PDA

View Full Version : Gibson Les Paul onderhoud



maythe7
29 augustus 2015, 21:23
Ik heb laatst een tweedehands Gibsone Les Paul traditional gekocht.
De body is nu een beetje vet en het fretboard begint een beetje vies te worden.
Wat kan ik het beste doen om mijn gitaar schoon te maken/ te onderhouden?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groet, Maythe:lp:

Feter
29 augustus 2015, 21:34
Fretboard opnieuw in de olie zetten en body waxen.
Qua onderhouden, regelmatig je snare schoonmaken. Daar gaat nogal snel vet van je vingers enzo aan zitten.
Ook het fretboard af en toe eens afdoen met een pluis vrij doekje.

Ik heb zelf pas ook een 2e hands Gibson Les Paul gekocht en die had ook nog wat te doen.
Bij die heb ik ook de frets gelijk opnieuw gepolijst. Even een klusje maar het resultaat is zeer prettig!

maythe7
29 augustus 2015, 21:44
Bedankt voor je reactie! Ik vroeg mij vooral af wat voor producten goed zijn voor de gitaar en welke niet.

Groet, Maythe

Feter
29 augustus 2015, 22:03
Even bij je plaatselijke gitaarshop vragen wat ze hebben. Je moet ook niet zomaar iedere olie pakken

arjanb01
29 augustus 2015, 22:24
Fretboard conditioner van ghs of Gibson en inwrijven met een schone theedoek doe ik zelf altijd voordat ik er nieuwe snaren opzet. Goed wrijven daarmee maak je gelijk de frets en de toets schoon. Even laten intrekken en dan snaren erop zetten.
Dit doe ik om de 6 tot 8 weken want dan ben ik weer toe aan een nieuw setje.
De body en hals maak ik vet vrij met spray van dunlop volgens mij.

MjS
29 augustus 2015, 22:55
Hoe ik het doe:

Fretboard schoonmaken:

1. Ergste vuil wegschrapen met oude bankpas of vergelijkbaar
2. Dan met schone doek (oud t-shirt) met wasbenzine of aanstekervloeistof flink boenen tot het niet meer afgeeft
3. Dan met schone doek zonder iets erop (licht vochtig eventueel).

Afhankelijk van de viesheid kun je stap 1 en evt. 2 overslaan. Deze twee doe je sowieso niet regelmatig. Een, twee keer per jaar. Eventueel kun je nog wat staalwol gebruiken (0000) als je het vuil er niet goed uit krijgt.

Conditioner (fretboard olie, 'lemon oil', etc):
Niet doen bij gelakte fretboards (maple)! Rosewood/palissander en ebony hebben het volgens sommigen wel nodig, volgens sommigen niet; maar teveel is sowieso schadelijk. Doe het alleen als het fretboard er droog uit ziet; paar keer per jaar hooguit. En verzuip het niet in de olie! Dit spul is niet om schoon te maken, je smeert het alleen meer uit in dat geval. Met name ebony kan scheuren als er teveel of te weinig olie in zit. Consensus lijkt 1x per jaar te zijn.

Body schoonmaken:
Zie stap 2 & 3 van fretboard. Vochtige doek werkt meestal voldoende.

Body conditionen:
Je kunt de body eventueel licht polijsten, dat is alleen nodig als 'ie dof is of (ondiepe) krassen heeft.

Om de body mooi glimmend te krijgen gebruik je wax.

Gebruik bij de olie, polijst en wax gewoon goed spul wat bedoeld is voor gitaren, bijv. van Dunlop.

Specifiek voor jouw situatie: ik denk dat je met een beetje wasbenzine en een schone doek een heel eind komt.

D3nnis
30 augustus 2015, 08:44
Conditioner (fretboard olie, 'lemon oil', etc):
Niet doen bij ebony of maple!

Hee. Dat wist ik niet. Werkt dat niet goed op ebbenhout?

Feter
30 augustus 2015, 10:02
Ik dacht dat ebben dan scheurtjes kon vertonen?

Fretboard schoonmaken met een tandenborstel en heet water werkt ook super!
Daarna wel gelijk afdoen met een theedoek ofzo

Kakihara
30 augustus 2015, 10:19
Ik dacht net dat palissander (rosewood) geen lemon oil kon verdragen: dat zou het hout uitdrogen.
Esdoorn maakt in principe niet veel uit: dat is doorgaans gelakt.

MjS
30 augustus 2015, 10:31
Ik dacht dat ebben dan scheurtjes kon vertonen?
Ja, zoiets heb ik ook gehoord. Omdat ebony minder olie van zichzelf heeft, zo het eerder scheuren bij een verkeerde hoeveelheid olie in het hout. Teveel of te weinig en het kan scheuren.


Ik dacht net dat palissander (rosewood) geen lemon oil kon verdragen: dat zou het hout uitdrogen.
Esdoorn maakt in principe niet veel uit: dat is doorgaans gelakt.
Die olie wil je juist niet op gelakt hout, dan krijg je alleen maar een vettig laagje. En er zijn zat mensen die beweren dat rosewood inderdaad geen olie nodig heeft. Ik heb vroeger ook wel eens een paar jaar niks gedaan aan een rosewood fretboard, maar die begon daarna toch wel erg bleek en droog te worden. Sindsdien doe ik het 1x per jaar lichtjes. Dus gewoon wat olie er op, inwrijven en eraf boenen (niet laten weken).


Hee. Dat wist ik niet. Werkt dat niet goed op ebbenhout?
My bad, ik zat niet op te letten gisteravond. Bij ebony moet je alleen voorzichtiger zijn, teveel of te weinig olie en het kan scheuren. Dat gebeurt bij rosewood minder snel, maar ook daar moet je zeker niet teveel olie op doen.

Ik zou wel altijd heel goed opletten op welk product je gebruikt en wat er op staat. Niet alle producten zijn overal geschikt voor.

arjanb01
30 augustus 2015, 10:38
Ik olie m'n fretboard om de 6 tot 8 weken en ik krijg altijd van de gitaarreparateur complimenten dat m'n toets er altijd zo goed verzorgd uit ziet.

Rinze
30 augustus 2015, 10:40
Ik gebruik al 25 jaar olijfolie op palissander en ebbenhout. Geen scheuren of wat dan ook. Schade door uitdroging lijkt mij veel waarschijnlijker. Vocht en viezigheid in het hout en onder je frets en daardoor rotterij.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk

D3nnis
30 augustus 2015, 13:04
Ik gebruik al 25 jaar olijfolie op palissander en ebbenhout.

Olijfolie?

Eigenlijk verbaast het me niet, ooit contact gehad met een leerlooier ivm onderhoud leren bankstel. Die zei doe al die dure middelen maar weg, en neem een flesje spa blauw met een scheutje olijfolie.
Mengt natuurlijk niet, dus effe schudden voor gebruik en dan 1 a 2x per jaar inwrijven, werkt perfect.

Joost de Ruig
30 augustus 2015, 13:25
Olijfolie?

Eigenlijk verbaast het me niet, ooit contact gehad met een leerlooier ivm onderhoud leren bankstel. Die zei doe al die dure middelen maar weg, en neem een flesje spa blauw met een scheutje olijfolie.
Mengt natuurlijk niet, dus effe schudden voor gebruik en dan 1 a 2x per jaar inwrijven, werkt perfect.

Toch was dat een slecht advies van de leerlooier, behalve als hij erbij zei voor welk type leer dit zou werken. Ik renoveer, repareer, stoffeer en spuit leer beroepsmatig. Er zijn grofweg 6 types leer te benoemen en voor slechts 1 daarvan (full finish leer) werkt de tip van de looier. In de andere gevallen verpest je zelfs het leer ermee! In het kader van koppelverkoop, verkoopt winkelpersoneel ook vaak een leervet of leerconditioner mee bij de verkoop van een bank of stoel. Foei! Ze weten vaak weinig van leer en ik ben al veel gevallen tegengekomen waarbij het onderhoudsmiddel het leer, vaak onherstelbaar, verpest had.

arjanb01
30 augustus 2015, 13:29
Waarom neemt die leertoko dat personeel aan dan? Fout advies geven is toch even een inhouse cursus productkennis opdoen?
Bespaart op de lange termijn kosten voor je bedrijf.

Joost de Ruig
30 augustus 2015, 13:35
Waarom neemt die leertoko dat personeel aan dan? Fout advies geven is toch even een inhouse cursus productkennis opdoen?
Bespaart op de lange termijn kosten voor je bedrijf.

90% van de leren meubels worden verkocht in een meubelzaak waar ook stoelen, tafels en stoffen banken/stoelen verkocht worden. Daar werken dus niet specifiek opgeleide verkopers. Ik heb al diverse keren bij een meubelboulevard aangeboden gratis een workshop "leer en leeronderhoud" te geven. Daar is nog nooit gebruik van gemaakt.....

Oranjeaap
30 augustus 2015, 14:03
Ik gebruik ook olijfolie voor mijn toets.

Geen speciale reden. Heb het altijd in huis dus het is gewoon een makkelijke oplossing. En het werkt prima. En dat je ebben niet mag olien lijkt me een fabeltje

D3nnis
30 augustus 2015, 14:11
Toch was dat een slecht advies van de leerlooier, behalve als hij erbij zei voor welk type leer dit zou werken. Ik renoveer, repareer, stoffeer en spuit leer beroepsmatig. Er zijn grofweg 6 types leer te benoemen en voor slechts 1 daarvan (full finish leer) werkt de tip van de looier.

Ja, inderdaad, mijn fout, had ik er even bij moeten zeggen dat inderdaad het "soort leer" ter discussie was geweest.
Nu maar hopen dat ik wel het goede leer heb, want ik gebruik die olijfolie rommel nu al 3 jaar of zo ;)

Joost de Ruig
30 augustus 2015, 14:35
Ja, inderdaad, mijn fout, had ik er even bij moeten zeggen dat inderdaad het "soort leer" ter discussie was geweest. Nu maar hopen dat ik wel het goede leer heb, want ik gebruik die olijfolie rommel nu al 3 jaar of zo ;)

+1 voor de looier

Als je een van de andere leertypen had gehad. Dan had je dat direct gemerkt, dus geen zorgen. Bij stoelen en banken die met leer bekleed zijn, gaat het bij 75% om full finish. Het type aneline of semi-aneline is 2x zo duur en wordt met name door luxe merken als Leolux en Rolf Benz gebruikt.

Rinze
30 augustus 2015, 19:09
O ja, voor ik de toets in de olijfolie zet maak ik hem schoon met citroensap. Werkt prima. Als ik soms zie hoe vies mensen hun toets laten worden. .

Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk

Feter
31 augustus 2015, 09:21
Gadver inderdaad.
Mijn broertje kan er ook wat van, pas zijn les paul een beurt gegeven.
Wat ik daar van de toets vandaan haalde...
En achter de frets blijft ook veel vet en zooi hangen.

Zelf maak ik regelmatig even m'n snaren ook schoon met een microvezel doekje en pak dan even snel de toets mee.
En iedere keer als ik er nieuw snaren op doe, gelijk de toets grondig schoonmaken.