PDA

View Full Version : Polyester lak aanschaffen?



Floris1995
19 augustus 2015, 09:59
Hallo,

ik heb een Burny Les Paul met een scheur in de hals die ik wil gaan repareren. De gitaar heeft een (helaas dikke) polyester laklaag. Na het lijmen wil ik graag de scheur bijwerken met nieuwe (zwarte) lak. Ik kom veel nitrocellulose en acryllak tegen, maar waar vind ik geschikte polyester lak?

Alvast bedankt.

Tabula Rasa
19 augustus 2015, 12:12
Secondelijm moet je hebben als je een scheurtje wil bijwerken met poly lak. Of je moet een heel stuk geschuurd hebben rond de breuk.

Joost de Ruig
19 augustus 2015, 12:20
Secondelijm is inderdaad een goede tip. Als je toch wilt gaan lakken, kijk dan eens naar bootlakken.

Tabula Rasa
19 augustus 2015, 12:54
Scheurtje op kleur brengen met wat zwarte lak of merkstift of wat dan ook, dan vullen met Secondelijm, schrapen, schuren en polijsten.

Voor poly lak secondelijm, voor nitro blanke nagellak.

fred dons
19 augustus 2015, 13:41
klopt en liever geen bootlak op een hals, die wordt weer zacht bij wrijving (en kijk ook een beetje uit met stiften die willen nog wel eens uitlopen, tenzij je een lakstift bedoelt die dan weer wel :D )

Joost de Ruig
19 augustus 2015, 14:22
Excuus als ik een verkeerde tip heb gegeven. Bootlakken zijn meestal obv polyester en omdat daar naar gevraagd heb, heb ik die verwijzing gemaakt. Goed dat Fred mij corrigeert.

Tabula Rasa
19 augustus 2015, 15:24
Fred, met zwarte edding nooit problemen gehad. Zelf gebruik ik nog weleens die kleine blikjes modelbouw verf. Tot nu toe met secondelijm geen.problemen gehad in die.combinatie.

Floris1995
19 augustus 2015, 18:29
Secondelijm moet je hebben als je een scheurtje wil bijwerken met poly lak. Of je moet een heel stuk geschuurd hebben rond de breuk.

Het is helaas meer dan een scheur, er is behoorlijk wat lak afgesprongen rond de breuk. Er moet dus echt nieuwe lak op, maar wat voor soort? Ik weet niet of het soort lak wat ze er in de fabriek opgespoten hebben los te krijgen is...

fred dons
19 augustus 2015, 19:33
Excuus als ik een verkeerde tip heb gegeven. Bootlakken zijn meestal obv polyester en omdat daar naar gevraagd heb, heb ik die verwijzing gemaakt. Goed dat Fred mij corrigeert.

ik ben er zelf op de verkeerde manier achter gekomen :D dus ik kan me voorstellen dat je het voorstelt, het werd met zelfs aangeraden in een lakwinkel omdat het zo mooi glanst

fred dons
19 augustus 2015, 19:43
Het is helaas meer dan een scheur, er is behoorlijk wat lak afgesprongen rond de breuk. Er moet dus echt nieuwe lak op, maar wat voor soort? Ik weet niet of het soort lak wat ze er in de fabriek opgespoten hebben los te krijgen is...


spot repair bij poly is of superlijm of de hele gitaar opnieuw lakken , nieuwe poly hecht niet op bestaande poly dus je blijft een overgang zien als je alleen een klein stuk lakt. er bestaan korrels die je als basis kun gebruiken om grotere stukken te vullen met superlijm, ben de naam even kwijt maar het is het rechter flesje
http://i254.photobucket.com/albums/hh113/ewestra/PB161509.jpg

Floris1995
19 augustus 2015, 21:46
Bedankt voor de tip. Moet de lijm ook op kleur gebracht worden met iets?

fred dons
20 augustus 2015, 11:15
nee in principe niet, je gebruikt de lijm als blanke lak, als je ooorspronkelijke kleur zwart is en er is geen kleur weg zou ik niets doen, is wel wat van de kleur weg dan even aanstippen met bijvoorbeeld zwarte Acryl verf of een verf stif of een goede marker

gebruik voor de lijm de dunste en de dikste versie (stewmac 10 en stewmac 30, Vox humana verkoopt ook een variant van deze lijmen maar je moet in ieder geval beide versies hebben
de dunne breng je als eerste aan door hem in de scheur te laten kopen (voorzichtig tis dunner dan water), die kruipt dan ook onder de bestaande lak die wellicht aan het loslaten is waardoor je dat ook gelijk aanpakt. plak wel even rond de scheur af zodat ej niet overal lijmresten krijgt,
de lijm een uurtje laten uitharden en daarna ga je met de dikke lijm laagje voor laagje opbouwen, neem echt de tijd hiervoor als je in een keer wilt opbouwen kun je luchtbellen in de lijm krijgen tijdens het uitharfden dan duurt het soms dagen voor de lijm volledig hard is

zodra de lijm helemaal uitgehard is dan ga je hem schrapen (als je ervaring hebt met schrapen) anders 600 grit natschuren totdat de lak vlak is met de originele lak, daarna polijsten met commandant 4 en een swirlremover of lciht polish

Floris1995
20 augustus 2015, 14:20
Super! Bedankt voor de uitleg. Ik ga er binnenkort mee aan de slag.

fred dons
20 augustus 2015, 15:31
en sorry voor de typos, blijkt een stuk moeilijker typen op mijn Samsung dan gedacht :D

Napoje
16 september 2015, 21:27
Is transparante epoxy geen item in deze of is dat al te dik?

fred dons
16 september 2015, 22:58
Die zou ook geschikt moeten zijn maar ik heb zelf alleen ervaring met superlijm en weet dat die naadloos hecht, van epoxy durf ik dat nog niet te zeggen