PDA

View Full Version : Eerste zelfbouw .... yup een Telecaster



FTI
15 augustus 2015, 23:32
Hoi mensen,

Onlangs heb ik mijn eerste zelfbouw afgemaakt. Het is een Telecaster.... sorry . Ik wou aanvankelijk een 52ri kopen en dacht dat het misschien beter/leuker was om er een te bouwen. Dus maar aan het zelfbouw begonnen.

Heb veel positieve ervaringen gehad met de webshops en je kan echt alles hier in NL kopen zonder vanuit de VS te bestellen. Templates had ik van Templates&Jigs, hout van Masave hout, en heel veel van John van Guitarsupplies en Tonefactory.

Dus met nul ervaring op het gebied van houtbewerking, en met weinig gereedschap is het mij toch gelukt.... het duurde ongeveer 4 maanden.

Heb de bouwfoto's in een video gestopt, en meteen m'n eerste slide nummer ermee opgenomen. Wel moeilijk om slide te spelen, en hier en daar klinkt het vals. Maar de gitaar is goed geintoneerd... (is dat een woord?)

Anyhow, veel kijk en luister plezier.

http://youtu.be/NQ2tdEE_DJQ

Gr.

FTI

barno
16 augustus 2015, 00:36
ah voilą, that's the spirit! geen gedoe met prefab pakketjes, alles zelf doen. super! tof filmpje ook

Buxtra
16 augustus 2015, 09:30
Geslaagd!

Met enig geduld en toch wel wat gereedschap dacht ik zo te zien!

Gefeliciteerd en een leuke movie.

Rizz
16 augustus 2015, 09:40
Ja hoor! Heel goed! Leuke filmpje en leuke foto's! Je laat goede skills zien, veel speelplezier!! :ok:

loose-fur
16 augustus 2015, 10:33
Wat een schitterend totaalproject! Smaakvol resultaat, creatief bouwproces, leuk filmpje, aardige muziek. Een mens zou bij meer van dergelijke posts zowaar weer zin krijgen wat vaker bij het forum langs te komen..


Tee.

Plant
16 augustus 2015, 10:43
O wauw! :crazyhappy: . Met nul ervaring op het gebied van houtbewerking, en met weinig gereedschap... en zelf elementen maken ook nog. En dan komt dit in 4 maanden uit je handen? Respect!

Marcel2
16 augustus 2015, 11:00
Wow, prachtig!

Tabula Rasa
16 augustus 2015, 11:05
Mooi project. Bedenk me dat ineens dat ik eigenlijk ook nog een tele moet hebben. Eerst maar snel de junior maken zodra ik tijd heb.

Cocobolo
16 augustus 2015, 12:25
Erg mooi gedaan, een heerlijk filmpje, heel aangename muziek er bij, grappige foto's van de bouwer & kids en een heel goed resultaat! En dan ook nog je eigen pickups gewikkeld, ik zou zeggen : niet stoppen bij deze eerste gitaar :D

FTI
16 augustus 2015, 14:11
Bedankt voor de complimenten. Er waren veel eerste keren met dit project. Eerste gitaar, eerste slide, voor het eerst opgenomen op een IPhone met Garageband, en m'n eerste YouTube clipje. 😀

Fotomontage was makkelijk met de gratis Windows Video Maker. Muziek kan je ook toevoegen en de foto's kan je laten tonen voor de lengte van de song.

Ik ga zeker nog meer bouwen Cocobolo. @ Tabula Rasa.... Grappig mijn volgende moet een DC Junior TV yellow worden met P90 pu's.

Tabula Rasa
16 augustus 2015, 15:53
Grappig. Heb zelf wel eerder telecasters gebouwd. Helaas heb ik de mindere tele zelf nog. De goeie heb ik niet meer. Nu eerst mijn derde junior maken.

D3nnis
16 augustus 2015, 16:30
Komt er een derde kind aan, Tabula Rasa, of is deze junior voor zomaar?

Tabula Rasa
16 augustus 2015, 16:45
Nope. Deze

Tabula Rasa
16 augustus 2015, 16:49
Wordt voor mijzelf

Rikkert
17 augustus 2015, 13:27
Supertof! Leuk filmpje ook!

Heb je die jackoutput met een stewmac tool erin gezet of zelf wat voor verzonnen? Het is toch een vintage tele cup?

FTI
17 augustus 2015, 16:19
Supertof! Leuk filmpje ook!

Heb je die jackoutput met een stewmac tool erin gezet of zelf wat voor verzonnen? Het is toch een vintage tele cup?

Dank je wel.

Ik had aanvankelijk een electrosocket gekocht. Handig ding, maar niet period-correct. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een "press-in" cup met tandjes. Ben even de maten vergeten, maar ik moest hem wel inhameren - hoezoe "press-in". Geen lijm. Hij zit goed vast en mocht hij ooit toch loskomen dan ga ik hem gewoon inlijmen. Ik heb wel de opening van de jack beetje terug geschuurd met een opgerolde schuurpapier; ik wou niet dat de lak ging beschadigen bij het inhameren. Ik vind deze Jack trouwens veel mooier dan de anderen - lekker dik.

Ik wou dat de gitaar zoveel mogelijk periode getrouw was; dus alle schroefjes zijn 'slotted'.

Thocaster
19 augustus 2015, 10:43
Als ik het filmpje zie denk ik: ik gooi mijn project maar in de vuilnisbak.


ah voilą, that's the spirit! geen gedoe met prefab pakketjes, alles zelf doen.

Wel benieuwd hoe je die jack cup er ingehamerd heb. Hoe weet je op welke afstand die klem moet komen?
Ik heb zelf ook zo'n vintage ding gekocht maar weet nog niet hoe die te installeren.

FTI
19 augustus 2015, 14:07
Als ik het filmpje zie denk ik: ik gooi mijn project maar in de vuilnisbak.



Wel benieuwd hoe je die jack cup er ingehamerd heb. Hoe weet je op welke afstand die klem moet komen?
Ik heb zelf ook zo'n vintage ding gekocht maar weet nog niet hoe die te installeren.


Hoi Thocaster. Ik heb zelf van je bouw genoten. Ziet er mooi uit!

De Jack van jouw is anders. Daarvoor heb je een tool nodig om die te installeren. Dat kan je aanschaffen of zelf maken. Als je de logica begrijpt dan kan je de tool ook makkelijk zelf vervaardigen.

Zelf heb ik voor deze gekozen. http://www.tonefactory.nl/te-model-input-cup-press-in-model-nickel-inside-diameter-9-6mm-3-8-outside-diameter-25mm

Zoals je ziet is dit heel anders dan die van jouw. De Jack heeft een lipje, dus je hammerd hem in tot aan het lipje - dus hij zit boven op de body. Gelukkig waren die van de 50-er jaren oo kniet ingefreest - dat scheelt werk. :-)

FTI
19 augustus 2015, 14:09
Doh.... ik heb je vraag verkeerd begrepen. De Jack van mij hoeft geen klemmetje. Scheelt werk ;-)

Thocaster
19 augustus 2015, 15:40
Aha, dank voor je antwoord. Dan moet ik of zo'n tool zelf maken of kijken of er iemand op het forum zo'n ding heeft en mij wil helpen. Voor eenmalig vind ik aanschaffen net even te gek.

Verstuurd vanaf mijn ME173X met Tapatalk

guitarkid
30 september 2015, 21:23
Grappig, ik zat een hele tijd naar de hals-pu te kijken (en vooral naar het witte randje) voor ik me realiseerde dat het geen standaard Tele pick-up was. Gitaar ziet er geweldig uit! :ok:

FTI
2 oktober 2015, 10:49
Dank je!

Ik heb de PU's zelf gemaakt en met een stukje katoen touw gewikkeld voordat ze de wasbehandeling kregen. Aanvankelijk wou ik een standard Neck PU maken maar kreeg per abuis een zwarte PU cover. Eerst probeerde ik het zwarte verf af te schuren, maar dat was niet zo mooi. Dit was op een zaterdag als ik me niet vergis; en zondag wou ik per se de PUs af hebben... dus toch maar besloten zonder PU cover.


Hier zie je het beter.

https://farm1.staticflickr.com/686/20007770904_d0be23643b.jpg

https://farm1.staticflickr.com/698/20446119519_aac07e8eb4.jpg