PDA

View Full Version : R-Trem op Hohner G2T



Franc
21 augustus 2015, 11:01
Tenminste...ik neem aan dat het een R-Trem betreft.
Iemand ervaring met deze dingen? Gitaar en/of trem?

Als ik hem stem met de lock vast en daarna de lock weer loshaal, zou ik met de stelschroef de veer zover moeten kunnen spannen dat de stemming behouden blijft, maar ik heb niet genoeg speling.
Hij blijft ruim een halve noot te laag.
Is de 'rek' uit de veer en moet ik hem vervangen of is er iets anders aan de hand?
Ik heb verder geen ervaring met headless gitaren of deze trem, ik zie alleen dat het maximaal vastdraaien van de stelschroef niet genoeg is.
Ook niet als ik de gitaar een halve stap lager stem trouwens.

Bazzey
22 augustus 2015, 10:36
Ik heb zoŽn ding ook wel eens in mijn handen gehad en probeer me nu voor te stellen wat je precies bedoelt.
Maar ik snap je verhaal helaas niet helemaal.
Kan je iets duidelijker zijn?
:D

Franc
22 augustus 2015, 23:11
De R-Trem heeft een soort master tune knop die met een veer de tegendruk op de tremolo regelt.
Tijdens het stemmen van de snaren blokkeer je de tremolo. Als je klaar bent haal je de lock weg en neemt de veer het over. Alleen is er dus niet genoeg tegendruk om de stemming te behouden.

Plant
23 augustus 2015, 00:16
Google afbeeldingen laat zien dat dit het systeem is:

http://itaru.air-nifty.com/photos/uncategorized/2012/02/25/g2t.jpg

Een veer die duwt i.p.v. trekt en idd een stelschroef. Als die schroef al helemaal naar binnen is gedraaid en je hebt nog niet genoeg tegendruk dan zijn er logischerwijs 2 mogelijkheden: of de veer is moe of de snaarspanning is te hoog voor het systeem (setje .017 of zo?)

edit: sorry, er zijn dus meer opties:

http://forum.gibson.com/index.php?/topic/53410-staying-in-tune-with-an-r-trem/
http://www.harmonycentral.com/forum/forum/guitar/acapella-41/1129659-

munkie
23 augustus 2015, 11:48
Ik heb een Steinberger Spirit, dezelfde opzet. Ik heb de tremolo geblokkeerd met de interne tremstop omdat: