PDA

View Full Version : NAD en Uitpak-experiment: Blackstar HT-1 Metal vs Dual Rectifier



andoni
18 augustus 2015, 16:55
Vorige week bij een vriend geweest die na jaren geen gitaar gespeeld te hebben terug een nieuw setje had besteld (Epiphone Les Paul en Blackstar HT-1 Metal combo). Nu was ik door die spullen zwaar aangenaam verrast. Dat Blackstar-doosje gaf in de woonkamer best een volle, mooie buizen-drive, op zeer handelbaar volume. De sound leek me zeker in de buurt van het recto-geluid te komen dat ik gewoon ben, maar dan low power.

Gisteren me dan bij Musicstore.de de head-versie van dat ding besteld (ze hadden er eentje binnen die geretourneerd was waar ze een fikse korting op gaven) om 's avonds ook op laag volume van een buizenscheur te kunnen genieten. Deze ochtend was hij er al. Snel dus alles eens aangesloten.

Wat blijkt? Over een Bogner 2x12 cab met V30's blijft die laag volume-belofte echt niet meer overeind. Serieus, 1 watt buizen door die cab is al erg luid voor thuis. Door die 8"-speaker van de combo-versie was dat wel even anders (en klonk ook erg goed)! Goed, dan maar spelen op iets luider dan volume standje 1. Clean is dan wel erg stil, maar het high gain-kanaal begint zo al goed los te komen.

De bevindingen:
- Houdt het midden tussen een Marshall-scheur en een Mesa Recto-scheur, waartussen wat gevarieerd kan worden met de ISF-draaiknop die als EQ dienst doet.
- Heeft bakken gain. Echt niet normaal. Voor brute metal vind ik net onder de helft al voldoende.
- De gain-structuur is erg leuk om te soleren: erg veel sustain en smooth. Geen boost nodig hier.

Na een kwartiertje spelen begon ik me wel af te vragen wat ik met die dikke, dure Recto deed.

Maar nu het experiment. Ik had al enkele dagen niet op mijn Recto gespeeld. Dus, alles uit, en speaker-kabel swappen. Het resultaat heb ik snel even met de telefoon opgenomen (laag volume, dus je hoort mijn snaren enorm en ik had tijdens het werken door maar even tijd dus let niet op wat ik speel, het was maar een snelle tone test).

Blackstar: https://www.dropbox.com/s/114lcb7qczwives/VID_20150818_113041.mp4?dl=0
Mesa:https://www.dropbox.com/s/1mg39ge5l8morp7/VID_20150818_150417.mp4?dl=0

Settings: Blackstar alles 12u, behalve volume iets boven standje 1. Mesa: kanaal 2 op Vintage mode (Vintage > Modern voor alles imo), 100W, Tube recto, EQ alles op 12u, Presence iets dichtgedaaid, gain iets voorbij 12u, volume euh... laag :)
Gitaar was een Les Paul in D standaard.

Na terug wat op de Mesa gespeeld te hebben, kwam ik al vrij snel tot de conclusie dat de HT-1 met nog geen lichtjaren in de buurt komt. Voor het geld niet te kloppen, maar het verschil in prijs (en vooral power) is meteen merkbaar. Wat wel interessant is aan dit experiment is dat het verschil veel minder geprononceerd is in de opnames gemaakt met mijn telefoon. Als je voor de speaker staat zijn de verschillen veel beter merkbaar (klinkt niet onlogisch...). Het geeft toch maar weer aan dat al het amp-clipjes kijken op Youtube e.d. wel een erg verkeerd beeld kan scheppen en dat je vooral zelf spullen moet gaan testen.

Wat opviel:
- De Blackstar speelt makkelijker: meer sustain en erg smooth bij leads.
- Bij de Mesa hoor je individuele noten beter.
- De Blackstar geeft meer attack door en kan erg overtuigend een trash metal sound neerzetten. Mijn Recto staat op tube rectifier en klinkt minder strak en direct, maar wel een pak organischer (hoewel de Blackstar best wel touch-sensitive is).
- De Blackstar heeft bakken meer gain dan de Recto.
- De Mesa klinkt veel verfijnder. Het geluid is wijdser, de verschillende frequenties lijken beter te zitten waar ze zouden moeten zitten.
- De Blackstar heeft best wel een stevige bottom end voor een 1W bakje, maar die van de Mesa is veel mooier. Het is niet zozeer het pure laag, maar het "gewichtige" van de low mids dat het geluid veel warmer maakt.
- De Mesa heeft een smoother, meer hifi geluid bij het spelen van akkoorden, waarbij de scherpe kantjes in de upper mids wat zijn afgevlakt. De Blackstar geeft net die scherpe upper mids volop door. Akkoorden klinken daardoor wat ieler, maar weer erg goed voor leads. Met het draaien aan de ISF-knop verandert het karakter, maar die scherpe upper mids blijven wel.
- Vintage 30's passen beter bij de warme recto dan de spikey Blackstar.

Kortom, je krijgt waar je voor betaalt, maar bij die Blackstar krijg je (als je geen clean nodig hebt) echt wel uitzonderlijk veel. We spreken hier over 1/10e van de prijs van de Mesa (enfin, wat ik ervoor heb moeten neertellen gisteren) en voor thuis is dit een beregoed ampje als het op distortion sounds aankomt.

Ik denk wel dat moderne Marshall-liefhebbers zeker hun gading gaan kunnen vinden met de Blackstar HT-1. Maar als je geen metal speelt, ga dan voor de non-metal versie: de metal-versie heeft echt een bak gain waardoor je dus de gain niet verder dan 1/3 gaat opendraaien voor bvb. classic rock.

andoni
18 augustus 2015, 18:04
Nee hoor. Ik had meer verwacht van de tone op laag volume, maar absoluut gezien klinkt het allemaal heel erg goed, en dan vooral high gain. Moest het een grote investering geweest zijn, zou ik de centen voor iets anders gebruiken, maar voor de prijs van een boutique overdrive-pedaaltje heb ik er een leuke (maar beperkte) head bij.
Kan zeker van pas komen overigens om ergens te gaan repeteren waar er een cab voor handen is: is toch heel wat draagbaarder dan een full size head.

arcane
18 augustus 2015, 18:17
Repeteren als in bandverband? Want dan ga je met die ene Watt toch echt tekort komen. En dan spreek ik uit ervaring.

maxdb
18 augustus 2015, 18:21
ineressant,
ben heel benieuwd hoe ze samen zouden klinken,
ik zou het natuurlijk eens in mijn DAW kunnen proberen :P

the sure thing
18 augustus 2015, 20:39
He Andoni, dank voor je review! Super bijdrage aan dit forum.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

lespaulnmarshall
18 augustus 2015, 22:48
Om eerlijk te zijn vind ik dit een beetje hetzelfde als een lepel reviewen voor zijn kwaliteiten als tandenborstel.
De mesa is niet gemaakt als oefenversterker en de blackstar niet als stage amp.
Maar betreft het review deel van de blackstar, zeker bruikbaar voor wie interesse heeft om er een aan te schaffen!

andoni
19 augustus 2015, 00:13
Om eerlijk te zijn vind ik dit een beetje hetzelfde als een lepel reviewen voor zijn kwaliteiten als tandenborstel.
De mesa is niet gemaakt als oefenversterker en de blackstar niet als stage amp.
Maar betreft het review deel van de blackstar, zeker bruikbaar voor wie interesse heeft om er een aan te schaffen!
Klopt! Maar, aangezien het mijn enige twee referentiepunten hier in de man cave voorhanden zijn, toch maar gedaan.

Het punt dat ik probeer te maken is dat, ondanks de Mesa duidelijk superieur is, op thuisvolume (en dat kan best redelijk hard hier), een goede miniatuur-buizenamp 80% van de tone van een high end stage amp kan leveren voor een fractie van de prijs. Uiteraard heb je dan geen stage amp. Zo heeft de Blackstar geen footswitch maar een simpele knop op het frontpaneel. Helemaal nutteloos dus buitenshuis wanneer je tussen clean en gain wil switchen.

Maar als jonge snaak heb ik ooit voor meer geld mijn Fender Frontman 10 Watt vervangen door een Line6 Spider eerste generatie voor meer geld dan zo'n Blackstar omdat er simpelweg (nieuw) niets anders voorhanden was (Valvestates etc). Dat is nu wel anders. Neem de comboversie van die Blackstar en een beginnende gitarist kan voor relatief weinig geld al meteen genieten van een tone die veel duurdere versterkers het schaamrood op de wangen doet krijgen.

the sure thing
19 augustus 2015, 10:46
Goed zo andoni! Bijt van je af!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

lespaulnmarshall
19 augustus 2015, 13:49
Klopt! Maar, aangezien het mijn enige twee referentiepunten hier in de man cave voorhanden zijn, toch maar gedaan.

Het punt dat ik probeer te maken is dat, ondanks de Mesa duidelijk superieur is, op thuisvolume (en dat kan best redelijk hard hier), een goede miniatuur-buizenamp 80% van de tone van een high end stage amp kan leveren voor een fractie van de prijs. Uiteraard heb je dan geen stage amp. Zo heeft de Blackstar geen footswitch maar een simpele knop op het frontpaneel. Helemaal nutteloos dus buitenshuis wanneer je tussen clean en gain wil switchen.

Maar als jonge snaak heb ik ooit voor meer geld mijn Fender Frontman 10 Watt vervangen door een Line6 Spider eerste generatie voor meer geld dan zo'n Blackstar omdat er simpelweg (nieuw) niets anders voorhanden was (Valvestates etc). Dat is nu wel anders. Neem de comboversie van die Blackstar en een beginnende gitarist kan voor relatief weinig geld al meteen genieten van een tone die veel duurdere versterkers het schaamrood op de wangen doet krijgen.

Snap ik hoor, dat het je enige twee amps zijn en dat je dan die twee maar vergelijkt.
Maar goed, het blijft natuurlijk wel zo dat een grote amp vaak lang niet zo goed klinkt in de slaapkamer als op een podium. Het podium is immers waar hij voor is bedoeld.
De blackstar daarentegen is wel gemaakt voor thuis en zal dus ook optimaal klinken in de slaapkamer.
Opzich ben ik zelf dan meer verrast door de mesa, dat hij zich toch nog redelijk in stand weet te houden tov een versterker die voor thuisgebruik is gemaakt. vaak klinkt een stage amp thuis als een natte krant.

andoni
19 augustus 2015, 15:07
Snap ik hoor, dat het je enige twee amps zijn en dat je dan die twee maar vergelijkt.
Maar goed, het blijft natuurlijk wel zo dat een grote amp vaak lang niet zo goed klinkt in de slaapkamer als op een podium. Het podium is immers waar hij voor is bedoeld.
De blackstar daarentegen is wel gemaakt voor thuis en zal dus ook optimaal klinken in de slaapkamer.
Opzich ben ik zelf dan meer verrast door de mesa, dat hij zich toch nog redelijk in stand weet te houden tov een versterker die voor thuisgebruik is gemaakt. vaak klinkt een stage amp thuis als een natte krant.

Hangt naar mijn ervaring heel erg af van amp tot amp. Mijn oude Marshall DSL100 was een ramp op laag volume. Dunne, fizzy distortion, die wel wat dikker kon gemaakt worden met de "deep switch", maar dan werd het laag erg modderig en werd het clean-kanaal onbruikbaar bassig.
De Recto is veel beschaafder, en dat lijkt me gewoon te maken met de voicing. Die dikke low mids en wat warmere klank maken het ook op relatief laag volume een te genieten amp van. Op hoger volume moet je uiteraard de EQ wat tweaken (minder gain, treble en bas en meer mids), maar op laag volume heb je niet die schelle klank die op hoog volume wegtrekt door harder werkende eindtrap, speakers en je oren die anders werken.
En dat is mijn algemene ervaring met Marshalls: pas echt leuk als ze kunnen werken, terwijl Recto's en consoorten (ondanks suboptimaal) best leuk klinken op lagere volumes (en dan bedoel ik geen fluistervolume, maar een niveau waar je al vrij inschikkelijke buren voor nodig hebt).

Het leuke van zo'n Blackstar is dat die dus wel degelijk die Marshall "rock!" sound op laag volume kan. De Mesa als een Marshall doen klinken (Vintage mode) kan in zeer beperkte mate, maar de feel is er nooit: daarvoor is de respons te stug en de korrel in de gain te grof. Voor mij dus een mooie aanvulling, maar daarnaast voor thuis gewoon een dik aan te raden versterker.

arjanb01
19 augustus 2015, 18:35
Lekker allebei houden dus.
Blackstars hoor ik vaker goeie dingen over, ook de ht40 serie is erg goed, dus die mesa gewoon de deur uit😉

Jasper.
19 augustus 2015, 22:33
Haha, en de mesa heeft al bakken met gain.
Ik verbaas mij er altijd over hoe mijn rectifier op slaapkamervolume klinkt. Het is altijd zo'n gesjouw naar boven maar ik vind hem veel en veel beter klinken dan mijn fender mustang oefenversterker. Ik gebruik voor hoge volumes altijd de vintage mode. Maar op lage volumes komt de modern mode erg van pas.

Ben ook nog wel eens benieuwd naar de Randall diablo 1 watt versterker trouwens. Lijkt me een goede concurent voor de ht1 metal.

Mooi trouwens om nog weer eens een metal gitarist op het forum te zien! Zijn er de laatste tijd niet veel.

arcane
19 augustus 2015, 23:36
Haha, en de mesa heeft al bakken met gain.
Ik verbaas mij er altijd over hoe mijn rectifier op slaapkamervolume klinkt. Het is altijd zo'n gesjouw naar boven maar ik vind hem veel en veel beter klinken dan mijn fender mustang oefenversterker. Ik gebruik voor hoge volumes altijd de vintage mode. Maar op lage volumes komt de modern mode erg van pas.

Ben ook nog wel eens benieuwd naar de Randall diablo 1 watt versterker trouwens. Lijkt me een goede concurent voor de ht1 metal.

Mooi trouwens om nog weer eens een metal gitarist op het forum te zien! Zijn er de laatste tijd niet veel.

Ik heb de rd-1. Fantastisch voor thuis. Voor de band gebruik ik een Engl Blackmore. Thuis dus de rd-1. Niet erg veelzijdig, van rock tot deathmetal zeg maar. Clean is er nagenoeg niet uit te halen. Met een strat kan het, maar klinkt wat saai. Maar daar heb ik hem niet voor gekocht. Ik wil er gewoon deathmetal mee spelen. Gaat overigens echt hard voor 1 watt, genoeg om de buren over de zeik te krijgen lijkt me. Ooit een keer meegenomen naar de repetitie, maar aoals eerder gepost is het vermogen alles behalve toerijkend.


-efit-

Hier een link naar een topic dat ik geopend heb na aankoop:
www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?167971-HNAD-Randall-RD1

andoni
20 augustus 2015, 10:23
Ik heb de rd-1. Fantastisch voor thuis. Voor de band gebruik ik een Engl Blackmore. Thuis dus de rd-1. Niet erg veelzijdig, van rock tot deathmetal zeg maar. Clean is er nagenoeg niet uit te halen. Met een strat kan het, maar klinkt wat saai. Maar daar heb ik hem niet voor gekocht. Ik wil er gewoon deathmetal mee spelen. Gaat overigens echt hard voor 1 watt, genoeg om de buren over de zeik te krijgen lijkt me. Ooit een keer meegenomen naar de repetitie, maar aoals eerder gepost is het vermogen alles behalve toerijkend.


-efit-

Hier een link naar een topic dat ik geopend heb na aankoop:
www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?167971-HNAD-Randall-RD1

Cool ding die Randall! Hoe zit dat met de low end? Pompt dat wat, gezien je death metal speelt?

arcane
20 augustus 2015, 18:44
Cool ding die Randall! Hoe zit dat met de low end? Pompt dat wat, gezien je death metal speelt?

Ik gebruik m op een 2*12 van jet city. Dat pompt, zeker met een 7-snarige.

Jasper.
20 augustus 2015, 19:41
Als hij tot death metal gaat is het goed wat mij betreft. Lijken mij persoonlijk wat interessanter dan de HT-1 metal van Blackstar. Van wat ik uit de weinige youtube filmpjes kan halen.