PDA

View Full Version : GZ34 gelijkrichter gloeit fel



Stoffel43
27 augustus 2015, 18:32
Hallo,

Ik zit even met een vraagje...
Heb zonet de GZ34 gelijkrichterbuis en de 3 voorversterkerbuizen in een AC30 vervangen. Alles werkt goed, buiten een lichte brom, maar ik weet niet of deze er voorheen ook was. (Deed het niet omwille van kapotte zekering door een bliksemende en ratelende gelijkrichterbuis)

Wat ik me wel afvraag (ik heb dit nog nooit gezien): is het normaal dat de GZ34 zó oplicht??
http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/27/1eede2a4099cfe5b60de7ec6111f4fd8.jpghttp://images.tapatalk-cdn.com/15/08/27/beed51e9156e60dc5b345ae3a6e86f91.jpg

Edit: het is een nieuwe van de TAD.

nico verduin
28 augustus 2015, 07:57
Niks mis mee :). De PT levert 5V AC op de gloei. De stroom afname is kennelijk niet wezenlijk hoger omdat je dan had gezegd dat de PT een stuk heter was geworden en er rook ontwikkeling kwam :). Eigenlijk heb je mogelijke betere emissie :). Immers meer licht hoeft nog niet te betekenen meer warmte. En het is de warmte die de electronen sneller laat bewegen. Niet de licht ontwikkeling.

Stoffel43
28 augustus 2015, 10:14
Ok. Dank je Nico. Ben ik toch gerust dat ie in orde is. Had nog nooit zulk een fel oplichtende buis gezien. Ik zou'm al bijna als sfeerverlichting kunnen gebruiken... 😊
Wat de brom betreft, deze lijkt te verdwijnen als de versterker warm is. Lijkt van de PT afkomstig. Je hoort deze ook stilletjes brommen (buiten luidspreker om). Moet ik beginnen vrezen dat deze de geest aan het geven is?

tommus42
28 augustus 2015, 10:27
Doet mijn Vox ook, still going strong:ok:.

cluseau
28 augustus 2015, 11:43
Trafo bouten aantrekken en als dat niet helpt trafo demonteren 24uur in schellek dompelen. Ik begrijp dat het laatste veel gevraagd is ;)

Heynis
28 augustus 2015, 11:54
Magneto-kinetisch effect. Onderdelen van je trafo gaan mechanisch trillen als gevolg van het steeds omdraaiende magnetische veld.

Stoffel43
28 augustus 2015, 11:55
Thx. Zal beginnen met de bouten, maar als dat niks doet, wat is schellek? En waar kan je dat vinden?

nico verduin
28 augustus 2015, 12:26
Het is schellak. 't is gewoon een lak die knijterhard wordt zodat de moeren niet aan de loop gaan. Of gewoon je vrouw/vriendin/maitresse (of whatever) ff de nagelak te laan vragen :). Die flessies maken ze toch nooit op. Voor je 't weet motten ze weer een andere kleur :)

nico verduin
28 augustus 2015, 12:26
Trafo bouten aantrekken en als dat niet helpt trafo demonteren 24uur in schellek dompelen. Ik begrijp dat het laatste veel gevraagd is ;)Dan moet je het wel eigenlijk vacuum trekken :)

cluseau
28 augustus 2015, 15:30
Sorry voor de typo. Het is idd schellak. Niet de bedoeling om de moertjes mee te verzegelen maar om binnen te dringen tussen de wikkelingen en overige onderdelen. Ook de koperen wikkelkelingen rammelen flink mee. Vroeger werden trafo's gewoon in hete teer gedompeld. Shellak is een soort vernis en dat werkt dan weer wat makkelijker.

Stoffel43
28 augustus 2015, 18:26
Aha, één en ander is duidelijk nu. 24u? Transfo in de pot, deksel erop? Na 24u er uit halen en laten uitlekken? Dan nog een dagje laten drogen alvorens weer te gebruiken?
Ik zal eens beginnen met aandraaien van de bouten. Dank voor de tip!
Zou dan ook de brom door de luidspreker minder zijn? Of enkel het rammelen van de PT?

cluseau
28 augustus 2015, 22:29
Jij zei dat je de brom buiten de luidspreker hoort. Dit wil zeggen dat het mechanisch is en meestal uit de trafo komt. Ik zeg meestal omdat ook wel eens een uitgelopen ventilator een grote rol kan spelen bij mechanisch geluid. Wil je daar echt vanaf dan kan die dunne lak echt helpen als het maar de tijd krijgt om goed tussen lamellen en windingen kan trekken. Vervolgens zou ik hem een weekje op de plank laten liggen om uit te harden. Schakel je hem te snel in dan rammel je alles weer los. De helende werking werkt natuurlijk alleen voor de trafo.

Stoffel43
28 augustus 2015, 23:45
Ik ben mee. Ik heb me echter niet helemaal duidelijk genoeg gemaakt denk ik. Bij deze probeer ik duidelijker te zijn:
1. Ik hoor (mechanische) brom van de transfo. Deze is op zich niet storend, ik was alleen bang dat de transfo het zou gaan begeven. Bouten aandraaien is de boodschap. Eventueel als dat niet helpt het ding in de schellak.
2. Er is ook brom door de LS. Deze verdwijnt (toch zo goed als) als de versterker warm is.

Kan het éne iets te maken hebben met het andere? Of moet ik de oorzaak van deze brom ergens anders zoeken? Mss één van de nieuwe buizen?
Om even het verhaal af te maken: Het betreft de versterker van onze leadgitarist. Deze AC30 had sinds kort vrij veel last van ruis. De buizen die er in zaten waren na een 12-tal jaren nog steeds de originele! 😭
Ik heb voor hem eerst nieuwe voorversterkerbuizen gestoken, maar dit bleek niet voldoende. Nog steeds ruis. Plots een geratel en een aantal flitsen in de gelijkrichterbuis en een doorgebrande zekering. nieuwe GZ34 besteld en geplaatst: ruis weg. Maar toen was er deze brom. Volgens de eigenaar was dit voorheen niet. Mij was het ook nooit opgevallen.

nico verduin
29 augustus 2015, 08:46
Daarvoor heb je een scope nodig om vast te stellen waar de brom vandaan komt.
Ala de GZ34 al een beetje "rot" was zou het zomaar kunnen dat hij al te weinig energie leverde. De nieuwe frisse GZ34 levert volop de benodigde energie en moeten de eindpitten weer echt aan de bak. Zou zo maar eens kunnen dat je nu een onbalans hoort in de EL84's. Maar dat is alleen vast te stellen door te meten en de scopen :)

cluseau
29 augustus 2015, 09:49
Tja, nu wordt het verhaal wat duidelijker. 12 jaar voor een AC30 is ongelofeloos lang. Na 1, 5 a 2 jaar komen meestal de "futloos" klachten en terecht. De fel gloeinde GZ34 heb ik een beetje mijn twijfels over en daar zou wel eens een oorzaak kunnen liggen. Een brom (of noemen we het nu ineens weer ruis) in het begin kan duiden op een rotte elko. In dat geval niet mee doorgaan want als hij klapt heb je veel troep in je amp en veeeeel $choonmaakwerk. Er kan ook in de instelling van de amp iets mis zijn waardoor de voeding zwaar belast wordt. Dat zou ook een verklaring kunnen zijn dat de trafo bromt. Blijft een beetje koffiedik kijken op afstand. Kortom tijd voor een onderhoudsbeurt bij een tech, er zijn er een paar in jouw buurt.

Stoffel43
29 augustus 2015, 11:02
Onbalans in de EL84's zou zeker kunnen. Deze zijn immers ook 12 jaar oud. Het verhaal van een
mogelijk ander euvel in de amp verontrust me dan weer wat. Mss idd niet slecht om eens binnen te brengen bij een tech.
Kan je me mss wat namen of adressen bezorgen van goeie techs in mijn buurt? Alvast een dikke merci!

Edit: het is zéker geen ruis hoor. Wel degelijk brom.

cluseau
29 augustus 2015, 12:50
Antwerpen was het toch? Dan zijn er zo al twee forumleden ives pexters en freeqi. Zoek even contact want na 12 jaar mag het best een keer.

Stoffel43
31 augustus 2015, 10:58
Dank je. Zal het doorgeven aan onze lead-man!