PDA

View Full Version : R-Trem op Hohner G2T



Franc
21 augustus 2015, 11:01
Tenminste...ik neem aan dat het een R-Trem betreft.
Iemand ervaring met deze dingen? Gitaar en/of trem?

Als ik hem stem met de lock vast en daarna de lock weer loshaal, zou ik met de stelschroef de veer zover moeten kunnen spannen dat de stemming behouden blijft, maar ik heb niet genoeg speling.
Hij blijft ruim een halve noot te laag.
Is de 'rek' uit de veer en moet ik hem vervangen of is er iets anders aan de hand?
Ik heb verder geen ervaring met headless gitaren of deze trem, ik zie alleen dat het maximaal vastdraaien van de stelschroef niet genoeg is.
Ook niet als ik de gitaar een halve stap lager stem trouwens.

Bazzey
22 augustus 2015, 10:36
Ik heb zoŽn ding ook wel eens in mijn handen gehad en probeer me nu voor te stellen wat je precies bedoelt.
Maar ik snap je verhaal helaas niet helemaal.
Kan je iets duidelijker zijn?
:D

Franc
22 augustus 2015, 23:11
De R-Trem heeft een soort master tune knop die met een veer de tegendruk op de tremolo regelt.
Tijdens het stemmen van de snaren blokkeer je de tremolo. Als je klaar bent haal je de lock weg en neemt de veer het over. Alleen is er dus niet genoeg tegendruk om de stemming te behouden.

Plant
23 augustus 2015, 00:16
Google afbeeldingen laat zien dat dit het systeem is:

http://itaru.air-nifty.com/photos/uncategorized/2012/02/25/g2t.jpg

Een veer die duwt i.p.v. trekt en idd een stelschroef. Als die schroef al helemaal naar binnen is gedraaid en je hebt nog niet genoeg tegendruk dan zijn er logischerwijs 2 mogelijkheden: of de veer is moe of de snaarspanning is te hoog voor het systeem (setje .017 of zo?)

edit: sorry, er zijn dus meer opties:

http://forum.gibson.com/index.php?/topic/53410-staying-in-tune-with-an-r-trem/
http://www.harmonycentral.com/forum/forum/guitar/acapella-41/1129659-

munkie
23 augustus 2015, 11:48
Ik heb een Steinberger Spirit, dezelfde opzet. Ik heb de tremolo geblokkeerd met de interne tremstop omdat:

1. Ik niet zo'n tremolo man ben
2. Je meer toon en sustain krijgt
3. Ik heb gelezen en gehoord dat de studs waar de brug/tremolo op rust zich in het hout kunnen vreten als je het te bont maakt met die tremolo.

De tremstop werkt IMHO pas goed als je met de veren de trem vast op de tremstop drukt. Als je de tremstop eraf haalt dan moet je opnieuw stemmen.

Verder wel een briljant ontwerp IMHO en een verbazend lekker gitaartje nadat je gewend bent aan de kleine body.

Franc
27 augustus 2015, 10:07
Bedankt voor de reacties!

Ik heb de hele trem gedemonteerd om te zoeken naar gebreken.
De studs staan nog netjes recht en er is verder niets verbogen.
Het setje snaren is goed, dus mijn conclusie was dat de veer niet meer genoeg kracht moet hebben gehad.
Helaas is zo'n veer niet zo maar aan te schaffen....

Uiteindelijk heb ik met een lijmpistool een soort extra dopje op de veer gecreeerd, waardoor deze wat langer is geworden. De lijm wordt niet helemaal hard maar meer rubberachtig, waardoor het dus ook 'meeveert' met de veer zelf.

Ik heb nog contact gehad met een Steinberges enthousiasteling in Duitsland (Bernd van headless europe) die me dus wees op eventuele kromme studs of 'spring tab' (de lip waar de veer tegen duwt), maar alles bleek dus nog goed.
Hij verkoopt ook stalen studs ter vervanging, maar de prijs (30 euro) was me net even iets te veel op dit moment en momenteel lijkt hij goed te werken.

Nu kan ik de trem rechthouden met snaren op spanning en de veer niet helemaal ingedraaid.

Het is een maf gitaartje maar wel lekker makkelijk vervoeren :)

munkie
30 augustus 2015, 21:55
Ik heb ergens meen ik een vaste brug gezien ter vervanging maar die was nog aanzienlijk duurder dan 30 euro.

Zoals het altijd gaat: later voor heel redelijk geld een Synapse gezien, met vaste brug dus.

Ik heb wel een gigbag besteld bij Thomann, Warwick Rockbag. Pakweg 60 euro inc. VZK. Veel dikker en steviger dan het originele zakje.

En, last but not least, die vreselijke Select EMG's vervangen door Seymour Duncans. Je kent hem niet terug!

Franc
18 januari 2016, 18:39
Ik heb uiteindelijk bij dezelfde vriendelijke Duitser een nieuwe veer besteld en dat is de oplossing!
Ook gelijk maar de stalen studs meebesteld, maar ze hebben M5 draad en mijn trem blijkt zo oud dat deze nog M4 gaten heeft.

Iemand die voor mij twee gaten uit wil boren en tappen op M5? :D