PDA

View Full Version : Vraag aangaande center tap op filaments in Twin Reverb-achtige.



Little Jay
25 augustus 2015, 14:40
Mijn beide Guyatone Twin kopieën (een vroege en een wat later model) hebben een licht brommetje in de sound, als een soort rateltje (op podium eigenlijk niet te horen hoor), dus echt brom, niet ruis. Ik moet hiervan eigenlijk de frequentie meten/bepalen (is daar een handig tooltje in de vorm van software of een IOS-app voor?) om de herkomst beter te kunnen bepalen, maar volgens mij kan een Twin véél stiller zijn (mijn Blues Deluxe is i.i.g véél stiller).

Zonder écht te weten (te meten) waar het brommetje vandaan komt wil ik niet al te wild gaan experimenteren en als een kip zonder kop de gebruikelijke internet-oplossingen gaan toepassen (geforceerde center tap, twisten van de filaments, etc.) maar er viel me bij bestudering van de schema's van de PT en de manier waarop de buizen van hun filament-voeding worden voorzien wel iets op: ze zijn - anders dan bij een Fender Twin - gesplitst voor de eindbuizen en de pre-amp buizen.

Ouder model:
http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/PT_GA1100.png (http://s272.photobucket.com/user/jazzper31/media/PT_GA1100.png.html)

Nieuwer model:
http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/PT_GA1100-D.png (http://s272.photobucket.com/user/jazzper31/media/PT_GA1100-D.png.html)

Bij beide PTs is de filament-lijn van de preamp wel van een center-tap voorzien, maar de eindbuizen dus niet. Is dat gebruikelijk? Kan dat een bron van brom zijn?

(Fender doet/deed het dus zo: )
http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/PT_Fender_Twin.png (http://s272.photobucket.com/user/jazzper31/media/PT_Fender_Twin.png.html)

cluseau
25 augustus 2015, 15:24
Voor je gaat knutselen eerst zoeken waar de brom opgepikt wordt. Begin met verwijderen van de fasedraaier en kijk wat het effect daarvan is. Ook goed om te weten is 50 of 100 Hz.

Little Jay
25 augustus 2015, 16:33
Zekers, ik doe niets voor ik meer weet! Zit al in de app-store rond te neuzen voor een frequency-analyzer tooltje voor de iPhone :D

Ik heb al wel eens buizen getrokken en ik meen dat met de PI eruit er slechts een beetje achtergrond ruis overblijft, dus dat zou op ergens in de preamp duiden.... zal 't nog eens herhalen to be sure.

Maar ik vind het opvallend dat beide Guyatones datzelfde brommetje hebben, dan lijkt het bijna of er iets in het design zit en ik vroeg me dus af of dat die 'gescheiden' filament voeding - waarvan er één wel een center tap heeft en de ander niet - kan zijn.

Little Jay
25 augustus 2015, 20:10
Ok, de brom geanalyseerd met de FrequenSee-app levert dit beeld op:

http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/12fe76c126f44a5b3865cf465fcc325e.jpg (http://s272.photobucket.com/user/jazzper31/media/12fe76c126f44a5b3865cf465fcc325e.jpg.html)

Een 100 hz én een 200 hz brom!?!? Wat kan ik daar uit afleiden?

cluseau
25 augustus 2015, 20:17
Als je de PI er uit trekt werkt alleen de eindtrap. Als hij dan stil is heeft het naar mijn idee niets met die scheiding te maken.

Volgende stap is PI terug en voorgaande trap er uit maw is de eindtrap inclusief PI nog steeds stil.

Zo ga je steeds een stapje dichter naar de ingang.

Heb je twee 100 Ohm weerstanden of een potmeter? Die laatste kan ook nog wel eens helpen maar zoals gezegd moet je eerst de oorzaak weten.

Het volgende kan zich namelijk voordoen:
Stel dat een gevoelige signaal lijn ergens 50Hz oppikt. Je zou deze met de ontbrompotmeter weg kunnen regelen terwijl dit niet de juiste manier is. In werkelijkheid introduceer je een gloeidraadbrom welke (bijna) in tegenfase is met de signaalbrom waardoor het net lijkt of je het probleem hebt opgelost. Jammer genoeg heb je dan nog een klein rammeltje over, namelijk het verschil in de tegenfase welke net geen 180º hoeft te zijn.

cluseau
25 augustus 2015, 20:19
Een 100 hz én een 200 hz brom!?!? Wat kan ik daar uit afleiden?

Dat je die app maar beter weer kan verwijderen ;)

Little Jay
25 augustus 2015, 20:19
En met de phasedraaier er uit krijg ik dit:

http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/f93768b01ca341395b2728537a7d9dc2.jpg (http://s272.photobucket.com/user/jazzper31/media/f93768b01ca341395b2728537a7d9dc2.jpg.html)

Minder ruis (dus die zit in de voorversterker) maar brom met pieken van 100, 200 en 300(?) en 400(?) hz.

Waar duidt dat op?

Gearjunkie
25 augustus 2015, 20:23
Dat je een scoop moet scoren??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Little Jay
25 augustus 2015, 20:24
Heb je twee 100 Ohm weerstanden of een potmeter?



Nergens weerstanden of een potmeter, enkel een center tap zoals het schema aangeeft met een verbinding met de aarde vanuit de PT. Zeg ik dat goed? Een 'center-tapped PT' bedoel ik.

Little Jay
25 augustus 2015, 20:24
Dat je een scoop moet scoren??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

:D :D

Tsja....

Gearjunkie
25 augustus 2015, 20:30
Ik denk dat je met deze app de herhaling niet kan meten. Je weet enkel de frequenties van het brom/ruis/andere ellende geluid.
Waar woon je? Wellicht woont iemand met een scoop dichtbij. De mijne mag je best lenen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

cluseau
25 augustus 2015, 22:47
Waar woon je?

Bij mij om de hoek ;)


Nergens weerstanden of een potmeter, enkel een center tap .....

Scheisse....was me ff ontgaan.

cluseau
25 augustus 2015, 22:58
De reden dat je de frequentie moet weten is voor de benadering van de storing.

100Hz - brakke voeding of ergens is een instelling mis (waardoor ook de voeding tekort schiet)

50Hz - wordt opgepikt door een min of meer gevoelige ingang, komt op een kathode binnen door verkeerd gekozen of brak aardpunt of lek tussen gloeidraad en kathode, wervelstromen in het chassis, brakke biasvoeding, overname tussen trafo's of smoorspoel.

Je ziet dat de frequentie aardig bepalend kan zijn voor de zoekrichting.

guitaraddict
26 augustus 2015, 11:45
Hoi Little Jay,

Deze discussies volg ik altijd omdat ik ook zo'n Guyatone heb en mijn amp is helemaal stil.

Wel heb ik alle electrolyten vervangen en de atlas koppel c's ( die waren allemaal lek) en de anode weerstanden zijn ook metal film nu dus misschien ligt het daar aan?

Oh ja en de bias van de buizen is nu per buis instelbaar.

Succes met de zoektocht naar een compleet stille amp.

Alf

guitaraddict
26 augustus 2015, 13:49
Nog een andere suggestie: enige tijd geleden had ik ook een klein storinkje ( brommetje) in de opstelling met een rebis anologe delay ( heel gevoelig). Een hele lichte brom waarvan ik zeker was dat die er eerst niet was.
Het bleek te liggen aan een netsnoer ( randaarde ) dat ingestoken zat in dezelfde spanningsslof. Het netsnoer wordt gebruikt voor een andere versterker en deze stond niet aan. Na verwijdering van deze stekker was de storing weg. Alles weer helemaal stil.

Alf

Little Jay
26 augustus 2015, 21:09
Ha Alf... Begon toch even te twijfelen, want mijn geaarde stroom komt met een verlengsnoer van de enige geaarde groep in huis vanuit de keuken, waarop oa ook de koelkast zit, maar met dat alles uitgeplugd is de brom er nog steeds.

Ook na het beluisteren van verschillende samples van 50 en 100 hz brom, zowel sinus, blokgolf als zaagtand, ben ik er van overtuigd dat in mijn versterker toch echt een 100hz brom zit. Hmmm....

Even een side note: heb jij dan vier bias-potmeters in de amp geplaatst? En had jij nou een nieuwe PT vor 230/240 erin gezet?

Little Jay
26 augustus 2015, 21:11
Bij mij om de hoek ;)

Hehheh, ja als ik er echt niet meer uit kom weet ik waar ik moet aankloppen, hahaha! :D

cluseau
26 augustus 2015, 23:14
Ook na het beluisteren van verschillende samples van 50 en 100 hz brom, zowel sinus, blokgolf als zaagtand, ben ik er van overtuigd dat in mijn versterker toch echt een 100hz brom zit. Hmmm....


Als je dat zo zeker weet hoef je echt niet in gloeidraden te zoeken....thats why.... :)

Zou betekenen dat er een kniftige elko in je voeding zit maar vergis je niet. Er zijn ook 50Hz reuteltjes die klinken als 100Hz. De enige manier is visualiseren met de scoop.

Toevallig een twin op de bank met ook een 100Hz voedingsbrom. Onder de motorkap een nieuw straatje tad elko's maar.....wat zienik, van de serie elko (+1) zit er een gewoon los door slordig laswerk. De elko's van +2 en +3 (22uF/500V) zitten wel vast maar meten slechts 20nF. En of dat nog niet genoeg is heb ik ook nog sluiting in de OT, hoe rot kun je het treffen. Mogelijke oorzaak zijn de gammele buisvoeten waar de buizen zo uit flikkeren als ze hun hoed met veren afnemen. Leuk zo'n goedkope oplossing maar ook hier geldt, goedkoop is duurkoop.

Goed, ben ik ook mijn frustratie weer ff kwijt. Terug naar de guya brom. De app die je laat zien is een spectrum analizer en laat harmonischen zien welke nog sterker zijn dan de grondtoon. Je kan een scoop instaleren op je pc die werkt op je soundkaart. Je kan dan een mooi filmpje maken van het audio.


Maar waarom eigenlijk zo moeilijk. Maak een audio opname en mail deze naar een scoop gebruiker. Die kan een van ons dan afspelen en tegelijk op de scoop bekijken. De uitslag maken*we*uiteraard hier bekend.

guitaraddict
27 augustus 2015, 09:56
Even een side note: heb jij dan vier bias-potmeters in de amp geplaatst? En had jij nou een nieuwe PT voor 230/240 erin gezet?

Jammer dat het niet opgelost kon worden met wat meer aandacht voor de netspanning.
Ik heb er geen nieuwe PT in gezet , ik gebruik hem (thuis) via een variac, ingesteld op 220 V zodat ook de gloeispanning weer netjes 6,3 V is.

Ik heb er een nieuwe (MM magnetics) OT in zitten van 4 ohm zodat ik hem met 2 buizen gebruik.
Dan zou ik eerst maar eens die voedings elco's goed bekijken zoals Cluseau al aangeeft.

Alf

Little Jay
27 augustus 2015, 10:01
ha leuk idee! Ik zal een audio-opname maken! Kan 'm ook wel ergens online zetten zodat *iedereen* 'm door z'n scoop kan halen.
Dat wordt helaas wel pas zondag want we hebben vanaf vandaag logees die m'n muziekamer bezet houden tot die tijd.... :-(

Overigens heeft de versterker dit hele weekend op Jazz in de Gracht staan beuken (4 optredens gedaan, waarvan 2x afterparty zo'n 4 uur lang blazen op 5-6 en da's al best hard bij een Twin...) en dat deed 'ie probleemloos en goed klinkend, dus wat het ook is, het heeft weinig invloed op de prestaties.

Er zit trouwens al jaren een kwartetje 'el cheapo' Russische 6p3s buizen in, misschien zijn die onderling ook wel wat gaan verschillen...? Zal de bias van elke buis eens apart ook meten (nog niet gedaan, foei...)

guitaraddict
27 augustus 2015, 10:08
Hier kun je zien dat het natuurlijk 4 instelpots zijn geworden.


http://www11.pic-upload.de/27.08.15/ffs6p5tmeykz.jpg (http://www.pic-upload.de/view-28135071/Bias-Guyatone-DSC00909.jpg.html)


Alf

Little Jay
27 augustus 2015, 10:10
Jammer dat het niet opgelost kon worden met wat meer aandacht voor de netspanning.
Ik heb er geen nieuwe PT in gezet , ik gebruik hem (thuis) via een variac, ingesteld op 220 V zodat ook de gloeispanning weer netjes 6,3 V is.

Ik heb er een nieuwe (MM magnetics) OT in zitten van 4 ohm zodat ik hem met 2 buizen gebruik.
Dan zou ik eerst maar eens die voedings elco's goed bekijken zoals Cluseau al aangeeft.

Alf

Oh ja, nieuwe OT had jij er in gezet, sorry, nu weet ik het weer. Van mijn nieuwere GA-1100D is de PT al geschikt voor 230V en de gloeispanning is netjes 6,3 volt, dus dat gaat wel goed. Bij de oudere GA-1100 zijn de voltages inderdaad wat te hoog maar die gebruik ik eigenlijk alleen thuis. In de nieuwere zijn de elco's van F+T volgens mij, door de vorige eigenaar er in gezet, maar zijn soldeer-vaardigheid was erg beroerd, ik heb al heel wat zaken opnieuw moeten doen, dus daar ga ik zeker ook even naar kijken!

Little Jay
27 augustus 2015, 10:15
Hier kun je zien dat het natuurlijk 4 instelpots zijn geworden.


http://www11.pic-upload.de/27.08.15/ffs6p5tmeykz.jpg (http://www.pic-upload.de/view-28135071/Bias-Guyatone-DSC00909.jpg.html)


Alf


Ja, mooie oplossing! Hoef je ook geen duur kwartet gematchte buizen te kopen.

Hier een redelijk recente van het interieur van de mijne (met de MV nog als variabel NFB, heb ik inmiddels verwijderd), bias-boardje heb ik zelf gemaakt, het oude was door de vorige eigenaar van experimenteer-print gemaakt en gewoon gebroken...

http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/2014sep.jpg (http://s272.photobucket.com/user/jazzper31/media/2014sep.jpg.html)

guitaraddict
27 augustus 2015, 10:23
Ziet er netjes uit Little Jay ! Die F&T elco's zijn prima van kwaliteit hoor , misschien een keer opnieuw solderen , een goede verbinding is erg belangrijk, ook voor de veiligheid.

Heb jij Sozo's ( die gele caps) in die voortrap zitten?

Little Jay
27 augustus 2015, 11:01
Ziet er netjes uit Little Jay ! Die F&T elco's zijn prima van kwaliteit hoor , misschien een keer opnieuw solderen , een goede verbinding is erg belangrijk, ook voor de veiligheid.

Heb jij Sozo's ( die gele caps) in die voortrap zitten?

In het vibrato-kanaal zitten TAD-mustard caps in de preamp, in het normal channel zijn het molded .022uf caps van Britse makelij, even kwijt welk merk, omdat ik dat kanaal een beetje Marshall/Bassman voicing wilde geven. Ook de slope resistor daar vervangen door een 56k (klinkt inderdaad iets anders nu, minder scooped, geeft een leuke variatie).

Er zaten eerst ook Orange Drops in als tonecaps, maar ik vond de TADs wat minder schel/hard klinken (maar dat kan best inbeelding zijn hoor, want de verschillen zijn op z'n best minimaal... :) )

cluseau
27 augustus 2015, 12:30
Ja, mooie oplossing! Hoef je ook geen duur kwartet gematchte buizen te kopen.


:???: Nou dat is een misvatting hoor! Dat je in alle buisjes dezelfde ruststroom laat lopen is van ondergeschikt belang. De bedoeling is dat alle buizen gelijkmatig presteren op volume.

Om ff een voorbeeld te noemen vind ik het belangrijk dat mijn brede bandjes op hoge snelheid goed presteren. Dat ze een beetje zwaar sturen met inparkeren zal me (relatief) een kolossale rotzorg zijn :).

guitaraddict
27 augustus 2015, 13:19
De geleerden zijn het niet altijd eens over het nut van matched tubes:

Ik stel graag apart de ruststroom per buis in omdat ik daar eens een keer een artikel over gelezen heb.

http:// Re: Matched tubes vs Balanced Tubes Quote Postby Enzo » Tue Sep 25, 2012 10:55 pm Power tubes would be matched, since all of them (2,4,6,8, however many the amp uses)do the SAME job. Like tires on your car. They SHOULD all be the same. But the amp doesn;t care. COmpanies that make the amps don;t install matched power tubes. They need four power tubes? They reach into the box of 100 tubes and grab four of them. We LIKE matched sets, but they are not necessary. If you have a flat tire and put on a spare and it is different - your car still drives down the road just fine. Just so with amplifiers. Matching benefits us with potentially less hum and a few other advantages. Matched tubes genrally refer to two tubes matching each other - or 4 or 6 or 8. The 12Ax7 and related tubes are dual triodes - two triodes in one tube. Traditionally, a balanced tube meant the two sides had essentially the same performance, gain, whatever. Now if a tube seller wants to go all marketing on us they can come up with various matching criteria, current, gain, color, whatever. Is there a difference between tube gain and tube current? Sure. Does it matter? I am waiting for someone to tell me how. The thing is you need NONE of this. The phase inverter is the ONLY tube in the amp where balanced even has meaning. In SOME amps the phase inverter is a long tailed pair and uses both sides of the triode tube. SO there is at least a reason to consider balanced tubes. Problem is, while theoretically we might want the two sides to be the same, unless we blueprint match EVERY OTHER PART in the circuit, the balanced tube alone will not balance the phase inverter circuit. And what if the two sides were not exactly matched anyway? You wouldn;t hear a difference. The PI does not NEED a balanced tube, but it is the only place in the amp it would even remotely make sense. Some amps like the 5150/6505 have a long tail pair PI stage. But the Classic 50 or Classic 30 or Valveking have split load phase inverters. That means only one triode is used. SO there is NOTHING to match that triode TO. That is like looking for a matched set of tires for a wheel barrow. SO if a tube seller tries to sell you a balanced tube for one of those, hang up the phone. As to matching tubes throughout the preamp, that makes no sense either. Every triode in each tube does a completely different job, there is nothing to match them to. In your car, you need not match the battery and the water pump, in fact you can;t. There is absolutely no sense in thinking of matching the FX loop driver tube and the input tube. Many people find that they like different tubes in each socket. Some sockets are gain stages, some cathode followers, some drive tone stacks, some drive FX sends, etc. (http:// Re: Matched tubes vs Balanced Tubes Quote Postby Enzo » Tue Sep 25, 2012 10:55 pm Power tubes would be matched, since all of them (2,4,6,8, however many the amp uses)do the SAME job. Like tires on your car. They SHOULD all be the same. But the amp doesn;t care. COmpanies that make the amps don;t install matched power tubes. They need four power tubes? They reach into the box of 100 tubes and grab four of them. We LIKE matched sets, but they are not necessary. If you have a flat tire and put on a spare and it is different - your car still drives down the road just fine. Just so with amplifiers. Matching benefits us with potentially less hum and a few other advantages. Matched tubes genrally refer to two tubes matching each other - or 4 or 6 or 8. The 12Ax7 and related tubes are dual triodes - two triodes in one tube. Traditionally, a balanced tube meant the two sides had essentially the same performance, gain, whatever. Now if a tube seller wants to go all marketing on us they can come up with various matching criteria, current, gain, color, whatever. Is there a difference between tube gain and tube current? Sure. Does it matter? I am waiting for someone to tell me how. The thing is you need NONE of this. The phase inverter is the ONLY tube in the amp where balanced even has meaning. In SOME amps the phase inverter is a long tailed pair and uses both sides of the triode tube. SO there is at least a reason to consider balanced tubes. Problem is, while theoretically we might want the two sides to be the same, unless we blueprint match EVERY OTHER PART in the circuit, the balanced tube alone will not balance the phase inverter circuit. And what if the two sides were not exactly matched anyway? You wouldn;t hear a difference. The PI does not NEED a balanced tube, but it is the only place in the amp it would even remotely make sense. Some amps like the 5150/6505 have a long tail pair PI stage. But the Classic 50 or Classic 30 or Valveking have split load phase inverters. That means only one triode is used. SO there is NOTHING to match that triode TO. That is like looking for a matched set of tires for a wheel barrow. SO if a tube seller tries to sell you a balanced tube for one of those, hang up the phone. As to matching tubes throughout the preamp, that makes no sense either. Every triode in each tube does a completely different job, there is nothing to match them to. In your car, you need not match the battery and the water pump, in fact you can;t. There is absolutely no sense in thinking of matching the FX loop driver tube and the input tube. Many people find that they like different tubes in each socket. Some sockets are gain stages, some cathode followers, some drive tone stacks, some drive FX sends, etc.)


Alf

Little Jay
27 augustus 2015, 13:20
:???: Nou dat is een misvatting hoor! Dat je in alle buisjes dezelfde ruststroom laat lopen is van ondergeschikt belang. De bedoeling is dat alle buizen gelijkmatig presteren op volume.

Om ff een voorbeeld te noemen vind ik het belangrijk dat mijn brede bandjes op hoge snelheid goed presteren. Dat ze een beetje zwaar sturen met inparkeren zal me (relatief) een kolossale rotzorg zijn :).

Je hebt gelijk natuurlijk, maar ik vraag me af hoeveel frabikanten naast DC gain-matching daadwerkelijk ook aan AC Gain matching en distortion matching doen (Gm, Rp en Mu)...... Volgens mij kunnen veel buizentesters de AC gain bijvoorbeeld maar op zeer laag vermogen meten, dus weet je niet of op hoger vermogen de boel nog steeds matcht (is dat een Nederlands woord?). En maar weinig suppliers van gematchte buizen geven inzicht in hun matching-proces. Even bij TAD op de site gekeken en die kijken bijvoorbeeld alleen naar de PC (ruststroom) en de TC (transconductance of Gm). Maar da's al wel meer dan alleen de ruststroom ja.

cluseau
27 augustus 2015, 14:23
Met alle respect even inhakend op het verhaal van Alf, ik ben het dus helemaal niet eens met dat verhaal. Er wordt ruimschoots gesproken over preamp tubes die niet gebalanceerd hoeven te zijn en dat is ook zo. Geen enkele reden voor. Maar wat belangrijk is wordt nauwelijks aandacht aan besteed, namelijk de eindtrap. De eindtrap bestaat uit twee delen welke ieder een helft van het signaal voor hun rekening nemen. Persoonlijk vind ik het belangrijk dat dit in balans is net als die bandjes op mijn auto. Ik weet ook wel dat er mensen zijn die het verschil niet voelen en zeggen "hij rijd toch" maar ik voel het wel en daar word ik niet blij van. Dat is ook zo met een amp. Daar waar het belangrijk is wil ik dat het in balans is. Gelukkig hebben we een vrij land dus doe het zoals je zelf wil, heb ik geen probleem mee. Het is maar net hoe kritisch je bent net als die man die het geen moer kan schelen dat hij met twee verschillende banden rijd.

Gebruik je toch asymetrische buizen vergeet dan niet dat je met het gelijk maken van de ruststroom maar een klein deel van het werkgebied gelijk hebt gemaakt en wel het gebied waarin je de buis niet gebruikt :sssh:.

guitaraddict
27 augustus 2015, 19:17
Gebruik je toch asymetrische buizen vergeet dan niet dat je met het gelijk maken van de ruststroom maar een klein deel van het werkgebied gelijk hebt gemaakt en wel het gebied waarin je de buis niet gebruikt .

Tegen dit argument kan ik niets inbrengen Cluseau, dit slaat de spijker op zo'n kop!

Het is een beetje een ongelukkige quote van Enzo , in het begin heeft hij het wel over eindbuizen maar zegt dat fabrikanten niet zo kijken naar de balance daarvan.

Deze man geeft al jaren heel goede raad op Music electronics forum ( voorheen Ampage) en weet wel degelijk waar hij het over heeft.

Maar je hebt gelijk hij heeft het nog het meest over preamptubes die gebalanceerd zijn. ( volgens mij alleen belangrijk evt in Hifi amps)

De phaseinverter buis is een ander verhaal en ik persoonlijk probeer daar ook meestal een gebalanceerd exemplaar voor te vinden.
Dat vind ik goed klinken.

Alf

Little Jay
28 augustus 2015, 11:12
Maar een gebalanceerde PI in een AB763-circuit (wat de Guyatones hebben): het circuit zelf creëert toch juist expres onbalans door aan de ene anode een 82k te hangen en aan de andere een 100k? (Maar als jij het beter vindt klinken is dat natuurlijk een geldig argument; je oren moeten uiteindelijk beslissen denk ik).

Heynis
28 augustus 2015, 11:52
Nee, met 100k/82k is het juist wèl in balans. Reken de load line voor beide helften maar eens uit.

guitaraddict
28 augustus 2015, 12:53
Momenteel gebruik ik als Pi buis Telefunken 12at7 = ecc81 - klinkt heel lekker

Dit is wat Randall Aiken er over zegt:



The plate resistors

The output voltage is developed across the plate resistors (R1 and R2), and is proportional to the current changes from the tubes in response to the input signals. The value of these resistors is set using "standard" techniques, such as using the load line to determine the desired amplification and output range. A good value to start with is usually around twice the internal plate resistance of the triode. These resistors have a major effect on gain and output impedance of the phase splitter. The actual output impedance is equal to the plate resistor value in parallel with the impedance seen looking into the plate of the tube. Since there is local feedback in this stage, this is larger than the standard preamp stage output. These resistors also have an effect on frequency response. Higher values will result in less high frequency response. When only one signal input is used (ignoring feedback inputs) R1 is usually made 10% - 20% lower than R2 to compensate the unbalanced gains of the two tube sections and make the two output amplitudes equal.

Randall Aiken ( Aiken amps - Tech info - White papers) kun je zo vinden via google - Ik vind het heel goede informatie.

Alf

guitaraddict
28 augustus 2015, 13:00
Hier nog wat (oude ) info die ik zojuist terugvond. Het gaat over de phase inverterbuis .Ook heeft hij het over het aandeel even- of oneven harmonischen in het signaal naar de eindbuizen wat in een ander geluid resulteert.


Randall Aiken
E-Mail: reaiken@aikenamps.com
Date: 12/17/99 11:26 PM
Subject: Re: Thanks, Randall - And another question



toplevel_op

Yes, if the two plate resistors are matched, the outputs won't be. This has the effect of providing an unbalanced drive to the grids of the output tubes, which will result in less of the normal push-pull stage cancellation of even harmonics, so the end result is more even harmonics in the output.

The same thing happens with tubes that are not matched, by the way. Just because the DC idle currents are matched, it doesn't mean the transconductances are matched, so you can get a less than ideal push-pull amplifier (which may sound better to you). It is important to have the DC idle currents matched, though, to keep the offset DC current in the transformer primary to a minimum, to avoid saturation of the core and the resultant loss of low frequencies.

Randall Aiken


Alf

Little Jay
28 augustus 2015, 13:09
Nee, met 100k/82k is het juist wèl in balans. Reken de load line voor beide helften maar eens uit.

Mijn kennis schiet daarvoor veuls te kort....... (geen idee wat een load line is, laat staan hoe die te berekenen...)

Maar ben nu wel dit aan het bestuderen: http://www.ax84.com/media/ax84_m225.pdf

nico verduin
28 augustus 2015, 14:33
En nog wel in het nederlands :) : http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?117269-Rekenen-aan-een-Triode-buis&highlight=rekenen+triode

Little Jay
28 augustus 2015, 14:56
Super Nico, thanks!

cluseau
31 augustus 2015, 12:39
Nee, met 100k/82k is het juist wèl in balans. Reken de load line voor beide helften maar eens uit.


Hier heb ik toch een beetje moeite mee, de grafieken / loadlijnen zijn voor beide buishelften toch identiek?

Beetje onderbouwing zou ik wel waarderen :)