PDA

View Full Version : vraagje over een Solton buizenversterker



vfandre
16 augustus 2015, 17:21
Hallo,
ik zal me even voorstellen: VFAndre, net binnen hier. Ik ben geen muzikant helaas, nooit het vereiste talent en doorzettingsvermogen voor gehad vrees ik...
Maar mijn schoonvader wel en die heeft in zijn jaren veel gespeeld in bands en opgetreden. Nu is hij vanwege zijn leeftijd en ziekte daarmee gestopt en hij wil wat van zijn spulletjes wegdoen. Onder andere zit daarbij een Solton (gitaar) buizenversterker, hij heeft hem voor zijn keyboard gebruikt, maar ik begrijp dat het ook als gitaarversterker een goed apparaat is. Hij weet zelf de waarde niet, en kan dat ook vanwege zijn ziekte niet meer nakijken. Daarom probeer ik dat voor hem te doen.

De versterker heeft geen typenummer erop staan, maar volgens mijn schoonvader heeft deze 150 watt vermogen en zou het nog wel doen, dwz dat ie werkend is weggezet op een droge zolder . Er zitten 4 reservebuizen bij met daarop type EL34. Hij zou uit de 70er of 80er jaren komen
Als ik de versterker aansluit en aanzet gaat het lampje wel aan, maar ik heb niets om er op aan te sluiten helaas.
Is er iemand hier die mij kan vertellen of ik hier een Heilige Graal, Loden Leeuw of iets daartussenin heb staan? :)

Verder heb ik hier ook nog een Allsound FH36 Spring Reverb Unit staan waar ik ook graag iets meer waarde info over zou willen hebben, maar dat vraag ik dan wel in het goede categorie daarvoor.

Foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Album=BSMOGWQW#4BQXE464
Alvast bedankt voor jullie input! :ok:

muziekschuur
16 augustus 2015, 17:34
De Allsound spring reverb is misschien 25 euro waard. De buizenversterker zal ongetwijfeld brommen als je hem aanzet. Ik vermoed dat je geen onderhoudshistorie hebt. Als het laatste onderhoud 10 jaar of langer geleden is dan is het niet van toepassing. Ik vermoed dat de versterker tussen de 75 en 150 euro waard is. Helaas is er geen Solton speaker cabinet. Al doet dat er niet zo toe. Deze amp is gemaakt als B merk. En heeft geen historische waarde. Geen beroemdheden hebben er hun sound aan ontleend of grote podia hadden deze amp staan als muzikanten trekker.

Het zijn beiden loden leeuwen.

Wel is de Solton gebouwd met duitse gruntlichkeit. Maar ON A BUDGET. Dus niet zoals Dynacord met de duurste speakers of de beste potmeters.

Joost de Ruig
16 augustus 2015, 17:40
Met 4 EL34's (of zitten er meer in?) lijkt het wattage mij eerder tussen de 80-120 Watt, dan 150 Watt.

Heynis
16 augustus 2015, 18:01
Welk merk zijn die EL34's? Als dat Philips of vergelijkbaar fabrikaat is zou dat nog wel eens het meeste waard kunnen zijn van het hele zootje.

Dutch66
16 augustus 2015, 18:21
Sterkte met je schoonvader, ook niet onbelangrijk..

Pepe
16 augustus 2015, 18:47
Volgens mij gaat het om een conqueror? Is hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?162120-Solton-versterker)al eens eerder langsgekomen (typisch een krijgertje blijkbaar)
Als beiden geen service behoeven zou ik de Solton op 200 en de Allsound op 75 euro schatten. Kan dooien of vriezen maar in die klasse zou ik denken.

vfandre
16 augustus 2015, 19:03
Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties, zowel over de apparatuur als over mijn schoonvader.

Ik had al wel het vermoeden dat het geen topkwaliteit zou zijn, ook al omdat op de solton geen typenummer staat. In ieder geval heb ik nu een idee van wat de waarde is zodat ik het op gitaarmarkt e.d. kan gaan aanbieden voor de liefhebber (ik denk teab, lijkt me het meest reeele).
De buizen zijn van het merk Teonex maar zitten in doosjes met merk Toran.

Het zou best kunnen dat ie 120 watt is, ik heb geen idee, maar als er 4 buizen inzitten, verwacht ik wel een door 4 deelbaar getal.

In ieder geval nogmaals mijn dank voor jullie reacties, hier kan ik verder mee.

Rinze
16 augustus 2015, 20:24
Voor de zekerheid: die versterker niet meer aanzetten zonder een aangesloten speakerkast, tenzij je de waarde nog wilt verlagen :chicken: En vooral niet zelf in gaan rommelen. Buizenversterkers houden spanning lang vast.

vfandre
23 augustus 2015, 23:35
Voor de zekerheid: die versterker niet meer aanzetten zonder een aangesloten speakerkast, tenzij je de waarde nog wilt verlagen :chicken: En vooral niet zelf in gaan rommelen. Buizenversterkers houden spanning lang vast.

Zal ik niet meer doen. En rommelen in de versterker was ik niet van plan. Ik ken de electronica niet.
Toch bedankt voor de tips.