PDA

View Full Version : Pentatonisch : wat kan ik ermee ?



Br@mbo
18 juli 2003, 11:05
Hoi ,
de volgende tab heeft iets te maken met E pentatonisch.

E 0 3 5 7 10 12
B 0 3 5 8 10 12
G 0 2 4 7 9 12
D 0 2 5 7 9 12
A 0 2 5 7 10 12
E 0 3 5 7 10 12

mijn vragen :

Is dit E mineur pentatonisch of E majeur pentatonisch of nog iets anders ?

Wat kan ik ermee doen ?


greetz , Bram[/code]

pimmetje
18 juli 2003, 13:43
Da's E mineur pentatonisch en G majeur pentatonisch... kies maar :D.

Je kan bijvoorbeeld een blues-schema'je in E opzetten en eroverheen soleren met die tonen. Je kan ook een blues-schema'tje in G opzetten en eroverheen soleren met die tonen... dan hoor je 't verschil in sfeer tussen mineur en majeur pentatonisch.

Je kan ook gewoon een aantal paden over de hals zoeken met de tonen die je hebt opgeschreven en deze oefenen. Dat pentatonische is wel handig omdat 't ook over vele schema's gespeeld kan worden, die niet per se om pentatonisch vragen (maar bijvoorbeeld om natuurlijk mineur).

Br@mbo
18 juli 2003, 13:45
en hoe zet ik een schemaatje op ? :oops:

ColtraneMatrix
18 juli 2003, 14:53
Met pentatonische toonladders kan je enorm veel. Het zijn geen "beginnertoonladders" zoals velen denken

je hebt zowel als majeurtoonladders en natuurlijk mineur toonladders... de majeur pentatonische toonladder en de mineur pentatonische toonladder. De regel werkt terug hetzelfde als bij maj en min toonladders.
Relatief mineur = 3 halve tonen zakken
vb: C majeur Pentatonisch = A mineur Pentatonisch
D majeur Pentatonisch = B mineur Pentatonisch
Eb majeur Pentatonisch = C mineur Penatonisch
G majeur Pentatonisch = E mineur Pentatonisch enz enz....

In blues spreekt men meestal van mineur pentatonische toonladders dus het is handig dat je de relatief mineur toonladders kent

begin anders even met een eenvoudige ii V I progressie
(ik weet niet hoeveel theorie je kent.. mss best dat je wat leert uit boeken)

akkoorden: Dm7 / G7 / Cmaj7 / % /

terwijl je over deze toonladders speelt ga je proberen de I, IV en V majeur pentatonische toonladder te gebruiken. Dit wil zeggen:
in C = C(I) D(II) E(III) F(IV) G(V) A(VI) B(VII)


dus: C maj Pent , F maj Pent en G maj Pent (degene dat je vermeldde)

gebruik deze toonladders over deze progressie. Mss is het best dat je ze eerst heel traag er overheen speelt.. zodat je voor jezelf de klank wat leert kennen. Je zal vb. al snel doorhebben dat C majeur Pentatonisch niet zo spectatuclair klinkt over een Cmaj7 akkoord.

Als je wat meer theorie kent raad ik je aan eens te horen achter het boek "Frank Gambale Technique Book Part 1" (en later 2)
hier staat in wat je over welke akkoorden kan gebruiken

hopelijk heb je er iets aan gehad! vraag maar raak als je iets niet begrijpt

Voidhead
19 juli 2003, 10:39
Da's E mineur pentatonisch en G majeur pentatonisch... kies maar :D.

Je kan bijvoorbeeld een blues-schema'je in E opzetten en eroverheen soleren met die tonen. Je kan ook een blues-schema'tje in G opzetten en eroverheen soleren met die tonen... dan hoor je 't verschil in sfeer tussen mineur en majeur pentatonisch.

Je kan ook gewoon een aantal paden over de hals zoeken met de tonen die je hebt opgeschreven en deze oefenen. Dat pentatonische is wel handig omdat 't ook over vele schema's gespeeld kan worden, die niet per se om pentatonisch vragen (maar bijvoorbeeld om natuurlijk mineur).

maar de akkoorden van E mineur pentatonisch en G majeur pentatonisch zijn toch hetzelfde? dus dan is de sfeer toch niet anders als je er over speelt want het zijn in feite toch dezelfde toonladders of zit ik nou fout?
ik dacht namlijk dat de akkoorden die je gebruikt moeten bestaan uit noten die UIT de toonladder komen...

JV
19 juli 2003, 11:19
Da's E mineur pentatonisch en G majeur pentatonisch... kies maar :D.

Je kan bijvoorbeeld een blues-schema'je in E opzetten en eroverheen soleren met die tonen. Je kan ook een blues-schema'tje in G opzetten en eroverheen soleren met die tonen... dan hoor je 't verschil in sfeer tussen mineur en majeur pentatonisch.

Je kan ook gewoon een aantal paden over de hals zoeken met de tonen die je hebt opgeschreven en deze oefenen. Dat pentatonische is wel handig omdat 't ook over vele schema's gespeeld kan worden, die niet per se om pentatonisch vragen (maar bijvoorbeeld om natuurlijk mineur).

maar de akkoorden van E mineur pentatonisch en G majeur pentatonisch zijn toch hetzelfde? dus dan is de sfeer toch niet anders als je er over speelt want het zijn in feite toch dezelfde toonladders of zit ik nou fout?
ik dacht namlijk dat de akkoorden die je gebruikt moeten bestaan uit noten die UIT de toonladder komen...

in een bluesschema niet. die heeft zo'n beetje een vastgelegd akkoordenpatroon. (1 4 5) dus de grondtoon verschilt dan, als zijnde mineur en majeur

Voidhead
19 juli 2003, 12:15
dus als ik het goed begrijp, zou er als het geen bluesschema was, geen verschil in klank zijn toch?

ColtraneMatrix
19 juli 2003, 16:23
neen

neem maar eens een C maj7 akkoord op voor een tijd
en daarna een Dm7 akkoord ; en speel over beiden met de noten van C majeur. (C D E F G A B C) Merk je niet dat het gevoel dat je verkrijgt over Cmaj7 veel meer "happy" klinkt dan het mineurgevoel dat je verkrijgt over Dm7? Dit komt omdat de noten van C majeur over een D mineur akkoord , de D Dorische toonladder vormen.

taylor
20 juli 2003, 12:58
hmm dat klopt niet helemaal je speelt dan geen cmajeur ladder je speelt dan gewoon dorisch dat heeft niks te maken met de noten maar met de intervallen die je dan krijgt dus "cmajeur" noten gespeelt vanaf de D noot.

maar dat bedoel waarschijnlijk ook.

en veder mineur is altijd triest en majeur vrolijk.

ColtraneMatrix
20 juli 2003, 13:16
jep dat bedoel ik

het is zo ongelooflijk moeilijk om modes uit te leggen :-?

taylor
21 juli 2003, 00:11
idd.

willem1940
4 augustus 2003, 23:47
Je gaat toch de mist in omdat je bijvoorbeeld pentatonisch vanuit de grondtoon geteld geen kleine terts en kleine septime hebt?

Ik zie "pentatonisch" alleen als een inmiddels in het 12-tonig stelsel geïntegreerd/vervangen stukje geschiedenis, ontoereikende toonladder.

Een paar zowaar mooie en ongetwijfeld oorspronkelijk pentatonische, Keltische melodieën als Auld Lang Syne, Bonnie Banks of Loch Lomond, Londonderry Air (Bennie Boy) worden "modern" al gespeeld met 1 of 2 x een toen niet bestaande toon ingevoegd.

pimmetje
5 augustus 2003, 01:56
Je gaat toch de mist in omdat je bijvoorbeeld pentatonisch vanuit de grondtoon geteld geen kleine terts en kleine septime hebt?

Ff kijken:
Pentatonisch mineur in C: C Eb F G Bb
b3 van C = Eb, die zit er in
b7 van C = Bb, die zit er ook in

Pentatonisch majeur in C: C D E G A
b3 van C = Eb, die zit er niet in (logisch, want b3 zou ook geen majeur zijn.
b7 van C = Bb, die zit er ook niet in

Er zitten natuurlijk minder noten in dan in vele andere toonladders, maar de beperking ligt echt niet in de toonladder. De beperking ligt in de gebruiker. In een bluesschema bijvoorbeeld kan je beide pentatonische ladders naast/door elkaar gebruiken. Je kan ook de pentatonische majeur ladder bij het V-akkoord van 't I-IV-V schema gebruiken (daar komt de blue note vandaan).

Op die manier gebruik je dus alleen maar pentatonische ladders, maar heb je een flink aantal tonen tot je beschikking. Ff als voorbeeld een standaard G-bluesje, dus G(7), C(7) en D(7):

G penta majeur : G A B D E
G penta mineur : G Bb C D F
D penta majeur : D E F# A B

Alles bij elkaar: G A Bb B C D E F F# G
Op die manier hoeft pentatonisch je dus echt niet al te rot te beperken...

moretel
5 augustus 2003, 11:20
jep dat bedoel ik

het is zo ongelooflijk moeilijk om modes uit te leggen :-?

Als je b.v. de C majeurladder ( C - D - E - F - G -A -B ) harmoniseert. krijg je de volgende reeks accoorden.

Cmaj7 Dmin7 Emin7 Fmaj7 G7 Amin7 Bmin7b5

Als je nu een C toonladder patroon eroverheen speelt krijg je bij elk accoord een verschillende mode.
Over D speel je dan D dorisch (=hetzelfde patroon als C majeur maar je legt het accent op de root, in dit geval D, Elk ander accoord heeft dan zijn eigen mode en sfeer.

taylor
5 augustus 2003, 11:55
ja, maar als je wil kun je op elk akkoord in die harmonische volgorde(akkoorden)c majeur ladder spelen dus ook vanuit c gespeelt.(al moet je op sommige akkoorden wel opletten)

veder het patroon vanaf de d als c majeur gespeelt blijft dorisch niet majeur(1e trap).

je verandert dan de intervallen vandaar dat je dan dorisch krijgt en dan vanaf de e noot de 3e trap krijgt(enz) phrygisch ofzo die naamen zeggen mij niet veel.

taylor
5 augustus 2003, 12:02
[quote="willem1940"]Je gaat toch de mist in omdat je bijvoorbeeld pentatonisch vanuit de grondtoon geteld geen kleine terts en kleine septime hebt?

euh wat bedoel je in bv Amineur pentatonisch speel je A en dan C

van A naar C is toch en kleine terts,de G zit er ook in van A naar G is toch en klein septiem?

ik snap je niet

willem1940
5 augustus 2003, 13:31
Ja, ik zie het; verkeek mij er even op dat hier iets anders gebeurt dan wanneer er maar echt 5 tonen zijn/waren want je kunt tegenwoordig natuurlijk pentatonisch starten vanuit 12 tonen.

Daardoor kun je nu ook accoorden bijgeven die vroeger domweg niet konden bestaan: er zitten meer fretten op de gitaar en meer toetsen op een piano dan 5 per octaaf.

In de "oude" opstelling moet dus veel minder mogelijk zijn geweest want stel even gemakshalve de absolute toonschaal gelijk met die van een piano zonder "witte" toetsen dan is er geen gelijkwaardigheid meer van de tonen onderling, kan bijvoorbeeld met F# als grondtoon wel een gewoon accoord met grote terts plus kwint en eventueel sext gevormd worden maar is er geen kleine septime en ook geen kleine terts.

Met grondtoon C# of G# kun je dan niets want er is zomin een grote als een kleine terts, einde oefening.

Met grondtoon Eb zie ik dan alleen mineur en m7.

Met grondtoon Bb kom ik alleen tot mb6 en m7 (geen gewone m want er zijn 3 tonen minimaal nodig in een accoord en de kwint is er niet).

Zoiets toch? misschien zie ik nog iets over het hoofd.

Evengoed knap dat men in oude tijden o.a in het Keltisch gebied zulke mooie melodieën heeft kunnen construeren als de 3 voorbeeldjes die ik in mijn vorige reactie stelde (ik "testte" ze even op toetsen "alles zwart" en dat ging alleen redelijk in majeur, met F# als grondtoon, plus ontwijken/vervangen van af en toe een witte toets zonder dat het klankbeeld voelbaar werd aangetast).

Dat vermogen schijnt in de Keltische cultuur verloren te zijn gegaan; wat tegenwoordig "Iers" heet verdraag ik niet langer dan 3 minuten aan te horen.

taylor
5 augustus 2003, 15:50
oh ja ik snap.

jij zegt van als er en oud instrument was die maar 5 noten had in het octaaf.

kelten speelde fluit en doedelzak enzo toch dus door bepaalde afstanden te boren in die fluit krijg je die ladders teminste dat denk ik is ook maar en gok.

veder en fluit is en solo instrument daar krijg je geen akkoord uit.

in het oosten gebruiken ze ook veel 1/4noot afstanden vandaar dat het zo klinkt.