PDA

View Full Version : Pedalboard direct naar PA



Nocki
23 augustus 2015, 20:53
Hi,
Stel ik heb een pedalboard. Wat overdrives en andere pedaaltjes. of een Line6 M13 (geen amp of speaker sims dus)

Is het mogelijk om dat naar een PA te sturen met een goed resultaat?

Als je dat direct doet dan werkt dat natuurlijk niet dus ik zoek iets met een preampsim (geen/weinig toonregeling en geen overdrive) en speakersim met een XLR aansluiting.
Hoe zou je dat goed kunnen doen? Ik las iets van de redbox van hijg en knetter maar na eens wat zoeken op internet kwam ik erachter dat ik de juiste zoektermen niet weet en dat niet iedereen over hetzelfde praat... Iedereen schrijft wel over een DI box maar dat alleen is niet voldoende

Dus mijn vraag. Kan dit en hoe doe je dat het beste?

Voor de duidelijkheid een pod, 11r, axefx, jpmp1 ofzo is niet de bedoeling. Gewoon iets van een klein kastje.

arjanb01
23 augustus 2015, 21:00
Weliswaar 3 kanaals en clean-crunch-overdrive, maar wel een klein vloer unit met fx loop om je m13 aan te sluiten: een koch pedaltone!

Meneer I.
23 augustus 2015, 21:05
Ik gebruik een AMT SS30 plus Line6 M13 en een Palmer PDI-09 als basis in mijn pedalboard. XLR naar PA en klaar. Werkt en klinkt super!

AoDf
23 augustus 2015, 21:38
Volgens is ook de Torpedo C.A.B. in pedaalvorm daarvoor geschikt.

http://www.bax-shop.nl/speakersimulator/two-notes-torpedo-c-a-b-speakersimulator-stompbox

Joost de Ruig
23 augustus 2015, 22:03
Goedkoopste oplossing (€30,-): Harley Benton American True Tone. Kan rechtstreeks in PC of PA, lees recenties er maar op na. Dus deze als laatste in je chain direct naar de PA.

Ik heb hem zelf gewoon als Drive. Prima pedaal!

http://www.thomann.de/thumb/bdbmagic/pics/bdb/256819/8034315_800.jpg

Meneer I.
23 augustus 2015, 22:34
Enige wat ik mis in de twee hierboven genoemde pedalen is een fx loop, die heb ik echt nodig. Verder wel mooie oplossingen, eentje behoorlijk aan de prijs en de andere erg goedkoop.

Overigens heb ik ook wel eens een Bad Monkey rechtstreeks in PA geplugd, klonk ook best acceptabel.

Nocki
23 augustus 2015, 23:19
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb dus wel goed gezien dat er geen klein kastje is die het in 1 keer doet.

De Pedaltone van Koch ken ik maar zo'n groot ding met alle toeters en bellen erbij is me te groot en te veel.
De AMT moet dus gecombineerd worden met de PDI09 (leuk ding trouwens die PDI09. Met veel plezier gebruikt in het verleden.)
De Torpedo cab is ook wat groot en uitgebreid en heeft geen XLR...
De Harley Benton heeft ook geen XLR.
De Bad Monkey heb ik ook over gehoord maar ook daarna is een DI box nodig.

Bijzonder om te zien dat het of over de top is met opties of niet heeft wat er nodig is. Misschien vraag ik ook wat geks en moet ik idd gewoon een MXR microamp of een van de hierboven genoemde preamps met een di-box erachter nemen maar ik dacht: ik ga eens op zoek naar andere oplossingen. Misschien heeft iemand die wel gevonden...

Iemand nog aanvullingen?

dml
24 augustus 2015, 04:41
De AMT SS-30 hoeft helemaal NIET gecombineerd te worden met een PDI-09, de SS-30 is namelijk al voorzien van een "Output to mix" (signaal voorzien van speaker sim), dus rechtstreeks op de PA aan te sluiten. De SS-30 is daarnaast ook nog voorzien van een FX-loop. Eventueel een DI erbij om het signaal gebalanceerd te maken maar die heb je voor twee tientjes. Overigens is een DI helemaal geen verplichting in dit soort gevallen.
AMT heeft naast de SS-30 nog een groot aantal vergelijkbare single channel pedalen die allen voorzien zijn van een Output to Mix, kijk maar eens op hun site naar de Legend Amps pedalen.

Misschien ook nog het overwegen waard: Carl Martin Rock Bug. Amp en speaker sim, compact EN voorzien van XLR out.

De Torpedo CAB heeft weliswaar geen XLR output maar de output is weldegelijk gebalanceerd, je hebt dus alleen maar een verloopkabeltje van Jack TRS naar XLR nodig.

Op marktplaats staat sowieso een SS-30 te koop ;)

miyaru
24 augustus 2015, 09:26
Wat ik wel eens gebruik:

http://www.bax-shop.nl/preamp-di-box/fender-micro-di-box-en-preamp?gclid=CMq9kZ6YwccCFUZAGwodDd8L1g

Robin.

Nocki
24 augustus 2015, 09:40
Thanks!
Die laatste kwam ik gisteravond ook tegen van Mooer. Ik denk dat die Fender gewoon is wat ik zoek.
Geen gedoe met knoppen, gewoon in 1 keer klaar met weinig ruimte verlies

Dankjulliewel.

showband
24 augustus 2015, 10:34
digitech X-series heeft ook een direct uit naar PA. Klinkt goed.
Ik mijn grote optreden board gebruik ik er een voor dirty kanaal.

die fender is alleen een DI. Daar heb je niet genoeg aan. Want geen "tone shaping"

voorlopig zeg ik +1 voor een AMT overigens. (ik heb sinds kort de AMT SS30. Werkt in zijn eentje goed genoeg voor optredens waar ik alleen met gigbag nartoe wil)

miyaru
24 augustus 2015, 10:57
@Showband: de Fender is een simulated 4 x 12" cab sound gevalletje..... en het is schakelbaar, dus ook bruikbaar als een gewone DI.

Robin.

Kim Wilson
24 augustus 2015, 10:58
digitech X-series heeft ook een direct uit naar PA. Klinkt goed.
Ik mijn grote optreden board gebruik ik er een voor dirty kanaal.

die fender is alleen een DI. Daar heb je niet genoeg aan. Want geen "tone shaping"

voorlopig zeg ik +1 voor een AMT overigens. (ik heb sinds kort de AMT SS30. Werkt in zijn eentje goed genoeg voor optredens waar ik alleen met gigbag nartoe wil)
Die Fender heeft ook speaker simulatie, hoor.

RB74
24 augustus 2015, 11:21
Zou die Fender DI ook goed werken als je 'm tussen amp en mengtafel zet?

We nemen met ons bandje af en toe op in de oefenruimte. Het heerlijke scheurgeluid van m'n Rivera klinkt gek genoeg op de opname niet lekker, erg schel en vlak. Ik gebruik de line out van de versterker (is geen xlr maar een 6,3 mm jack-uitgang) en sluit die met een gitaarkabel direct op de mengtafel aan.

dml
24 augustus 2015, 11:26
Zou die Fender DI ook goed werken als je 'm tussen amp en mengtafel zet?

We nemen met ons bandje af en toe op in de oefenruimte. Het heerlijke scheurgeluid van m'n Rivera klinkt gek genoeg op de opname niet lekker, erg schel en vlak. Ik gebruik de line out van de versterker (is geen xlr maar een 6,3 mm jack-uitgang) en sluit die met een gitaarkabel direct op de mengtafel aan.

Als dat een Line Out zonder speaker simulator (of "Compensated Output") is, is het resultaat inderdaad niet lekker, erg schel en vlak. Sluit je dan die Fender (Mooer) D.I. op de Line Out aan en zet je speaker sim op de DI aan, dan is de kans groot dat het resultaat een stuk beter klinkt.

harrie-beton
24 augustus 2015, 11:39
Mijn gitaar setup thuis, effectendoos linker kanaal gaat naar de amp en een iso cab. Dat klinkt goed.

Ik heb nog een Tubemeister (buizen amp + loadbox met speaker sim) en die gebruik ik in de late uurtjes. Klinkt tegen de 85% ivm de echte versterker.

RB74
24 augustus 2015, 18:47
Ik heb de Fender DI besteld, zal erover berichten na 1e testrun!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

RockinRein
24 augustus 2015, 19:16
Behringer heeft toch ook zo'n versterker sim mét XLR aansluiting?

Nocki
24 augustus 2015, 19:51
Ik heb de Fender DI besteld, zal erover berichten na 1e testrun!


Stoer! Ik ben benieuwd!

the sure thing
24 augustus 2015, 20:17
Ik heb de Fender DI besteld, zal erover berichten na 1e testrun!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik kan ook niet wachten!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

10us
24 augustus 2015, 20:47
Behringer heeft Inderdaad ook zo'n ding, ook een kost geen drol en werkt prima gevalletje weet ik uit ervaring. Ligt bij mij achterin de amp als backup / noodoplossing.

dml
24 augustus 2015, 21:38
Een hele moderne oplossing van AMT:

http://amtelectronics.com/products/fx-pedals/amt-pangaea-cp-100-compact-ir-player-cabinet-emulator-and-eq-/

the sure thing
28 augustus 2015, 07:26
Ik heb de Fender DI besteld, zal erover berichten na 1e testrun!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

En?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

RB74
31 augustus 2015, 11:37
DI van Fender is binnen, maar nog geen tijd gehad om 'm aan te sluiten... Hopelijk eind vd week wel!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

hugo
31 augustus 2015, 12:02
Ik ben een klein pedalboard aan het maken en ga een Zoom MS50G gebruiken voor wat modulatie geluiden. 1 van de voordelen van dit pedaal is dat deze ook amp modelling heeft, indien mijn versterker het begeeft heb je dan iig een back-up om je gig af te maken.