PDA

View Full Version : Barber Tonepress



danee
20 augustus 2015, 13:18
Gisteren de Barber Tonepress aan mn arsenaal toegevoegd.

Eerder ooit eens de CS3 gehad, deze vond ik lekker voor solo's maar niet om constant aan te zetten. De compnova van T-rex gaf volume problemen. Dus die ook maar weer verkocht.

Na een paar jaar zonder compressor te hebben gespeeld las ik goede berichten over de tonepress. Met name de "blend" functie leek mij een uitkomst.

Mijn eerste indruk van de Tonepress was te gek. Maar na een tijdje spelen begon ik het geluid wat vermoeiend te vinden. Het is lastig om dynamiek in je spel te krijgen...je raakt je snaar maar iets en het knalt je versterker uit. Alles even hard.

Een ander dingetje was dat ik blij was met de "body" die je gitaargeluid krijgt...maar dat ik tegeleijkertijd het sprankelende hoog mis.

Met de drive kanalen idem, met de "blend" knop toch de dynamiek kunnen behouden. En de compressor maakt het net wat vetter. Maar tevens ook wat ondefineerbaar.

Blijven lastige apparaten....als je de compressor niet hebt....dan mis je hem. Maar als je em eenmaal hebt dan merk je ook weer dat de voordelen van een compressor tevens nadelen zijn.

Ik ga er nog maar even mee stoeien. Compressors, net vrouwen, kan niet met maar ook niet zonder...zucht.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

jasses
20 augustus 2015, 14:23
Tja, mijn tonepress ligt ondertussen ook al een behoorlijke poos ongebruikt te wezen. Niet dat ik 'm niet goed vind, maar compressor blijkt geen meerwaarde te bieden in wat en hoe ik tegenwoordig speel, zeker in bandverband.
Heb je overigens de oude of de nieuwe versie? Als het de oude is, dan kan je eens nagaan hoe de interne trimpot staat. Ik meen me te herinneren dat dat wel wat invloed had op het hoog.

the sure thing
20 augustus 2015, 20:56
Ik heb 2 versies van de Tonepress gehad, de oude en de compact versie. Ik herken eerlijke gezegd weinig van bovenstaand. De blend knop had ik echter hooguit op 60% staan. Soms op 40%. Nou moet ik wel zeggen dat ik de compressor vrijwel uitsluitend voor clean gitaarwerk gebruik.

danee: welke stijl speel je en wat voor soort gitaar en amp heb je?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

danee
20 augustus 2015, 23:24
Ik speel voornamelijk covers...dus vrij breed. Mijn amp....egnater ie4 preamp, engl 840/30 eindversterker en een Fender telecaster select carved maple top :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

the sure thing
21 augustus 2015, 08:34
Tsja... Aan de set-up kan t niet liggen... Heb je de tonepress wel helemaal vooraan (als eerste pedaal) in je keten staan? En niet in je fx-loop maar tussen gitaar en pre-amp?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

danee
21 augustus 2015, 09:45
Yep, helemaal vooraan. Ik heb het pedaal nog niet in mn rack gezet. Dus voor het gemak stond hij zowiezo vooraan.

-Git
-tonepress
-gcx switcher
-boss tu-50 racktuner
-loop1 maxonod
-loop2 boss sd1
-loop3 flowerbooster
-egnater ie4 out
-loop4 echolution
-loop5 boss flanger

Het is gebruikelijk dat de compressor voor de drive pedalen zit toch? Heb het idee dat het invloed heeft op het volume van de pedalen (ik gebruik ze voornamelijk als boost).




Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

LordRiffenstein
21 augustus 2015, 10:13
Ik heb nooit begrepen waarom je een compressor altijd aan laat staan. Sowieso niet met drive sounds want die zijn van nature al compressed. Ik gebruik een compressor met clean, voor funky dingen of voor licks die er wat moeten uitspringen. Soms met low gain om meer sustain te krijgen zonder gain toe te voegen. Ik wil de dynamiek van mijn aanslag behouden dus een compressor is dan een no-no, dus die staat enkel aan wanneer ik het nuttig vind.

the sure thing
21 augustus 2015, 21:05
Dynamiek MET een compressor is uitstekend te doen, MITS een goede compressor.

De compressor voor alle pedalen is gebruikelijk, met uitzondering van de WAH. Op aanraden van mede-forummers heb ik eerst de wah en dan de comp gedaan. Dit behoudt de klankeigenschappen van de wah wat beter.

@Danee: het enige wat nog zou kunnen, is dat jouw tonepress versie niet goed is. En anders zou ik t ook niet weten... Het KAN evt ook zijn dat je tonepress ergens niet lekker mee interacteert... Maar met wat is dan de vraag.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

vulvasonic
22 augustus 2015, 00:25
Het kan ook zijn dat je hele andere verwachtingen hebt van je compressor dan reëel is. Zelf kan ik er niet mee omgaan. Ik begin al snel van die foute jaren 80 metal ballad deuntjes te spelen. Liefst met een chorusje erbij. Ik begin me er de laatste tijd weer meer op te richten, omdat ik bezig ben met dat country-achtige werk en ik merk dat ik het verrassend lastig vind om de compressie te krijgen die ik zoek, een zeer snelle attack en een zeer snelle release. Het lijkt zo simpel, maar ik vindt het het lastigste 'effect' om mee te werken. En al helemaal als je het niet echt inzet als effect, maar als integraal onderdeel van je totaalgeluid.
Ergo, ik ben niet de persoon die jou kan helpen, maar ik zal dit topic met een bovengemiddelde interesse volgen en, als je het tenminste niet erg vindt, zal ik mogelijk hier en daar eens een opmerking plaatsen.

Maar om even in te gaan op jouw 'opening post'; enkele problemen die je schetst (bijvoorbeeld dat alles even hard klinkt, ook al sla je heel zachtjes aan) lijken me te wijten aan een wat al te enthousiaste manier van instellen. Het doet me denken aan wat ik hierboven ook schrijf (dat 'vetgedrukte' stukje). Het komt over alsof je het pedaal afstelt zoals je het zou afstellen wanneer je het gebruikt als effect in een bepaalde passage. Maar jij wilt het ding continu aan hebben staan. Ik zal niet de discussie aangaan waarom je dat zou willen (hoewel, lijkt me nog een vrij legitieme vraag eigenlijk, maar goed...), maar áls je dat wilt, hou er dan rekening mee dat je heeeeeeel bescheiden moet zijn in het gebruik van je knoppies. In de studio zal de geluidstechnicus, of de producer, of de engineer, of hoe je het manneke achter de knoppies ook maar wilt noemen, inderdaad met grote regelmaat gebruik maken van een compressor dat vervolgens aan blijft staan. Persoonlijk heb ik dat altijd een wat aparte procedure gevonden, vooral omdat ze soms twee uur bezig waren met het afstellen van een zeer geavanceerde compressor en het resultaat was vrijwel altijd hetzelfde: de afstelling was zo subtiel dat je er feitelijk toch geen kut van hoorde. :D
Nee maar serieus, gebruik zo'n ding subtieler dan subtiel, want doe je dat niet, dan krijg je inderdaad al die dingen die je opnoemt. Ook dat 'vermoeiende'. Dat is een heel bekende en vervelende bijwerking van verkeerd gebruik van compressors. :)

the sure thing
22 augustus 2015, 07:11
Ik ben het geheel met bovenstaand eens. Ik heb meer dan 10 jaar een haat/liefde verhouding gehad met compressors. VRESELIJK vond ik ze. Vooral dat "ademende" geluid: schommelingen in t volume.

TOTDAT: ik compressors met een blend-knop ging gebruiken. Toen verdwenen voor mij alle nadelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MarkS
23 augustus 2015, 01:12
Heb een CS-2 gehad, nu een CS-3. Behalve voor Andy Summers achtige licks met een EHX DEM er achter kon ik weinig met een comp aanvangen. But lo and behold. Heb nu een Digitech Bass Synth Wah (basically een envelope filter) en gebruik de comp nu NA dat pedaal als een soort limiter om de soms zeer onvoorspelbare volumepieken te temmen en tóch een flinke sweep te realiseren. Zonder die comp erachter zijn die extreme volumepieken goed voor een hartverzakking....

vulvasonic
23 augustus 2015, 02:05
Hoezo 'volumepieken'? Zo'n compressor gebruik je toch vooral ook om ervoor te zorgen dat je de boel volledig glad strijkt, dus ik snap dat bepaalde noten veel harder klinken dan je op basis van je aanslag en je geluid zou verwachten, maar toch niet op het niveau dat je er stijl van achterover slaat. Ik bedoel, dat volume is nu juist één van de instellingen waarop je het pedaal gebruikt.
Ik begin wel heel erg nieuwsgierig te worden naar die Digitech Bass Synth Wah. Ik neem aan dat je die voor je gitaar gebruikt? :)

Tupelo
23 augustus 2015, 09:55
Tot nu toe voor mij ook teleurstellend, compressorgebruik.
Wat ik denk te zoeken (als Vulva al aanhaalt, wat zijn de verwachtingen) heb ik meer bereikt door op gitaren met pups met minder/weinig output te spelen en door de volumeknop op mijn gitaar te leren gebruiken.
Overigens geloof ik dat een veelheid aan factoren een rol spelen.
Hoe is je aanslag van nature ?

MarkS
23 augustus 2015, 10:12
Nee Vulv, voor bas, en aangezien de envelopes/sweeps juist door aanslaggevoeligheid worden gevormd en je juist door verschil in aanslag de klank/sweep laat variëren ... (Van "waw" naar "whiiiieeeeeoeeiioaaaaauw")..... Maar (soms onbedoeld) ook het volume. En die verschillen zijn best flink en je schrikt je soms echt de pleuris als er ineens weer een gillend speenvarken door de kamer dendert.

Een comp VOOR de envelope smeert de aanslaggevoeligheid glad, iedere sweep klinkt dan min of meer hetzelfde....
Met de comp er NA behoudt je 100% het dynamische werking van het filter, maar ben je die volumepieken wel kwijt...

mountainman
23 augustus 2015, 13:59
Ja, compressors... inderdaad een haat-liefde verhouding. Als ik bedenk wanneer ik een compressor gebruik dan is het meeste wel genoemd.
1. Funky slagjes.
2. Achter filtereffecten om volumeverschillen te compenseren. Wah pedalen, envelope filters, maar ook sommige phasers die op een bepaald punt in de sweep een volume drop hebben.
3. Palm mutes wat extra punch meegeven.

telerocker
23 augustus 2015, 14:08
Ja, compressors... inderdaad een haat-liefde verhouding. Als ik bedenk wanneer ik een compressor gebruik dan is het meeste wel genoemd.
1. Funky slagjes.
2. Achter filtereffecten om volumeverschillen te compenseren. Wah pedalen, envelope filters, maar ook sommige phasers die op een bepaald punt in de sweep een volume drop hebben.
3. Palm mutes wat extra punch meegeven.

+1, slim gebruiken.

the sure thing
23 augustus 2015, 16:52
Ach... De Boss CS-3.... Wat een afgrijselijke compressor.

Heren... Ik zeg het voor de laatste keer....


GEBRUIK EEN COMPRESSOR MET BLEND-FUNCTIE


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MarkS
23 augustus 2015, 17:05
Ach... De Boss CS-3.... Wat een afgrijselijke compressor.

Heren... Ik zeg het voor de laatste keer....


GEBRUIK EEN COMPRESSOR MET BLEND-FUNCTIE


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Beviel me beter dan mijn CS-2!

MarkS
23 augustus 2015, 17:06
Uiteraard niet te vergelijken met een bijv. Tonepress, maar daar is de prijs dan ook naar..

Mitch
23 augustus 2015, 22:38
Het meest is al wel gezegd, vooral door LordRiff, sure thing en vulvasonic. Je moet zo'n ding niet willen als 'altijd aan', dat is zo'n flauwekul. Wil je effe wegduiken in de mix maar toch hoorbaar blijven? Wil je met iets meer attack spelen maar niet harder klinken (funky slagjes)? Wil je net iets meer sustain aan je noten geven en mag het wat vloeiender? Dan zet je 'm aan. Zo niet: gewoon uitzetten.
Overigens staat de mijne nu juist stijf achteraan, maar ik gebruik 'm momenteel meer als een kruising tussen een mastervolume en een compressor.

danee
3 september 2015, 00:33
Inmiddels, na wat zoeken de voor mij juiste afstelling gevonden. En nu is het helemaal kicken.

Net wat vulva zei....ik heb hem vrij subtiel staan. Hij dikt het cleane geluid net genoeg aan voor wat extra body. Bij de drive kanalen staat hij uit behalve bij het solo kanaal. Die blend knop maakt idd al het verschil. Top pedaal.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

the sure thing
22 september 2015, 20:51
Bump!

Voor diegenen die een nóg net iets betere "tonepress" kwaliteit willen:

http://link.marktplaats.nl/m968327120


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk