PDA

View Full Version : Tokkelen The road ahead City to city



jantjec
22 augustus 2015, 20:41
Ik ben aan het zoeken naar de tokkel van the road ahead en vind die niet... DWZ ik vind die wel echter met andere akkoorden. In mijn lesboek staan er volgende akkoorden bij C -G- C -G -C- Am - Dm- G
Het lijkt me een eenvoudige tokkel die voor een beginner redelijk te doen is.
En ik ben nog slechts een beginner en zou graag die tokkel vinden. Ook niet bij MartyS of JustinG
Heeft iemand voor mij een link waar ik de tokkel vind die past bij deze akkoorden?

Bazzey
22 augustus 2015, 21:29
Gebruik gewoon je oren man !

Ja,nu is dat moeilijk in het begin maar over een paar jaar bedank je me hiervoor.
:D

Door je oren te gebruiken leer je veel meer en beter ook nog.



Beethoven en Bach hadden ook gewoon een piano tabje van Mozart gedownload he,als ze dat wilden uitzoeken.
:p Die hadden ook alleen hun oren.

Joost de Ruig
22 augustus 2015, 21:45
Dat is leuk en aardig (of niet....), maar als je net begint, mag je best om hints en tips vragen. Het bevordert de leercurve en motiveert als je daarmee stapjes vooruit maakt. Mij zou een reactie als: gebruik gewoon je oren man (jantjec, is dat geen vrouw trouwens?), niet verder brengen. Dit subforum bestaat toch niet voor niets? Zelf moet ik het ook van ijver hebben en niet van talent. Dus gegooglede tabs, YouTube en tips van anderen brengen mij ook nog steeds vooruit na 30 jaar.

Ernest01
22 augustus 2015, 22:04
Misschien heb je hier iets aan.
Let niet op de nummers op de lijnen, want die gelden niet voor de akkoorden die jij gebruikt.
Maar het geeft wel aan welke snaren je moet gebruiken. Dus het patroon kan je denk ik wel gebruiken.

http://tabs.ultimate-guitar.com/c/city_to_city/the_road_ahead_tab.htm

In het algemeen : veel is te vinden op deze site, wat akkoorden en tabs betreft.

Bazzey
22 augustus 2015, 22:12
Dat is leuk en aardig (of niet....), maar als je net begint, mag je best om hints en tips vragen. Het bevordert de leercurve en motiveert als je daarmee stapjes vooruit maakt. Mij zou een reactie als: gebruik gewoon je oren man (jantjec, is dat geen vrouw trouwens?), niet verder brengen. Zelf moet ik het ook van ijver hebben en niet van talent, dus gegooglede tabs, YouTube en tips van anderen brengen mij ook nog steeds vooruit na 30 jaar.

Ik geef hem / haar toch advies :D
En ja het is ook gewoon 1000X makkelijker om een tabje te downloaden en die getalletjes na te spelen,dat kan iedere aap.
Net alsof je met een typmachine een roman zit over te typen.
(citaat : Steve Vai)
Die tabs klopt ook 9 van de 10 keer geen ene moer van dus wat leer je dan?
Helemaal geen ene moer en het kost je nog tijd ook die je beter had kunnen gebruiken om je oren te leren gebruiken om muziek te maken.
En als je het met je oren uitzoekt blijft het nog beter in je kop zitten ook,dus wat wil je nog meer?
In het begin is het moeilijk ja om wat met je oren uit te zoeken,maar al doende leert men.
Toen je de eerste keer een gitaar vast had kon je er ook helemaal niks mee.
Kwestie van doen.
Je kan het uitzoeken dmv luisteren uitstellen omdat je er tegenop ziet,maar uiteindelijk heb je alleen jezelf er maar mee.
Gewoon omdat je een deel van je muzikale ontwikkeling mist.
:D

---------------------------------------------------------------------------------------------
En ja ik heb makkelijk lullen na 38 jaar gitaar spelen.
Is ook niet aan komen waaien.
:p

Bloed zweet & tranen.
En van die drie vooral heel veel zweet van het harde werken!
:D

En Joost ;)

Brad
22 augustus 2015, 22:26
Beetje vreemde reactie inderdaad. Een vroegere kennis van me zei eens ik moet een nummer van Hendrix uitzoeken. Ik zeg tegen hem, die kun je vast wel in een song tab boek vinden. Ja maar die boekjes kloppen niet gaf hij als verweer.

Vaak kloppen ze niet helemaal hoewel veel van die boeken er zeer dicht bij komen. Maar hoe dan ook, of het nou exact klopt of niet het helpt je wel een eind op weg. Dus waarom zou je het zelf uitzoeken als iemand anders dat al voor je heeft gedaan. Dan kun je zelf de tab van een ander nummer uit gaan zoeken waar geen tab van bestaat.

apekop
23 augustus 2015, 10:14
The road ahead; je bedoeld Everybody Hurts? ;)


Vaak kloppen ze niet helemaal hoewel veel van die boeken er zeer dicht bij komen. Maar hoe dan ook, of het nou exact klopt of niet het helpt je wel een eind op weg. Dus waarom zou je het zelf uitzoeken als iemand anders dat al voor je heeft gedaan. .

Om je gehoor te trainen dus....
Je hebt het over boeken; over het algemeen kloppen deze veel beter dan de internet tabs. Vaak ben je met de internet tabs net zo lang bezig om de fouten er uit te halen als dat je het nummer zelf zou hebben uitgezocht. Gevaar is een beetje als je het klakkeloos na speelt dat je eigenlijk de foute licks aan het oefenen bent.

Verder heb ik niks tegen tabs. Tabs zijn een handige manier om snel wat op te schrijven. Noten lezen is uiteraard beter voor je inzicht in de muziek.

Ik ben nog van de tijd dat er geen tabs bestonden (en geen internet), alleen in dure boeken. Dus dat was altijd 20 keer een cassette bandje (even googlen :)) terug spoelen om precies te horen wat ze deden. Het werd je veel minder makkelijk gemaakt dan nu, maar daardoor trainde je wel automatisch je gehoor.

grayfink
23 augustus 2015, 11:14
Het origineel is in B ipv C volgens deze tab:http://www.gitaartabs.nl/tab/city-to-city/the-road-ahead
Ik zag in de videoclip net (even geheugen opfrissen) dat het ook daadwerkelijk in B gespeeld word en niet op een halve toon lager gestemde gitaar.
Als beginner die nog geen barré's beheerst zou ik dan ook niet aanraden het precies na te willen spelen, maar accepteren dat het een eigen interpretatie wordt.
Hoe speel je hem mee met de plaat dan? Stem je je gitaar lager? Of pas je de mp3 aan met audacity/Riffstation of iets dergelijks?

Joost de Ruig
23 augustus 2015, 11:25
Bij nummers die in bv B, Cis, Es etc staan, wil het gebruik van een capo nog wel eens helpen om toch in open akkoorden mee te kunnen spelen.

Rizz
23 augustus 2015, 11:34
Da's waar en er zijn ook online tools om te kunnen transponeren naar andere akkoorden..

Maar de tokkel is idd heel simpel. Van boven naar beneden en weer terug, iedere keer beginnend met de grondtoon van het akkoord (laagste noot). Ik ben het er wel mee eens dat het prima te doen is met je oren. Even uitzoeken, daar leer je echt ontzettend veel van.. Ik ben er van overtuigd dat je het zelf kan. Voeg een noodzaak toe en je staat ervan versteld wat je eigenlijk zelf kan. Vertrouw niet teveel op het papier en wat er op het web staat..

Ernest01
23 augustus 2015, 12:55
Misschien helpt dit programmaatje ook.
Kan je een liedje mee vertragen en daardoor beter horen hoe iets gespeeld wordt.

http://bestpractice.sourceforge.net/

Gearjunkie
23 augustus 2015, 22:50
Zelf heb ik nu zo'n 20 jaar gitaarervaring. Dat is weinig in vergelijking met een hoop anderen hier. Geloof mij.
De eerste pak 'm beet 15 jaar gefocust op tabs, stapels boeken liggen hier in het stof.
Hele solo's nagepingeld zonder ook maar te weten wat de toon- en maatsoort waren.
In mijn huidige band zoek ik bijna niets op deze manier uit, je moet weten wat de basis is en van daar uit verder werken, je eigen tokkels, solo's en slagjes. Geloof me, een keer ga je het horen.
Je leert ook veel beter de hals van je gitaar kennen. Mijn collega gitarist leert alles van YT filmpjes. Als een of andere Amerikaan hem vertelt dat hij een F op de D-snaar, 3e fret moet spelen, dan is dat dus niet de F op de A-snaar 8e vakje.
Na goed, zelf doen dus. Daarnaast, het is helemaal niet leuk om precies hetzelfde te spelen toch?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jantjec
24 augustus 2015, 01:00
Sooww ben efkes een dagje weg en kom thuis en moet nog even beginnen met gitaar. Manlief viel in slaap hier dus durfde niet goed te beginnen spelen bang hem te storen. Dan viel internetverbinding nog eens uit.... pff gelukkig had ik wel alle muziek van school offline in bereik .... dus opnieuw The road ahead van City to City. Ik hoorde al lang dat het een eenvoudige tokkel was. Nu dacht ik zal eerst eens goed luisteren. en hoorde dat het opeenvolgende tonen zijn met dan 1tje overslaan en dan weer terug. dus begon dat zachtjes te spelen met de akkoorden die in mijn muziekboek van de muziekschool staan dus C-G, echte beginnersakkoorden.
Dan zat ik dat zo'n beetjje te spelen word mijn man goed wakker en die speelt ook vanaf zijn 8ste jaar of zo gitaar en meer op gehoor ook!! en die zegt luister nog eens goed.... je moet de capo opde 5de fret zetten ... jah da's leuk maar zover ben ik dus nog niet. Ik was al superblij dat ik eindelijk na 2 jaar les en oefenen nu ook zelf een beetje begin te horen en het ook klopt.
En eigenlijk hoor ik volgens mij best goed want soms kloppen idd de tabs niet en ik heb er pas een paar bekeken en moet ik ze ook aanpassen. en hebben we op de school een riedeltje geleerd van een tokkel en als we die meespelen stoort het me enorm dat het niet trekt op het origineel .. Het origineel is dan ook vele malen moeilijker complexer om te horen ook nog laat staan het als beginner te spelen.
Ondanks dat jullie hier over en weer bekvechten wat of een goed advies voor mij, ja en idd een vrouwtje ;-) ben ik met alle reacties blij
Want ja ik moet leren op mijn gehoor te vertrouwen en ook al ben ik mis , ik leer ervan bij en dank ook voor de tip van let niet op de cijfers in de tab want het zijn dan toch dezelfde snaren , die je de volgorde aangeven. Daar had ik al aan gedacht maar ook daarmee durf nog niet vertrouwen op mijn eigen gevoel en oor.
Dus vanavond itt tot andere dagen maar 1 liedje even gespeeld deels tokkeltje geoefend deels F akkoord in barré. Strakjes een hele drukke dag en hoop nog te kunnen spelen. Mijn man heeft ook ergens iets op een tablet gezet om liedjes te kunnen vertragen dat heeft ie gisteren ofzo voor me gedaan zodat ik als ik ergens vastloop vaak is dat nu in snelheid vw de barré dat ik me meer tijd in vingers juist neer te zetten kan permitteren in het tempo en zo weer kan opbouwen..
Waarom wil je leren gitaarspelen??? blijkbaar kies ik altijd voor iets waar je eindeloos in kunt blijven leren en groeien. Paardensport en dansen zijn ook zo eindeloos. Op deze leeftijd is dit dus een perfecte uitdaging ..
Welterusten en dank jullie wel