PDA

View Full Version : Tap tempo pedaal met midi clock



danee
23 augustus 2015, 09:50
Hoi,

Ik heb een echolution2. Mooi pedaal. Om signaalverlies zoveel mogelijk te beperken heb ik alles in mijn rack en stuur ik het aan via een gcx midiswitcher en een DMC groundcontrol.

De echolution zit dus ook ik mijn rack. Maar dat heeft een groot nadeel. Ik krijg het niet voor elkaar om tap tempo te programmeren op mijn groundcontrol. De enige manier is om een expressiepedaal op de echolution aan te sluiten en daarmee de "time" te regelen. Maar dat is ruk 😁

Ik dacht, laat ik het in een keer goed aanpakken en geen houtje touwtje oplossing zoeken. Dus een tap tempo pedaal dat tevens het tempo met een lampje aangeeft (handig wanneer het podium geluid de wensen overlaat).

Ik heb gevonden:
-molten voltage tempode
-disaster area smart clock

Wie heeft ervaring met deze pedalen? Zijn er eventueel andere pedalen die hetzelfde doen en de moeite waard zijn?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

D3nnis
23 augustus 2015, 12:19
Met het risico naar de bekende weg te vragen:
De Echolution luistert volgens de handleiding naar tap tempo cia midi CC 19.
Als je dan op je midi footswitch een switch toewijst aan een midi Cc (op het goede kanaal), én de switch als "momentary" instelt, wat werkt er dan niet?

D3nnis
23 augustus 2015, 12:25
Volgens mij zou je op de remote van de Echolution ook bv zo'n Boss fv footswitch aan kunnen sluiten? Dan heb je -net als met het midi pedaal- geen tap tempo lampje, maar het prijsverschil met bv. de disaster area is aanzienlijk.

danee
23 augustus 2015, 20:40
Met het risico naar de bekende weg te vragen:
De Echolution luistert volgens de handleiding naar tap tempo cia midi CC 19.
Als je dan op je midi footswitch een switch toewijst aan een midi Cc (op het goede kanaal), én de switch als "momentary" instelt, wat werkt er dan niet?

Dat kan wel op de groundcontrol pro...ik krijg dat niet voor elkaar met mijn Dmc groundcontrol. Ik heb de vraag nog wel op het voodoolab forum geplaatst maar nog geen reply.

Zo'n boss expressiepedaal heb ik wel...maar ga er maar eens je tap tempo mee regelen.....echt waardeloos. Een boss momentairy switch werkt niet op de echolution.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

D3nnis
23 augustus 2015, 22:39
Damn, lezen is ook een vak, zat in de verkeerde handleiding te kijken, inderdaad in die van de nieuwere ground control.

Eerste gedachte dan is een midi solutions events processor (waarmee je oa een pc naar Cc kunt omzetten) of footswitch controller, maar dat is prijstechnisch niet zo gunstig allemaal.

Lukt het wel om de tap tempo werkend te krijgen met het expressiepedaal, ook al is dat niet ideaal?
Zo ja (en als je 1 expressiepedaal aansluiting daarvoor kunt opofferen) -en nu begeef ik me op heel glad ijs, hoop dat iemand dit kan bevestigen of ontkrachten- zou je dan met een stereo jackingang, een alu doosje, een switch en een weerstand geen expressiepedaal met 2 standen (schakelaar stand 1 = tip naar ring 0 ohm, schakelaar stand 2 is tip naar ring 500kohm of zo) kunnen simuleren? Dan zou je voor weinig klaar zijn.

danee
25 augustus 2015, 17:44
D3nnis...ik heb inmiddels een ia switch kunnen toewijzen als tap tempo switch. Probleem is het omzetten naar momentary mode.

Wat ik to nu toe gedaan heb:
- setup mode
- utility ->p. acc.=bank->cursor naar rechts en vervolgens op knop 8 het volgende gedaan: 8.ch06 ctl025

Nu heb ik tap tempo. maar nog geen momentary mode. Dus de volgende stappen:
- setup mode
- Exanders ->GRX - 1 is on -> cursor naar rechts -> loop8 van "normal" to "mom sw"

Bij utility zie ik alleen de optie ctl normal of invert....geen mom sw

Heb ik iets over het hoofd gezien?

D3nnis
25 augustus 2015, 21:09
Ik denk dat je "p.acc.=bank4" hebt ipv "p.acc.=bank"?
Volgens de manual heb je in "bank" 10 presets in 10 banks (dus elke knop is een preset).
Zet je hem op "bank4", dan heb je 25 banks van 4 presets, en zijn je bovenste 6 knoppen dan te gebruiken als IA's.
Maar goed, maakt voor de rest niet uit, maar vroeg het me gewoon af.

Ik ben helaas geen midi expert, dus ik vraag me sowieso of ik verder kom dan jij, maar ik probeer het:
In de handleiding van de Ground Control kwam ik er ook niet uit, maar ik dacht ik pak de handleiding van een GCX er eens bij, en toen werd me iets duidelijk:
Onder het kopje "using the GCX without a ground control" staat er het volgende vwb latching / audio loops, en momentary:
- Audio Loop or Latched Switch: Loop #1 = controller #80,
- Momentary Switch: Loop #1 = controller #104
- en dit voor loop 1 t/m8
Volgens de handleiding reageert de GCX op bepaalde midi CC's latching, en op andere midi CC's als momentary.
Zoals ik het bekijk, lijkt het er dus op dat de Ground Control zelf helemaal niet momentary of latching uitstuurt, maar dat de GCX zich anders gaat gedragen omdat er een andere CC aangeboden wordt!
Achter de functie "Expanders ->GCX - 1 is on -> cursor naar rechts -> loop8 van "normal" to "mom sw"" lijkt dan ook een soort van midi tabelletje verborgen te zitten die voor Loop 1 (zie hierboven), de midi CC gewoon verzet van #80 naar #104, wat in ieder geval verklaart waarom het niet werkt.

danee
27 augustus 2015, 23:37
Yep,...dat is idd het geval. Heb dus een midi pedaal nodig die een momentary mode ondersteund...of een tap tempo pedaal die midi aangestuurd word.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

danee
30 augustus 2015, 00:24
Uiteindelijk het probleem opgelost.

De echolution opengeschroeft en de taptempo switch doorgelust naar een jack bus (heb daarvoor een uitgang opgeoffert zodat ik geen gat in de behuizing hoef te boren.) Met een boss fs5u heb ik nu een externe tap tempo switch.

Kleine ingreep. Snap niet dat pigtronix dat niet zelf heeft gedaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

dml
30 augustus 2015, 03:46
Kleine ingreep. Snap niet dat pigtronix dat niet zelf heeft gedaan.



Ik snap ook niet waarom Pigtronix geen 19" rack-oren bij de Echolution levert.......
Of een 19" conversie-kit zou ook wel handig zijn.
Ach, is ook zo, het is een pedaal :)

danee
30 augustus 2015, 08:41
Ik snap ook niet waarom Pigtronix geen 19" rack-oren bij de Echolution levert.......
Of een 19" conversie-kit zou ook wel handig zijn.
Ach, is ook zo, het is een pedaal :)

Ook veel pedalboard gebruikers zien graag een externe tap tempo aansluiting. De Timeline en DD-20/500 hebben er bijvoorbeeld wel een.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

D3nnis
30 augustus 2015, 08:55
Mooi dat het is opgelost met een stukje huisvlijt.
Als je de moed hebt om het pedaal open te schroeven had je ook wel een kastje in elkaar kunnen frotten voor op een van de expressiepedaal poorten ;)

danee
30 augustus 2015, 14:12
Heb ik overwogen....maar denk dat ik uiteindelijk toch ff gat in de behuizing maak. Maar voor as vrijdag (optreden) ben ik gered.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

D3nnis
30 augustus 2015, 14:15
Mooi, goed en goedkoop opgelost, altijd mooi!

dml
31 augustus 2015, 00:21
Ook veel pedalboard gebruikers zien graag een externe tap tempo aansluiting. De Timeline en DD-20/500 hebben er bijvoorbeeld wel een.


Dan noem je net de pedalen waarvan de footswitches programmeerbaar zijn en dus een externe tap tempo meer voor de hand ligt dan bij delay pedalen zonder programmeerbare footswitches ;)

Tristan
31 augustus 2015, 00:37
Als je extern via een apparaat de BPM van al je timebased effects tegelijk wil syncen dan heb je ook een tap tempo input op ieder pedaal nodig, ik neem aan dat die toepassing bedoeld wordt.

danee
31 augustus 2015, 19:17
Oa...de echolution maar ook timeline hebben allebei een aansluiting om meerdere functies op afstand te bedienen....de timeline heeft de "favorite tap" en de echolution heeft de "echolution 2 remote".

Vaak zie je dat het pedaal achterop het pedalboard staat (achter een midi loop pedaal) en de remote (vaak veel compacter) helemaal vooraan.

In het geval van de echolution bevat de remote allerlei functies als switchen tussen twee voorkeurpresets, freeze, bank up/down enz....maar vreemd genoeg geen tap tempo. De timeline heeft die optie wel met favorite tap.

Dus het idee dat een remote alleen voor rack gebruikers is klopt niet helemaal. Ook als ik pedalboard gebruiker zou zijn zou ik de tap tempo extern willen...je moet toch aardig wat op dat pedaal trappen om de delay in sync met de drummer te houden.....en dus toch enige tijd op 1 been balanceren :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk