PDA

View Full Version : Meerpolige aansluiting switching jacks



D3nnis
27 augustus 2015, 12:23
Ik heb in mijn rack een midi switcher, 8 relais, waarmee ik mijn versterker (mesa dual rectifier roadster) aanstuur.
Best een gedoetje, met de huidige 8 voudige jack-jack multikabel, en met snel opbouwen en/of slecht licht / slechte bereikbaarheid (in het donker over de versterker hangend) wil dit weleens fout gaan.
Ik zat daarom te denken om in mijn versterker in de "achterbalk" een meerpolige connector te maken, die verbonden is met de switching jacks, en in mijn rack hetzelfde te doen.

Meest voor de hand liggend is een xlr connector.
Maar, met 4 kanalen, solo boost, fx loop aan/uit, reverb aan/uit tel ik 7 functies (klopt ook, want ik gebruik maar 7 van de 8 switches van de switcher).
De veiligste weg zou dan een 14-polige connector zijn, maar voor xlr zou ik dan al 2 7-polige moeten pakken.
Een andere optie zou een Harting connector zijn, maar die ken ik alleen als industriëel (lees lomp) exemplaar.
Zijn er nog andere connectoren die niet al te lomp zijn (en bijbehorende kabel)?
Of zou ik kunnen smokkelen door alle grounds aan elkaar te knopen? Dan zou ik met 8 draadjes genoeg hebben voor alle functies (past nog steeds niet in een 7 polige xlr) (EDIT: voor 8 draadjes zou ik natuurlijk gewoon een 8-polige din kunnen gebruiken)
Ik heb alleen geen idee of alle grounds aan elkaar mogen hangen?
Andere optie is nog om de midi switcher in de top te hangen, maar dat zie ik niet zo zitten wegens veel verbouwwerk in de top.

danee
28 augustus 2015, 00:05
Iets in de richting van een cat kabel, printerkabel...? Er gaat geen geluidssignaal doorheen. Dus er zijn veel soorten kabels geschikt. Volgens mij zijn er al footswitches die met cat kabels werken.

Hoe het met aarde zit durf ik niet te zeggen. Cat is overigens 8 aderig, printerkabel 25 geloof ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

dml
28 augustus 2015, 06:43
Alle grounds mogen aan elkaar hangen, dus je hebt 8 aders = 8 pins nodig. Een 8-pins DIN zal dus voldoen.
Wil je het allemaal wat meer roadproof maken, dan zou je ook naar een LK-connector kunnen kijken, de kleinste uitvoering heeft
13-pins, maar schrik niet van de prijs.

D3nnis
28 augustus 2015, 06:48
Die LK connectors kende ik nog niet, mooi spul!