PDA

View Full Version : Van 100 naar 50 watter



rikb
29 augustus 2015, 21:55
Heb hier op het forum gelezen dat het mogelijk is een buizenbak om te toveren van 100 naar 50 watter mits hij kathode gebiast is. Kon er verder alleen weinig over vinden.

Beschik over een h&k triamp mk1 combo waarbij ik dit graag zou willen proberen. Vraag me alleen af of het mogelijk is, hoe het moet en of ik veel verschil merk.

Gr Rik

cluseau
29 augustus 2015, 22:14
Weet niet waar je dat gelezen hebt maar er klopt geen moer van. Een niet kathode biased amp kun je juist wel 50w maken door er twee buizen uit te halen. Wel wordt de impedantie dan twee keer zo hoog dus een 4ohm uitgang belast je dan met een 8 ohm cab.

Wat die kathode biased amp betreft: De meeste zijn ongeschikt voor deze truc en zullen de twee overgebleven buizen vernielen.

rikb
29 augustus 2015, 22:27
Sorry, mijn fout. Niet kathode biased idd. Ben er niet zo in thuis.

Hoe kom ik er achter of mijn amp kathode biased is of niet?

cluseau
29 augustus 2015, 22:55
Eindtrapjes met 6v6 of EL84 zijn meestal kathode biased. Morgen ff in het schema kijken. Je kan ook zelf in het usermanual kijken, over het algemeen staat wel beschreven welk biastype is toegepast.

Een 100watter is bijna zeker niet kathode bias.

Remork1970
29 augustus 2015, 23:00
En er ook om denken dat je ofwel de twee buitenste, ofwel de twee binnenste buizen eruittrekt!
Dus 1 & 4, of 2 & 3.

big dooley
29 augustus 2015, 23:19
1 en 3 of 2 en 4 is ook mogelijk... gaat erom, dat er per kant van de uitgangstrafo een buis eruitgehaald wordt
let wel op, dat de spanningen niet te hoog op gaan lopen, met name de gloeispanning... een paartje EL34's trekt zo'n 3 ampere, dus dat wil wel eens schelen, als die eruitgetrokken wordt
ben er zelf niet zo'n fan van... het verschil is er, maar in mijn optiek juist nadelig, ik draai dan liever de master wat naar beneden

arjanb01
30 augustus 2015, 09:52
Mijn ervaring is dat als je een amp op half vermogen laat draaien alles doffer en donkerder gaat klinken.
Ik draai liever vol vermogen en draai de master volume terug.
Half vermogen is in m'n oren toch minder boventonen, sprankeling.... Er mist iets, alsof er een deken over je geluid hangt.

nico verduin
30 augustus 2015, 10:11
Mijn ervaring is dat als je een amp op half vermogen laat draaien alles doffer en donkerder gaat klinken.
Ik draai liever vol vermogen en draai de master volume terug.
Half vermogen is in m'n oren toch minder boventonen, sprankeling.... Er mist iets, alsof er een deken over je geluid hangt.Als jij de mastervolume terugdraait, verlaag je het vermogen van de eindtrap. En dan draai je echt niet op vol vermogen.

arjanb01
30 augustus 2015, 10:52
Nee klopt, maar als toch merk ik geluidsverschil als ik naar half vermogen schakel. Hoe komt dat dan?

cluseau
30 augustus 2015, 11:13
Kort geleden heb ik dit verschijnsel ook al eens verklaart in een ander topic maar wil het best nog eens doen.

Het karakter van de amp wordt mede bepaald door de stand van de gain regelaar. Althans dat geldt voor de meeste gitaar versterkers. De brightcap parallel over de gain regelaar is hier verantwoordelijk voor. Jouw gitaarsignaal gaat zowel door die cap als door de potmeter. Voor de duidelijkheid, met die potmeter regel je niet de versterking maar de verzwakking. Deze verzwakker op bv negen uur is bijna maximaal en laat dan weinig van het signaal door. Echter het signaal kan ook door de parallel staande cap welke puur hoge frequentie door laat. Hoe hoger de frequentie hoe lager de weerstand (reactantie) van de cap. Het hoog signaal kan bijna ongehinderd door en kan dus op maximaal versterken. Hoe lager de frequentie hoe meer demping voor het signaal. Dit is de reden dat een amp vetter klinkt op hoog volume. Natuurlijk doet een hard werkende eindtrap en speaker ook een duit in het zakje maar het overgrote deel van het karakter komt door het effect van de brightcap en zijn instelbare parallel staande verzwakker. pffff wat een verhaal....hoop dat het overzichtelijk is.

fastfolkert
30 augustus 2015, 11:45
pffff wat een verhaal....hoop dat het overzichtelijk is.
Samengevat: gain laag = relatief bright, gain hoog= relatief vet, want brightcap doet dan niet meer mee. :ok:

nico verduin
30 augustus 2015, 12:38
pffff wat een verhaal....hoop dat het overzichtelijk is.wil je het echt weten ? :)

Remork1970
30 augustus 2015, 13:30
En oh ja, door van 100 naar 50 Watts te gaan wordt die amp nauwelijks zachter he?
Net zoals dat 100W nauwelijks harder is dan 50W.
Toch?

arjanb01
30 augustus 2015, 13:31
100 watt is 3 db harder tov 50 watt.

Remork1970
30 augustus 2015, 13:36
Hmmmm, da's toch niet weinig.
Lijkt me.

D3nnis
30 augustus 2015, 14:07
Half vermogen is in m'n oren toch minder boventonen, sprankeling.... Er mist iets, alsof er een deken over je geluid hangt.

Hier ben ik het volledig mee eens.
Mijn Mesa Roadster heeft per kanaal de keuze voor 50 of 100W.
50W bij deze versterker klinkt niet zo zeer donkerder, maar gewoon minder punch, iets indirecter of zo.
Ik gebruik de 50W stand alleen op mijn tweede kanaal, om een beetje "oomph" weg te halen in mijn crunch sound.

Is zo'n half power switch die standaard op een versterker zit altijd pentode/triode, of niet?

tommus42
30 augustus 2015, 15:18
Neen, meestal twee van de vier buizen plus een schakeling voor de kathode weerstand en/of een impedantieaanpassing aan de secundaire kant.

fastfolkert
30 augustus 2015, 17:13
100 watt is 3 db harder tov 50 watt.

Die 3 dB klopt, maar dat ervaar je niet als twee keer zo luid. Daar is ongeveer 10 dB voor nodig.
Voor "half zo luid" moet je van 100 Watt terug naar 10 Watt in vermogen.

Stoffel43
30 augustus 2015, 17:48
Ik heb thuis een Fender Twin Amp. Deze kan je via een switch van 100W naar 25W schakelen. Als je er dan nog eens 2 buizen uit haalt speelt ie op 15W (meen ik. Gebruiksaanwijzing niet onmiddellijk bij de hand).
Ik hoor nauwelijks verschil tussen de 100W en de 15W bij een zelfde volumestand. (Kwartje open, anders gaat ie te hard!)
Als ik 'm bij een optreden gebruik staat ie gewoonlijk op de laagste Wattage en volume op standje 5. Blijft superclean en luid genoeg om wat betreft rythm de AC30 van onze lead bij te houden.
Moet wel zeggen dat 15W bij de ene versterker niet hetzelfde is als bij de andere. M'n Vox AC 15 gaat minstens even hard (ook even luid als de AC30, je hoort alleen wel dat ie het met slechts 1 luidspreker moet doen. Is wel een lekkere blue! 😛) Deze krijgt wel wat sneller een crunchie randje 😄. Klinkt ook veel voller dan de Twin Amp. Mist alleen een goeie reverb. 😔


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Remork1970
30 augustus 2015, 19:37
1 en 3 of 2 en 4 is ook mogelijk... gaat erom, dat er per kant van de uitgangstrafo een buis eruitgehaald wordt

Nicóóóóóóóó, Frahaaaaaaaans!!

Gearjunkie
30 augustus 2015, 20:02
Wat wil je nog weten? Alles staat er inmiddels wel vanaf de eerste post van Cluseau.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

rikb
30 augustus 2015, 21:16
Nou mij is een hoop duidelijk geworden. Dank allen. Ben er inmiddels wel achter dat hij niet kathode biased is. Moet me alleen nog eens verdiepen in dat hele impedantie verhaal.

cluseau
31 augustus 2015, 08:20
........Moet me alleen nog eens verdiepen in dat hele impedantie verhaal.

Dat is niet zo spannend hoor. De kar wordt normaal getrokken door vier paarden. Laat je er twee weg dan halveert hun kracht. Om ze niet te overbelasten moet de te trekken last ook halveren.

Even vertaald naar elektronische termen: vier buizen parallel zijn in staat om bv een 4 ohm kast aan te sturen, twee buisjes moeten het wat makkelijker krijgen dus moet de last worden verminderd. Dat doe je door een 8 ohm kast in te spannen waar normaal een 4 ohm zou staan. Snap je t een beetje ;)

Agent_Smith
31 augustus 2015, 09:26
Haha. mooie vergelijking! :)

HaroldA
31 augustus 2015, 10:47
Wat ik wel mis in dit topic is "waarom"?

Volume? Heeft geen nut. 3dB hoor je nauwelijks.
Gain/saturatie? Amper.

Stoffel43
31 augustus 2015, 10:54
+1
Dat is ook wat ik wilde zeggen met m'n twin amp verhaal, maar dan met veel te veel woorden zodat je door het bos de bomen niet meer ziet. 😇

rikb
31 augustus 2015, 12:10
Dat is niet zo spannend hoor. De kar wordt normaal getrokken door vier paarden. Laat je er twee weg dan halveert hun kracht. Om ze niet te overbelasten moet de te trekken last ook halveren.

Even vertaald naar elektronische termen: vier buizen parallel zijn in staat om bv een 4 ohm kast aan te sturen, twee buisjes moeten het wat makkelijker krijgen dus moet de last worden verminderd. Dat doe je door een 8 ohm kast in te spannen waar normaal een 4 ohm zou staan. Snap je t een beetje ;)

Thnx.. Dat is duidelijk. ;)