PDA

View Full Version : kindergitaar met smalle hals en nylonsnaren



jantjec
15 augustus 2015, 15:06
Graag zou ik een goedkoop gitaartje kopen . niet voor mezelf maar als er kinderen hier komen die ook eens willen pingelen ze wel iets in handen hebben wat redelijk goed klinkt . Maar ook te hanteren si voor die kleine handjes . vandaar smalle hals kleine maat . Denk dan bv aan yamaha fg jr1 en daar nylonsnaren opleggen... Zijn er betere ideetjes en betaalbare en zeker in het gebruikte aanbod zoek ik

Joost de Ruig
15 augustus 2015, 15:36
Misschien heb je hier wat aan:

3/4 klassieke gitaar: http://www.bax-shop.nl/klassieke-gitaar/jasmine-by-takamine-jc-23-3-4-model-klassieke-gitaar

Gitaar/ukelele: http://www.bax-shop.nl/reisgitaar/korala-pug-40-dbr-polycarbonaat-guitarlele-bruin

jantjec
15 augustus 2015, 15:53
is van die klassiek gitaar de hals niet breder als van een staalsnarige? ik meen ergens te lezen 47 mm! aan een gitalele heb ik ook al zitten denken. Ik heb zelf ook een ukelele voor mezelf en een voor de kleinkinderen gekocht echt meer speelgoed maar nog net wel te stemmen. Mijn man heeft er al op gespeeld , ding kostte me 5 €, en daar mag dan zelfs de kleinste van 3 jaar op spelen! woensdag komt ie dus dan is het feest!! die 'speelt' al mondharmonica alsof ie een grote ster is.
Wat ik echter het nadeel vind van een gitalele, misschien onterecht, het is een groot verschil met gitaar in geluid en in gevoel van body ook een overschakeling als ze beginnen met gitaarles ( 2 kids 1 van 6 jaar , 1 van bijna 9 jaar) en dan als ze eens hier zijn ook een instrument te kunnen pakken en direct mee kunnen 'spelen'

Brad
15 augustus 2015, 22:45
In veel winkels hebben ze ook vaak kleinere maten staan voor weinig geld. Het voordeel is dat je ze even uit kunt proberen want het ene exemplaar is het andere niet. Ik heb eens een paar goedkope uitgeprobeerd voor Pink Floyd partijen die op een nylon string zijn gespeeld. De meesten waren maar zo zo maar een enkele klonk echt goed voor die prijs.
Ook kun je uittesten of de snaren niet aanlopen op bepaalde posities.

jantjec
15 augustus 2015, 23:42
Ja idd dat is zo , ik heb zelf pas een heel goede gitaar ingeruild vw dat de hals niet fijn was voor mij en de body ook net iets te groot aanvoelde , het hoeft niet veel te schelen soms is 2 cm in body taille al genoeg. Mijn man zegt ook kindjes moeten niet gaan spelen op die brede hals van de klassieke, dan zijn ze het zo beu ook hoge actie vraagt teveel kracht. Maar we gaan nog even afwachten ze gaan in het nieuwe schooljaar op les , zeggen ze!! dus als dat een beetje gaat lukken dan komt er hier ook wel een gitaar waar ze op kunnen spelen. Liever dat ze daar eens onvoorzichtig mee zijn als met onze gitaar. ik heb al wel wat gitaartjes gezien die leuk kunnen zijn , maar even wachten tegen kerst is er meer geweten he!!

Rizz
16 augustus 2015, 00:01
Een 3/4 speelt al een stuk lichter dan een volle maat klassieke. Door de kortere mensuur staat er een pak minder spanning op de snaren en ook daar kan je ultra light tension opzetten om die tere vingertjes te sparen.. ;) Breed is een relatief begrip, 3/4's hebben meestal een 44 of 45 mm topkam en dat is prima te doen voor kinderen.. Ook die gitaren kunnen afgesteld worden, dus dat zou ik zeker laten doen. Jullie zijn beiden ervaren genoeg om daar de volle waarde aan te kunnen geven.

jantjec
16 augustus 2015, 10:05
Rizz Mijn man kan dat zeker, mijn talent ligt meer op het uitzoeken, daar heeft hij geen geduld voor ;-)
Ik had eigenlijk al een gitaartje 2dehands gezien een Yamaha fg junior 1 die hals is 43 mm en idd gaan er lichtere snaren op dan. Dat is een redelijk betaalbaar gitaar 2dehands en ook een Cort earth mini open pore gezien 2dehands, dat is wel mooi maar vind ik nu nog te duur. En eerst altijd kijken voelen luisteren he!!
Maar we gaan eerst even ze zelf hun ding laten doen . Ze zouden via school gitaarles kunnen volgen, mijn man zegt laten we eerst maar eens zien of ze eraan beginnen en of ze het blijven doen ! En we wonen al ver van elkaar dus even afwachten. en als ze doorzetten wil ik graag voor beiden een gitaartje zoeken...