PDA

View Full Version : Snaren al meer dan 3 jaar niet vervangen



zoldergitarist
30 augustus 2015, 12:11
Ik kwam er onlangs achter dat ik mijn snaren zeker al wel langer dan 3 jaar niet heb vervangen maar ze bevallen mij nog best en ga het ook nog niet doen. Zijn er meer mensen die hun snaren langer dan een paar jaar op hun plank hebben liggen?

arjanb01
30 augustus 2015, 12:28
Nee nooit. Ik vervang ze van m'n beide elektrische gitaren om de 6 tot 8 weken, aangezien ik regelmatig speel.
Hoe vaak speel je? 3 jaar lijkt me erg lang, zelfs met elixir snaren lukt me dat niet hoor.

harrie-beton
30 augustus 2015, 12:29
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?167100-Snaren-verwisselen-hoe-en-waarom-en-wanneer

purplejohn
30 augustus 2015, 12:41
Nou weet ik tenminste waar dat beroerde geluid van je vandaan komt! Schaam je!:)

D3nnis
30 augustus 2015, 12:56
Zijn er meer mensen die hun snaren langer dan een paar jaar op hun plank hebben liggen?

Ja, maar eigenlijk niet op gitaren die ik regelmatig bespeel. Ik heb periodes dat ik op twee of drie gitaren regelmatig speel, en de rest wacht dan in hun koffer tot ze weer aan de beurt zijn (accepteerden vrouwen dit ook maar...), en soms duurt het wel een paar jaar voor zo'n gitaar dan weer aan de beurt is.

Mijn staalsnarige akoestische spant de kroon, die heb ik nu 15 jaar, en heb er denk ik 1 of 2 keer nieuwe snaren op gelegd, zo veel gebruik ik hem :D

barno
30 augustus 2015, 13:59
voor acoustische gitaren is het een ander verhaal maar voor electrisch vervang ik enkel al er snaren breken of na een check up. Bij electrische gitaren verdwijnt het klankeffect van nieuwe snaren na enkele uren/dagen. Daarom zijn er gitaristen die elke dag nieuwe snaren doen. maar ik ben zelf niet gek van briljantie van verse snaren.

telerocker
30 augustus 2015, 15:07
Ik heb de pest aan de klank van nieuwe snaren, maar als je veel speelt, moet je wel, want vroeg of laat reageren ze minder adequaat op je tuner.

barno
30 augustus 2015, 15:16
Ik heb de pest aan de klank van nieuwe snaren, maar als je veel speelt, moet je wel, want vroeg of laat reageren ze minder adequaat op je tuner.

yep, alleen, ik heb degoutant veel gitaren en die roteren voor live gigs, dus dat duurt wel even :)

D3nnis
30 augustus 2015, 15:19
Ik houd juist enorm van nieuwe snaren maar het is gewoon niet te doen om elke gitaar elke week van nieuwe snaren te voorzien.

Joost de Ruig
30 augustus 2015, 16:00
Afhankelijk van het aantal speeluren 2-3 maanden. Mijn akoestische zou ik iedere maand wel willen voorzien van een nieuw setje snaren, maar dat kan bruin niet trekken.

Gearjunkie
30 augustus 2015, 18:14
Om de ongeveer twee maanden (ik hou het niet bij), en/of in de week vóór een optreden.
Op de akoestische een keer of drie/vier per jaar denk ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

marco v
30 augustus 2015, 21:38
De gitaren die lang in het rek staan geef ik voor de vorm 2x per jaar een nieuw setje.
Mijn daily beater elke 6 weken. Ik (probeer) iedere dag een half uurtje te spelen.

Ernest01
30 augustus 2015, 21:42
De Yahama gitaren niet zo vaak. (speel er ''dus" niet veel op)
De andere gitaren zo ongeveer om de vier maanden. En als ik zin heb maak ik dan meteen het fretboard schoon.
(maar meestal niet.... was mijn handen op z'n tijd.... :sssh: )
Het geluid van nieuwe snaren vind ik mooi, maar om het dan elke week te doen.....

Brad
31 augustus 2015, 01:13
Ik heb ze wel eens meer dan drie jaar erop laten zitten maar toen gebruikte ik dikkere snaren. Snaren gaan wel warmer en vloeiender klinken naarmate ze ouder worden.

obiwanjacobi
31 augustus 2015, 07:26
Ligt ook aan hoeveel je handen zweten en hoe corosief je zweet is. Geloof me, ik weet ervan :supercool:

Ik vervang mijn snaren ook niet heel vaak maar dat is omdat ik een cheap basterd ben. :sssh:

Buxtra
31 augustus 2015, 07:48
Ben er inmiddels ook achter dat ik exorbitant oude snaren minder mooi vind klinken en lastiger te stemmen etc al die dingen.

Van doorslaggevende aard vind ik elektrisch versterkt spelen, dan ververs ik regelmatiger. Dus al die pickers die een podium/oefenruimte beklimmen/inkruipen zullen wel wekelijks ruilen.

Heb ook een tjiep-es elektrische die ik eigenlijk uitsluitend akoestisch gebruik in een overigens niet nader te noemen kamer en dan heb ik er geen last van dat die maar 1 keer per jaar nieuwe lokken krijgt.

Joost de Ruig
31 augustus 2015, 08:25
Snaren gaan wel warmer en vloeiender klinken naarmate ze ouder worden.

Grappig hoe iedereen dat weer anders ervaart. Bij mij worden snaren juist dof en zijn minder goed te stemmen. Daarnaast worden ze vuil en roestig (misschien is mijn zweet zouter/agressiever dan gemiddeld) en dus geenszins warmer van toon.

zoldergitarist
31 augustus 2015, 17:41
Leuk zeg al die reacties, ben dus niet de enige.:cheerup:

Brad
31 augustus 2015, 19:44
Grappig hoe iedereen dat weer anders ervaart. Bij mij worden snaren juist dof en zijn minder goed te stemmen. Daarnaast worden ze vuil en roestig (misschien is mijn zweet zouter/agressiever dan gemiddeld) en dus geenszins warmer van toon.

Ja iedereen ervaart geluid anders. Ik heb eens de gok genomen om aan de hand van een beschrijving en wat korte geluid samples een overdrive in het buitenland te kopen. Dat was dus een grote teleurstelling. De sound was totaal niet wat ik ervan hoopte en er zat helemaal geen dynamiek in. Of je nou heel zacht of keihard aansloeg maakte helemaal niets uit.
Dus heb ik hem weggedaan. Toen kreeg ik na een paar dagen toch een enthousiaste mail van die gozer omdat hij zo ontzettend blij was met dat pedaal. Dat ding klonk en reageerde zo ontzettend dynamisch.

D3nnis
31 augustus 2015, 19:57
Van doorslaggevende aard vind ik elektrisch versterkt spelen, dan ververs ik regelmatiger. Dus al die pickers die een podium/oefenruimte beklimmen/inkruipen zullen wel wekelijks ruilen.


Ik vind het zelfs van het type elektrische gitaar afhangen. Mijn Parker Fly Deluxe klinkt echt het best met splinternieuwe snaren. Anders is het al snel echt doods en plat.

fred dons
31 augustus 2015, 20:59
ik heb echt heel mild zweet, ik heb gitaren die regelmatig bespeeld worden en die toch al meer dan 10 (!) jaar de zelfde snaren hebben. daarentegen een vriend van me hoeft maar naar 1 van mijn gitaren te kijken en mijn snaren zijn zwart en dood dus ik heb blijkbaar geluk, nu gaan er per maand toch nog 5 pakkies snaren doorheen maar dat is vanwege nieuwe gitaren of vanwege customizing van gitaren waarbij ik gelijk alles vervang :D

Onkelpazuzu
2 september 2015, 16:07
Ik gebruik Elixir-snaren en vervang die zo'n 2 keer per jaar (zowel akoestisch als elektrisch). Ik treed er niet mee op, maar speel wel veel thuis en ben toch behoorlijk kritisch op mijn eigen geluid.

MikeD
2 september 2015, 18:27
Okay... nou dat er zoveel GN-ers hun zonden bekennen.. Vroegah....(longlongtimeago...) wisselde ik pas wanneer er snaren gingen breken.. of ik verving alleen de gebroken snaar....totdat ik van een medegitarist die m'n Flying V probeerde op m'n falie kreeg dat m'n snaren dood waren... sinds die tijd was het maandelijks verse ErnieBalletjes. en na iedere speelbeurt hals, toets en snaren met een doekje afvegen. Tegenwoordig (we hebben nu wat meer planken...) krijgen de meer intensief bespeelde gitaren vaker een verse set (om de paar maanden) en ook gaat er Fast Fret overheen.. ik maak mezelf wijs dat daardoor ook minder snel corrosie ontstaat..

arnoldtims
5 oktober 2015, 18:30
Ik kwam er onlangs achter dat ik mijn snaren zeker al wel langer dan 3 jaar niet heb vervangen maar ze bevallen mij nog best en ga het ook nog niet doen. Zijn er meer mensen die hun snaren langer dan een paar jaar op hun plank hebben liggen?

Hoe is dat überhaupt mogelijk. Jij speelt toch veel solo werk met bends. Geef mij het merk wat je gebruikt.
Ik speel ook veel langer door met de snaren dan ik eigenlijk zou willen en heb ook wel eens een jaar gehaald maar dan was voor die tijd wel al de hoge e of b snaar geknapt.
En dan bedoel ik niet op de brug maar gewoon in het midden.

Little Jay
6 oktober 2015, 09:22
Mijn Gibson ES-333 is bespannen met .013 flatwounds. Ik speel er elke dag op en elke week 1 of 2 optredens, repetities of jamsessies. Na een maand of 6 verliezen de hoge e en b vaak hun intonatie en vervang ik ze. De rest hooguit 1x per jaar. Close enough for rock 'n roll and good enough for jazz....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kim Wilson
6 oktober 2015, 09:33
Op mijn akoestische staalsnarigen liggen Elixirs, op mijn elektrischen gaan Ernie Balls. In principe vervang ik ze pas als ik een snaar breek, of als ze echt oud gaan voelen. Dat kan voor de akoestischen zomaar een jaar of langer zijn, maar de laatste tijd speel ik meer dus gaan die er elke 4 maand wel af. Elektrisch doe ik ongeveer drie maand mee. Toevallig heb ik gisteren weer één western verwend met een nieuw setje Elixirs, omdat ik de hoge E eraf had getrokken van 't weekend.

jplm
6 oktober 2015, 18:29
Hallo.

Leuk topic, merkte 'm net pas op. Ik wissel mijn snaren nooit, en speel elke dag. Ik moet wel zeggen dat ik geen agressief zweet schijn te hebben, en bijvoorbeeld ook nooit zweetvoeten. En, het is al vaker gezegd: op een piano worden de snaren ook nooit gewisseld, volgens mij is klankverlies (uitsluitend) te wijten aan chemische inwerking van zweet.

Groet, Jan.

Kim Wilson
6 oktober 2015, 20:19
En vuil wat tussen de windingen gaat zitten.

Joost de Ruig
6 oktober 2015, 21:34
Ik heb dus gewoon botte pech dat mijn zweet agressiever is dan gemiddeld..... Akoestisch doe ik 1 maand met een setje en elektrisch 2 maanden. Akoestisch breek ik zelden een snaar, maar wat klinkt een nieuw setje toch lekker: warme bassen en belletjes in het hoog. Om vrolijk van te worden. Ik overweeg wel eens Elixers te proberen, want verwacht dat die het langer volhouden.

kirito
7 oktober 2015, 13:37
Mijn Elixirs gaan gewoonlijk een jaar of 2 mee. Daarna vervang ik ze gewoonlijk omdat ik het zelf een beetje te lang geleden vind, ook al klinken en voelen ze eigenlijk nog goed.

Brum
11 oktober 2015, 20:40
Hallo.

Leuk topic, merkte 'm net pas op. Ik wissel mijn snaren nooit, en speel elke dag. Ik moet wel zeggen dat ik geen agressief zweet schijn te hebben, en bijvoorbeeld ook nooit zweetvoeten. En, het is al vaker gezegd: op een piano worden de snaren ook nooit gewisseld, volgens mij is klankverlies (uitsluitend) te wijten aan chemische inwerking van zweet.

Groet, Jan.

Klankverlies is het probleem niet echt. Het is meer dat de rek er op een gegeven moment uit is en de gitaar dus niet meer goed te stemmen cq intoneren is. Dat komt mijns inziens meer door het benden van de snaren, wat je met een piano niet hebt. Daar gaat dan je vergelijking ook mank wat mij betreft.;)

Cageman
12 oktober 2015, 17:50
Ik vervang m'n snaren ook amper. Nou gebruik meestal afschuwelijke bakken distortion en fuzz, dus dat scheelt qua geluid. Qua intonatie heb ik er ook niet echt problemen mee, omdat ik eigenlijk alleen opneem en m'n gitaar niet 2 uur achtereen gestemd hoeft te zijn, maar slechts 1 take. Overigens verschilt de mate van ontstemming bij mij eigenlijk vooral per gitaar en veel minder per snaarleeftijd.

Harald
12 oktober 2015, 19:43
Hadden we niet al eens zo'n topic? Ach, toen ik begon had ik blijkbaar vreselijk irritant zweet. Een oude Hondo II klassieke gitaar met de actie van een eiersnijder. Mijn vingertoppen van de frethand sloegen groen uit van de snaren, de vellen hingen meestal ook er half af. De snaren deden lang, behalve de D snaar, die altijd bij de 2e fret ging rafelen. Way before internet, dus wist je veel om eens naar die fret te kijken... overigens is dat nu bij de harpgitaar vaak ook de reden waarom de snaren op de gitaarhals worden vervangen. En toen, bij ellende alleen de betreffende snaar vervangen, terwijl de omwonden snaren los bizar duur waren.

Na een jaar een elektrische gitaar. Staalsnaren deden het hooguit een maand, en dan zagen ze er ruwer uit dan prikkeldraad.

Tegenwoordig doe ik vaak best wel even met een setje snaren. Vooral elektrisch. Klassiek wissel ik zelden (maar speel weinig op mijn Bernabé) maar dat is ook omdat ik nooit zin heb om een week eerst om de 2 minuten te stemmen. Nylon blijft bijtrekken als ze net vervangen zijn. Op de akoestische hangt het vooral van optredens af. Voor thuis speel ik eigenlijk veel te lang op een setje door. Maar, het wisselt ook sterk per gitaar. De Maton heb ik continu in mijn handen, harpgitaar voor Bach, de Sheraton en Blade voor elektrisch, met de London City tele als goede derde. De andere elektrische gitaren speel ik soms. En bassen, daar zitten net nog niet de fabriekssnaren op.