PDA

View Full Version : Volume/ expression pedaal



Nellyrocks
18 augustus 2015, 10:03
Hai.

Misschien een gekke vraag en gezien ik het niet kan vinden zal ik wel de enige in de wereld zijn die zich dit afvraagt.

Maar...

Bestaat er een pedaal dat je zowel als volume- als expression pedaal kunt gebruiken? Niet, of het ene, of het andere, maar dat je dus kunt kiezen/ switchen tussen beide functies? Lijkt me ideaal.

Ik heb wel een pedaal van Source Audio gevonden waarmee je twee pedalen tegelijk kunt aansturen maar dat bedoel ik dus niet.

Iemand daar wel eens van gehoord?

Andere geniale ideeën hierover?

Ik hoor het graag.

ellisvertellis
18 augustus 2015, 10:06
Ja hoor, de Boss FV-500 doet dat!

Nellyrocks
18 augustus 2015, 10:18
Ja hoor, de Boss FV-500 doet dat!

Cool! Maar kan ik dan ook tussen beide functies switchen?

ellisvertellis
18 augustus 2015, 10:27
Nee, dat gaat niet, tenzij je het pedaal modificeert waarschijnlijk. De meeste expressie/volumepedalen die beide kunnen, kunnen het trouwens tegelijk, aangezien zij twee verschillende potmeters hebben, voor elke functie één.

Ik was op zoek naar een pedaal dat ik was tegengekomen dat erg veelzijdig was (en duur!), maar vind het niet zo meteen...

jasses
18 augustus 2015, 11:17
Ik deed onlangs een gelijkaardige zoektocht (met nog wat meer eisen), en heb het niet kunnen vinden. Inderdaad, er zijn wel een aantal pedalen die beide functies hebben, zoals de FV500, maar nooit schakelbaar. Een optie is om het pedaal in een bypass looper te zetten, zodat je 'm op de ogenblikken dat ie enkel als expressiepedaal moet dienen uit de geluidsketen kan halen.
Er zijn ook andere workarounds mogelijk, je zou bijvoorbeeld een preset kunnen maken op je moebius met de depth volledig dicht zodat er geen effect hoorbaar is, en dan level toewijzen aan je expressiepedaal. Dan heb je in essentie een volumepedaal, zij het op een andere plaats in je effectenketen...