PDA

View Full Version : Versterking modeler voor thuis gebruik?



telecastermaster
26 augustus 2015, 15:48
Mensen, ik ben op zoek naar een kleine en practische setup voor thuis. Ik wil graag mijn modeler (in mijn geval een Zoom G5) uitversterken met een setje (actieve) monitor speakers. Graag wil ik een stereo setup. De setup hoeft niet heel hard te gaan (ivm de buren) en de basreflectie hoeft om dezelfde reden niet bijzonder groot te zijn (Het hoeven dus niet 12" speakers te zijn). Het idee is eigenlijk dit: gitaar -> modeller -> kleine mixer -> stereo monitors.

Maar ik kan geen keuze maken. Ik kom er ook veel verschillende ideeen over op het net. Het gaat dus om een FRFR speaker (Full range flat response) maar daar zijn ook veel verschillen in. Er zijn, lijkt me, drie verschillende categorieen die in aanmerking komen:
1) kleine PA-monitors
2) studio monitors
3) kleine keyboard versterkers

Iemand hier ervaring mee? Of ideeen over?

Ik heb zelf geexperimenteerd met de volgende:
- Roland Micro Cube (via aux in). Dat vond ik niet echt plezant klinken.
- Behringer B205D (http://www.bax-shop.nl/actieve-fullrange/behringer-eurolive-b205d-actieve-luidspreker)Ook dat vond ik niet erg overtuigend klinken.
- Roland Mobile Cube (http://www.bax-shop.nl/keyboard-versterker-piano-versterker/roland-mobile-cube-draagbare-luidspreker-voor-instrumenten/product-details.html) (5 Watt mini PA). Dat klonk al een heel stuk beter.
- Ik ga de ZT Lunchbox nog eens uitproberen maar naar verluidt is die niet supergeschikt voor modellers.
Kortom, ik ben nog op zoek naar ideeen.

Thanks (het is een onderwerp dat me nogal bezig houdt dus reacties worden hogelijk gewaardeerd).

Peter

dml
26 augustus 2015, 16:07
ZT Lunchbox gaat geen goed resultaat geven. Probeer van Behringer eens de B208D, zijn uiteraard wel een slag groter dan de B205D maar klinken veel overtuigender. Om bij Roland te blijven zou je ook twee 2e hands Cube 30's kunnen kopen, kost geen drol en klinkt ook overtuigend.

Wat vragen ze bij Bax overigens een belachelijk hoge prijs voor de B205D!! De B208D is veul goedkoper.

arjanb01
26 augustus 2015, 16:09
Een yamaha thr 5 of 10, stereo, 2x8 inch speakers en dan kan je die zoom verkopen want fx voor thuis zat en 5 versxhillende voicings, waarbij ik het Brit high kanaal het meeste gebruik. Superdynamisch en het leuke is dat je met cubase via je laptop of pc opnames kan maken!
Superpraktisch voor thuis en je kam ook stil oefenen door de headphone ingang, met goeie koptelefoons prima geluid.
Verder via de Aux je telefoon aansluiten en je kunt een backingtrack mee laten spelen terwijl je speelt.

tommus42
26 augustus 2015, 16:10
Over de stereoinstallatie klinkt niet goed?
Binnenkort is m'n pc geschikt voor een interface, ben er nog niet helemaal uit of ik zoiets als de Zoom wil aanschaffen of gewoon een Behringer van 15 euro met een versterkerprogramma. Net gezien dat de Zoom CDR70 usb heeft:hide:, misschien is dat afdoend.
Heb wel eens via een Palmer speakersimulator over de stereo gespeeld, klinkt best.

telecastermaster
26 augustus 2015, 16:16
ZT Lunchbox gaat geen goed resultaat geven. Probeer van Behringer eens de B208D, zijn uiteraard wel een slag groter dan de B205D maar klinken veel overtuigender. Om bij Roland te blijven zou je ook twee 2e hands Cube 30's kunnen kopen, kost geen drol en klinkt ook overtuigend.

Dit zijn heel bruikbare suggesties. Ik had ook al eens naar die B208D gekeken. En heb ook wel eens wat grotere Cubes overwogen. Ik zoek het een beetje in die richting.
Waar ik ook nog aan zat te denken is twee van deze deze keyboard amps. http://www.bax-shop.nl/keyboard-versterker-piano-versterker/behringer-ultratone-kt108-keyboardversterker/product-details.html
2 x 15 Watt met een 8"dual cone speaker. Blijft natuurlijk wel een Behringer...




Wat vragen ze bij Bax overigens een belachelijk hoge prijs voor de B205D!!
Idd. Ik heb ze vorig jaar gekocht voor 150 euro/stuk voor een electronisch drumstel.

telecastermaster
26 augustus 2015, 16:18
Een yamaha thr 5 of 10

Ja, die heb ik ook geprobeerd (vergeten te vermelden). Dus Gitaar -> Zoom G3 -> Yamaha THR10. Dat werkt redelijk goed maar de stereospreiding blijft toch wat beperkt. Maar aangenaam geluid.

telecastermaster
26 augustus 2015, 16:19
Net gezien dat de Zoom CDR70 usb heeft
USB op de MS-70 is alleen voor updaten van de firmware.

harrie-beton
26 augustus 2015, 16:21
Waarom speakers? Ik speelde op zeer goede koptelefoon (dat is eigenlijk meest fijn voor buren en huisgenoten).
Als koptelefoon bv een 770pro van 165 euro. Zijn erg goed hoor.

Mocht je speakers willen : Tannoy Reveal 402 Studio Monitor is maar 99 euro per stuk. Kom je een heel eind mee.

woldhek
26 augustus 2015, 16:31
Heb zelf 1 van de eerste modelers in gebruik, maar die klinkt perfect over mijn (iets te grote) Hifi versterker en Hifi boxen.
Beter als over mijn gitaar versterker.....

woldhek
26 augustus 2015, 16:38
Tja, of is het nou:
Beter DAN over mijn gitaar versterker.......

telecastermaster
26 augustus 2015, 16:41
Waarom speakers? Ik speelde op zeer goede koptelefoon (dat is eigenlijk meest fijn voor buren en huisgenoten).
Als koptelefoon bv een 770pro van 165 euro. Zijn erg goed hoor.



Ik gebruik 80% v.d. tijd een koptelefoon (Sennheiser HD600 van 300 euro). Maar ik wil af en toe ook wel eens iets aan anderen laten horen (of profiteren van het feit dat de buren op vakantie zijn. ;) ).

munkie
26 augustus 2015, 19:14
In mijn ervaring werkt een goed 2dehands hifi setje prima als monitors, zwarte Jap amp jaren 80/90 en UK speakers. Anders evt. aktieve studio monitors, KRK enz.

Modeler op gitaarversterker met gitaarspeaker is een ander verhaal. Het klinkt vaak te gekleurd zeg maar. Jaja de speaker/mike modelling eraf halen maar dan nog, Eleven Rack klonk niet op mijn Roland Cube 60, een heel cleane gitaar amp. Die 11rack klinkt prima op mijn monitors mits goed geprogrammeerd. Met de "bad old" Line6 POD min of meer hetzelfde verhaal. Boss GT-001 kan je aanpassen qua uitgangs signaal, kan wel op de Cube.

tnijland
27 augustus 2015, 09:28
Ik speel al jaren met modeling/hybride over Roland keyboard amps. Reden is dat ik live zowel toetsen als gitaar moet spelen en dan is de Roland met ingebouwde mixer en line out erg handig. Imo werken deze combo's ook erg goed in combinatie. Ze zijn ook niet te duur voor wat je krijgt. Ik heb zowel de Roland KC-800 (2x12") als de compactere Roland SA-300 (top met 2x 6,5" en 1x 12" subwoofer.

Als het alleen voor thuis is, zou je ook de Roland KC-110 of de Street Cube EX kunnen overwegen.

Remork1970
27 augustus 2015, 10:40
Tja, of is het nou:
Beter DAN over mijn gitaar versterker.......

Hoewel we hier niet in 'het grote taalpuristentopic zonder spatie' zitten, is het inderdaad 'beter dan ...'.

Geen alsk!

dml
27 augustus 2015, 13:45
snap niet waarom je die zoom niet aan je pc hangt gebruikt als je main geluidskaart
setje aktieve monitors erbij en klaar is kees

Omdat hij niet afhankelijk van zijn PC wil zijn?

harrie-beton
27 augustus 2015, 16:40
Hij schreef "gitaar -> modeller -> kleine mixer -> stereo monitors"

Ik denk dat op die mixer al ruimte is voor een computer. Zo heb ik het ook, zonder en met computer aan kan je gitaarspelen.

Funky242
11 oktober 2015, 00:25
Even topic omhoog halen...

Ik gebruik sinds kort een Boss GT-001 thuis, al dan niet via de PC. Momenteel heb ik zo'n Bose Companion 2.1 PC-speakersetje (eerste generatie) dat ik nog had liggen.

Nu vraag ik me af, als ik me een setje studiospeakers aanschaf, zeg maar bvb een setje van 2 van deze :

JBL LSR305 (http://www.bax-shop.nl/studio-monitor/jbl-lsr305-tweeweg-actieve-studiomonitor-5-inch-per-stuk)

Zou dat merkelijk beter moeten klinken of kan ik me de investering besparen ? Het is voor enkel thuisgebruik in een oefenruimte van pakweg 4x3m. Ik heb weinig ervaring met speakers en dergelijke (ben nog een relatief beginner qua gitaar). Lampenversterkers zijn aan mij nog niet besteed, heb net mijn VOX AC4TVH setje verkocht. Ik wil snel kunnen switchen tussen acoustische sim, blues, rock, metal etc...vandaar dat ik me goed voel met de GT-001. Maar ik wil er het beste geluid uithalen dat ik kan vandaar mijn zoektocht naar betere speakers. Alle tips welkom !

telecastermaster
11 oktober 2015, 01:44
Ik ben ook verder gaan kijken en wil in ieder geval ook die JBL's gaan aanschaffen voor monitorversterking (zoals hierboven ook werd gesuggereerd).
Ik heb er wel goede verhalen over gehoord.
Ik moet alleen wachten tot mijn salaris weer eens wordt bijgeschreven.

woldhek
11 oktober 2015, 17:06
@telecastermaster
ffe of topic, maar wat een leuke signature heb je.
Zonder mezelf aan een van die 2 groepen te koppelen, merk ik ook op het werk, dat ik veel overzicht heb en dus vaak van te voren al bergen zie, terwijl sommige collegae met oogkleppen op het gewoon doen en het (na het oplossen van de bergen) wel voor elkaar krijgen.

hmmm, ach laat maar....

harrie-beton
12 oktober 2015, 10:53
Die JBL zijn leuk voor oefenen maar kunnen niet hard genoeg in een grotere ruimte.
Het zijn speakers om heel dichtbij te zitten, 1 meter ofzo.

Funky242
12 oktober 2015, 12:44
Ja, klopt, maar dat is dan ook enkel de bedoeling, nearfield speakers waar ik op een goeie meter vanaf zit.

harrie-beton
12 oktober 2015, 14:26
149 per stuk dus 298 euro voor 2. En dan heb je 5 inch monitoren. Ik heb meerdere setjes maar de KRK die ik heb is groter dan 5 inch, er zit niet zoveel bas in 5 inch speakers natuurlijk. Als je rockgitaar speelt mis je een beetje oempf in het laag / midden laag.

Is er voor 300 euro niet een 8 inch near field monitor te koop?

telecastermaster
12 oktober 2015, 15:38
De LSR 308? http://www.bax-shop.nl/studio-monitor/jbl-lsr308-tweeweg-actieve-studiomonitor-8-inch-per-stuk