel.

Het panische gedoe over Engelse uitspraak is big bs :D. Mensen vinden confrontaties met dingen die ze als hun eigen tekortkoming zien altijd eng; zeker als die "tekortkomingen" bijna door geboorte ingebakken zitten. Bij het bestaan van de term Dutchism had ik nooit eerder stilgestaan. Goede naam voor iets; een lied misschien.

pumpkinhead
2 september 2015, 21:32
Wat vinden jullie van het instrumentale aspect op God in France (EP) ?

Ik denk steeds meer dat het interessant is om te kijken van waar we met Voodoo Shop komen. Onze eerste demo The Nomad was veel psychedelischer, meer voodoo, en ... meer drop D. We waren een stuk jonger toen, en het is een groot contrast met onze huidige nummers.

https://voodoo-shop.bandcamp.com/album/the-nomad

Als ik eerlijk ben voel ik me wel meer thuis om te zingen in zulke sferen dan onze huidige, onverbloemde, recht voor je raap-popstijl. Ik meende denk ik ook meer wat ik zong.

Het zijn maar bedenkingen, maar wel een gedachte waar ik mee rondliep nu.

Groeten

Joris

Cageman
3 september 2015, 21:46
Commentaar op het instrumentale:

Alles is ritmisch gezien lekker uitgesproken. Daarin zit denk ik ook het kenmerkende van Voodoo Shop. (het repetitieve gitaarloopje op Free, speelse accentjes op BoM, hobbelend ritme op Lowbudget)

Free zou (deels) ook een nummer van Lo Lands kunnen zijn.

Ik moet zeggen dat de "wat onzekere transitie" van jullie eerdere stijl naar meer dit stijltje wel een beetje af te horen is aan het geheel. Een geheel vind ik het namelijk net niet, of weinig. De stukjes op GiF die nog een beetje het psychedelische in zich hebben (einde Free, begin zang van Lowbudget), zijn leuk, maar vallen net een beetje vreemd, vermoedelijk omdat de rest zo droog/recht-voor-je-raap is.

Meer kan ik niet zeggen, want Bandcamp verbiedt mij inmiddels om de nummers nog een keer te luisteren xD.