PDA

View Full Version : NOS-buizen gevoeliger?



ptrvnmgn
21 augustus 2015, 16:41
Hallo,

Ik heb een halfjaar geleden een new old stock buisje gekocht voor in m'n pre-amp. Nu begon m'n amp laatst te fluiten, wat kan duiden op een microfonisch buisje. Dit was het ook, de NOS-buis was microfonisch. De originele buis van m'n amp had ik bewaard, heb die weer teruggezet en het probleem was hiermee opgelost.
Dat buisje heb ik dus pas een halfjaar geleden gekocht. Ik vroeg me dus af of die buis gewoon toevallig beschadigd is geraakt in de afgelopen weken of dat ik gewoon domweg pech heb gehad. Of is het zo dat NOS-buizen sowieso een stuk minder lang mee gaan/gevoeliger zijn, omdat het toch oude buizen zijn (ondanks dat ze niet gebruikt zijn).

Alvast bedankt!

cluseau
21 augustus 2015, 18:02
Ik doe geen uitspraken over dergelijke buizen maar......

Als je in een modern bedrijf hebt gewerkt heb je vast wel eens gemerkt dat reorganisatie's vaker voor komen dan je lief is. Om maar niet te spreken van de verhuizingen of verbouwingen al dan niet intern. Daarbij zijn die 40+ buisjes al tig keer terug gebracht, verplaatst of op de grond gelazerd toen een of andere debiel stond te snurken. Je moet wel veel geluk hebben wil je een stel buizen welke 40+ jaren geleden op de plank zijn gelegd en er anno 2015 pas vanaf worden gehaald voor veel doekoe's in handen te krijgen.

tommus42
21 augustus 2015, 18:15
Ik zou ze nieuw kopen, eventueel de wat duurdere typen. Ranzige markt die NOS toestanden, zul je altijd zien, de mensen die er echt prijs op stellen worden genaaid, en een hand vol rambo's verdeelt en heerst, hit en run met een batch versleten buizen, jammer. Schijnt normaal te zijn:ok:.

Dirk_Hendrik
21 augustus 2015, 18:55
Om Cluseau's verhaal wat aan te vullen;

Enkele jaren terug kocht ik wat delay IC-tjes bij een nu ter ziele gegane elektronicazaak in Den Haag. Adverteerden er mee op hun website dus ik waagde er een telefoontje aan.
"ja dat klopt, die zijn er nog".

"OK, en hoeveel heeft U er dan?"

Op dat moment hoorde ik een tijdje lang alléén maar pok-pok-pok van IC-tjes die in een plastic bakje landden tijdens het tellen. Iedere beetje handige elektronica-DIY-er weet dat IC's en plastic slecht samengaan. Statische elektriciteit enzo. Maar dat was bij deze zaak dus écht niet meer doorgedrongen....

En je kunt je dus afvragen hoeveel keer balans-opmaken, die inventaris dus al op zo'n manier is behandeld.

ptrvnmgn
23 augustus 2015, 12:42
Bedankt voor jullie hulp!