PDA

View Full Version : Buizen top aansluiten op transistorversterker?



arnoldtims
27 augustus 2015, 15:01
Ik heb een fender stage 100 transistor versterker. en dat ding is dus onverwoestbaar en heeft een goede 12inch celestion 8ohm speaker. Maar het is een echte transistor die toch niet lekker wil klinken.
Ik heb nu een zoom multi effect waarvan ik de amp moddeling gebruik maar het blijft behelpen.

Kan je op deze combo straffeloos een buizen top aansluiten waarbij je de transistor volledig omzeilt en hoe sluit je de top dan aan?

De transistor is zoals ik al zei onverwoestbaar en kan enorm hard, door een top aan te sluiten op de combo neem je dus ook automatisch een backup mee als ik er mee op pad zou gaan.
https://lh3.googleusercontent.com/--bVC937UT9c/Vd8FrII9NvI/AAAAAAAAAQc/TwG3OY3h9yA/s576-Ic42/20130729_101601.jpghttps://lh3.googleusercontent.com/-yENfT7UC2rE/Vd8FtS7WRiI/AAAAAAAAAQk/JwLXDlnpq6A/s1024-Ic42/20150827_143041.jpg

Pepe
27 augustus 2015, 15:23
Ik neem aan dat je bedoelt een top aan te sluiten op de speaker.
Natuurlijk kan dat. Sterker, daar is een top voor gemaakt.
Ik neem toch wel aan dat je weet hoe je die draadjes los kan maken en daar een plug op aan te sluiten zodat zowel top of tranny daar op ingeprikt kunnen worden?

arnoldtims
27 augustus 2015, 15:29
Ja dat bedoel ik. Maar moet je die top dan rechtstreeks aan sluiten op de speaker via de twee contact punten of kan je er een plug tussen zetten. het lijkt me niet handig om de top steeds via die twee punten aan te moeten sluiten.
Sorry als ik nogal onwetend over kom maar ik ben een complete noob wat dit betreft.

Little Jay
27 augustus 2015, 15:30
Best een goed idee eigenlijk, een speaker voor je top met ingebouwde back-up amp!

Zoals Pepe al aangaf: uiteraard kan dat, maar volgens mij zit de speaker van je Fender combo wel 'hard wired' er aan vast, dus je zult een voorziening moeten treffen. Het eenvoudigst lijkt me de speaker loss te knippen en aan te sluiten op een jack ingang die je ergens op/aan de combo monteert. Dan kan je met een eenvoudig speakerkabeltje je top op de speaker aansluiten (wel checken of de impedanties matchen). Wil je ook inderdaad amp van het combo als backup kunnen gebruiken dan zul je op de afgeknipte speakerkabels uit de versterker ook een jack-plug moeten zetten (en ze waarschijnlijk even verlengen).

Little Jay
27 augustus 2015, 15:34
(het allermooist is natuurlijk om de speaker los te koppelen en een jack ingang (speaker out) in het chassis te zetten)

arnoldtims
27 augustus 2015, 15:36
Oplossing ligt voor de hand dus. En ja een plugje monteren aan een draadje gaat me nog wel lukken. dank heren.
Nu nog op zoek naar een leuke betaalbare top die ook thuis op een flatje nog te gebruiken is, dus met een knop waar je de wattage mee kan veranderen.

Ik zie nu pas dat er nog twee aansluitingen op de speaker zitten, dan moet ik met kabeltje met aan de ene kan twee van die schuifconnectors en de andere kant een input al klaar zijn toch?

Little Jay
27 augustus 2015, 15:59
Ja, maar als je per ongeluk de andere versterker aanzet ben ik wel benieuwd wat er dan gebeurt... (kans zal niet zo groot zijn als je het netsnoer ervan niet in het stopcontact steekt natuurlijk.)

Edit*: en ik durf eigenlijk ook niet te zeggen wat er gebeurd als je een krachtig versterkt signaal aan de achterkant van een transistor versterk invoert, misschien blaas je wel eind-torren op. Want dat doe je natuurlijk als je de top aansluit terwijl je de speaker aan het combo aangesloten laat zitten: dat signaal gaat dan ook de amp in. Er zit bij een transistorversterker geen OT tussen.

Loskoppelen lijkt me beter zegt m'n boerenverstand.

Pepe
27 augustus 2015, 16:06
(het allermooist is natuurlijk om de speaker los te koppelen en een jack ingang (speaker out) in het chassis te zetten)

Ja maar je bedoelt een jack ingang met speaker in, als een gewone speakerbox.
Ik zou het gewoon manueel doen, niks gaan rare switches waarbij iets fout kan gaan. Het is ook een handeling van niks, kabeltje uit en kabeltje in.

Little Jay
27 augustus 2015, 16:08
Oh je hebt al een speaker out in versterker zie ik!
Knip dan de speaker zo kort mogelijk tegen het chassis los en zet een plug op de speaker draden. Die kun je dan zowel in de top steken als in de speaker out van je combo. (Misschien moet je langere draden gebruiken)

Tabula Rasa
27 augustus 2015, 16:16
Schakelt de speaker out ook de eigen speaker uit? Anders rekent die die impedantie mee terwijl ie.er niet is zou ik denken.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

Little Jay
27 augustus 2015, 16:16
Ja maar je bedoelt een jack ingang met speaker in, als een gewone speakerbox.
Ik zou het gewoon manueel doen, niks gaan rare switches waarbij iets fout kan gaan. Het is ook een handeling van niks, kabeltje uit en kabeltje in.

Yup. Maar wel speaker loskoppelen van het combo (zie de edit in m'n vorige post), weet niet wat er gebeurd als de een sterk signaal aan de achterkant van een torren-amp invoert, ook al staat 'ie uit.

Little Jay
27 augustus 2015, 16:18
Schakelt de speaker out ook de eigen speaker uit? Anders rekent die die impedantie mee terwijl ie.er niet is zou ik denken.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

Speaker zowiezo loskoppelen dacht ik en als je de combo wilt gebruiken stop je de speaker in de external speaker out (combo wordt dus effectief een top ingebouwd in een combo.. of zo... get it? ;) )

Tabula Rasa
27 augustus 2015, 16:21
Dacht aan een uitgang voor extension cab. Sorry

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

arnoldtims
27 augustus 2015, 18:10
Ik denk dat dit allemaal lezende dat er op de draadjes gewoon plugjes komen. Het is dan idd gewoon draadje er in en draadje eruit. Daarmee kan er ook geen probleem ontstaan.

maxdb
27 augustus 2015, 23:03
Een top met emulated of direct output? Die je dan in de gewone input of in de return input van de Stage aansluit, naar wens..

grayfink
27 augustus 2015, 23:11
Is het niet handiger om de Stage te verkopen en een buizencombo terug te kopen?

arnoldtims
28 augustus 2015, 06:11
Verkopen is ook een optie. Gisteravond nog even naar wat topjes gekeken. Wat is het aanbod groot tegenwoordig trouwens, dat word ook nog een moeilijke keuze. Met een digitaal gedeelte, micro tubes, veel wattage/weinig wattage enz.
Zag dus ook dat je voor het geld van een leuke nieuwe top ook een tweede hands buizencombo kan kopen.
Maar mijn overweging was dat ik al een goede speaker heb en dan met een top ook klaar zou zijn.
Dat ik niet heel tevreden ben met de stage 100 word door velen gedeeld, zie je dus ook aan de prijs.Na wat rond kijken op internet, zie ik dat er voor de versterker niet meer dan 150 euro gevraagd kan worden. Als je hem daar al voor kwijt raakt.
In de spaarzaam gevonden review's van de Stage word hij de grond in geschreven.

Little Jay
28 augustus 2015, 10:22
Ik vind nog steeds het idee van een box met ingebouwd back-up amp wel grappig ;-)

jutter
28 augustus 2015, 10:51
Verkopen is ook een optie. Gisteravond nog even naar wat topjes gekeken. Wat is het aanbod groot tegenwoordig trouwens, dat word ook nog een moeilijke keuze. Met een digitaal gedeelte, micro tubes, veel wattage/weinig wattage enz.
Zag dus ook dat je voor het geld van een leuke nieuwe top ook een tweede hands buizencombo kan kopen.
Maar mijn overweging was dat ik al een goede speaker heb en dan met een top ook klaar zou zijn.
Dat ik niet heel tevreden ben met de stage 100 word door velen gedeeld, zie je dus ook aan de prijs.Na wat rond kijken op internet, zie ik dat er voor de versterker niet meer dan 150 euro gevraagd kan worden. Als je hem daar al voor kwijt raakt.
In de spaarzaam gevonden review's van de Stage word hij de grond in geschreven.

Ach,dat heb je met duurdere versterkers ook. Kwestie van smaak. De één zweert bij een Pignose van 100 euro en een ander vind een Bogner maar niks.

Aca Ilic
28 augustus 2015, 12:32
Hoi Arnold

wat je ook kunt doen is op de achter paneel een female jack aansluiting maken die je door kunt koppelen vanaf de tips van je speaker

hier is de voorbeeld:
http://i57.tinypic.com/2jaxn2a.jpg

D3nnis
28 augustus 2015, 12:39
wat je ook kunt doen is op de achter paneel een female jack aansluiting maken die je door kunt koppelen vanaf de tips van je speaker
[/IMG]

Ja, maar:



Yup. Maar wel speaker loskoppelen van het combo (zie de edit in m'n vorige post), weet niet wat er gebeurd als de een sterk signaal aan de achterkant van een torren-amp invoert, ook al staat 'ie uit.

Ik vraag me nl af of er altijd een soort relais tussen amp en speaker zit die de verbinding onderbreekt als de versterker uit staat.

Aca Ilic
28 augustus 2015, 21:48
er is geen maar. Je gebruikt alleen de speaker van de andere amp. Heb jaar of 5 met mijn peavey delta blues en Blues junior gedaan. Bewijs?
https://www.youtube.com/watch?v=EXIdG8e0Xzw (o.a.)

Kleine gigs, festivals, noem maar op. Simpele idee erachter? Altijd twee handzame amps bij de hand, mocht er eentje uitvallen.
Just do it...

D3nnis
28 augustus 2015, 22:59
Ok, dus dat is bewijs? Prima.
Ik zou toch de speaker óf via de ene, óf via de andere amp gebruiken, en ze niet allebei koppelen zoals in jouw weergave, wellicht tenzij vast staat dat het zeker geen kwaad kan.
"kijk bij deze versterker ging het ook" vind ik persoonlijk geen onderbouwing, maar ieder zijn ding hè. Voor mij dus nog steeds een maar.

Aca Ilic
28 augustus 2015, 23:09
doe maar....
Maar je zegt het al zelf, "ik zou toch de speaker via de ene, of via de andere amp gebruiken..."....
Dat is toch wat ik zelf ook gedaan heb, maar kan je nog steeds helaas niet volgen wat er mis zou kunnen gaan....
Enige wat er mis kan gaan is als je beide amps tegelijkertijd gaat gebruiken.

D3nnis
29 augustus 2015, 07:44
Wat ik eraan zie is dat in je grafische weergave de originele versterker nog steeds aan de speaker hebt hangen. Daar wasvwat discussie over, of je een transistorversterker op kunt blazen als die samen met een speaker aan een andere versterker hangt (ook al staat ie uit).

Aca Ilic
29 augustus 2015, 08:23
klopt Dennis , was er alleen maar discussie over geweest. Ik geef eerlijk gezegd geen fuck om bla bla bla, voor mij werkt alleen wat ik weet, zelf zie/hoor/mee maak. Aan wat iemand gezegd heeft, of dacht dat het misschien wel/niet zou werken, heb ik helaas weinig aan.

D3nnis
29 augustus 2015, 10:03
Natuurlijk, als het voor jou werkt, met jouw versterker, dan is het goed.
Maar als het om mijn versterker zou gaan, zou ik óf op safe spelen en de versterker die niet gebruikt wordt fysiek loskoppelen, tenzij er een goed onderbouwde reactie kont waardoor dat niet nodig is, maar die is er nog niet geweest.
Als ik mijn top over mijn combo (als ik die had)ooi, en het gaat per ongeluk wel fout bij die combinatie, hoef ik bij jou ook niet aan te komen voor garantie, neem ik aan? :)

grayfink
29 augustus 2015, 10:07
Wat nu als het matige geluid van de Stage mede debet is aan een matige speaker? Zit je een beetje moeilijk te doen net een houtje-touwtje oplossing en dan is het nog steeds niks.
Koop gewoon een leuk combo.

arnoldtims
29 augustus 2015, 10:08
Jongens geen ruzie.
Als ik de Stage gebruik dan weet ik nu wel wat de veiligste en makkelijkste manier is.
Een nieuwe buizen combo is ook aantrekkelijk. Maar volgens mij is een Celestion g12t-100 geen slechte speaker.

Mijn problemen met de sound van de versterker zijn.
Er zit weinig Karakter in het geluid. Het geluid is helder maar erg hard. Vind het moeilijk om te omschrijven maar met hard bedoel ik dat er geen enkel room in het geluid zit en een harde aanslag op de snaren geeft een knal/plop geluid.
Dat verdwijnt voor een groot gedeelte als ik mijn amp moddeling gebruik. Dat doet mij vermoeden dat het niet de speaker is maar de amp.
Maar als ik daar mis mee zit hoor ik het graag. Misschien zijn er hier mensen die ervaringen hebben met de Celestion g12t-100?

D3nnis
29 augustus 2015, 10:23
Jongens geen ruzie.
Ben er zelf wel uit inmiddels.

Ruzie?
Niet toch?

Wat is het geworden?

grayfink
29 augustus 2015, 10:30
Ik wil er wel om vechten. :angry: Kom maar op. :angry:

:)

D3nnis
29 augustus 2015, 10:32
Biertje d'rbij?

arnoldtims
29 augustus 2015, 10:41
had mijn post nog even aangepast. maar met "ik ben er wel uit" bedoel ik als ik een top aansluit op mijn amp dan weet ik wel hoe.

Pepe
29 augustus 2015, 11:57
Dat harde stijle karakter is typisch transistor. De speaker is niet geweldig maar ok.
Ik denk alleen dat je in de praktijk altijd de top aan hebt en je na een tijd er genoeg van krijgt om dat dooie gewicht steeds mee te slepen.

arnoldtims
29 augustus 2015, 12:20
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt.
Ik speel op dit moment meestal gewoon thuis en maar zelden sleep ik mijn versterker ergens heen.
Een grote ergernis is dan het gewicht van de amp. Met een top erbij word het nog een logger geheel.

De stage is eigenlijk altijd een ergernis geweest en het enige voordeel voor mij was dat het ding ondanks het vermogen, op heel lage volume niveau wel aardig klinkt en dat een buizen amp op een flatje misschien niet goed gaat werken
Ik ben een enorme twijfelkont en het aanbod is groot en budget is redelijk beperkt, dus dat word nog even puzzelen.

the sure thing
29 augustus 2015, 12:45
Dat harde stijle karakter is typisch transistor. De speaker is niet geweldig maar ok.
Ik denk alleen dat je in de praktijk altijd de top aan hebt en je na een tijd er genoeg van krijgt om dat dooie gewicht steeds mee te slepen.

+1

En als je zo weinig sjouwt: neem het gewicht op de koop toe.


Verzonden vanaf mijn lulijzer met Tapatalk

Pepe
29 augustus 2015, 13:15
Dat wou ik zeggen, als het ding toch nauwelijks van zijn plek komt, why bother.

Wat die speaker aansluiting betreft, alle (black en silverface) Fender amps hebben een simpele jack aan de speaker die je in zijn eigen speaker out (of welke amp dan ook) stopt. Al een hoop plezier daarvan gehad. Mijn Matchless heeft het ook trouwens.