PDA

View Full Version : Speaker advies '77 Twin Reverb 135watt



JelmerOnGuitar
25 augustus 2015, 11:03
Hallo mensen,

Graag zou ik wat meningen/adviezen lezen over speakers voor mijn Fender Twin Reverb.

Mijn klacht is dat ik op dit moment een enórm schelle sound heb, ook al draai ik de treble er helemaal uit, hij blijft erg schel. Ook vind ik de sound onrustig en met overdrive soms ondefinieerbaar. Er zitten twee verschillende speakers in, waarvan ik uit mijn hoofd niet weet wat voor speakers het zijn. We zijn erachter gekomen dat hij ook erg goed klinkt wanneer je een doek voor 1 van de speakers hangt. Er komt dan meer rust in de sound, klinkt wat vriendelijker.

Wat ik wil is dat ik het karakter van de Twin gewoon behoud, maar dat de sound vriendelijker en beter gedefinieerd wordt. Zijn daar adviezen voor te geven?

Randinfo: ik speel in een rootsrock band, gebruik Gretsch & Fender Jazzmaster, boosters van Xotic.

Bij voorbaat dank voor reageren!

Joost de Ruig
25 augustus 2015, 11:15
Twin en schel gaan, afhankelijk van het type, vaak samen. Ik had vroeger een silverface die ook behoorlijk schel was. In combi met een Tele kreeg ik er nauwelijks een goede sound uit. Toentertijd werd als upgrade vaak JBL gebruikt. Ik koos echter voor Celestion Creamback en dat bleek een goede keuze: minder schel en warmer.

cluseau
25 augustus 2015, 11:38
Mijn klacht is dat ik op dit moment een enórm schelle sound heb, ook al draai ik de treble er helemaal uit, hij blijft erg schel. Ook vind ik de sound onrustig en met overdrive soms ondefinieerbaar. Er zitten twee verschillende speakers in, waarvan ik uit mijn hoofd niet weet wat voor speakers het zijn.


Bovenstaande komt niet erg vertrouwd over, zeker als je niet weet wie deze aktie heeft uitgevoerd. Kijk eerst maar eens of de speakers in fase staan. Zijn ze dat niet dan kun je de klachten krijgen waar jij over spreekt.

Fase controle is een simpele methode voor. Neem een 9V batterijtje en houd dat kort tegen de ground en tip van de jackplug met de plus van de batterij op de tip. Let er dan op dat beide conussen naar voren bewegen. Bewegen ze verschillend dan een van de speakers omdraaien.

Joost de Ruig
25 augustus 2015, 11:48
Cluseau +1

JelmerOnGuitar
26 augustus 2015, 08:02
Aha, fase. Sowieso het proberen waard te checken wat dat oplevert!

Iemand nog andere tips mbt. speakerkeuze?

dacrow
26 augustus 2015, 09:08
Aha, fase. Sowieso het proberen waard te checken wat dat oplevert!

Iemand nog andere tips mbt. speakerkeuze?

De originele Jensen speakers uit mijn Twin Blackface zijn de beste keuze , kleine kans maar moest je er zo op de kop kunnen tikken...

Ik vrees ook dat het schelle compleet eigen is aan de Silverface generatie? Ik heb er ook twee gehad en vond ze ook schel.

Ik denk dat een goede amptechnieker je beter kan helpen en dat de speakers misschien niet vervangen hoeven te worden?!

7ender
30 augustus 2015, 08:33
Ik denk ook dat ie naar een (goede) reparateur moet.
Die silver-face 135 watt Twin-Reverb is de mooiste gitaarversterker , die door Fender gefabriceerd is
Als deze uiteindelijk van hand-tot-hand in de 2ehands-markt bij de laatste eigenaar is beland ,
dan is het niet onwaarschijnlijk dat ie na 40 jaar dienst eens door een goeie ervaren elektronica-reparateur onderhanden moet worden genomen.
(Ik trek alvast deze conclusie omdat je niet weet wat voor speakertjes er in zitten , dan alleen de wetenschap te hebben , dat het twee verschillende zijn.)
Een antwoord/oplossing voor je probleem krijg je door 'm open te (laten) maken , vakkundige visuele inspectie ...en 'm daarna i.i.g. aan een dummy-load , toon-generator en scope aan te (laten) sluiten.

Het is niet on-aannemelijk , dat 't dan wel zal uitdraaien op een volledige revisie , met daaraan gekoppeld het verdwijnen van je klachten ( en helaas het ietsje dunner worden van je portemonnee :( )

JelmerOnGuitar
20 oktober 2015, 11:44
Update.

Mensen bedankt voor jullie adviezen! Ik heb inmiddels het volgende experiment uitgevoerd. Twee Celestion G12M Greenbacks geďnstalleerd en het vermogen van de eindtrap gehalveerd door twee buizen te trekken.

Resultaat op dit moment vind ik echt te gek. Het hele "vervelende" hoge / schelle is er vanaf. Nog steeds het karakter van de Twin, namelijk hard en clean. Mijn overdrive sounds zijn meer rock maar vooral veel beter te verstaan. Die uitzonderlijke schelheid zorgde denk ik voor veel ondefinieerbaarheid in het geluid; dat is nu veel beter.

Dus voor nu blijf ik dit even proberen!

Fotot: https://instagram.com/p/88ORzAoj1_/?taken-by=jelmer.haringsma

Joost de Ruig
20 oktober 2015, 11:48
Ik heb inmiddels het volgende experiment uitgevoerd. Twee Celestion G12M Greenbacks geďnstalleerd

He wat leuk, dat was mijn advies :)

Veel plezier ermee!!

cluseau
20 oktober 2015, 11:55
Kan het niet goed zien maar het lijkt er op dat je de 16 Ohm uitvoering hebt. Deze parallel op de twee overblijvende buizen is een perfecte impedantie match. Maar....zou je de vier buizen weer gaan gebruiken dan moet je wel rekening houden met een 100% mismatch naar boven.

Nog even een zijdelingse opmerking; Als ik die veren op de buizen zie zitten weet ik al genoeg. Je kan er donder op zeggen dat je slappe buisvoeten hebt en met het vastklemmen van de buizen heb je slechts een deel van het probleem opgelost. De buizen moeten ook nog een keer goed contact maken als het ff kan en daar gaat het vaak mis. Een paar buisvoetjes zal echt noodzaak zijn.

Verder gefeliciteerd met het behaalde resultaat:ok:

muziekschuur
20 oktober 2015, 19:04
Toch ff na laten kijken door een Pro....!

JelmerOnGuitar
22 oktober 2015, 10:45
Kan het niet goed zien maar het lijkt er op dat je de 16 Ohm uitvoering hebt. Deze parallel op de twee overblijvende buizen is een perfecte impedantie match. Maar....zou je de vier buizen weer gaan gebruiken dan moet je wel rekening houden met een 100% mismatch naar boven.

Nog even een zijdelingse opmerking; Als ik die veren op de buizen zie zitten weet ik al genoeg. Je kan er donder op zeggen dat je slappe buisvoeten hebt en met het vastklemmen van de buizen heb je slechts een deel van het probleem opgelost. De buizen moeten ook nog een keer goed contact maken als het ff kan en daar gaat het vaak mis. Een paar buisvoetjes zal echt noodzaak zijn.

Verder gefeliciteerd met het behaalde resultaat:ok:

Thanks voor je advies! Hij heeft in mei dit jaar een flinke onderhoudsbeurt gehad bij Dr.Tube; hij heeft ook die klemmen erop gezet. Dus ik weet niet hoe slecht het daadwerkelijk met die buisvoetjes is eigenlijk.

cluseau
22 oktober 2015, 11:40
Thanks voor je advies! Hij heeft in mei dit jaar een flinke onderhoudsbeurt gehad bij Dr.Tube; hij heeft ook die klemmen erop gezet. Dus ik weet niet hoe slecht het daadwerkelijk met die buisvoetjes is eigenlijk.

Dr Tube weet goed wat hij doet denk ik maar kan beperkt zijn door economische overweging. De buisvoetjes kosten een paar euro maar het is al gauw 1,5 uur werk en dat is meer doekoe.

Kijk, soms is de prijs een overweging om voor een goedkopere oplossing te kiezen, dat begrijp ik best. Maar goedkoop is duurkoop he! Een tijdelijke oplossing gaat je eens opbreken.

Als de veren nodig zijn kun je er donder op zeggen dat het slecht gesteld is met de gezondheid van de voetjes. Ik heb een paspennetje om de klemkracht per busje te testen. Het kan namelijk goed zijn dat een aantal busjes in staat zijn de buis redelijk op zijn plaats te houden waar andere busjes volledig lam zijn. Is dat net een kritische aansluiting kan het je veel meer geld gaan kosten. Het is maar een tip.

Bovendien zul je merken dat de veren resonantie veroorzaken en met name in combo's. Helaas komt men daar later pas achter afhankelijk van het gehoor. De een vind het allemaal wel best en de ander is weer zeer kritisch, geen mens is gelijk.

matto
27 oktober 2015, 09:27
Mijn 135 watt twin reverb was ook erg schel.
Ik heb de bright cap over de mastervolume potmeter losgekoppeld en afgetaped, de NFB weerstand/condensator combinatie er uitgesoldeerd, bias balance regeling intact gelaten met toevoeging van een regelbare bias spanning en 1 ohm weerstandjes op de kathodes van de eindbuizen en de 250 pF condensator in de tonestack van het vibrato kanaal vervangen door een silver mica exemplaar.
Klinkt nu erg aangenaam met de originele Fender speakers er in.

http://acruhl.freeshell.org/mga/schematics/amps/late70s135w.jpg

telerocker
27 oktober 2015, 23:17
Ik herken het verhaal. Ooit een poosje een Vibrosonic gehad. Dit topic bewijst andermaal dat een Deluxe meestal genoeg is, tenminste als een Fender moet zijn.