PDA

View Full Version : is jou dat ook wel eens overkomen? knetterende missers.



showband
26 augustus 2015, 09:47
Net op het moment dat je er helemaal in zit. Dat je alle aandacht hebt. Er vol voorin de mix op los gaat.
dat je gigantisch ernaast zit.... :(

Laatst tijdens een gitaarintro pas gemerkt dat ik een toon er onder zat..... Kon nog net wat futselen voor de blazers er een eerste blokakkoord in knalden. De bassist en toetsenist waren...eh...niet blij ;)

iedereen heeft dat toch wel eens?
https://www.youtube.com/watch?v=JoDacgaPK54&t=2m55s

Ervaringen?

deefke666
26 augustus 2015, 10:02
Met volle overtuiging de intro van Hey Joe ingezet, klonk gewoon perfect........
Tot de rest van de band inviel en ik op pijnlijke wijze erachter kwam dat ik vergeten was om mijn gitaar, die normaal gestemd was, te verwisselen met mijn tweede gitaar, die in Eb gestemd was.

Henri H
26 augustus 2015, 10:13
Een dergelijk topic bestaat al lang (2003), maar de laatste toevoeging is van bijna 2 jaar geleden.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?18011-sukkeltje-op-podium

Ik vind dat voorbeeld van Adje nog wel meevallen trouwens, hoewel ik wel 's een betere uitvoering gehoord heb.

guhlenn
26 augustus 2015, 10:47
Een dergelijk topic bestaat al lang (2003), maar de laatste toevoeging is van bijna 2 jaar geleden.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?18011-sukkeltje-op-podium

Ik vind dat voorbeeld van Adje nog wel meevallen trouwens, hoewel ik wel 's een betere uitvoering gehoord heb.

ja. Zeker :(. Hij verdoezelt het in dat fragment mooi, maar je ziet hem vertwijfeld kijken, dat verklapt het :).

Dutch66
26 augustus 2015, 12:15
Vooral erg geïrriteerd naar je makkers kijken, hun gaan immers fout, jij niet!

:seriousf:

Henri H
26 augustus 2015, 13:57
Met name als je soleert ben je erg afhankelijk van een solide basis.
Als de bassist of drummer dan een fout maakt, of onzeker is, kun je daar behoorlijk door afgeleid worden, met name als je nog niet zo goed op elkaar bent ingespeeld, of als het nummer nog maar vers in je geheugen zit.
In dit geval zou het dus het eerste kunnen zijn; niet erg goed op elkaar ingespeeld misschien?

Thiez
26 augustus 2015, 14:13
Voordeel in een rockband; Zodra je tijdens een nummer merkt dat je in de fout zit, doe je een paar vuige vette powerslides over je fretboard en ga je weer op de juiste manier verder ;)

harrie-beton
26 augustus 2015, 14:15
Dat is nu het voordeel van een Britney Spears concert, als de microfoon uit haar handen valt, hoor je nog steeds een foutloze Britney Spears.

Henri H
26 augustus 2015, 14:21
Voordeel in een rockband; Zodra je tijdens een nummer merkt dat je in de fout zit, doe je een paar vuige vette powerslides over je fretboard en ga je weer op de juiste manier verder ;)Tijdens een solo gaat het opvallen ben ik bang. :sssh:


Dat is nu het voordeel van een Britney Spears concert, als de microfoon uit haar handen valt, hoor je nog steeds een foutloze Britney Spears.:seriousf:

purplejohn
26 augustus 2015, 15:08
Er is iets met dat nummer. Ik heb heel wat live-versies gehoord van Whitesnake van het nr., maar om het even welke gitarist maakt altijd weer een zootje van de solo. (Met uitzondering van Bernie Marsden). Geen idee waar het aan ligt. Ik loop er ook altijd op vast. Raarrr...

Henri H
26 augustus 2015, 15:22
Reb Beach doet het anders wel aardig:

https://youtu.be/u2VhwVLkQjY?t=3m14s

Plant
28 augustus 2015, 18:23
Vooral erg geïrriteerd naar je makkers kijken, hun gaan immers fout, jij niet!

:seriousf:

Ik heb zo'n octaver die alleen de foute noten verlaagt, dan denkt iedereen dat de bassist die fouten maakt :D

Mitch
28 augustus 2015, 21:36
Een nummer dat ik moet beginnen met een vette synth lick. En bij de tweede noot hoor ik al dat ik verkeerd zit. Eeeeeeeeh...... hoe gaan we dat oplossen? Nou, gewoon net doen alsof ik aan 't freaken ben en stiekum tussendoor even het juiste interval opzoeken. Shit, die was het niet. Nee, die ook niet. Die ook niet.... eeeeh..... afijn, niet meer kunnen verhullen, maar gewoon over nieuw begonnen :sssh:

telerocker
29 augustus 2015, 01:14
Gebeurt iedereen welles. Als je fout gaat, doe het dan overtuigend, alsof het zo hoort. 99,6 procent van het publiek heeft het niet door.

Gearjunkie
29 augustus 2015, 08:31
Ik heb zo'n octaver die alleen de foute noten verlaagt, dan denkt iedereen dat de bassist die fouten maakt :D

Die heb ik ook een tijdje gehad. Probleem was dat we elke maand een nieuwe bassist nodig hadden. Erg frustrerend.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

mrweird
30 augustus 2015, 20:30
Nou ik heb een mooi voorbeeld.. Vanmiddag gespeeld ter verhoging van de feestvreugde op een BBQ. Oftewel buiten in het zonnetje.. En op moment supreme van een solo besluit een wesp mij lastig te vallen en is 't ook nog 's op de foto gezet zie ik later.. :(

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/s720x720/11899972_318125291645084_2236059198869438161_n.jpg ?oh=adbfb6bebab16eb30fa30201b853971c&oe=56659688

jasses
2 september 2015, 13:37
Geweldige foto!

Hoewel ik er goede herinneringen aan heb, stond mijn eerste optreden ooit bol van de dingen die fout gingen, gelukkig gold dat niet enkel voor mij. We waren zestien en onbezonnen, maar kwalijk werd het ons allerminst genomen door een toch wel dankbaar publiek. Ik kan ze allemaal nog opsommen, hoewel het toch bijna 20 jaar geleden is:
- Vlak voor we op moesten leek het ons een goed idee dat ik een korte instrumentale piano intro zou improviseren om de sfeer wat te zetten. Dat op zich verliep beter dan ik ooit had durven dromen, en terwijl de laatste noot uitsterft, tikt onze drummer dolenthousiast af voor het eerste nummer, er niet aan denkend dat ik daarvoor mijn gitaar nodig had, die aan de andere kant van een met hindernissen bezaait podium stond. Dat moesten we dus even overdoen onder algemene hilariteit overdoen…
-Tweede keer dat optreden dat ik toetsen moet doen, en het loopt weer fout. De adapter, waar toegegeven we zelf vanalles aan elkaar hadden zitten solderen om de aansluitingen te doen kloppen, begeeft het na de intro. Paar minuutjes knutselen en we konden terug aan de slag.
- Onze toetsenist ging ook een nummertje gitaar spelen. Introsolo klinkt goed, ik val in met de toetsen en het klonk vreselijk. We hadden geen idee wat er gebeurde en hebben de poging moeten staken. Bleek dat zijn gitaar in Eb gestemd was, maar het heeft toch 15 jaar geduurd eer ik nog eens op een podium een klavier heb beroerd.
- Daags voor het optreden hebben we de beslissing genomen onze zanger te dumpen. Een vreemde beslissing, zegt u? Het was zeker en vast de juiste. Toetsenist had de teksten geschreven, dus die deed het merendeel. Om het werk te verdelen mocht ik er ook eentje zingen, dus de tekst onderaan de micro vastgeplakt. Dat werkte natuurlijk voor geen meter, en na een strofe dwarrelt het blad vrolijk de grond op.

We waren totaal onvoorbereid, hadden nul ervaring, op de drummer na lag ons technisch niveau erg laag, en hebben ongeveer 60% van de tijd geïmproviseerd. En toch, als ik de tapes terughoor, ben ik er nog steeds een beetje trots op. Zal wel mijn muzikaal narcisme zijn.

Mijn tweede keer het podium op was een ronduit slechte ervaring. Net een nieuw bandje gestart, en de zanger wou absoluut een optreden doen, terwijl ik vond dat we daar bepaald nog niet aan toe waren. Daarenboven waren het enkel hij en ik, gezien de rest niet beschikbaar was. Onderweg naar daar had mijn gitaar een klap gehad, waardoor er iets mis was met de floyd rose (namaak). Ding was niet meer op stemming te brengen. Hij wou per se verder doen, dus heb ik het maar, met een lang gezicht en ongelooflijk vals, uitgespeeld.

Mijn derde keer op het podium was mijn eigen schuld. In licht benevelde toestand op café mijn eigen vocale beperkingen vergeten en me erin laten praten om een nummertje te brengen. Zowat het enige dat ik kon spelen en waarvan ik de tekst kende was wish you were here. Ik denk dat de meesten wensten dat ze somewhere else waren…

De laatste jaren loopt alles op het podium behoorlijk vlot, behalve dan dat het oorverdovende volume het publiek al eens na een paar seconden naar de toog joeg om oordopjes te vragen (of naar buiten wanneer die niet beschikbaar bleken). Onze drummer is een beest, maar ik hoor hem graag bezig (mits gepaste gehoorbescherming). Het begint hem stilaan aardig te lukken zich wat in te perken.
Excuses voor de uitgebreide nostalgietrip.

WillemdaGuide
2 september 2015, 13:50
Zal niet zeggen dat het me dagelijks gebeurt, maar toch zeker wel wekelijks

Henri H
2 september 2015, 14:03
Zal niet zeggen dat het me dagelijks gebeurt, maar toch zeker wel wekelijksVertel! ;)

guhlenn
2 september 2015, 14:27
Dit weekend gewoon een DJ die de fout in gaat en z'n plaatje opnieuw moest inzetten. HAHAHA jij prutser.

WillemdaGuide
2 september 2015, 15:09
Vertel! ;)

Je oefent naast ons, dus brand los ;)

Henri H
2 september 2015, 16:05
Ja, da's in de oefenruimte, ik zal je sparen. ;)

Tunes
4 september 2015, 11:22
Waar kan je in Deventer nog fatsoenlijk oefenen dan ?

Wilp of bij Paul ?

WillemdaGuide
4 september 2015, 12:12
Safe ruimteverhuur heeft oefenruimtes op de 1e verdieping, lift aanwezig gelukkig

Henri H
5 september 2015, 03:17
Wel een beetje prijzig naar mijn idee.
Ik ben nog niet in Wilp geweest, en ook niet bij Paul.
De Bunker heeft ook 3 oefenruimtes, ben ik één of twee keer geweest.
Ik prefereer een eigen oefenruimte, maar dat is een luxe.

Tunes
7 september 2015, 11:49
Ik ben wel een keer bij safe geweest, om een top op te halen bij iemand.
Wat een kleine hokkies, en bovendien een oefenruimte moet licht ranzig zijn en een beetje stinken.
Niet mijn ding die safecelletjes.

Ben bij Paul geweest en in wilp, beide prima in orde. Bij Paul staat wel betere apparatuur en geweldige drumstellen (sleishman die ik zelf ook heb).
Eigen oefenruimte, hmm voor zo,n 150 euro per maand weet ik wel een plek.

Philippe
8 september 2015, 13:57
We moesten een set van 2 keer 45 minuten spelen. In de pauze even luchtje wezen scheppen. Het was hartje winter en zo'n -10 buiten. Na een kwartiertje weer naar binnen en ik moest gelijk het podium op. Idee was dat ik eerst begon met Eruption, die daarna over zou lopen naar de riff van een eigen nummer.

Mijn klauwen waren buiten alleen zo ontzettend koud en stijf geworden dat ik halverwege de tap-solo verzuurde als een gek, en de solo heel onhandig voortijdig moest afbreken. Er maar even een grapje van gemaakt en ons eigen nummer ingezet, maar daar stond ik naar mijn gevoel toch wel even goed voor lul. Achteraf kan ik er nog steeds smakelijk om lachen, en waarschijnlijk heeft toch niemand het doorgehad aangezien we de laatste band waren en iedereen al redelijk laveloos was.

D3nnis
8 september 2015, 18:08
Ik vind een gitarist sowieso voor lul staan bij de zogenaamde "zichzelf aftrek muziek" zoals eruption.
Ik ben niet vies van shred in al zijn vormen, maar dat oeverloze solo gepiel, brr :D

Philippe
10 september 2015, 10:26
Ieder zijn ding

D3nnis
10 september 2015, 11:12
Zeer zeker!
Ondanks dat ik in de band alle solo's speel (op 1 of 2 na), ben ik eigenlijk gewoon geen gitarist die zich -in bandverband- graag met riedeltjes en tierelantijnen bezig houd,maar liever met het betere lompe botte ragwerk; vergeleken met veel bluesy gitaristen speel ik vooral sober, dus neem mijn mening niet te zwaar, het ligt aan mij :)

arjanb01
10 september 2015, 12:53
Tuurlijk! Afgelopen vrijdag nog tijdens een optreden, op het einde van let me entertain you, bij het outro soleren helemaal op het einde helemaal los gaan, alleen een halve toon te hoog, uiteindelijk op de juiste eindtoon terecht gekomen dus niemand had het door 😂
Tis live he? En als iemand zegt dat het fout en niet zuiver was gewoon zeggen dat het jazzy bedoeld was 😉

showband
10 september 2015, 13:19
oh ja, de term "jazz" is al lang muzikaal een mantel der liefde fire-escape voor big fuckups.

Ik maak mij er ook wel eens schuldig aan om totally in de jazz te raken. hahaha! :airguitar:

Misschien nog eens een T-shirt van laten maken.

Kim Wilson
10 september 2015, 13:44
"No, it's not false, it's jazz"

Het is maar goed dat Dai dit niet ziet.

skanky
10 september 2015, 14:37
Als ik een 'jazzy' valse noot speel zeg ik altijd dat ik dat voor de subsidie deed....

arjanb01
10 september 2015, 14:38
Leeft Dai nog?

Kim Wilson
10 september 2015, 14:49
28 juli nog wel.

Rafke Pafke
11 september 2015, 13:21
Ik vind een gitarist sowieso voor lul staan bij de zogenaamde "zichzelf aftrek muziek" zoals eruption.
Ik ben niet vies van shred in al zijn vormen, maar dat oeverloze solo gepiel, brr :D

Ik zou het eigenlijk wel willen kunnen. Maar als het dan zover is denk ik toch niet dat ik het echt zou gebruiken, tenzij het echt een meerwaarde in een nummer zou zijn.

guitarkid
14 september 2015, 19:40
Capo op de gitaar, samen met de toetsenist inzetten en er dan achter komen dat de capo één fret hoger moest... Ach, 't scheelt maar een klein stukje, want het was hoog op de hals. Maar toch. Vette smile de zaal in, capo opschuiven en opnieuw tot vier tellen! :)

arjanb01
14 september 2015, 19:57
Capo op de gitaar, samen met de toetsenist inzetten en er dan achter komen dat de capo één fret hoger moest... Ach, 't scheelt maar een klein stukje, want het was hoog op de hals. Maar toch. Vette smile de zaal in, capo opschuiven en opnieuw tot vier tellen! :)

Herkenbaar ! Heb ik gehad bij stil in mij van van dik hout! Zat ik met m'n capo een halve toon te hoog, je had die kop van onze zanger moeten zien ! Onbetaalbaar.😂

D3nnis
15 september 2015, 00:45
Dan deze: down down van status quote spelen. Open g stemming met capo.
Blijkt tijdens de eerste noot van het intro al dat er iets niet klopt, Hmm ff A snaar stemmen en weer opnieuw. Vervolgens weer heel snel het besef dat er iets niet klopt.
Blijk ik na de soundcheck de bewuste gitaar zonder er verder bij nagedacht te hebben naar standaardstemming gebracht te hebben. :S

Brad
15 september 2015, 01:56
Knetterende missers nooit echt. Knetterende scheten wel. Nooit tijdens een optreden overigens.

showband
15 september 2015, 09:14
aaaah, knetterend ja.

Wij hebben een keertje bij een bedrijfsfeest inktvisringen uit de frituur gehad. Rete-lekker.
helaas letterlijk want de hele band ontplofte daarna van de winderigheid.
De toenmalige drumster leek wel op hans klok zo wapperde d'r haren.

fameus flatuleus

Sinner
17 september 2015, 15:49
Een paar jaar terug in een vol P60 in Amstelveen vlak voor kerst: ik zet vol overgave het intro in van 2000 miles (onze enige cover die avond) waarop vlak na zijn inzet de bassist mij vertwijfeld aankijkt. Bleek ik vergeten te zijn mijn capo op de gitaar zetten. Ja toen zat er niks anders op dan een grapje en opnieuw beginnen. :-)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Hansie
24 september 2015, 13:06
Ook leuk: ooit op Tweede Kerstdag op het allerlaatste moment (2,5 uur voor aanvang optreden gebeld worden) invallen bij een coverband. Overvolle tent (Boode Bathem voor de insiders). Ging best lekker totdat R.U.kiddin me aan de beurt was. Stelde nog de vraag: in Bm? Ja hoor. Prima! Daar gaat ie! Ging lekker tot de basgitaar inviel. %$# daar klopt iets niet. Nog maar een keer dan. Nog eens nagevraagd: ja hoor Bm. En daar gaat ie weer. *&^%$ weer mis. Jammer dan: volgende nummer dan maar en net als Clown Bassie: altijd blijven lachen maar leuk was anders.

Na het optreden de bassist toch nog eens zijn bas laten pakken. Spelen ze hem niet in Bm maar in Cm. Leuk joh! Ze hadden trouwens U2 - Sunday Bloody Sunday ook op het repertoire staan. Toch maar gevraagd of ze die wilden overslaan ;)

D3nnis
24 september 2015, 13:22
Ze hadden trouwens U2 - Sunday Bloody Sunday ook op het repertoire staan. Toch maar gevraagd of ze die wilden overslaan ;)

Die mag wat mij betreft elke band overslaan :)

Henri H
24 september 2015, 15:32
Och, kan me wel ergere nummers bedenken...

Tunes
29 oktober 2015, 09:58
Bovendien maakt het in Boode toch al geen reet uit.
Dronken boeren en eikels uit Deventer.

Brad
29 oktober 2015, 23:19
aaaah, knetterend ja.

Wij hebben een keertje bij een bedrijfsfeest inktvisringen uit de frituur gehad. Rete-lekker.
helaas letterlijk want de hele band ontplofte daarna van de winderigheid.
De toenmalige drumster leek wel op hans klok zo wapperde d'r haren.

fameus flatuleus

Bah , scheten laten waar dames bij zijn

MikeD
30 oktober 2015, 10:40
euuhhhh bij verkeerde vingerzetting rap een hele vette bend inzetten..(lang leve de Super Slinky's) wil nog wel 'ns helpen toch de juiste toon te bereiken.. sommige oude bluesgitaristen schijnen aldus veel van hun slordigheden jarenlang te hebben kunnen maskeren….maar deden dat wel op van die dikke snaren….ook knap en getuigt van sterke vingers. 't is me ook wel eens overkomen dat m'n oren dichtsloegen van het geluidsniveau op het podium… alsof je alles via en wollen deken hoort en jezelf.. dus zowat niet….m'n solo toen in verkorte versie en puur 'op geheugen' gespeeld….jaiks….