PDA

View Full Version : Welke fuzz?



Philippe
26 augustus 2015, 11:41
Zoekfunctie/Google heeft niet echt iets concreets opgeleverd.

Door de hoeveelheid fuzz pedalen die worden aangeboden zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik ben op zoek naar een lekkere smerige fuzz met veel body. Heb al redelijk wat fuzz pedalen onder mijn voeten gehad, maar die waren het telkens net niet.

Ik vind die latere dirty Hendrix sound (bijv. Woodstock) te gek, maar de meeste germanium fuzz'en(?) vind ik dan vaak te donker en te wollig. Silicon fuzz'en zijn daarnaast vaak te direct, teveel gain, reageren naar mijn mening minder goed op de volumepot.

Ook ben ik gecharmeerd van deze sound (vanaf 0:30 ongeveer) https://www.youtube.com/watch?v=cJUja-5THDA


(https://www.youtube.com/watch?v=cJUja-5THDA)Al met al dus een fuzz die lekker smerig is, vol klinkt maar niet te wollig (een beetje mag), genoeg gain heeft maar de definitie behoudt en goed reageert op de volumepot. Ik speel op een Mesa Boogie Mark III met een strat of tele.

Budget is max. € 200

Alvast dank voor de suggesties!

Gr. Philippe

yavin
26 augustus 2015, 12:14
Pro Guitar Shop heeft nogal veel verschillende fuzzen op hun youtube kanaal staan, ik zou daar even beginnen met zoeken. Krijg je in ieder geval al een beetje meer indrukken van een aantal pedalen...

klik: ProGuitarShop Youtube (https://www.youtube.com/user/ProGuitarShopDemos/videos)

Philippe
26 augustus 2015, 12:20
Bedankt, maar ik heb al tientallen van dit soort vergelijkingsfilmpjes gezien en dat is juist de reden waarom ik door de bomen het bos niet meer zie. Ben meer op zoek naar een concrete suggestie voor een specifieke fuzz die zou voldoen aan mijn eisen.

Thanks!

Tristan
26 augustus 2015, 19:16
Best lastig als je het naast ruig ook nog een beetje netjes en gedefinieerd wil houden.
Bovendien weet ik niet precies hoe de Mesa/Boogie op fuzzpedalen reageert.

Ik denk dat je het een beetje bij deze circuits moet zoeken:
Bosstone
Buzzaround / Dizzy Tone
Fuzz Face
Harmonic Percolator
Tonebender MKI of MKII

merken / modellen:
Acid Fuzz MKI Mini, Catalinbread Karma Suture, Creepy Fingers Creepy Face, Faceless FX Marquis,
Fredric Effects Harmonic Percolator, Function FX Clusterfuzz, Fuzzhugger FX Algal Bloom V2,
Fuzzwell Maypole, Menatone PoPo, Paul Trombetta Mini Bone, Pigdog Loony II, Skinpimp MKI,
Skreddy BC109

The Lo Lands
26 augustus 2015, 20:56
Ik heb een Mesa Boogie versterker welke prima werkt met de Fulltone '69 germanium fuzz. Deze is van heel wollig/donker (standaard fuzz face ala Hendrix) tot genoeg mid/hoog in te stellen zodat deze goed door de (band)mix heen prikt. Ik gebruik deze fuzz voornamelijk in combinatie met mijn drivekanaal van de Mesa versterker. Zeer veelzijdige fuzz!

Philippe
26 augustus 2015, 22:55
Bedankt! Zal die zeker ff checken! Ik zag overigens ook een (nieuwe?) Band of gypsys fuzz face van Dunlop voorbij komen. Ook maar eens ergens aan de tand gaan voelen!

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

RB74
27 augustus 2015, 09:16
Een pedaaltjesbouwer uit Arnhem maakt custom fuzz faces, kan interessant voor je zijn Philippe. Hij bouwt ze met bias-knop waardoor ze volgens zijn zeggen veelzijdiger (lees: beter in de bandmix) te gebruiken zijn dan ff-pedaaltjes met alleen fuzz- en volumeknop. Als je me een pm stuurt, kan ik z'n gegevens wel ff sturen (advertentie op marktplaats/facebook)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kakihara
27 augustus 2015, 09:28
Is de Dr. No Kafuzz - hype al over?

humbucker
27 augustus 2015, 09:31
Wat mij betreft niet! Maar die is te heftig voor de TS denk ik...

ellisvertellis
27 augustus 2015, 10:25
Toch moeilijk om iets concreet voor te stellen vind ik. De lijst die Tristan geeft bv is zo uitgebreid dat je evengoed kan zeggen: "ga testen in de winkel"... No offence hoor.

Ikzelf heb de Rockett WTF (stijl trombetta), Karma Suture (even harmonics effect), Analogman Sun Face (fuzz face met bias knop), EQD Tone Reaper (moderne tone bender achtige) en een generische octafuzz (denk Band of Gypsys).

Ik kan ze allemaal aanraden, maar het zijn allemaal echt verschillende effecten die anders reageren op elke setup.

Als het stevig mag zijn en goed met volumepot moet werken vind ik de Tone Reaper wel uitstekend! Strakker dan een FF bv, en toch echt een classic fuzz geluid! Of hij goed werkt op een Mesa weet ik niet. Het filmpje geeft goed weer hoe veelzijdig het pedaal is:


https://www.youtube.com/watch?v=ehgTznJcAq0

Voor wat Doyle Bramhall daar doet lijkt een Octafuzz ook wel aangewezen...

Tristan
27 augustus 2015, 11:22
Volgens mij is het gewoon het beste om die verschillende door mij genoemde circuits te testen.

De lijst die ik gegeven heb zijn voor mij de beste types van die verschillende circuits, ook een beetje aangepast aan de smaak van de topic starter.

Zoals gezegd, ik weet niet precies hoe een Mesa/Boogie reageert, het zijn niet echt bij uitstek amps die goed met pedalen omgaan in mijn ervaring.

Daarnaast ben ik een beetje tegen hetzelfde aangelopen als de topic starter, de pedalen zijn ofwel te netjes zodat ze niet echt als een fuzz klinken danwel te fuzzy zodat ze niet door de bandmix prikken.
Zeker bij veel Fuzz Face derivaten is dit een probleem.

ellisvertellis
27 augustus 2015, 12:04
Klopt wel. Daarom zou een tone bender achtige wel net kunnen zijn wat hij zoekt: onmiskenbaar fuzz geluid, volumeknop reactie, voldoende "cut", ...

Voor het "klassieke" fuzz geluid vallen voor mij de Karma Suture en de trombetta (-achtigen) wel af dan.

Tristan
27 augustus 2015, 12:46
Je kan ze ook net tegen het randje zetten, het hangt er echt vanaf wat de topic starter zoekt.
De Tonebender suggestie ben ik het mee eens, ik zou daar in het geval van de topic starter ook als eerste naar kijken.
Zelf hou ik heel erg van de MKI maar een MK1.5, MKII of MKIII zou zeker kunnen,
jammer alleen dat een Tonebender wat prijzig is.

ellisvertellis
27 augustus 2015, 12:57
Met een budget van 200 moet je toch al iets vinden he? Die EQD Tone Reaper doet al een aardige impressie, vind ik...

De Fulltone Soul bender wordt ook wel eens vermeld als goedkopere Tone bender, maar persoonlijk vind ik die (op youtube alvast) te donker klinken.

Zo mag dat voor mij klinken, maar oei de prijs!


https://www.youtube.com/watch?v=4nKbHyKgiFg

Heb je hier iets aan TS?

Philippe
27 augustus 2015, 22:34
Hier heb ik zeker wat aan! Bedankt tot nu toe mensen! Ben inderdaad ook benieuwd hoe het allemaal zal reageren met m'n Boogie

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Mitch
27 augustus 2015, 22:47
Een Fuzzface die wat meer te tweaken is, dat lijkt me het meeste dat je zoekt. Of eventueel een beter te tweaken Big Muff, maar da's een stuk strakker en meer compressed. Ik heb het nu dus over circuits, niet over de specifieke pedalen. Genoeg bouwers die beter instelbare variaties op bovenstaande thema's maken.
Tristans punt is zeer valide: een MB Mark is niet echt een typische amp om samen te werken met een fuzz. Zeker een fuzzface werkt meestal lekkerder op amps non channel switchers die op lichte oversturing staan. Vandaar mijn tweede tip om toch misschien naar een BM variant te kijken. Hoewel behoorlijk verschillend van een FF, kan het misschien zo maar beter werken op je amp.

Philippe
28 augustus 2015, 16:56
Goeie tip! Ik heb naast de Boogie overigens nog een Yamaha DG130. Dat is echt een pedalenvreter.
Zit er ook wellicht aan te denken om de Yamaha voor clean werk en fuzz te gebruiken en te ABY-en met de Boogie voor strakker ritme/solo werk mocht de Boogie die fuzz niet lekker pakken.

scabiosa
30 augustus 2015, 11:42
Die tone reaper heb ik ook even gehad en is echt wel lekker
maar heb hem weg gedaan omdat ik de t-rex mudhoney nog net iets lekkerder vond.

zonder boost is het een lichte drive, die velen heel goed vinden, maar heb ik weinig ervaring mee
mét boost vind ik het een heerlijk fuzzy overdrive, beetje zoals de tone reaper maar met iets meer ballen in het laag + reageert heel dynamisch en cleant mooi op met de volumeknop

apekop
31 augustus 2015, 00:26
Paul Trombetta Mini Bone

Deze heb ik in bestelling staan, helaas is er een dikke wachtlijst van bijna een jaar of zo. Maar goed, geen haast. Het is niet een standaard fuzz die de meeste mensen zoeken denk ik, maar mij spreekt dat juist wel aan. Tenminste weer eens wat anders. Ben zeer benieuwd. Het blijft toch een gok omdat je ze nergens van te voren kan testen.

Tristan
31 augustus 2015, 00:35
Een maat van me heeft een oude versie met een toggle voor de bone sounds, die klinkt echt supertof.
Ik heb ook de nieuwere Bone Machine geprobeerd en die vond ik wat lafjes, klonk wat minder open en had wat minder ballen, een beetje als de WTF die ik ook heb getest.

apekop
31 augustus 2015, 00:56
Wat is precies het verschil met die oude en nieuwe dan? hebben ze niet hetzelfde circuit? Toch raar dat een nieuwe minder zou klinken, aangezien hij de pedalen juist steeds beter probeert te maken lijkt mij.

Brad
31 augustus 2015, 01:22
Ik kan me zo voorstellen dat bepaalde componenten tegenwoordig moeilijk verkrijgbaar zijn. En als ze er zijn dan is het maar de vraag of ze nu exact hetzelfde klinken als vroeger. Ik geloof dat het met een fuzz het zelfde aan de hand is als met gitaren. Geen enkel exemplaar klinkt exact hetzelfde.

Tristan
31 augustus 2015, 10:34
Geen idee, hij klonk gewoon slapper maar dat heb je vaak met dat Amerikaanse boutique spul, dan gaan ze finetunen en klinkt het juist braver en minder gaaf, zal wel met hun doelgroep te maken hebben.

apekop
31 augustus 2015, 11:02
Ik geloof dat het met een fuzz het zelfde aan de hand is als met gitaren. Geen enkel exemplaar klinkt exact hetzelfde.

Ik weet niet of dat zo is. Een gitaar zit veel complexer in elkaar dan een pedaaltje natuurlijk. Als je exact dezelfde componenten gebruikt zou ieder exemplaar van een pedaal toch vrijwel identiek moeten klinken. Bij gitaren is dat niet het geval.

schizo910
31 augustus 2015, 12:43
Er kan wel degelijk verschil tussen zitten hoor. Tussen transistors kan het best schommelen.

NRJay
31 augustus 2015, 15:53
Dit zou mijn keuze zijn als ik een fuzz zou kopen.
Op youtube klinkt die toch behoorlijk veelzijdig moet ik zeggen.

http://www.ehx.com/assets/png640h/germanium-4-big-muff.png

Kakihara
31 augustus 2015, 18:01
Ik ken niets van fuzz'en en de weinige keren dat ik ermee gespeeld heb, leek het nergens naar. Toch zou ik dit willen proberen:
http://www.premierguitar.com/articles/20967-juliet-collective-orangecream-review

apekop
1 september 2015, 01:41
Ook leuk om te proberen is de Antichton fuzz van Catalinbread Ze proberen tenminste wat anders dan de zoveelste Hendrix fuzz en dat kan ik alleen maar toejuichen.

Kakihara
1 september 2015, 11:36
volgens mij gebruikt die gast niet alleen een fuzz er zit volgens mij ook iet ts achtigs doorheen + wat gedraai aan tone en volume knoppen op den gitaar

't Is ook een beetje een 2-in-1-doosje: de ene kant is een 'gewone' overdrive/distortion, de andere kant is gebaseerd op een fuzz-circuit. Die twee kunnen apart gebruikt worden door de ene knop naar links te draaien of ze kunnen naar eigen goeddunken gemixt worden.