PDA

View Full Version : Mooer Rumble Drive een winnaar?



The Lo Lands
13 augustus 2015, 21:13
Ik heb momenteel drie versterkers, een Mooer Little Monster BM, Orange Rockerverb 50 en een Mesa Boogie Dual Recto-Verb 25. Met de Orange die ik het langste heb heb ik de afgelopen jaren diverse overdrive pedalen gekocht en verkocht. Van Voodoo Lab, Lovepedal, Wampler, Bogner, Mesa Boogie, Boss, JHS, Weehbo etc, etc. Wat ik zocht was een milde overdrive die goed blend met het clean kanaal van mijn versterkers voor een extra randje en lichte bite. Al deze pedalen hebben mij niet overtuigt! Ik weet dat de Orange geen pedaal vriendelijke versterker is maar er zou er toch één moeten zijn die doet wat ik wil?

Ik heb een Mooer 5 watt gitaarversterker die voor het geld echt top klinkt dus ik dacht, laat ik eens een cheapo pedaal van Mooer aanschaffen. Ik zoek nog steeds een milde overdrive. Ik heb goede reviews gelezen over de Zendrive dus ik heb de Rumble Drive van Mooer aangeschaft die gebaseerd is op de Zendrive. Ik heb het pedaal nu een week op mijn plank liggen en dit is het eerste pedaal wat goed matched met de Orange! Daarbij geeft dit pedaal de sound die ik zocht. De Zendrive is inmiddels een classic en heb er nooit mee gespeeld, maar als de Zendrive net zo klinkt (of beter) dan de Rumble Drive dan wordt dat uiteindelijk mijn nieuwste pedaal vrees ik :-)

Wat zijn jullie ervaringen met de Rumble Drive pedaal en de Zendrive, of beiden? Ik heb enkele online video's gezien van de twee en ik kreeg de indruk dat de Zendrive iets muzikaler klinkt in het laag en hoog? De verschillen zijn klein maar ze zijn er wel, denk ik?

http://static.keymusic.com/products/225262/XL/mooer-rumble-drive-2.jpg

Joost de Ruig
13 augustus 2015, 21:33
Ik vind het een prima crunch pedaaltje. Mooi randje met dynamiek en helderheid. Prima waar voor zijn geld.

caliban
13 augustus 2015, 22:31
Zelf een Zendrive clone gemaakt een jaar of twee geleden. Een tijdje later verkocht, niet echt mijn ding of zo. OCD en dergelijk vind ik leuker.

Pepe
13 augustus 2015, 22:48
Ik ken alleen de Zendrive (en nog een paar dumble drives) maar heb nu alleen nog de MP Simble.
Beiden hebben een vrij flat karakter met een wolk van laag maar de toonknoppen werken op een ander gebied. De Zendrive vond ik altijd iets artificieels hebben, de Simble heeft dat alleen in extreme stand.
Wat leuk was van de Zendrive dat hij bij extreme stand een bruikbare tweed had maar uiteindelijk kon ik toch niet leven met die sugar coated laag die altijd aanwezig was.

The Lo Lands
13 augustus 2015, 22:49
Zelf een Zendrive clone gemaakt een jaar of twee geleden. Een tijdje later verkocht, niet echt mijn ding of zo. OCD en dergelijk vind ik leuker.

Smaken verschillen :-) Ik heb ook nog een Mesa Boogie Flux Drive welke vergelijkbaar is met de OCD. Ik vind deze te puntig en niet echt warm en rond qua sound. De Flux Drive werkt wel super met de Mesa versterker maar met de Orange weer niet.

The Lo Lands
13 augustus 2015, 23:40
Ik ken alleen de Zendrive (en nog een paar dumble drives) maar heb nu alleen nog de MP Simble.
Beiden hebben een vrij flat karakter met een wolk van laag maar de toonknoppen werken op een ander gebied. De Zendrive vond ik altijd iets artificieels hebben, de Simble heeft dat alleen in extreme stand.
Wat leuk was van de Zendrive dat hij bij extreme stand een bruikbare tweed had maar uiteindelijk kon ik toch niet leven met die sugar coated laag die altijd aanwezig was.

De Rumble Drive klinkt eigelijk heel organisch imo. De Simble heb ik vorig jaar bij Dirk Witte in A'dam geprobeerd op een Orange Rockerverb 50 MKII combo met een Fender strat (waar ik thuis ook mee speel) en dat klonk ook niet overtuigend. Ik heb ook nog de Weehbo Dumbledore die eigelijk ook niet lekker klinkt op de Orange. De Orange is een lastige rakker maar de Rumble Drive vind hij fijn :-) De VOICING knop is hierbij de bindende factor en kan hiermee makkelijk de sweet spot vinden. Dat is mij met een ander overdrivepedaal nog niet goed gelukt.

caliban
14 augustus 2015, 08:35
Smaken verschillen :-) Ik heb ook nog een Mesa Boogie Flux Drive welke vergelijkbaar is met de OCD. Ik vind deze te puntig en niet echt warm en rond qua sound. De Flux Drive werkt wel super met de Mesa versterker maar met de Orange weer niet.

Veel hangt inderdaad af van de amp waarschijnlijk. Over een bassman en twin reverb vond ik die Zendrive dus tegenvallen (als ik het me correct herinner)

Dirk_Hendrik
15 augustus 2015, 09:17
Dus de Zendrive is de winnaar. De Moer is slechts een goedkope clone.

danee
15 augustus 2015, 10:36
Dus de Zendrive is de winnaar. De Moer is slechts een goedkope clone.

Ik lees hierboven nog geen echt slechte ervaringen over de mooer. Zelfs een aantal die er erg tevreden over zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Tabula Rasa
15 augustus 2015, 11:07
Denk dat DH het heeft over jatten van een ontwerp en uitvoeren met cheapo parts.

danee
15 augustus 2015, 18:55
Ja dat is nu eenmaal zo en dat gaat voorlopig ook niet meer weg. Ik heb er niet zoveel problemen mee zolang het maar onder eigen merknaam gebeurd. Ik zie ook replica's voorbij komen die bijna niet van het orgineel te onderscheiden zijn. In dat geval is er sprake van het jatten van een merknaam.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Dirk_Hendrik
15 augustus 2015, 19:23
Ik heb het idd over het jatten van het ontwerp. Wanneer zoiets totaal anders vermomd verkocht wordt is de ethiek daarachter discussie waard.
Maar om vervolgens de clone een "winnaar" te noemen is m.i. regelrecht beledigend voor de ontwerper van het origineel.

The Lo Lands
15 augustus 2015, 20:36
Ik heb het idd over het jatten van het ontwerp. Wanneer zoiets totaal anders vermomd verkocht wordt is de ethiek daarachter discussie waard.
Maar om vervolgens de clone een "winnaar" te noemen is m.i. regelrecht beledigend voor de ontwerper van het origineel.

Jij zegt dat het een clone is. Ik zeg dat het pedaal gebaseerd is op... Aannames of feiten DH? Mooer zegt zelf 'based on the famous Zendrive'. Ik hoor enkele verschillen tussen de Mooer en de Zendrive, dus is het dan nog steeds een clone? Zou een clone dan niet een 1 op 1 replica moeten zijn? Dan zeg jij vast dat het een slechte clone is? Dus geen ECHTE clone, maar gebaseerd op als zoveel andere pedalen!

Dirk_Hendrik
15 augustus 2015, 21:18
Chill.

Tot nog toe heeft Mooer de wereld nog niet verrast met nieuwe eigen ontwerpen. Wel met clones. En nee, ze zullen dat nooit toegeven en dus wordt het "gebaseerd op". En een iets ander beleid met inkoop van je componenten zal zeker leiden tot klanknuances.

En waar exact ga ik zeggen ik dat het een slechte clone is? Integendeel vermoed ik. Productiekwaliteit uit Sina is veela een stuk hoger dan van de gemiddelde handsolderende boetiekrakker.

Het enige wat ik zeg is dat als je een pedaal een "Winnaar" wilt noemen, zelfs gebaseerd op, je de credits geeft aan de ontwerper van het ding en niet aan de copycat. Is dat echt zo vreemd?

Pepe
15 augustus 2015, 21:25
Je zou zeggen, op basis van afmetingen kan het geen clone zijn maar het is meer dan marketing, het klinkt ook echt vrij overtuigend zoals het grote voorbeeld.
Ik heb een paar Mooer's en die zijn goed, bovendien stil en tb. Maar inderdaad, d'r zou zo langzamerhand genoeg geld en kennis aanwezig moeten zijn voor een true original. Maar dan zal je zien dat de prijzen dat gaan reflecteren en het een ander ballgame wordt.

The Lo Lands
16 augustus 2015, 00:11
Chill.
Het enige wat ik zeg is dat als je een pedaal een "Winnaar" wilt noemen, zelfs gebaseerd op, je de credits geeft aan de ontwerper van het ding en niet aan de copycat. Is dat echt zo vreemd?

Winnaar in combinatie met mijn lastig pedaaletende Orange Rockerverb 50 versterker. Ik wil hier niet meer mee aangeven dat Mooer hiermee gewonnen heeft tov de overige overdrive pedalen die ik gehad heb. Ik heb volgens mij een compleet legaal pedaal gekocht die erg goed bevalt, niets meer of minder. In mijn enthousiasme spreek ik van een 'winnaar' maar hierbij doe ik de Zendrive niet te kort, zoiezo niet waar ik mij bewust van ben. Ik zou met liefde een Zendrive aanschaffen als blijkt dat deze qua sound puurder, 'beter' klinkt dan de Mooer. Dit weet ik niet dus vandaar ervaringen delen alhier :-) Ik zit zelf niet zo in de cloning business dus je overvalt me een beetje hiermee.

The Lo Lands
16 augustus 2015, 00:22
Je zou zeggen, op basis van afmetingen kan het geen clone zijn maar het is meer dan marketing, het klinkt ook echt vrij overtuigend zoals het grote voorbeeld.
Ik heb een paar Mooer's en die zijn goed, bovendien stil en tb. Maar inderdaad, d'r zou zo langzamerhand genoeg geld en kennis aanwezig moeten zijn voor een true original. Maar dan zal je zien dat de prijzen dat gaan reflecteren en het een ander ballgame wordt.

Zoals ik in het begin van mijn topic heb aangegeven heb ik een Mooer Little Monster BM versterker van 5 watt. Deze is ook volgens Mooer gebaseerd op de Fender Bassman 100. Met drie buizen kan ik absoluut met 100% zekerheid zeggen dat dit geen clone of kopie is! Ik heb gespeeld over een originele bassman 100 en die klinkt uiteraard grootser dan de Mooer. Maar wat wil je, 100 watt of 5 watt. De versterker klinkt wel erg goed en vind pedalen erg fijn. Echt een toffe oefenversterker die prima gebouwd is voor nog steeds weinig geld :-) Ze baseren op.., maar ik vind niet dat ze echt kwakkeloos clonen.

danee
16 augustus 2015, 10:42
Het enige wat ik zeg is dat als je een pedaal een "Winnaar" wilt noemen, zelfs gebaseerd op, je de credits geeft aan de ontwerper van het ding en niet aan de copycat. Is dat echt zo vreemd?

Op zich niet vreemd, dat is een duidelijke voorwaarde waar jij veel waarde aan hecht. En er zijn ook forumleden die daar iets anders naar kijken.



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Brad
16 augustus 2015, 17:33
Ben ik mee eens, leve de copycats dat is goed voor de mensen met de smalle beurs

Pepe
16 augustus 2015, 18:58
Ben ik mee eens, leve de copycats dat is goed voor de mensen met de smalle beurs

Totdat ze weglopen met iets waar jij geld & tijd in geďnvesteerd hebt?

barno
16 augustus 2015, 21:27
Ben ik mee eens, leve de copycats dat is goed voor de mensen met de smalle beurs

pfff, wat een uitspraak, ook een fan van Chinese Les Paultjes waarschijnlijk

caliban
16 augustus 2015, 22:53
Eindeloze discussie vrees ik.

Is een Fulltone OCD een dikke ripoff van Voodoo Labs? Gaf deheer Fuller ook van het begin af aan toe dat zijn pedaaltje hierop gebaseerd was?

Een aantal Chinese bedrijven maken het zichzelf misschien wel iets te gemakkelijk, maar tegelijk is bijvoorbeeld het concept van de minipedalen wel vrij vernieuwend.

telecastermaster
16 augustus 2015, 23:15
Zeg Lo Lands, wat spreekt je eigenlijk zo aan in die Rumble Drive? Lijkt me wel een geinig pedaaltje.

Pepe
16 augustus 2015, 23:20
Het is helemaal geen ingewikkelde discussie toch? Of je een original bent, wat simpelweg verandert of schaamteloos kopieert, het maakt niet uit zolang je daar transparant in bent en dan mag iedereen zelf uitmaken wat ie daar van vindt.
Het gedraai erom heen is meestal het punt.

The Lo Lands
16 augustus 2015, 23:48
Zeg Lo Lands, wat spreekt je eigenlijk zo aan in die Rumble Drive? Lijkt me wel een geinig pedaaltje.

Ik was al tijden op zoek naar een milde overdrive die niet gaat 'knisperen' als die laag in gain wordt ingesteld. Bijna meer een lichte clean boost met een extra randje die toch heel transparant blijft klinken. Vooral op hoog volume klinkt dit pedaal lekker muzikaal met mijn single coil stratocaster op mijn Orange Rockerverb 50 versterker. Je kunt genoeg 'bite' instellen of een wat romiger jazz achtige sound. Het blijft uiteraard smaak, maar ik heb nog niet eerder deze specifieke sound uit een ander overdrive pedaal weten te halen, terwijl ik er toch diversen heb gehad. Het fijne is ook dat iedere setting zijn charme heeft waar toch een hoop pedalen een 'sweet spot' hebben. Gewoon eens proberen en als het je niet bevalt kan je het pedaal retourneren als je deze bij BAKS besteld ;-)

danee
17 augustus 2015, 00:31
Het is helemaal geen ingewikkelde discussie toch? Of je een original bent, wat simpelweg verandert of schaamteloos kopieert, het maakt niet uit zolang je daar transparant in bent en dan mag iedereen zelf uitmaken wat ie daar van vindt.
Het gedraai erom heen is meestal het punt.

Juist...dat is wat ik wilde zeggen. Er zijn wetten die een ontwerper beschermen. Dat zijn de kaders. Mooer valt binnen die kaders. Dus het is ok om het een geweldig pedaal te vinden. Het is tevens ok om het een goedkope rippoff te vinden. Dan koop je het pedaal gewoon niet.

Wat betreft die mini pedalen....oa ibanez en TC hebben dat concept ook weer "gejat". Das dan wel weer grappig....:)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

caliban
17 augustus 2015, 10:42
Juist...dat is wat ik wilde zeggen. Er zijn wetten die een ontwerper beschermen. Dat zijn de kaders. Mooer valt binnen die kaders. Dus het is ok om het een geweldig pedaal te vinden. Het is tevens ok om het een goedkope rippoff te vinden. Dan koop je het pedaal gewoon niet.

Wat betreft die mini pedalen....oa ibanez en TC hebben dat concept ook weer "gejat". Das dan wel weer grappig....:)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Het is natuurlijk niet omdat iets wettelijk in orde is, dat het ethisch gezien zo maar oké is (vind ik)...

Pepe
17 augustus 2015, 11:01
Wat betreft die mini pedalen....oa ibanez en TC hebben dat concept ook weer "gejat". Das dan wel weer grappig....:)


Ik dacht dat Malekko de eerste was met het mini concept?
Xotic is een voorbeeld dat echt iets doet met het concept, eigen ontwerpen met een mooie vormgeving.

Kakihara
17 augustus 2015, 11:18
Euh... Hoeveel (onbetaalbare) "variaties" op de tubescreamer en boss-pedaaltjes waren er al op de markt voor de Chinezen bekritiseerd werden op hun clone-gedrag? En die research kosten gaan Ibanez en Boss en anderen er toch al lang uitgehaald hebben? Je kan net zo'n discussie voeren over pickups: vrijwel allemaal kopieën van F- en G- elementen, specs al decennia beschikbaar, maar toch worden er ontelbare clones aangeboden, die allemaal hetzelfde claimen en die in sommige gevallen ook nog eens handenvol geld moeten kosten, onder het mom van R&D...

Verstuurd vanaf mijn Nexus 4 met Tapatalk

The Lo Lands
17 augustus 2015, 11:24
Ik dacht dat Malekko de eerste was met het mini concept?
Xotic is een voorbeeld dat echt iets doet met het concept, eigen ontwerpen met een mooie vormgeving.

Heren, ik begrijp deze discussie maar is het niet zo dat diverse grote merken hun sounds of pedalen baseren op klassiekers en hier ook mee adverteren? Line 6 bijvoorbeeld. Vooral digitaal worden alle klassieke gitaareffecten, versterkers en cabinets nagebootst en verkocht voor minder. Is dit ook een vorm van clonen?? En vinden we dat erg, natuurlijk niet. De makers van de Zendrive krijgen wat mij betreft alle lof en credits voor hun ontwerp en ik denk dat Mooer dit ook niet zal ontkennen. Vooralsnog gebaseerd op... made in China ;-)

telecastermaster
17 augustus 2015, 13:50
Ik wil ook nog wel iets opmerken over deze discussie.

Het is zeker zo dat Mooer alleen kloons op de markt brengt van pedalen die zich al bewezen hebben en daarmee zijn ze een 'volger' en geen innovator. Maar ik denk ook dat ze de markt heel goed hebben aangevoeld en dan met name de vraag naar kleine pedalen. EHX en andere gooien nog steeds enorme trapdozen op de markt die voor meer dan de helft leeg zijn. Mooer heeft goed ingezien dat onze pedalboards overvol zijn en dat er veel behoefte is aan kleine pedalen. En daarmee hebben ze een nieuwe standaard gezet. Dus hun innovatie is niet op technisch gebied maar op marketing gebied. En da's toch ook knap lijkt me.

Brad
17 augustus 2015, 17:10
pfff, wat een uitspraak, ook een fan van Chinese Les Paultjes waarschijnlijk

Niet van Les Pauls want dat vind ik geen fijne gitaren. Maar mijn Squier jaguar is momenteel mijn eerste gitaar, zowel qua sound als bespeelbaarheid en ook nog qua handzaamheid. Lekker licht.

Dutch66
17 augustus 2015, 18:09
Weet iemand trouwens of de JOYO D-Seed ook een 'pikkert' is.
Erg leuk pedaal voor weinig, maar als ik er achter kom dat het een kloon is...

miyaru
17 augustus 2015, 18:12
Dan houd je nog meer van van dat pedaaltje Dutch? Nee zonder gekheid, zou je het dan wegdoen om die reden? Ik vind het geen schande om ook wat goedkope pedalen te hebben naast de wat duurdere......

Robin.

Joost de Ruig
17 augustus 2015, 18:17
Weet iemand trouwens of de JOYO D-Seed ook een 'pikkert' is.
Erg leuk pedaal voor weinig, maar als ik er achter kom dat het een kloon is...

Joyo / Harley Benton is China made en zal vast clones bevatten. Mijn floorboard is een merkenmix, waaronder twee te gekke HB's die tot mijn meest gebruikte effecten behoren. Nix mis met deze El Cheapo's.

Pepe
17 augustus 2015, 19:01
Twee dezelfde delays in 1 doosje is natuurlijk genius als je het lastig vindt iets te bedenken met het vastzetten van parameters.
De schaamteloze clones wijs ik niet de deur maar staan in het hall of shame kastje. Naast de Mooers nog een Lovepedal (USA) en een Fat Drive (Hollands).

Dutch66
17 augustus 2015, 21:47
Dan houd je nog meer van van dat pedaaltje Dutch? Nee zonder gekheid, zou je het dan wegdoen om die reden? Ik vind het geen schande om ook wat goedkope pedalen te hebben naast de wat duurdere......

Robin.

Nee nee zeker niet, dat was meer cynisch bedoeld. Ik selecteer pedalen puur op hoe ze klinken,
niet op wat ze kosten. Dat is met mijn budget maar beter ook..

Dutch66
17 augustus 2015, 21:57
Joyo / Harley Benton is China made en zal vast clones bevatten. Mijn floorboard is een merkenmix, waaronder twee te gekke HB's die tot mijn meest gebruikte effecten behoren. Nix mis met deze El Cheapo's.

Ok, ik beken ik heb ook een HB, een regelrechte Tech 21 kopie/pikkert, en ik ben zo'n lul die daar dan toch
wat moeite mee heb...

klikkerdeklik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?168849-Joyo-Truetone-handpainted-in-Holland!)

Maar niet verder vertellen hoor ;)

Dutch66
17 augustus 2015, 22:07
Twee dezelfde delays in 1 doosje is natuurlijk genius als je het lastig vindt iets te bedenken met het vastzetten van parameters.
De schaamteloze clones wijs ik niet de deur maar staan in het hall of shame kastje. Naast de Mooers nog een Lovepedal de (USA) en een Fat Drive (Hollands).

Noperdepop...., was het maar waar. Met de D-Seed kun je (eenmalig) je settings opslaan, deze zitten dan onder
de 2e footswitch. Joyo noemt dat 'dual' en suggereert hiermee inderdaad 2 aparte delay lijnen, heel stout...

Misschien dan toch eens een 'original' van Joyo?

danee
18 augustus 2015, 14:15
Het is natuurlijk niet omdat iets wettelijk in orde is, dat het ethisch gezien zo maar oké is (vind ik)...

Klopt....de wet geld voor ons allen...ethiek is een persoonlijk ding. Daarom zei ik...het is ok als je het pedaal geweldig vind...het is ook ok als je het niets vind. Maar je moet je onderhand bijna schuldig voelen als je zo'n pedaal koopt. Dat gaat me wat te ver.

Er zijn maar weinig bedrijven waarvan je kan zeggen dat ze zuiver zijn. Dat is nou eenmaal zo in een monetair systeem.




Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

telecastermaster
18 augustus 2015, 22:55
Ik was al tijden op zoek naar een milde overdrive die niet gaat 'knisperen' als die laag in gain wordt ingesteld. Bijna meer een lichte clean boost met een extra randje die toch heel transparant blijft klinken. Vooral op hoog volume klinkt dit pedaal lekker muzikaal met mijn single coil stratocaster op mijn Orange Rockerverb 50 versterker. Je kunt genoeg 'bite' instellen of een wat romiger jazz achtige sound. Het blijft uiteraard smaak, maar ik heb nog niet eerder deze specifieke sound uit een ander overdrive pedaal weten te halen, terwijl ik er toch diversen heb gehad. Het fijne is ook dat iedere setting zijn charme heeft waar toch een hoop pedalen een 'sweet spot' hebben. Gewoon eens proberen en als het je niet bevalt kan je het pedaal retourneren als je deze bij BAKS besteld ;-)

Bedankt Lo Lands! Ik heb er inmiddels ook eentje in de bestelling zitten.
Ben benieuwd. Lijkt me echt een leuk pedaaltje.

The Lo Lands
19 augustus 2015, 10:53
Bedankt Lo Lands! Ik heb er inmiddels ook eentje in de bestelling zitten.
Ben benieuwd. Lijkt me echt een leuk pedaaltje.

Gaaf! Laat maar weten wat je er van vind... ik ben benieuwd :-)

The Lo Lands
3 september 2015, 15:31
Mooer Rumble Drive een winnaar?

Uiteindelijk toch niet, alhoewel? Ik heb de Rumble Drive inmiddels geretourneerd. Reden, niet omdat ik het pedaal niet goed vond maar meer omdat ik met de Wheebo Dumbledore deze sound ook goed kan benaderen! Soms heb je een x-pedaal even nodig om een ander pedaal weer naar waarde te kunnen inschatten. Als ik de Dumbledore niet had gehad dan zou de Rumble Drive een blijvertje zijn geweest. Daarbij is het tweede kanaal op de Dumbledore ook wel erg lekker.