PDA

View Full Version : Cabinet voor tubemeister



CP-music
25 augustus 2015, 23:31
Hallo ,

Ik heb een hughes and ketner tubemeister 36 top,
Maar nog geen cab. Iemand heeft me een h&k atrax 400Watt cab aangeboden waarin ik interesse heb.
Is een cab met zoveel watt aan te raden?
Volgens de Manual is de max power consumption 200 watt. Heeft dit er iets mee te maken. Ik dacht altijd dat zolang de cab meer watt heeft dan de head dat het niet uitmaakte. Maar is er ook een max op?

the sure thing
26 augustus 2015, 09:08
Nee hoor, bij buizenamps geen max. Let wel op de goede impedantie (aantal Ohm).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dutch66
26 augustus 2015, 09:14
Hallo ,


Volgens de Manual is de max power consumption 200 watt. Heeft dit er iets mee te maken. Ik dacht altijd dat zolang de cab meer watt heeft dan de head dat het niet uitmaakte. Maar is er ook een max op?

Dit is het 'opgenomen' vermogen, dat is iets heel anders en voor de keuze van je cabinet irrelevant.
Jouw H&K tubemeister 36, levert.... 36 watt.

Wat een goede match qua cabinet zou zijn is wat mij betreft puur een kwestie van proberen.
Gebruikers ervaringen op het net kunnen je hierbij natuurlijk wel helpen, maar zelf testen
blijft hier het credo.

Welkom op GN trouwens

D3nnis
26 augustus 2015, 10:16
Volgens de Manual is de max power consumption 200 watt



Jouw H&K tubemeister 36, levert.... 36 watt.


Niks nuttigs, maar dat die dingen verkocht mogen worden joh! Da's een rendement van 18%!
Daar is met windmolens toch niet tegenop te boxen ;):D

the sure thing
26 augustus 2015, 11:43
De vraag was of er een maximum aan zit. Voor buizenversterkers geldt dat niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
26 augustus 2015, 19:26
Zou een max wel gelden bij transistor versterkers? Kan me niet voorstellen?

the sure thing
26 augustus 2015, 20:45
Ja die zit er. In theorie wel. Een 10 Watt buizenamp op een 400W speakerkast is geen probleem, een 10 Watt transistoramp op een 400W speakerkast, kan et voor zorgen dat de transistorversterker "overvraagd" wordt en kapot gaat. Ik ben een Noob op gebied van techniek, dus ik kan je de achtergrond niet uitleggen. Het is op dit forum wel eens uitgelegd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

pasqual
26 augustus 2015, 22:00
Wil je het liefst een 412 of zou een 212 ook goed zijn?

Plant
26 augustus 2015, 23:48
Ja die zit er. In theorie wel. Een 10 Watt buizenamp op een 400W speakerkast is geen probleem, een 10 Watt transistoramp op een 400W speakerkast, kan et voor zorgen dat de transistorversterker "overvraagd" wordt en kapot gaat.

:???:
Nee hoor, een speaker vraagt niks en overvraagt al helemaal niks tenzij de impedantie te laag is voor de stroom die een eindtrap kan leveren.

Je hebt waarschijnlijk ooit gehoord dat je met een laag-vermogensversterker een hoog-vermogensspeaker kunt opblazen, maar dat komt doordat als je de versterker laat clippen (begrenzen tegen de voedingsspanning) er DC-componenten in het signaal komen waardoor de spreekspoel van de speaker op die momenten min of meer stilstaat terwijl er vermogen gedissipeerd wordt en dus niet voldoende wordt gekoeld.

Mogelijk dat dit door de uitgangstrafo / lage dempingsfaktor van een buizenversterker minder snel fataal is, maar de vorm van het signaal bepaalt dit dissipatie-issue en niet of het van transistoren of buizen komt.

the sure thing
27 augustus 2015, 09:56
Zoals ik al zei, ik ben GEEN technicus. Ik zal proberen de uitleg op het forum op te zoeken. Of we wachten op de reactie van nog een andere technicus.

Het ligt aan de kwaliteit van de amp, dat klopt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plant
27 augustus 2015, 22:09
Het ligt aan de kwaliteit van de amp, dat klopt.

Dat is niet wat ik zeg. En wat is 'de kwaliteit' van een amp?

therealserg
4 september 2015, 16:50
Ik heb dezelfde versterker en heb daar het eigen merk cabinet van Thomann naast staan de Harley Benton G212 Vintage met de Celestion Vintag 30 speakers, klinkt wat mij bestrefd goed :)
Had deze al meerdere keren als advies zien staan en kon hem nu ook 2de hands erg goedkoop en nooit gebruikt verkrijgen .... nog steeds geen spijt :) :punk:

telerocker
5 september 2015, 01:34
Waarom niet de H&K Tubemeister 2x12 speakerkast met V30's? Die cab is echt wel ok.

therealserg
23 september 2015, 12:34
Ik weet niet of die vraag voor mij bedoeld is maar bij mij was dat echt de prijs H&K 2x12 is 550 euro en deze heb ik nu gekocht voor 100 euro en was nog nooit gebruikt.
En net wat ik zei volgens de berichten was hij bijna net zo goed. Wel moet ik zeggen dat met mijn kunnen het eventuele verschil toch niet te horen is ;)