PDA

View Full Version : Wat wordt mijn eerste elektrische gitaar? Help!



ferron
12 augustus 2015, 21:39
Hallo allemaal,

Ik heb niet zo veel ervaring met gitaar spelen, maar ik ga het toch nog eens proberen te leren op een elektrische gitaar.

Ik twijfel tussen een Epiphone Les Paul, een Fender Squier Stratocaster of een Squier Telecaster.

Ik vind de Les Paul er erg mooi uitzien, en ik vind het ‘diepe’ geluid erg mooi. Tussen de Strat en Tele wete ik eigenlijk het verschil niet, kan iemand mij hiermee helpen?

Ik ben 16 jaar en mijn budget is (gitaar incl. versterker) zo’n €300 tot €400

Alvast Bedankt!

NLF
12 augustus 2015, 21:46
telecaster en stratocaster lijken op elkaar (want zijn familie), de Les Paul is echt anders. de tele klinkt wat strakker (tak tak), de strat wat funkier (wang wang). LP heeft meer laag en klinkt massief. Fenders klinken blikkerig (kletterende snaren).

2-e hands kopen is het voordeligst, maar als je net begint en er niet veel vanaf weet loop je de kans dat je wordt afgezet (er lopen namelijk lolbroeken rond). probeer eventueel iemand uit je omgeving (een gitaarleraar, een klasgenoot, iemand uit een plaatselijke band) om advies te vragen als je 2-ehands koopt. of stel vragen hier op het Forum als je iets op het oog hebt.

pasqual
12 augustus 2015, 22:07
Nou NLF, als ik jouw zou moeten geloven zou ik dus geen Fender of Squier moeten kopen want ze zijn allemaal hetzelfde en klinken als blik. Mooi advies;). @ Ferron; wie zijn je voorbeelden als gitaristen en welke sounds en liedjes vind je mooi? Even los van het uiterlijk kun je ook kijken naar wat je mooi vind qua muziek.

NLF
12 augustus 2015, 22:20
Sorry, dan word ik echt verkeerd begrepen. Heb zelf ook een tele en strat en ben groot fender liefhebber (door de jaren heen veel fenders gehad, zowel gitaren als versterkers). Het ging me even om het omschrijven van het geluid van Fender gitaren: ze klinken blikkerig (in positieve zin dus!) vergeleken met Gibson gitaren. Dat komt door de langere mensuurlengte. Er staat meer spanning op die gitaren (uitzondering Jaguar en Mustang), daardoor krijg je het kletteren van de snaren wat karakteristiek is voor zowel de klank als de bespeelbaarheid van Fender gitaren. De mensuurlengte is namelijk het belangrijkste verschil tussen een Gibson en een Fender.

ferron
12 augustus 2015, 22:41
Bedankt voor de reacties! Zelf houd ik niet zoveel van hele 'drukke' muziek waar ontzettend veel gebeurd (Is het nog duidelijk?).
Een wat rustiger nummer van de Red Hot Chili Peppers (bijv. Californication) vind ik veel fijner op naar te luisteren dan een nummer van AC/DC. Maar een goede solo van bijvoorbeeld Slash of een Blues/Jazz riff vind ik ook wel interessant.

Zelf vind ik het geluid van een Les Paul mooier klinken, maar omdat ik nog geen gitaar kan spelen was ik benieuwd naar jullie meningen. (Ik heb wel een akoestische gitaar gehad zo'n drie jaar geleden, maar die heb ik bij gebrek aan interesse toen aan iemand anders verkocht.)
Speelt de ene gemakkelijker dan de andere bijvoorbeeld?

En is dit de moeite waard als eerste gitaar: http://www.keymusic.com/nl/item/epiphone-slash-afd-les-paul-special-ii-performance-pack/?gclid=Cj0KEQjw3auuBRDj1LnQyLjy-4sBEiQAKPU_vVG6QCLlqnJdAwxw0IdVxYtv1hRGqYNkEXPTjww 20tYaAjid8P8HAQ&gclsrc=aw.ds

Of kan ik beter een gitaar los kopen + een versterker los aanschaffen? En zo ja, welke gitaar als ik voor de Les Paul zou gaan? (Special II / Standard / Studio / 100)

Ik hoop dat het een heel klein beetje duidelijk is, zo niet hoor ik het graag.

Dutch66
12 augustus 2015, 23:17
Dat komt door de langere mensuurlengte. Er staat meer spanning op die gitaren (uitzondering Jaguar en Mustang), daardoor krijg je het kletteren van de snaren wat karakteristiek is voor zowel de klank als de bespeelbaarheid van Fender gitaren. pfffff.... wat een onzin...

Verder, Ferron van harte welkom op GN!, en dat is een prima setje om mee te beginnen!

ferron
12 augustus 2015, 23:25
Goed om te horen! Is er niet toevallig een verschil in dikte van de hals als je kijkt naar een strato/tele en een Les Paul, waardoor de ene gemakkelijker te leren bespelen is?

Nog een klein vraagje:
Bij mijn akoestische gitaar vond ik het erg lastig om snel (genoeg) mijn vingers te plaatsen tot een akkoord en daarom ook te wisselen tussen akkoorden, is dit bij een elektrische gitaar makkelijker (te leren)?

Dutch66
12 augustus 2015, 23:31
oefenen, oefenen en oefenen....

ferron
12 augustus 2015, 23:33
Dat is helemaal waar! Een aantal jaar geleden ontbrak bij mij de motivatie / het doorzettingsvermogen nogal. Dat is ju gelukkig wel anders. :)

ferron
12 augustus 2015, 23:37
Ik vroeg me overigens nog wel af, als ik zou kiezen voor een epiphone les Paul + versterker met een prijs tot de 400 euro totaal, welk type ik het beste kan kiezen??

* Zie hierboven voor het "slash-pakket"
* standard
* special
* 100
* studio

Ik zie alleen een prijs en een mooi uiterlijk van de gitaar, misschien kan iemand kort uitleggen wat het verschil is tussen deze hierboven, en welke ik het beste zou kunnen kiezen (prijs/kwaliteit)

Alvast bedankt.

Rogueny
12 augustus 2015, 23:44
Het ligt er maar net aan wat je kwa mensuur fijn vind spelen en van wat voor een geluid je houdt. De bekende stratocaster maakt (meestal) enkel gebruik van single coils. Op een Les paul zitten meestal humbuckers (of P90 elementen). Ga gewoon wat gitaren bespelen bij je lokale dealer en achterhaal je eigen voorkeur. stel jezelf de volgende vragen:

-Wat voor hals vind je fijner? (dik/dun, gelakt/ongelakt)
-Wat voor muziekstijl hou je van? (Rock? kies voor humbuckers, iets zachter werk? Single coils, of overweeg misschien een hollowbody gitaar)
-Wat vind je mooi? welke gitaar spreekt jou aan? Wat gebruikt je favoriete artiest? Welke gitaar past kwa looks bij je?

Epiphones hebben vaak, (in ieder geval de standard) een Dikke D hals. Dit moet je liggen. De kwaliteit is heel verschillend. De ene epiphone is super, de andere klinkt voor geen meter of zit vol met productiefouten, ik spreek wat dat betreft helaas uit ervaring. Vooral bij tweedehandsjes goed opletten. Vind je een les paul leuk, maar vind je de Dikke D hals niks, kijk dan eens naar een Tokai. Ligt in dezelfde Prijsklasse met een iets dunnere C shape nek. Gemiddelde nieuwprijs van een Epiphone standard ligt rond de 400 tot 440. Tweedehands heb je een mooie deal met 200. De studie versie is goedkoper, maar die is dan helaas ook wel wat minder.

Goed, dan Squier. Squier ligt in een net iets lagere prijsklasse. Dit betekend dat je er ook kwaliteit voor inleverd. Ik heb zelf een Squier affinity Strat gehad als eerste gitaar. Geluid klinkt wel een stukje minder naar mijn mening, maar dat is misschien deels omdat ik zelf een groot fan van humbuckers ben. De hals is wat dunner, is niet geverfd (speelt naar mijn mening fijner) Ook is het hout goedkoper. Lindehout in plaats van mahonie. Kenners zeggen dat dit wel wat uit maakt voor de klank. Ook bleef hij niet heel goed getuned. Stemmechanieken zijn gewoon wat goedkoper. Nieuwprijs ligt rond de 180-200, tweedehands rond de 100. Hangt ook een beetje van het type af.

De squier telecaster heb ik geen ervaring mee, dus daar zal ik me dan ook niet over uitlaten.

Mocht je nou toevallig uitkomen op een les paul, maar het single coil geluid een beetje missen, Dit kan volgens mij vaak bij een les paul wel ingebouwd worden, kost een keertje 25 euro volgens mij. Dan kun je een van de volume knoppen als een switch gebruiken.

In ieder geval veel succes! :)

Rogueny
12 augustus 2015, 23:49
Nog een klein vraagje:
Bij mijn akoestische gitaar vond ik het erg lastig om snel (genoeg) mijn vingers te plaatsen tot een akkoord en daarom ook te wisselen tussen akkoorden, is dit bij een elektrische gitaar makkelijker (te leren)?

Het is wel wat makkelijker om een goed geluid uit je akkoord te krijgen, gezien het wat lichter is om de snaren in te duwen. Ikzelf vind een setje 09 heel fijn. Dit zie je volgens mij voornamelijk op Strats, maar kan ook gewoon op een Les paul

telerocker
12 augustus 2015, 23:53
Ik vind dat setje prima voor die prijs. Daar kun je wel even mee vooruit. Zeker voor AC/DC en Slash. Voor RHCP is een stratocaster de beste keus.

Een elektrische gitaar speelt lichter dan een akoestische, dus grepen pakken moet ietsje makkelijker gaan. Voor de rest is het doorbijten tot het vloeiend gaat. Da's een kwestie van oefenen en nog eens oefenen.

BTW, welkom op het forum.

Rogueny
12 augustus 2015, 23:53
Ik vroeg me overigens nog wel af, als ik zou kiezen voor een epiphone les Paul + versterker met een prijs tot de 400 euro totaal, welk type ik het beste kan kiezen??

* Zie hierboven voor het "slash-pakket"
* standard
* special
* 100
* studio

Ik zie alleen een prijs en een mooi uiterlijk van de gitaar, misschien kan iemand kort uitleggen wat het verschil is tussen deze hierboven, en welke ik het beste zou kunnen kiezen (prijs/kwaliteit)

Alvast bedankt.

In dit geval zou ik gewoon aannemen: Hogere prijs=hogere kwaliteit. De wat duurdere modellen komen met Bindings, humbucker covers, etc. en beschikken over betere stemmechanieken, betere elektronica en beter hout (linde tegenover mahonie)

Rogueny
13 augustus 2015, 00:09
je zit thuis
je plugt je gitaar in de versterker whoopy

maar wat nu ?
zou daar eens goed over nadenken
zeker gezien den laatste ervaring met een gitaar

Demotiveer hem nou niet haha

Niet naar luisteren! aanschaffen, youtube aan, potje geduld er bij, en dan kun je binnen de kortste keren wel een redelijk nummertje spelen!:lp:

ferron
13 augustus 2015, 00:14
Het is zeker niet dat ik het niet leuk vond, en ik heb mezelf ook wel wat geleerd op die gitaar. Alleen vond ik het 3 jaar geleden erg lastig om er snelheid in te krijgen. Ik verkocht mij gitaar omdat ik het geld toen liever ergens anders in besteedde.

Toen een vriend laatst wat aan het spelen was kwam ik er toch weer achter dat dat 'gevoel in je buik' bij het zien en horen van een gitaar niet is weg gegaan, maar waar ik ook achter kwam is dat alles wat ik mijzelf had aangeleerd ook weer was verdwenen, helaas.

Daarom hoop ik dat als ik een goede gitaar heb gevonden ik weer snel wat akkoordjes en riffjes kan gaan oefenen, en met name die snelheid kan krijgen in het spelen.

ferron
13 augustus 2015, 00:23
Dat denk ik ook Rogueny, een aantal avonden YouTube doet wonderen.

Toch ben ik nog niet helemaal zeker van m'n zaak: les Paul vs strato

LP vind ik er mooier uitzien en mooier klinken. Maar als ik het goed begrijp kan je met een Stratocaster meer spelen? Er is namelijk niet echt één genre waar ik me op wil focussen of waar ik veel van houd.

Is het niet zo dat je met een Les Paul ook alles kan spelen? (Natuurlijk kan dat, maar ik bedoel dat het ook goed klinkt)

Veel mensen zeggen dat je voor dit genre beter optie A kan kiezen, en voor het andere genre optie B. Maar zoveel maakt het toch eigenlijk niet uit? Met een LP kan je denk ik prima RHCP spelen, en met een strato AC/DC. Of heb ik het hier mis?

Rogueny
13 augustus 2015, 00:26
Een paar advertenties die je misschien zullen interesseren:

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m955389870-epiphone-les-paul-met-versterker-en-effect-pedalen.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
Leuke gitaar, een goede versterker. Heb je direct kwaliteit, en hier zul je ook de komende jaren niet snel op uit gekeken zijn.

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m955562502-squier-stratocaster-affinity.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr Squiertje voor weinig geld. 75 euro bieden en dan heb je een leuke!

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m951360459-fender-squier-strat-affinity-series.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr Bied een keertje 125, wellicht gaat ie wel akkoord.

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m923561196-fender-squier-elektrische-gitaar-met-versterker.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr Zelfde verhaal, 125 bieden oid.

Rogueny
13 augustus 2015, 00:32
Dat denk ik ook Rogueny, een aantal avonden YouTube doet wonderen.

Toch ben ik nog niet helemaal zeker van m'n zaak: les Paul vs strato

LP vind ik er mooier uitzien en mooier klinken. Maar als ik het goed begrijp kan je met een Stratocaster meer spelen? Er is namelijk niet echt één genre waar ik me op wil focussen of waar ik veel van houd.

Is het niet zo dat je met een Les Paul ook alles kan spelen? (Natuurlijk kan dat, maar ik bedoel dat het ook goed klinkt)

Veel mensen zeggen dat je voor dit genre beter optie A kan kiezen, en voor het andere genre optie B. Maar zoveel maakt het toch eigenlijk niet uit? Met een LP kan je denk ik prima RHCP spelen, en met een strato AC/DC. Of heb ik het hier mis?

Het ligt er echt aan waar je van houdt, Persoonlijk zou ik (ook als beginner) iets met humbuckers kiezen. Mocht je nou wel af en toe inderdaad wat ACDC gaan spelen, dan klinkt dat wel een stukje beter met een setje humbuckers. En ik vind persoonlijk dat je met humbuckers ook een prima softer geluid kunt produceren. Maar testen doet wat dat betreft wonderen. Je kunt ook overwegen om nog meer opties open te houden. Kijk bijvoorbeeld een naar Ibanez. Die hebben wel strat achtige modellen met een humbucker er in. Ikzelf bespeel een Vox SDC 22 SB. Deze heeft 2 humbuckers die naar single coils te splitten zijn met een switch. Enorm leuk en veelzijdig ding, en speelt heerlijk!

Stoffel43
13 augustus 2015, 00:33
Als je gemotiveerd genoeg bent komt dat vanzelf goed.
Wat gitaar betreft: wat Rogueny zegt: naar de dealer en proberen.
De squiers zijn er in verschillende kwaliteiten, maar als je voor een strat of tele gaat moet je ook zeker eens kijken naar de Mexicaanse Fenders. Die zitten toch een trapje hoger van kwaliteit.
Ikzelf hou meer van een LP-klank, maar vind een tele veel fijner spelen.
De strat daarentegen is de meest veelzijdige gitaar. Je hebt veel meer soundmogelijkheden.
Ik denk dat je het simpel als volgt kan stellen: (tenminste als de keuze bij deze 3 modellen blijft)
De meeste rockers kiezen voor de LP.
Bluesmensen kiezen strat of LP.
Country en lichtere rock: tele
De strat kan alle stijlen aan. Zeker als je de HSS uitvoering kiest. (HSS = humbucker bij de brug + 2 single coils)
Succes bij je keuze!

telerocker
13 augustus 2015, 01:20
RHCP en ook een vettere humbucker, plus een wat slankere hals.

http://www.bax-shop.nl/vaderdag/yamaha-pacifica-112-j-lpb-elektrische-gitaar-lake-placid-blue

NLF
13 augustus 2015, 09:17
pfffff.... wat een onzin...

Ik heb geen zin om hier met jou een discussie te beginnen over dit onderwerp want daar schiet de topicstarter immers helemaal niets mee op. Maar als je het niet met me eens bent zou je natuurlijk ook argumenten kunnen aanvoeren.

Joost de Ruig
13 augustus 2015, 09:33
Ik vind deze G&L's van onder de €400,- , heel veel waard voor zijn geld. Heel allround (dus geschikt voor vele muziekstijlen), keurig afgewerkt en een gitaar die je over 10 jaar nog steeds waardeert. Ik zou niet zo gauw een Les Paul achtige gitaar als eerste aanraden. Het gewicht en de dikte van de hals zijn wat mij betreft minder geschikt voor starters.

http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/g-l-tribute-asat-classic-bluesboy-lake-placid-blue

http://www.bax-shop.nl/tweedehands-gitaar/b-stock-g-l-tribute-asat-classic-elektr-git-buttersc-blonde

http://static.bax-shop.nl/image/product/54034/168901/6dd32487/135x135/G%26L_Tribute_ASAT_Classic_Bluesboy_Lake_Placid_Bl ue_front.jpg

hefke
13 augustus 2015, 09:47
Allereerst op alle soorten elektrische gitaren kun je alle stijlen muziek spelen, alleen de ene soort gitaar wordt meer gebruikt voor een bepaalde muziekstijl dan een andere. De keuze van gitaar zou ik daar op dit moment niet zozeer door laten beïnvloeden.
Imo het belangrijkste op dit moment is dat je een gitaar aanschaft die jou het meeste aanspreekt, waar je het beste op speelt etc.
Een dikkere hals of wellicht juist een dunne hals. Humbucker of single-coil: een humbucker zal nooit als een single-coil klinken en vice versa. De vraag is in hoeverre de sound op dit moment belangrijk voor je is. Wil je beide sounds zou ik eens kijken naar een gitaar met splitbare humbuckers of eentje waar zowel single-coil en humbucker op zitten.

De enige manier om er achter te komen wat jou het beste bevalt is naar een winkel te gaan en zoveel mogelijk gitaren te proberen.
En beperk je daarbij niet tot alleen Epiphone en Squier. Kijk zeker ook naar bijv. Ibanez en Yamaha, zover ik weet een heel goede prijs-kwaliteit verhouding. M.a.w. veel gitaar voor weinig geld.
Belangrijkste is dat de gitaar jou bevalt en dat je plezier hebt en houdt aan het gitaarspelen.

En wat betreft die snelheid: Vergeet dat de eerste paar jaar. Je zult na 1 jaar echt niet zo snel zijn als bijv. Angus Young. Ik wil je niet ontmoedigen maar dat vraagt jaren intensief oefenen. Begin bij de basis en forceer niets. Als je eenmaal een blessure hebt ben je er nog niet zo snel af. En dan heb je het tegenovergestelde bereikt van wat je wilde bereiken.
Heel veel succes en laat je nog weten welke het uiteindelijk geworden is?

hefke
13 augustus 2015, 09:52
Ik zou niet zo gauw een Les Paul achtige gitaar als eerste aanraden. Het gewicht en de dikte van de hals zijn wat mij betreft minder geschikt voor starters.

Sorry, dit begrijp ik niet helemaal. Dus een akoestische gitaar met over het algemeen een bredere en dikkere hals dan een elektrische is voor beginners niet zo geschikt?

Feter
13 augustus 2015, 13:00
Ik zie hier een hoop mensen dingen roepen als mensuur lengte en zaken die voor hem totaal niet relevant zijn (nog).

Als het voor jou qua geluid niet heel veel uit maakt dan zou ik eens lekker een dagje naar bax of keymusic gaan.
Probeer een paar gitaren en dan merk je vanzelf wel wat je het beste ligt.
Dat je nog niet (of goed genoeg) kunt spelen is echt geen ramp, je voelt het vanzelf wel wat je wel of niet ligt.
Laat je gewoon niet teveel beïnvloeden door allerlei vak termen.
In het begin is het gewoon belangrijk dat het gevoel goed is, niet wat de radius van je fretboard is of de mensuurlengte van de gitaar.

En investeer niet teveel in je eerste gitaar.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je die vrij vlot alweer vervangt.
Heel veel succes en lekker oefenen straks!

grayfink
13 augustus 2015, 13:12
Strat/LP/Tele, het maakt allemaal nog niets uit, het duurt een tijdje voor je refentiekader krijgt en voorkeur ontwikkelt.
Belangrijk is dat je een goed bespeelbare gitaar hebt en graag een beetje fijn klinkende versterker.
Als je graag een LP model wil, moet je dat gewoon doen.

Joost de Ruig
13 augustus 2015, 13:17
Sorry, dit begrijp ik niet helemaal. Dus een akoestische gitaar met over het algemeen een bredere en dikkere hals dan een elektrische is voor beginners niet zo geschikt?

Nee, da's heel wat anders. Als je begint met electrische gitaar, is naar mijn ervaring een iets slankere hals en lichtere gitaar (LP weegt al gauw 1-1.5 kilo meer dan een Tele) geschikter.

Joost de Ruig
13 augustus 2015, 13:21
Ik zie hier een hoop mensen dingen roepen als mensuur lengte en zaken die voor hem totaal niet relevant zijn (nog).

Als het voor jou qua geluid niet heel veel uit maakt dan zou ik eens lekker een dagje naar bax of keymusic gaan.
Probeer een paar gitaren en dan merk je vanzelf wel wat je het beste ligt.
Dat je nog niet (of goed genoeg) kunt spelen is echt geen ramp, je voelt het vanzelf wel wat je wel of niet ligt.
Laat je gewoon niet teveel beïnvloeden door allerlei vak termen.
In het begin is het gewoon belangrijk dat het gevoel goed is, niet wat de radius van je fretboard is of de mensuurlengte van de gitaar.

En investeer niet teveel in je eerste gitaar.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je die vrij vlot alweer vervangt.
Heel veel succes en lekker oefenen straks!

Op zich eens met dit advies, met één uitzondering. De G&L die ik als voorbeeld noemt zou bij 90% van de forumleden niet misstaan in diens collectie. In dat geval investeer je in een keer ook voor langere termijn, zonder echt met afschrijving te maken te hebben. Dat heb je wel als je met stapjes van €200-300 steeds een betere gitaar koopt na een paar jaar.

Feter
13 augustus 2015, 13:27
Nee, da's heel wat anders. Als je begint met electrische gitaar, is naar mijn ervaring een iets slankere hals en lichtere gitaar (LP weegt al gauw 1-1.5 kilo meer dan een Tele) geschikter.

Ik denk dat dat puur persoonlijk is, ik vond het juist helemaal niks zo'n lichte gitaar en een hele dunne hals. Ik heb vrij grote handen en dan is een dunne hals niet heel lekker.
Daarom heb ik ook nog steeds een haat liefde verhouding met m'n 60's road worn strat...


De G&L die ik als voorbeeld noemt zou bij 90% van de forumleden niet misstaan in diens collectie. In dat geval investeer je in een keer ook voor langere termijn, zonder echt met afschrijving te maken te hebben. Dat heb je wel als je met stapjes van €200-300 steeds een betere gitaar koopt na een paar jaar.
Dat is ook zeker waar maar in het begin ontwikkel je je stijl en smaak heel erg. Natuurlijk kan je meteen met een goede 2e hands Fender beginnen of een Gibson. Je zal dan zeker ook een goede investering doen maar toch blijft de kans dat je er snel op uitgekeken raakt als je stijl zich in een hele andere richting ontwikkelt. En (ook al krijg je er nagenoeg het zelfde voor terug) is het in mijn ogen toch zonde om meteen een 400-500 euro in een gitaar te steken dan.
+ het is toch veel leuker om als je beter bent de overstap naar een "echte" gitaar te maken.
Maar je hebt ook zeker wel gelijk bepaalde gitaren zijn nu eenmaal een betere investering maar dat blijft toch ook een hele andere discussie.

wietse
13 augustus 2015, 14:21
weet niet waar je woont maar als je in nijmegen woont als de wiedeweerga ophalen http://link.marktplaats.nl/m955647504 een yamaha pacifica voor 3 tientjes, yamaha is echt waar voor je geld staar je niet blind op de grote merken als beginnersgitaar zijn dit prima gitaartjes.
laat die gitaarspelende vriend van je hem effe nakijken/afstellen en je hebt voor erg weinig een gitaar.
het is mij wat te ver reizen anders had ik hem al opgehaald :D.

of deze http://link.marktplaats.nl/m951047117 voor 200 pietermannen inclusief een roland cube 20 een perfecte modelling amp voor thuis, erg fijne versterkers.

Kakihara
13 augustus 2015, 14:37
Een degelijke nieuwe set voor max €400 lijkt me moeilijk. Die Epi Slash LP kan misschien wel deugen, maar ik betwijfel of je van dat versterkertje vrolijk wordt. Ik zou dan zeker ook 2dehands zoeken, en gitaarspelende vrienden in de zoektocht betrekken, mijn horizon verruimen en me niet beperken tot Epiphone of Squier. Genoeg merken die kwaliteit leveren voor een lagere prijs: Cort, Yamaha, Vintage, Blade, om er een paar te noemen. Als versterker zou ik gaan voor een Roland Cube (een klassieker onder de starters) of een modelling amp à la Fender Mustang II.

ferron
13 augustus 2015, 16:10
Bedankt voor alle reacties, hier heb ik zeker wat aan in mijn zoektocht! ;)

Ik heb nog eens even heel goed nagedacht en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik het beste een straf kan kopen i.v.m. de vele mogelijke geluiden en het toch ook, iets gemakkelijker bespelen.

Veel AC/DC en "ruige" muziek zal ik toch ook niet snel spelen.

Eerder iets zoals dit liedje: https://www.youtube.com/watch?v=1tR0cpN5qnI (lekker rustig, clean, je zou bijna zeggen dat ik een akoestische gitaar zou moeten kopen)

Ik had net eventjes contact met deze zanger en hij beveelt me ook aan een simpele staat te kopen.

Deze zie ik zelf dat wel zitten: http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/squier-affinity-stratocaster-rw-surf-green-gitaar

of misschien deze? http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/squier-vintage-modified-51-stratocaster-vintage-blonde
Deze heeft namelijk een Humbucyer + single coil, al weet ik niet precies wat de toegevoegde waarde ook alweer was?

En dan een versterker erbij; hier wil ik zeker niet te veel geld aan uitgeven. Ik vind 80-120 euro een mooie prijs hiervoor, om mee te beginnen. Iemand tips wat betreft merken? (Orange, Marshall, Fender, Line 6, Yamaha, VOX ?) Of welke juist niet?

Kan iemand misschien uitleggen waar ik op moet letten wat betreft het aantal Watt (bijv. 20W) en het aantal inch (bijv. 8 inch)?
Mijn versterker hoeft niet per sé mooi te klinken als hij erg hard staat, want daar heb ik geen behoefte aan. Wel zou een mooi helder geluid erg fijn zijn, als ik wat zachter speel alleen.

wat s bijvoorbeeld het verschil tussen deze 3?
http://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/marshall-mg15cf-15-watt-1x8-inch-gitaar-versterker-combo/product-details.html
http://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/marshall-mg15cfr-15w-1x8-gitaarversterker-combo-met-reverb/product-details.html
http://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/marshall-mg15cfx-15w-1x8-gitaarversterker-combo-met-effecten/product-details.html

En deze yamaha gitaar? Ik las ook dat deze versterkers een bijzonder geluid hebben ofzoiets?
http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaar-set/yamaha-pacifica-012rm-elektrische-gitaar-red-metallic-set

Hoe meer je blijft zoeken op internet, hoe moeilijker het wordt om over een paar weken een keuze te maken ;)

ferron
13 augustus 2015, 16:44
Hahah :) ik had even snel een voorbeeldje nodig van het 'soort' gitaarspel wat ik bedoelde, lekker rustig en helder.

En wat betreft het zingen, nee zeker niet de bedoeling, maar dat heeft ook niets met mij vraag te maken ;)

Brad
13 augustus 2015, 17:36
Over die Yamaha Pacifica lees je erg goede verhalen en het lijkt me een goede allround gitaar. Net als veel Ibanez gitaren een beetje tussen Fender en Gibson in.
Als je dat ding echt voor 300 kan scoren dan zou je er bijvoorbeeld de Vox Pathfinder 10 versterker bij kunnen kopen die kost ongeveer 70 euro. Of een
Orange CR12L BK Crush PiX die kost ongeveer 85 euro.

Joost de Ruig
13 augustus 2015, 17:37
Als eerste versterker is een Fender Mustang II (V2) echt super. Ik zou niet zo gauw een 8 inch speaker kiezen zoals de kleine Marshalls die je zelf noemt. De Mustang II heeft een 12 inch wat een heel volwassen geluid oplevert. Het is een zogenaamd modeling amp, dus met veel effecten en verschillende ingebouwde versterkers. Daar kan je echt jaren mee toe zonder geld uit te geven aan pedaaltjes.

NRJay
13 augustus 2015, 17:37
Dat Yamaha pakketje ziet mij er een hele goede deal voor de centen uit.
Ik heb zelf jaren op een Yamaha Pacifica EJ112 gespeeld als 1e gitaar.

Nooit een minuut spijt van gehad want dat was een zeer degelijk gitaartje voor die prijs.
Mn vriend had een strat modelletje van stagg dat even duur was als mijn pacifica, en die speelde en klonk echt een pak slechter!

NRJay
13 augustus 2015, 17:44
Btw, als je naar de Fender Mustang versterkers gaat kijken, prober dan meteen de Mustang 3 ipv de 2.
Daarbij kan je alles op de versterker regelen zonder dat je een computer nodig hebt als je de modellen wil aanpassen.
(En deze ga je zeker willen aanpassen want elke gitaar klinkt anders en reageert anders met de versterker!)
Voor de meerprijs moet je het ook niet echt laten vind ik.

hefke
14 augustus 2015, 07:45
Nee, da's heel wat anders. Als je begint met electrische gitaar, is naar mijn ervaring een iets slankere hals en lichtere gitaar (LP weegt al gauw 1-1.5 kilo meer dan een Tele) geschikter.

Ik ben mss niet helemaal duidelijk geweest. Ik doelde dus meer op de dikte/breedte van de hals en in mindere mate het gewicht.
Mijn ervaring is juist dat in het begin een iets bredere hals gemakkelijker is, m.n. om akkoorden te leren. Bij een smallere hals heb je juist meer kans dat je andere snaren dempt. Anderzijds is natuurlijk als je de akkoorden op een smalle hals goed krijgt dit (meestal) op een iets bredere hals ook goed gaat.

ferron
14 augustus 2015, 16:14
Nogmaals bedankt voor alle uitleg en adviezen.

Ik besloten dat ik voor een nieuwe Squier affinity stratocaster ga aanschaffen. Omdat het mijn eerste gitaar is wil ik ook niet teveel uitgeven, als snap ik dat je voor maar 100 euro meer een betere hebt, en voor nog 100 extra... etc.

Ik denk dat ik deze neem: http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/squier-affinity-stratocaster-rw-surf-green-gitaar

Ik vroeg me alleen wel af; ze zijn er ook met en HSS combinatie, zoals deze: http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/squier-affinity-stratocaster-hss-rw-ow-gitaar

Ik neem aan dat ik beter voor de SSS kan gaan? Het ruige gitaarwerk spreekt me toch niet zo aan.

Joost de Ruig
14 augustus 2015, 16:26
Prima keuze en die surf green heeft een ultracoole kleur. SSS is een prima keuze als je niet voor het ruige werk gaat. Een singlecoil als brugelement scheurt ook prima hoor.

En welke versterker wordt het?

ferron
14 augustus 2015, 16:42
Wat betreft de versterker ben ik er nog niet helemaal uit, maar i moet toch nog even wachten op mijn volgende salaris ;)

Ik zat zelf aan zoiets te denken, in de prijscategorie. Is het niks, dan hoor ik het graag. (ik houd natuurlijk de aanbiedingen ook in de gaten)

http://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/fender-mustang-i-v-2-modeling-gitaarversterker-combo
http://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/marshall-mg15cfx-15w-1x8-gitaarversterker-combo-met-effecten/product-details.html
http://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/marshall-mg15cfr-15w-1x8-gitaarversterker-combo-met-reverb/product-details.html
http://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/roland-cube-10gx-1x8-inch-10w-modeling-gitaarversterker-combo
http://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/fender-champion-20-gitaarversterker-combo/product-details.html
http://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/orange-crush-12-gitaarversterker

Kan iemand mij misschien uitleggen wat het verschil is tussen de twee marshall's hierboven?

Alvast bedankt!

Joost de Ruig
14 augustus 2015, 17:01
De ene heeft alleen reverb (galm) als effect, de andere heeft ook o.a. chorus, Flanger, stemappaat aan boord. Is dus meer vergelijkbaar met de Fender Mustang. Eigenlijk adviseer ik je naar een 10 (of zelfs 12) inch speaker te kijken. Dat is toch echt wat voller, ronder, warmer geluid dan een 8 inch of de 6.5 in de Orange.

Tupelo
14 augustus 2015, 17:17
Ik zou een iets hoger geschaalde Roland Cube (http://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/roland-cube-20gx-1x8-inch-20w-modeling-gitaarversterker-combo.html) nemen.
Daarmee heb je alle effecten aanboord om kennis mee te maken, geluiden die je waarschijnlijk snel herkent bij liedjes.
Je kan erop stemmen.
Een CD-speler mee laten lopen en meespelen, dat samen weer opnemen.
Het zijn niet de meest spannende amps, maar 't heeft alles aanboord voor een beginner, is oerdegelijk, en kan zelfs mee voor een gevorderde.

Joost de Ruig
14 augustus 2015, 17:21
De Fender Mustang II heeft veel effecten en modeling amps, met als grote voordeel de 12 inch speaker. Kost €175,-

postbus31
14 augustus 2015, 17:34
Cube 80. Iets duurder, maar dan heb je wel 80watt, 12" speaker. Serieus klinkende amp die ook een kleine club aan kan.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Tupelo
14 augustus 2015, 18:54
POOOoahhh, mijn Cube20x is een paar weken geleden anderhalve meter naar benenden geknikkerd, gelanceerd als het ware, en doet het nog; ik ben ervan overtuigd nu, dat je er mee kunt vliegen. :ok:

Tupelo
14 augustus 2015, 18:59
Cube ! :D


https://video-ams2-1.xx.fbcdn.net/hvideo-xpt1/v/t42.1790-2/11173835_10153204385022418_1660097683_n.mp4?efg=ey JybHIiOjUwMiwicmxhIjoxMjQ0fQ%3D%3D&rl=502&vabr=279&oh=7ca5f60326621001c46f4255f6721330&oe=55CE464A

ferron
14 augustus 2015, 22:13
Bedankt voor de tips, zal er zeker eens naar gaan kijken. Eigenlijk wil ik niet meer dan 135 euro uitgeven aan een versterker. Met mijn gitaar + versterker + overige accessoires (kabel, standaard, capo, plectrums) wil ik eigenlijk niet meer dan €400 uitgeven.

Vergeet niet dat het mijn eerste elektrische gitaar is en ik over een (paar) jaar altijd nog kan upgraden naar een betere gitaar/versterker.

Dit is ook een beetje omdat ik al deze spullen van mijn loon van de afgelopen 3 weken wil aanschaffen.

Duss... Ik houd bovenstaande tips in de gaten mochten ze binnekort iets goedkoper in de aanbieding zijn (of marktplaats).

Maarr... Voor een nieuwprijs van €80 tot €135, iemand tips? Of is een van mijn eerdergenoemde versterkers nog wat?

(Ik snap dat de muziekliefhebbers het zonden vinden als ik een minder goede versterker koop, maar ik wil niet in de verleiding komen om toch heel veel meer uit te gaan geven dan ik van te voren had bedacht. Danku!)

Stoffel43
14 augustus 2015, 23:58
Mijn advies zou zijn: koop de gitaar nieuw en de versterker 2de hands. Nieuw heb je voor 135€ niks dat zelfs maar fatsoenlijk te noemen is. Een mustang II of een cube 30x is 2dehands zeker te vinden in perfecte staat voor jouw genoemd budget.
Zelf heb ik onlangs nog een cube 30x die recht uit de winkel zou kunnen komen voor 125€ gescoord. Perfect versterkertje voor thuis. Ooit zelfs op een optreden gebruikt. Ging perfect voor een bescheiden trouwfeest in een bescheiden zaaltje... Spel werd wel nog versterkt door PA.
Uiteraard is dat niet te vergelijken met een 30w (of meer) lampenbeest, maar daar gaat het hier niet om.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Masod
15 augustus 2015, 02:50
Ik zou persoonlijk voor de HSS strat gaan... Vaak is de brug single coil vrij dun en schel bij squiers(ook veel fenders) en zo kan je meteen ontdekken of je liever met humbuckers of single coils speelt. Ook spelen veel mensen vaak over de neck of middle+neck elementen en dan kan je lekker veelzijdig aan de slag met een humbucker in de brug. Mocht je het plezier van overdrive/distortion ontdekken (rock geluid) dan heb je dat ook meteen stevig op die gitaar.

Ook door je vriend even goed laten afstellen! Scheelt veel ontstemmen en frustratie

hefke
15 augustus 2015, 08:06
Zoals al eerder is geadviseerd: bespaar niet op een versterker en koop 2e hands een goede/betere.
Ik begrijp heel goed dat je niet te veel wilt uitgeven omdat het je eerste gitaar en versterker is, maar het geluid van een duurdere versterker is vaak zoveel beter. En 2e hands zijn er genoeg leuke spullen te vinden met nog als bijkomend voordeel dat als je het weer wilt verkopen je er nauwelijks op verliest.
Vergeet niet dat een slecht geluid heel erg demotiverend werkt.

Mijn advies is dan ook om je de tijd te nemen een goed versterker 2e hands te zoeken die bij jouw budget past (of evt. een paar maandjes langer door te sparen). Totdat je de versterker hebt gewoon akoestisch oefenen. Doe ik ook altijd als ik iets nieuws aan het oefenen ben, horen de buren tenminste niet hoe ik aan het prutsen ben.

Kakihara
15 augustus 2015, 08:48
Persoonlijk zou ik eerder besparen op de gitaar dan op de versterker. Een mindere gitaar kan op een betere versterker nog behoorlijk uit de verf komen, maar een goeie gitaar over een crappy versterker zal crappy klinken. Het belangrijkste aan de gitaar, zeker wanneer je pas begint, is toch vooral de afstelling. Je hebt meer aan een goed afgestelde budgetgitaar dan aan een merkgitaar die niet is afgesteld.

arjanb01
15 augustus 2015, 08:56
Yamaha pacifica voor 199 bij Bax plus een cube 15 of 30 en dan ben je de komende tijd wel zoet, heb je een degelijke gitaar voor heel weinig geld en een h-s-s gitaar.

D3nnis
15 augustus 2015, 10:57
Ik ben eigenlijk nog nooit een slechte yamaha pacifica tegengekomen, dus +1!

telerocker
15 augustus 2015, 11:56
Ik had de Pacifica al getipt en sluit me aan bij de suggesties voor een Cube-je.

ferron
15 augustus 2015, 13:37
Hallo Allemaal,

Morgen ga ik eens even een kijkje nemen bij Dirk Witte in Utrecht om eens wat verschillende modellen in mijn handen te houden. En wie weet is er iemand in de winkel die mij ook nog wat advies kan geven, of wat laten horen.

Op dit moment gaat mijn voorkeur nog uit voor een squier affinity strat. Maar dan laat ik mij misschien teveel lijden door de kleur Surf Green, want die vind ik best wel erg leuk ;)

De versterker zal dan wel een Cube-20GX worden (of een betere via marktplaats/in de aanbieding.)

Ik weet dat er wel betere zijn (zowel gitaren als versterkers) voor maar een paar tientjes meer.
En ja, het is zo dan ik ook nog even door kan sparen voor betere spullen. Maar ik houd het liever wat goedkoper. Mocht ik over een tijdje behoefte hebben aan een betere versterker of gitaar, dan zie ik dan dan wel weer.

Joost de Ruig
15 augustus 2015, 13:44
Als die surfgreene Squier je aantrekt moet je die vooral doen. Gitaarspelen moet ook vooral leuk zijn. Dus als de kleur je motiveert om, hem op te pakken (of naar te kijken), vooral doen! En surfgreen is ook gewoon cool ;-)

Je staat aan het begin van een zoektocht. Een hele gave zoektocht. Lekker je gevoel volgen en vooral....... SPELEN!

ferron
15 augustus 2015, 14:04
Klopt Joost! Dat gevoel als je zelf iets moois maakt (of namaakt) van toen ik mijn akoestische gitaar had, mis ik nu wel. kan niet wachten!

Mensen, bedankt voor al het advies en de tips! Als iemand nog wat te zeggen heeft hoor ik het graag.

Ps) Moet een discussie gesloten worden op dit forum, als het klaar is?

Tupelo
15 augustus 2015, 14:58
Met die Cube samen zit je goed hoor, mooie startset heb je daarmee bij elkaar, als dat 't wordt. :)

ferron
15 augustus 2015, 21:16
Ik heb er eens goed nagedacht vandaag, en heb veel gitaren bekeken en beluister (op internet dan wel ) en veel uitgesloten:

Het wordt sowieso een stratocaster.

Nu nog beslissen of ik voor de 'Squier Affinity Stratocaster RW Surf Green' ga http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/squier-affinity-stratocaster-rw-surf-green-gitaar

of moet ik toch voor de 'Squier Vintage Modified '51 Stratocaster Vintage Blonde' (Met HS combinatie) gaan http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/squier-vintage-modified-51-stratocaster-vintage-blonde

Deze vond ik namelijk ook wel lekker klinken (en eruit zien) in deze video: https://www.youtube.com/watch?v=188_1rRv0ZE

Mocht ik voor deze laatste gaan, dan lever ik wel wat in op de versterker. Ik ben er sowieso nog niet zeker van om dit bedrag uit te geven aan de versterker. Misschien dat ik dan toch ga voor een goedkopere Orange / Marshall / Fender Mustang I van 12/15/20Watt.

Het goed presteren op een hoger volume heb ik écht niet nodig, zolang het maar een beetje zuiver klinkt. (En zoveel ben ik niet gewent, dus het zal in mijn oren al snel goed klinken)

Duss... Ik wil jullie geen pijn doen, maar zijn er ook nog versterkers aan te raden in de prijscategorie €60-€120

Ik wil namelijk ook nog een kabel, capo, plectra, stemapparaat en standaard aanschaffen, en echt niet boven mijn budget gaan.
Als ik eenmaal beter gitaar heb leren spelen, kan ik altijd nog upgraden, dat is geen probleem.

Joost de Ruig
15 augustus 2015, 21:29
Als je kiest voor een Strat, dan kies je optie 1. Optie 2 is een soort Partcaster of Pawnshop Caster. Een allegaartje van onderdelen zeg maar. Dat zegt niets over de kwaliteit, maar mag je eigenlijk geen Stratocaster noemen.

Kies je voor een modeling amp, zoals de Fender Mustang 1 van €115,-, dan heb je een ingebouwde chromatische tuner, een stapel effecten en diverse amp-types.

Voor €30,- heb je wel een kabeltje, standaard en kapo. Off you go :-)

ferron
15 augustus 2015, 21:46
Hey Joost,

Ik wil graag een strat kopen, en dan dus niet optie 2. Bedankt voor de uitleg! Dan kan die ook weer van m'n lijstje af.

En wat betreft de versterker, ik moet maar toegeven aan het idee dat de versterker die ik ga kopen bijna net zo duur is als de gitaar zelf. Maar ach, 115 euro is nog te doen.

Verder koop ik er een capo, kabel om aan te sluiten op versterker, wat plectra en standaard. Misschien nog een verlengkabel voor mijn hoofdtelefoon en een gitaarband erbij?

Iemand nog aanbevelingen? Ontbreekt er iets belangrijks, nu ik toch bezig ben?

Zodra mijn vriend met deze zelfde strat terug is van vakantie zal ik zijn gitaat gelijk eens even uitproberen, dat werkt nog het makkelijkste.

ferron
15 augustus 2015, 21:50
En ik wil graag nog een vraag toevoegen: bij mijn akoestische gitaar gebruikte ik veel dunnen plectra. Welke kan ik het beste gebruiken op de elek. gitaar? (Hoeveel mm? Medium, etc..)

Joost de Ruig
15 augustus 2015, 21:56
En ik wil graag nog een vraag toevoegen: bij mijn akoestische gitaar gebruikte ik veel dunnen plectra. Welke kan ik het beste gebruiken op de elek. gitaar? (Hoeveel mm? Medium, etc..)

Plectra zijn heel persoonlijk. Zelf vind ik tussen 0.7 en 0.9 prettig. Er zijn ook gitaristen die zweren bij 1 tot zelfs 2 mm. Voor het geluid is een dun plectrum niet optimaal, dus dunner dan 0.7 zou ik niet gaan. Ik zou gewoon van 0.7 tot 1.2 een stuk of 5 plectra kopen en kijken wat je zelf prettig vind. Een gitaarband zou ik er ook bij nemen.

Erik de Perik
15 augustus 2015, 23:14
Zou ook een paar versterkers proberen..... ondanks de lage prijs zit daar ook een behoorlijk verschil in!

Ik speelde vroeger dikker maar gebruik nu deze:

https://www.snarenshop.nl/uploads/dunlop%20tortex%2088.jpg

Speelde vroeger ook dikkere snaren (010, 011) maar brak veel. Nu gewoon op 009.

ferron
15 augustus 2015, 23:18
Ik ga zeker eens even wat gitaren/versterkers (laten) uitproberen. Ik kwam er helaas net achter dat het morgen zondag is en de winkels dan gesloten zijn ;)

Ik kan er niks aan doen, 'k zit helemaal in m'n vakantieritme

Erik de Perik
15 augustus 2015, 23:24
Kees Dee is 3 dagen per week dicht, kwam ik laatst achter.

Maak je niet te druk.... je eerste gitaar is meestal geen blijvertje. Mijn eerste was overigens een nieuwe Gibson. :)

Stoffel43
15 augustus 2015, 23:58
Die versterker is blijkbaar een hekelpunt. Als je zo'n mini-mini kartonnen doosje wil moet je het zelf weten, maar geloof het of niet, hiermee zal de fun snel over zijn.
Wat denk je hiervan? Je zal er echt véél meer plezier aan beleven...
http://link.marktplaats.nl/m954929287
Of
http://link.marktplaats.nl/a1028491484
In de 'x' zit een tuner ingebouwd.
Of deze? Nog interessanter!
http://link.marktplaats.nl/m953161433
Ga niet onder de 20W zou ik zeggen...

denis.hermans
16 augustus 2015, 00:04
Naast al dit advies over gitaargear nog even een tip voor een goede website : justinguitar.com Hier vind je een echt goede beginnerscursus (ook later nog een gevorderde lessen) en lessen over liedjes. Moet je echt eens naar kijken. Alles op die site is trouwens vrij te bekijken.

denis.hermans
16 augustus 2015, 00:19
Roland Cube geniet bij mij overigens de voorkeur op de mustang amp. Toch zeker voor absolute beginners. De mustang is zeker een leuke amp maar de presets kan je bij de kleinere modellen enkel aanpassen via de fuse software (beetje kort door de bocht, ik weet het).Dat is allemaal heel leuk maar voor je het weet zit je daar meer mee te prutsen dan dat je oefent.En oefenen moet een beginner nu eenmaal zoveel mogelijk doen. De cube is wat dat betreft veel eenvoudiger te bedienen en heeft gewoon ook een goede klank naar mijn smaak. Zeker als je nog gewoon je open akkoorden gaat oefenen is de cleane klank naar mijn smaak ongeëvenaard in die prijklasse.
Wat de gitaar betreft: Voor een beginner vind ik persoonlijk een strat evt. met een humbucker en 2 single coils of een tele achtig model te verkiezen boven een les paul (tenzij je echt een voorkeur zou hebben voor het stevigere werk) EEnvoudig strummen met open akkoorden gaat naar mijn smaak gewoon beter klinken op een gitaar met single coils. In de goedkopere prijsklasse vind ik dat op een gitaar met humbuckers vaak dof klinken.
Let wel :Deze post bevat natuurlijk enkel een persoonlijke mening, sommige forumleden zullen wellicht een andere mening hebben.

Erik de Perik
16 augustus 2015, 00:24
Die versterker is blijkbaar een hekelpunt. Als je zo'n mini-mini kartonnen doosje wil moet je het zelf weten, maar geloof het of niet, hiermee zal de fun snel over zijn.
Wat denk je hiervan? Je zal er echt véél meer plezier aan beleven...
http://link.marktplaats.nl/m954929287
Of
http://link.marktplaats.nl/a1028491484
In de 'x' zit een tuner ingebouwd.
Of deze? Nog interessanter!
http://link.marktplaats.nl/m953161433
Ga niet onder de 20W zou ik zeggen...

Een Cube is óók een kartonnen doos, maar dan met effecten. Maat en kwaliteit van de speaker doet vaak veel meer.

telerocker
16 augustus 2015, 01:54
Roland Cube geniet bij mij overigens de voorkeur op de mustang amp. Toch zeker voor absolute beginners. De mustang is zeker een leuke amp maar de presets kan je bij de kleinere modellen enkel aanpassen via de fuse software (beetje kort door de bocht, ik weet het).Dat is allemaal heel leuk maar voor je het weet zit je daar meer mee te prutsen dan dat je oefent.En oefenen moet een beginner nu eenmaal zoveel mogelijk doen. De cube is wat dat betreft veel eenvoudiger te bedienen en heeft gewoon ook een goede klank naar mijn smaak. Zeker als je nog gewoon je open akkoorden gaat oefenen is de cleane klank naar mijn smaak ongeëvenaard in die prijklasse.
Wat de gitaar betreft: Voor een beginner vind ik persoonlijk een strat evt. met een humbucker en 2 single coils of een tele achtig model te verkiezen boven een les paul (tenzij je echt een voorkeur zou hebben voor het stevigere werk) EEnvoudig strummen met open akkoorden gaat naar mijn smaak gewoon beter klinken op een gitaar met single coils. In de goedkopere prijsklasse vind ik dat op een gitaar met humbuckers vaak dof klinken.
Let wel :Deze post bevat natuurlijk enkel een persoonlijke mening, sommige forumleden zullen wellicht een andere mening hebben.

Idd, gewoon met een HSS beginnen. Lekker strummen met de single coils, en beuken met de humbucker. Ik ben zelf ooit ook met een Cube (100) begonnen. Was toen al een leuke bak, en de Cubes van tegenwoordig zijn voor thuis prima en vrij makkelijk te bedienen.

hefke
16 augustus 2015, 09:26
Maak je niet te druk.... je eerste gitaar is meestal geen blijvertje. Mijn eerste was overigens een nieuwe Gibson. :)

Uitzonderingen bevestigen de regel. Mijn eerste gitaar (Fender stratocaster uit '79) heb ik nog altijd en speel er nog iedere dag op.
Heb je die Gibson nog?

kirito
16 augustus 2015, 10:30
die links van stoffel zijn inderdaad heel interessant. ik heb zelf na zes jaar spelen nog altijd mijn roland cube 30x en ik zou hem alleen weg willen doen voor een stevige (en duurdere) buizenversterker. die dingen klinken voor hun prijs erg goed en zijn gebouwd als een russische t-34.

Erik de Perik
16 augustus 2015, 13:19
Uitzonderingen bevestigen de regel. Mijn eerste gitaar (Fender stratocaster uit '79) heb ik nog altijd en speel er nog iedere dag op.
Heb je die Gibson nog?

M'n eerste was een splinternieuwe Gibson RD, voor 895,= bij Becker in Den Haag, waar ik eigenlijk vandaan kom. Gitaar beviel me niet echt en heb 'm al snel geruild tegen een gebruikte Gibson The Paul. Daar een hele tijd op gespeeld en toen geruild tegen een Ferrari rode Peer Dellen Strat met EMG's en Kahler trem.... die ik ook niet meer heb!

ferron
17 augustus 2015, 11:55
Hallo,

Even een snel vraagje: is deze versterker het geld waard? En wat is een normale prijs?

Gitaar versterker Line 6 spider III 75 watt
Bieden
http://link.marktplaats.nl/m953592500

Deze kan ik misschien vandaag ophalen. Ik hoor ht graag z.s.m. van jullie.

Alvast bedankt,
Ferron

Scarface
17 augustus 2015, 12:15
Schijnt een goed versterkertje te zijn gezien de mogelijkheden,veel voor weinig.
Oefenversterker voor de beginnende gitarist. Kosten nieuw,geloof in 2007 rond de €350...Deze heeft ook nog een hoes en floorboard erbij.

Als hij goed is dan is hij het geld zeker waard...Maar wat je moet beiden,geen idee..Wat zegt je gevoel?

Groet,
Marco

ferron
17 augustus 2015, 12:19
Heb contact gehad en hij vraagt er €180 voor. Dit ligt toch iets boven mijn budget, en heb gezegd dat ik niet veel meer dan €100 wil uitgeven aan de versterker.

Wellicht kunnen we een mooie tussenweg vinden. Meer dan €130 wil ik eigenlijk niet kwijt.

ferron
17 augustus 2015, 12:20
Iets meer dan 130 is ook geen probleem, maar 180 gaat me iets te ver

Erik de Perik
17 augustus 2015, 12:28
Iets meer dan 130 is ook geen probleem, maar 180 gaat me iets te ver

Zeg dat je 'm voor 130 NU op komt halen.

ferron
17 augustus 2015, 12:34
Zeg dat je 'm voor 130 NU op komt halen.

Ik heb gemaild. Voor €130 wil ik hem inderdaad wel ophalen. Ik hoop dat hij snel antwoord, anders ben ik helaas Utrecht al weer uit. ;(

Scarface
17 augustus 2015, 12:34
€130 ,is een mooie prijs...

ferron
17 augustus 2015, 13:13
Toch nog maar eens nagedacht, het is niet de bedoeling dat met een beetje gain de ramen eruit vliegen. Overigens ook niet fijn voor m'n ouders en buren.

Ik denk dat ik beter een wat kleinere kan kopen (qua grootte en aantal watt) aangezien dat voor mijn kleine slaapkamer een stukje beter zal klinken.

'T zal dus toch een Fender Mustang I (v2) worden, of iets in die richting.

Erik de Perik
17 augustus 2015, 13:20
Maak je daar maar geen zorgen over. Die Line6 dingen zijn juist ontworpen om op ieder volume een 'groot' geluid te produceren.

ferron
17 augustus 2015, 13:21
Maak je daar maar geen zorgen over. Die Line6 dingen zijn juist ontworpen om op ieder volume een 'groot' geluid te produceren.

Het is ongetwijfeld een mooie versterker en als ik nog op tijd antwoord krijg zal ik er over nadenken.

Scarface
17 augustus 2015, 13:30
Er zit zelfs een hoofdtelefoon aansluiting op,dusssss👍...Deze versterker heeft zoveel mogelijkheden...Hier kun je de komende jaren mee vooruit,zonder extra investering van pedaaltjes enz...

Groet,
Marco

ferron
17 augustus 2015, 13:35
Het lijkt me een hartstikke mooi apparaat voor die prijs, vooral met al die presets.

Het probleem is dat ik 'm wel een beetje groot vind. Maar ach, dan gebruiken we 'm maar als nachtkastje :)

Ik bedoel, een vriend van mij heeft 'n 20 watt versterker en dat vind ik ook vreselijk goed klinken, zelfs op hoog volume. Ik ben gewoon niet zoveel gewend.

Toevoeging: Als hij akkoord gaat, is de kans groot dat ik 'm nog wel ga ophalen

Stoffel43
17 augustus 2015, 16:36
Voor 130 zeker doen. Is idd een toffe versterker voor dat geld!

ferron
17 augustus 2015, 16:37
Het is helaas niet doorgegaan, ik houd marktplaats e.d. goed in de gaten!

Tupelo
17 augustus 2015, 16:39
Als je 'm voor 130 kan mee krijgen doen, lukt het niet kan je altijd nog voor de Cube20 gaan, is ook prima; kan je gerust take it or leave it bij zeggen, tegen de verkoper. Ah oke, jammer dan. :)

Stoffel43
17 augustus 2015, 16:42
Een Cube is óók een kartonnen doos, maar dan met effecten. Maat en kwaliteit van de speaker doet vaak veel meer.

Dat is helemaal waar, echter deze doos kan ikzelf in de huiskamer nog appreciëren. Die nóg lichtere dingen vind ik al helemaal speelgoed.

Die line 6 is zeker ook een toffe 'kleine' bak.

Stoffel43
17 augustus 2015, 16:43
Het is helaas niet doorgegaan, ik houd marktplaats e.d. goed in de gaten!

Er komt zeker nog wel wat bruikbaars langs! Geduld is een mooie deugd! (Al heb ik daar zelf weinig van... 😆)

Tupelo
17 augustus 2015, 16:53
Met een klein budget vind ik die Cubes anders perfecte amps voor beginners met een klein budget, met het oog op thuisgebruik.
Ik speel er nauwelijks op, maar iedere keer dat ik 'm aansluit blijf ik mezelf verbazen over de mogelijkheden en het geluid van het ding.

Werkelijk. :dontgeti: <-- positief.

Met wat meer centen zou ik eerder iets als een AC4 aanbevelen, met e.o.a. multieffectje ervoor.
Wat dat betreft is en blijft het een modelling amp.

Brad
17 augustus 2015, 17:23
Er word hier veelal gesteld dat kleine transistorbakjes met een kleine speaker helemaal niet zouden klinken. Ieder zijn smaak natuurlijk. Maar voor thuis rekening houdend met de buren zijn die dingen prima. Je moet ze niet te hard zetten, zo rond de vijf, dan heb je net zo een goed geluid als met een grote bak maar dan in miniatuur.
En dat is precies wat je hebben moet tenzij je een vrijstaand huis hebt of ruzie zoekt met de buren. En dan denk ik toch aan de Vox Pathfinder van tien watt of dat kleine bakje van Orange. Geen effecten op overdrive na, maar wel een goede basistoon. Je kunt dan als aanvulling voor onder de honderd euro een multi effect apparaatje kopen van Zoom ofzo

telerocker
17 augustus 2015, 23:57
Ik heb niet zo lang terug voor boven (heb geen zin om steeds mijn Blues Junior mee te slepen) een Orange Crushpix 20 deluxe (ha, deluxe, wat een humor van O.) gekocht voor vijf tientjes. Dat klinkt heel aardig, voor vijftig pop. Voor een beginner ook een prima bakje. Als je dan wat kan spelen, kun je altijd opschalen naar een AC-4, een Tubemeister of een BJ.

ferron
18 augustus 2015, 14:21
Hallo,

Deze Squier Strat uit '96 (Taiwan) kan ik voor €100 ophalen, is dit kwalitatief goed / beter dan de nieuwe Squier Affinity ?

Fender Squier Stratocaster Strat red / rood - met tas
€ 150,00
http://link.marktplaats.nl/m950232082

Dan kan ik weer wat extra uitgeven aan de versterker, en eventueel over een jaartje weer eens wisselen van gitaar

Ik hoor het graag van jullie!

Joost de Ruig
18 augustus 2015, 14:58
Euhh, op de neckplate staat toch echt made in China.....

Ik zou het zeker niet doen. De kwaliteit in Verre Oosten landen is de afgelopen 20 jaar enorm vooruit gegaan en ik verwacht niet veel van de getoonde Squier. Die Surfgreen verwacht ik een betere koop te zijn..

postbus31
18 augustus 2015, 16:28
Boss ME25, hoofdtelefoon, klaar. "Oneindig" veel sounds, klein, aux-in én geen ruzie met buren ed.

Btw, zo'n (grote) Cube is ook meer dan bruikbaar wanneer je knap kunt spelen hoor. Ding heeft heerlijk clean en is daarmee een meer dan a-ok basis voor pedals. Die kreet "beginner-amp" doet veel spullen veel te weinig eer.

Scarface
18 augustus 2015, 16:46
Bij Thomann koop je hem gloednieuw voor 110 euro,met versterker en tas ben je 150 euro kwijt....tis maar een weetje... succes.

Groet,
Marco

ferron
18 augustus 2015, 16:51
Euhh, op de neckplate staat toch echt made in China.....

Ik zou het zeker niet doen. De kwaliteit in Verre Oosten landen is de afgelopen 20 jaar enorm vooruit gegaan en ik verwacht niet veel van de getoonde Squier. Die Surfgreen verwacht ik een betere koop te zijn..

Ik was onderweg naar Keymusic in Utrecht toen ik toevallig deze advertentie voorbij zag komen, een aantal straten verderop, vandaar.

Ik heb een aantal les Paul's, strats & teles uitgeprobeerd en ik ben blij dat ik dat gedaan heb. De telecaster vond ik niet erg bijzonder (niet die ik waar ik wat op speelde in ieder geval). De Les Paul klonk goed, maar had een wat bredere hals dan de strat en ik vond de strat ook iets soepeler spelen.

Ik heb, nu echt, besloten dat het een Stratocaster wordt. Over de versterker denk ik nog steeds even na.

Als ik vraag naar de versterkers hier, zijn de meningen daar erg over verdeeld, dus dat js lastig. Ik heb de Fender Mustang I (v2) en de 30 of 40W variant van de Cube uitgeprobeerd in de winkel. De Fender werkte goed en de Cube maakte geen hoorbaar geluid meer nadat ik aan een paar knopjes draaide (die sowieso niets met volume te maken hadden).

Ik denk er nog even over na. Ik moet toch nog even wachten op mijn salaris van deze vakantie ;)

ferron
18 augustus 2015, 20:36
Daar ben ik weer met een marktplaats advertentie, deze keer een Custom Squier waar bijna niet op gespeeld is volgens de eigenaar:
Het gaat om de eerste foto, is dit wat? Ik zie wel vaker deze gitaren met 'parel-plaat' en deze zijn vaak een stukje duurder?
De eigenaar vraagt er 100€ voor, afdingen mogelijk.

Te koop 3 fantastische elektrische gitaren en versterker
Bieden
http://link.marktplaats.nl/m954606717

postbus31
18 augustus 2015, 20:55
Een gitaar waar bijna niet op gespeeld is............ Dan word ik huiverig. Zou voor de Mustang gaan en voor een gitaar een straatje verder.

ferron
18 augustus 2015, 20:56
Als het deze niet wordt, dan wordt het de Squier Affinity Stratocaster. Welke is kwalitatief beter?

postbus31
18 augustus 2015, 20:59
Begrijp dat je voor een Strat gaat, kijk dan ook eens naar een London City Spitfire. Veel voor weinig. Bij de Strat overigens wel voor een MKII gaan (in tegenstelling tot de tele waar de MKI de voorkeur geniet)

ferron
18 augustus 2015, 21:01
Ik snap het, maar ik vroeg me af wat het verschil is tussen de Affinity en deze 'custom'?

postbus31
18 augustus 2015, 21:04
Ik snap het, maar ik vroeg me af wat het verschil is tussen de Affinity en deze 'custom'?
Ik vraag me af wat er zo custom aan die Squire is:confused:

Ik heb het overigens niet zo op de low-budget Squiers. Ze kunnen mij niet bekoren, beetje aanmaakhout :rolleyes:

Voor goedkope Strat zou ik de eerder aangehaalde Yamaha Pacifica of een London City proberen.

ferron
18 augustus 2015, 21:07
Ik snap 'm. Is het toevallig deze gitaar:

https://m.thomann.de/nl/fender_squier_vint_mod_strat_3tsb.htm?offid=5&affid=1&subid=276140NL&subid2=Fender+Squier+Vint.+Mod.+Strat+3TSB&origin=boost&gclid=Cj0KEQjwr8uuBRCcg6-s-4TrmIsBEiQAN1TdERonM1RLJ2POADxrTuiNOR8AKzdvBqZIQnX o6ybsMiAaAmkz8P8HAQ

ferron
18 augustus 2015, 21:10
Of deze, gezien de parel achtige plaat:

http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/squier-vintage-modified-surf-stratocaster-sonic-blue?gclid=Cj0KEQjwr8uuBRCcg6-s-4TrmIsBEiQAN1TdEQ51bbnTxbl7MIXt64oifjrP7M4vORo6KSX as5i0XzwaAkLQ8P8HAQ

ferron
18 augustus 2015, 21:17
Ik ben er al achter, hij heeft gewoon zelf de slagplaat, knoppen en andere tremelo erop gezet.

postbus31
18 augustus 2015, 21:19
Zo'n perloid plaat koop je bij elke gitaarboer, staar je daar niet blind op. Bij de MP Strat staat wat anders op der kop, volgens mij staat er Squier Strat en de Vintage Modified staat Stratocaster (volledig uitgeschreven dus)
Mijn idee: is een heel goedkope Squier die opgeleukt is met een andere slagplaat en knoppen.

ferron
18 augustus 2015, 21:20
Klopt! Het was gewoon een Affinity die een beetje is opgeleukt. Ik zal nog even vragen wat hij voor de versterker los wil hebben. Fender Mustang II (v2)

postbus31
18 augustus 2015, 21:22
Klopt! Het was gewoon een Affinity die een beetje is opgeleukt. Ik zal nog even vragen wat hij voor de versterker los wil hebben. Fender Mustang II (v2)
Die Mustang is idd het leukste wat in de advertentie staat :-)
Btw, Vintage maakt ook leuke Strats.

ferron
18 augustus 2015, 21:32
Er zijn ontzettend veel leuke merken niet ontzettend leuke gitaren maken, helaas maakt mijn portemonnee niet automatisch ontzettend leuk geld.

Voor de gitaar zelf wil ik niet heel veel meer dan €200 uitgeven. Voor de versterker niet heel veel meer dan €130 ofzo.

Uiteindelijk zal het wel een Affinity + Mustang I (v2) worden of een Cube 10GX of iets beters via MP/aanbieding.

Ik was vandaag in een gitarenwinkel en dat was leuker + moeilijker dan ik had gedacht; zelfs de epiphone les Paul gitaren van nog geen 200 euro vond ik schitterend (zelfs al hingen ze onder Gibson's van bijna €4000). De Telecaster met een houten hals speelde niet zo soepel, en de Squier strat's vond ik best wel lekker spelen. Voor de rest hadden ze vooral Fender's, maar die gaan toch boven m'n budget.

postbus31
18 augustus 2015, 21:54
De merken die ik noemde vallen (gebruikt) binnen je budget. Echt, ik zou mijn horizon verbreden en wat anders dan een budget-Squier kopen.

ferron
18 augustus 2015, 21:57
De merken die ik noemde vallen (gebruikt) binnen je budget. Echt, ik zou mijn horizon verbreden en wat anders dan een budget-Squier kopen.

Klopt! Ben ik ook zeker mee bezig, maar buiten minn budget wil ik echt niet vallen. En wanneer ik een gitaar van een ander merk zie dat hier wel is past, is er steeds wel iets mee waardoor ik toch terugval op die Squier.

Ik wil namelijk SSS elementen. Geen humbuckers

postbus31
18 augustus 2015, 22:03
London City Spitfire Stratocaster
€ 150,00
http://link.marktplaats.nl/m956424451

Hohner Professional ST-59 ST59 Strat Stratocaster model
€ 160,00
http://link.marktplaats.nl/m956819754

20032 Cort G 200 stratocaster el. gitaar
€ 189,95
http://link.marktplaats.nl/m955402350

ferron
18 augustus 2015, 22:19
London City Spitfire Stratocaster
€ 150,00
http://link.marktplaats.nl/m956424451

Hohner Professional ST-59 ST59 Strat Stratocaster model
€ 160,00
http://link.marktplaats.nl/m956819754

20032 Cort G 200 stratocaster el. gitaar
€ 189,95
http://link.marktplaats.nl/m955402350

Inderdaad leuke prijsjes, helaas niet in de buurt. Maar zoals ik al zei, ik houd het in de gaten totdat ik iets leuks tegen kom.

postbus31
18 augustus 2015, 22:20
Was ook meer bedoeld om de Squier alternatieven te noemen :rolleyes:

telerocker
18 augustus 2015, 23:30
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m951755152-te-koop-prima-squier-50-anniversary.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f3 1&previousPage=lr

Brad
18 augustus 2015, 23:45
Die London city gitaren schijnen erg goed te zijn, maar dat merk is geloof ik gestopt. Tweedehands is dan alleen mogelijk.

ferron
23 augustus 2015, 18:20
Ik heb vanmiddag de Fender Mustang I (v2) gekocht, aangezien deze verschillende presets heeft ingebouwd (ipv met een app zoals bij de cube). Ik ga dan toch voor de veel verschillende geluiden. De Fender wordt morgen bezorgd.

Wat betreft de gitaa die ik volgende week ga kopen; de surf green Affinity, de HSS variant van de Affinity of een Squier Standard, zoals deze:

http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/squier-standard-stratocaster-cherry-sunburst-rw

Die €80 kan ik er nog wel bijsparen, mocht de standard beter zijn dan de Affinity.

Joost de Ruig
23 augustus 2015, 18:28
Als voor een kleine upgrade gaat, dan is die Standaard geen verkeerde keuze.

ferron
23 augustus 2015, 18:29
Als voor een kleine upgrade gaat, dan is die Standaard geen verkeerde keuze.

Voorlopig zal ik er niet veel aan upgraden. Komt het erop neer dat de standard een betere keuze is als je deze vergelijkt met de Affinity?

Joost de Ruig
23 augustus 2015, 18:37
Ik bedoelde een upgrade ten opzichte van de Surfgreen.

ferron
23 augustus 2015, 18:39
Ik bedoelde een upgrade ten opzichte van de Surfgreen.

Ow sorry hahahah, nu snap ik 'm ;)

Joost de Ruig
23 augustus 2015, 18:46
Ter info: toen ik in 1982 mijn eerste elektrische gitaar kocht, was het voor wat betreft Fender heel simpel. Voor 580 gulden kocht je de Japanse Squier of voor 1080 gulden de Amerikaanse Fender. Een jaar later kwamen daar de vintage reïssues bij, maar dat was het wel zo'n beetje. Wel zo overzichtelijk. De salesmanager van Fender NL die ik laatst sprak, gaf toe dat er wel erg veel types waren ontstaan en was het met mij eens dat dit doorgeschoten was.

ferron
23 augustus 2015, 18:57
Ter info: toen ik in 1982 mijn eerste elektrische gitaar kocht, was het voor wat betreft Fender heel simpel. Voor 580 gulden kocht je de Japanse Squier of voor 1080 gulden de Amerikaanse Fender. Een jaar later kwamen daar de vintage reïssues bij, maar dat was het wel zo'n beetje. Wel zo overzichtelijk. De salesmanager van Fender NL die ik laatst sprak, gaf toe dat er wel erg veel types waren ontstaan en was het met mij eens dat dit doorgeschoten was.

Hoe langer je zoekt op internet, hoe moeilijker het wordt om tot een conclusie te komen. Gewoon wat spelen in de winkel was voor mij dan toch doorslaggevend.

Over één week heb ik mijn salaris van de vakantie, dus dan is het een kwestie van een mooie Affinity/standard kleur uitkiezen.

Ik heb net al een gitaarkabel, verlengkabel voor hoofdtelefoon, standaard en een stuk of 13 verschillende dunlop en fender plectrums (of plectra?) besteld.

Morgen alles in huis, allen de gitaar ontbreekt nog ;)

ferron
24 augustus 2015, 12:36
En zoals ik al eerder zei: "Hoe langer ik zoek op internet, hoe moeilijker het wordt."
Ik heb nog 5 potentiële gitaren over die in mijn budget passen (en er een klein beetje leuk uitzien natuurlijk)

- Squier Affinity Stratocaster - SSS (Surf Green)
- Squier Affinity Stratocaster - HSS (Olympic White)
- Squier Standard Stratocaster - SSS (Cherry Sunburst)
- Yamaha Pacifica 112VMX - HSS (Naturel)
- Yamaha Pacifica 112V - HSS (Sonic Blue)

Blijft lastig ;)

Tupelo
24 augustus 2015, 12:38
Wanneer ik binnen eenzelfde budget tussen Squier of Yamaha moest kiezen, zou ik altijd Yamaha kiezen..

Joost de Ruig
24 augustus 2015, 13:09
De Yamaha 112 V is technisch zeker ok en heeft de splitbare humbucker als grootste verschil met de Squier. Voor mij heeft de Squier in Surfgreen meer mojo en betere looks. Dus ga je voor een moderne gitaar, ga dan voor de 112V. Hou je meer van vintage, ga dan voor de Squier Surfgreen, of voor de Squier Standaard die net weer wat beter is dan de Affinity en vergelijkbaar is met de Pacifica. In mijn beleving klinken de Squiers altijd wat warmer/ronder dan de Yamaha's in deze prijsklasse.


https://youtu.be/0C_LEF5TxhU

Feter
24 augustus 2015, 13:19
Ter info: toen ik in 1982 mijn eerste elektrische gitaar kocht, was het voor wat betreft Fender heel simpel. Voor 580 gulden kocht je de Japanse Squier of voor 1080 gulden de Amerikaanse Fender. Een jaar later kwamen daar de vintage reïssues bij, maar dat was het wel zo'n beetje. Wel zo overzichtelijk. De salesmanager van Fender NL die ik laatst sprak, gaf toe dat er wel erg veel types waren ontstaan en was het met mij eens dat dit doorgeschoten was.

Het "Probleem" wat ik eigenlijk een beetje heb met merken zoals Fender en Gibson, is dat ze te lang door willen teren op hun succes nummers. Begrijp me niet verkeerd, de stratocasters en les pauls etc. vind ik prachtig maar iedere keer zoiets als; re-issue, vintage, 60s style etc. begint me de keel uit te hangen.
En dan gaat Gibson nog een stapje verder met achterlijke toevoegingen zoals de G-force en de min-e-tune..
Ik wacht nog steeds tot 1 van de grote merken met een nieuw design komt dat eindelijk de gevestigde orde in een ander daglicht zet!

ferron
24 augustus 2015, 13:23
De Yamaha 112 V is technisch zeker ok en heeft de splitbare humbucker als grootste verschil met de Squier. Voor mij heeft de Squier in Surfgreen meer mojo en betere looks. Dus ga je voor een moderne gitaar, ga dan voor de 112V. Hou je meer van vintage, ga dan voor de Squier Surfgreen, of voor de Squier Standaard die net weer wat beter is dan de Affinity en vergelijkbaar is met de Pacifica. In mijn beleving klinken de Squiers altijd wat warmer/ronder dan de Yamaha's in deze prijsklasse.


https://youtu.be/0C_LEF5TxhU

Als ik dit zo lees (warmer, vintage) dan past dat veel meer bij mijn smaak. Ook heb ik Squiers bespeeld in de winkel en vind ik erg goed spelen (zelfs al speel ik niet echt, eigenlijk geen, gitaar). Dan is het nog de vraag HSS/SSS? Alhoewel je met HSS misschien wat meer kan variëren in het geluid dat uit je gitaar komt, vind ik de SSS opstelling ook heerlijk helder klinken. En dan nog de Standard, als het de €80 extra écht waard is, wil ik dat er nog wel bij betalen.

ferron
24 augustus 2015, 14:12
De kans is zeer groot dat het de Surf Green wordt, maar heeft wel een levertijd van bijna een half jaar bij Bax-Shop. De meneer van Dirk Witte in Utrecht vertelde mij dat hij wel besteld was en dus daar binnenkort wél op voorraad was.

Heeft iemand misschien ervaring met deze winkels? :

http://www.infomusic.nl/squier-affinity-strat-rw-surf-green?utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc&utm_campaign=vergelijkingssites&gclid=Cj0KEQjwgeuuBRCiwpD0hP3Cg4kBEiQAHflm1uQHz4nF nD40NbAhWsC1ciG7lHf6SSj5KyOtBfm6AvwaAtLg8P8HAQ

http://tonika.nl/nl/fender-squier/9090-squier-stratocaster-affinity-0310600557.html?gclid=Cj0KEQjwgeuuBRCiwpD0hP3Cg4kB EiQAHflm1jtFd1sEtf43XzbbpQ2g4SqKFsHv_UC9_agNfNtnWT kaAtyB8P8HAQ

Joost de Ruig
24 augustus 2015, 15:15
De Squier Standard is bij Bax op voorraad, de Infinity bij Thomann in sunburst en Lake Placid Blue met hoes voor €229. Ik zou voor de Standard gaan!

ferron
24 augustus 2015, 15:24
De Squier Standard is bij Bax op voorraad, de Infinity bij Thomann in sunburst en Lake Placid Blue met hoes voor €229. Ik zou voor de Standard gaan!

Mocht het de Affinity worden, dan sowieso de surf green kleur. De standard in de kleur Cherry Sunburst vind ik ook erg mooi, dus wellicht dat het die dan word.

ferron
24 augustus 2015, 17:38
De Squier Standard is bij Bax op voorraad, de Infinity bij Thomann in sunburst en Lake Placid Blue met hoes voor €229. Ik zou voor de Standard gaan!

Joost, nog even een vraagje:
De Affinity heeft 21 fretten en de Standard 22. Ook is de body van de Affinity gemaakt van Alder en de Standard is gemaakt van Agathis. Kan je mij misschien uitleggen wat precies het verschil is en waarom het ene misschien beter is dan het andere?
---
Een kleine toevoeging: de Affinity heeft volgens mij iets kleinere afmetingen of zoiets? Is daardoor de Affinity gemakkelijker te bespelen als je net begint?

MjS
24 augustus 2015, 18:01
Ik zou me niet al te druk maken over de houtsoort bij een dergelijke gitaar.

Zelf heb ik een jaar geleden een Affinity gekocht als reisgitaar. Spotgoedkoop en nog verrassend OK. Voor een beginner zeker een prima gitaar, niks mis mee. Natuurlijk is de kwaliteit en afwerking niet zo goed als bij een Fender, maar daar is de prijs dus ook naar. De basis daarentegen, is echt heel erg prima.

Hou er rekening mee dat als je een gitaar online besteld, zeker een 'goedkope' gitaar, deze niet goed afgesteld zou zijn. Dat kun je zelf doen, laten doen, of via een Gitaarnetter in de buurt.

Verdere verschillen in kwaliteit of specs tussen Standard en affinity weet ik verder niet. Hij speelt niet 'makkelijker' dan een regular size. Het is tamelijk subtiel. Volgens mij is de body vooral iets dunner. Ik ben gemiddeld (volwassen) van grootte, ik had er geen probleem mee.

Joost de Ruig
24 augustus 2015, 18:03
Beide gitaren hebben precies dezelfde afmetingen, hooguit is de Afinity iets dunner, alleen het fretboard van de standaard is iets meer dan 1 cm langer, waardoor er plaats is voor een extra fret.

Agathis is hout van een boom uit de coniferenfamilie en wordt regelmatig gebruikt in budgetgitaren. Niets mis mee.

Ik zeg: Standard ;)

ferron
24 augustus 2015, 18:54
Oké, duidelijk: Squier wordt een Standard.

Maaarrr.... Ik bedenk me net het volgende: de Yamaha pacifica 112V heeft een humbucker die kan worden opgezet in een single coil met één druk op de knop.

Is het wat dat betreft niet een betere gitaar voor iemand die alle muziekstijlen en geluiden op zijn versterker gaat uitproberen.

En stel dat dit zo is, is er een verschil tussen deze twee Yamaha's?

http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/yamaha-pacifica-112vmx-elektrische-gitaar-naturel

http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/yamaha-pacifica-112v-sb-elektrische-gitaar-sonic-blue

Waar zit dit verschil van 30€ 'm in?

D3nnis
24 augustus 2015, 19:04
Door de brughumbucker is de yamaha misschien iets veelzijdiger als je ook met distortion wilt spelen, maar als je de humbucker split, dat klinkt niet zo goed als een echte single coil.
Hangt dus van je muzieksmaak af.

ferron
24 augustus 2015, 19:07
Door de brughumbucker is de yamaha misschien iets veelzijdiger als je ook met distortion wilt spelen, maar als je de humbucker split, dat klinkt niet zo goed als een echte single coil.
Hangt dus van je muzieksmaak af.

Als de kwaliteit van de single coil dan minder is, ga ik toch liever voor de Squier. Misschien een keer wat ruigers spelen, maar een groot gedeelte van de tijd zal ik meer gebruik maken van de single coils.

Dan staat nu de Squier bovenaan m'n lijstje. Zo te horen de Standard versie.

Tupelo
24 augustus 2015, 19:12
Die transparante heeft een maple hals/toets, die blauwe palissander.
Geen reden om 30 euro meer te kosten.
Denk eigenlijk dat het erin gelegen is dat mensen die transparant gelakte misschien minder mooi vinden; dat 'ie al langer op voorraad is ofzo.

D3nnis
24 augustus 2015, 19:17
Die transparante heeft een maple hals/toets, die blauwe palissander.
Geen reden om 30 euro meer te kosten.


Nou inderdaad.
Ik had eigenlijk verwacht dat de naturel versie iets duurder zou zijn ipv andersom.

ferron
24 augustus 2015, 19:23
Oké, ik vind de naturel kleur wel mooi, maar ik speelde een Squier tele met een naturelkleurige hals en ik vond dit een stuk stroever spelen dan een "glimmende".

De kleur blauw van die Yamaha is in het echt ook wel wat lichter denk ik, als ik naar video's kijk:

https://youtu.be/owrSkn5XXrI

D3nnis
24 augustus 2015, 19:26
Oké, ik vind de naturel kleur wel mooi, maar ik speelde een Squier tele met een naturelkleurige hals en ik vond dit een stuk stroever spelen dan een "glimmende".

Ik ken de afwerking van die gitaren niet, maar ik heb een viertal gitaren met ongelakte esdoorn hals, en dat speelt geenszins stroef.
Probeer er dan ook voor te waken (maar dat is lastig) dat het geen exemplarisch probleem is.

ferron
24 augustus 2015, 19:31
Ik ken de afwerking van die gitaren niet, maar ik heb een viertal gitaren met ongelakte esdoorn hals, en dat speelt geenszins stroef.
Probeer er dan ook voor te waken (maar dat is lastig) dat het geen exemplarisch probleem is.

Het is natuurlijk ook zeker geen probleem, maar het viel me toch op toen ik aan het spelen was.

Toch blijft het lastig als je op internet leest: wanneer je de Affinity met de Yamaha vergelijkt, zegt iedereen: Yamaha!
Toch denk ik dat ik meer heb aan SSS elementen. Ik denk dat ik kan concluderen dat de Standard een betere aankoop is, daar wil ik die 80€ wel extra voor betalen.

D3nnis
24 augustus 2015, 19:35
Het is natuurlijk ook zeker geen probleem, maar het viel me toch op toen ik aan het spelen was.


Heel simpel, als dat iets is wat je in negatieve zin opvalt, dan moet je die niet hebben, al zegt de rest van de wereld van wel :)

ferron
24 augustus 2015, 19:37
Heel simpel, als dat iets is wat je in negatieve zin opvalt, dan moet je die niet hebben, al zegt de rest van de wereld van wel :)

Dat is waar, de "gelakte/glimmende" hals vond ik dan toch iets fijner spelen.

Joost de Ruig
24 augustus 2015, 19:39
Dus is je ei nu gelegd???? ;)

Squier Standard met Mustang is prima setje hoor. Ook vervormd.

ferron
24 augustus 2015, 19:44
Dus is je ei nu gelegd???? ;)

Hahahh ;-)

Het volgende is nu definitief:
- SSS elementen
- prijs écht niet meer dan €280

Duss... Ik weet wel zeker dat het een Squier gaat worden. En ik weet ook wel zeker dat ik €80 extra de moeite wel waard vind om bij te leggen, als dat veel positieve invloed heeft op kwaliteit van de gitaar, en ik er hierdoor misschien ook langer plezier van heb?!

Joost de Ruig
24 augustus 2015, 19:59
In je volgende posting willen we foto's zien....... ;)

ferron
24 augustus 2015, 20:03
In je volgende posting willen we foto's zien....... ;)

Hahah is goed hoor ;)

Mijn versterker komt morgen aan denk ik, en vandaag al wat andere spullen binnengehad. De 5€ korting die ik kreeg op mijn versterker heb ik gelijk maar uitgegeven aan een stuk of 14 verschillende plectra/plectrums. Ik ging er van uit dat er vast wel een paar nieuwe favorieten bij zouden zitten.

Froger
24 augustus 2015, 21:11
Met veel plezier heb ik dit topic gevolgt en ferron jij gaat werkelijk niet over 1 nacht ijs. Veel plezier met je spullen en als je je met eenzelfde standvastigheid op je gitaarspel stort dan komt ook dat helemaal goed.

ferron
24 augustus 2015, 21:13
Met veel plezier heb ik dit topic gevolgt en ferron jij gaat werkelijk niet over 1 nacht ijs. Veel plezier met je spullen en als je je met eenzelfde standvastigheid op je gitaarspel stort dan komt ook dat helemaal goed.

Ik heb er weer zin in hoor! Bedankt!

telerocker
24 augustus 2015, 21:29
Nou lekker gaan Ferron. Met die Mustang en die Squier kun je even vooruit.

MjS
24 augustus 2015, 21:55
Top setje, Mustang is ff leren hoe t werkt maar verrassend goed. Voor tips kun je natuurlijk altijd hier terecht.

Rooker
25 augustus 2015, 08:50
http://link.marktplaats.nl/m956028630

Ik weet niet waar je woont, maar bieden vanaf 400

ferron
26 augustus 2015, 20:47
Top setje, Mustang is ff leren hoe t werkt maar verrassend goed. Voor tips kun je natuurlijk altijd hier terecht.

Ik had de Mustang in de winkel al even uitgeprobeerd, en dat gaat waarschijnlijk wel lukken. Er staan overigens al genoeg video's en handleidingen op internet wat dat betreft, maar bedank voor het aanbod!

ferron
26 augustus 2015, 20:48
http://link.marktplaats.nl/m956028630

Ik weet niet waar je woont, maar bieden vanaf 400

Bedankt voor de tip, maar de versterker heb ik inmiddels al in huis. In de loop van volgende week ga ik in principe de Squier Standard kopen, tenzei er een mooie Fender op marktplaats staat voor dezelfde prijs natuurlijk ;)

Toch bedankt!

Stoffel43
26 augustus 2015, 23:53
Vesterker: check!
Gitaar: ik lees in vorige post "de" squier standard... Is het een uitgemaakte zaak? Enkel nog kleur bepalen? Je zal er veel plezier aan beleven!
Graag fotootjes als de bevalling afgelopen is! 😊

ferron
27 augustus 2015, 07:24
Vesterker: check!
Gitaar: ik lees in vorige post "de" squier standard... Is het een uitgemaakte zaak? Enkel nog kleur bepalen? Je zal er veel plezier aan beleven!
Graag fotootjes als de bevalling afgelopen is! 😊

In principe wordt het de Squier Standard in de kleur Cherry Sunburst, als deze dan nog leverbaar is bij Bax-Shop tenminste, aangezien hij hier een stuk goedkoper is dan bij andere winkels.

ferron
29 augustus 2015, 10:06
Hallo allemaal,

Ik weer eens zitten google'n en ben er achter gekomen dat de Squier Vintage Modified (SSS/HSS) dezelfde prijs heeft als de Standard. Is de VM niet een stuk beter dan de Squier Standard voor dezelfde prijs?

http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/squier-standard-stratocaster-cherry-sunburst-rw
http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/squier-vintage-modified-stratocaster-3-color-sunburst
http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/squier-vintage-modified-stratocaster-hss-3-color-sunburst

Ik hoor het graag!

D3nnis
29 augustus 2015, 10:28
Ik denk niet dat generaliserend te zeggen is welke beter is.
Persoonlijke voorkeur zal doorslaggevend zijn. SSS en 22 frets, of HSS en 21 frets, net wat je wilt.
Als het nou HSS en 22 frets was...

ferron
29 augustus 2015, 10:33
Ik denk niet dat generaliserend te zeggen is welke beter is.
Persoonlijke voorkeur zal doorslaggevend zijn. SSS en 22 frets, of HSS en 21 frets, net wat je wilt.
Als het nou HSS en 22 frets was...

IK had de HSS inderdaad in het lijstje gezet, maar mijn voorkeur gaat wel uit naar SSS. Het is dan dus: Standard (sss, 22 frets) vs. Vintage Modified (sss, 21 frets). Wel denk ik (?) dat de VM betere elementen heeft? Zo niet, verbeter me alstublieft.

Tupelo
29 augustus 2015, 15:34
Fret 21 of 22 ga, of wil je toch niet spelen, dus wat maakt het uit ?

D3nnis
29 augustus 2015, 15:46
Fret 21 of 22 ga, of wil je toch niet spelen, dus wat maakt het uit ?

Ik kom regelmatig dingetjes tegen waar de 22e fret in gebruikt wordt, waarom zou je die niet willen spelen?

ferron
29 augustus 2015, 15:51
Ik kom regelmatig dingetjes tegen waar de 22e fret in gebruikt wordt, waarom zou je die niet willen spelen?

Het gaat mij niet zo zeer om die ene fret meer of minder, daar kom wel overheen.

Het ging mij als eerste om of ik de Affinity of de Standard beter kon kopen qua kwaliteit.
Nu kwam ik er achter dat de Vintage Modified de zelfde prijs heeft, dus ik vroeg me af welke kwalitatief beter is, en welke een beter aankoop zou zijn voor mij als beginner.

Affinity: http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/squier-affinity-stratocaster-rw-surf-green-gitaar
Standard: http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/squier-standard-stratocaster-cherry-sunburst-rw
Vintage Modified: http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/squier-vintage-modified-stratocaster-black

D3nnis
29 augustus 2015, 15:54
Geen idee of de duncan designed elementen van de VM beter zijn dan de elementen van de standard.

ferron
29 augustus 2015, 15:59
Geen idee of de duncan designed elementen van de VM beter zijn dan de elementen van de standard.

Helaas, ik ook niet ;)

postbus31
29 augustus 2015, 16:16
*Open deur intrapt* Gewoon een gebruikte London City Spitfire MKII via MP scoren en je maalt niet meer om de Squier keuze ;-)

D3nnis
29 augustus 2015, 16:19
Ik vind het bewonderenswaardig dat Ferron de discipline heeft om alles zo in de puntjes uit te zoeken. Zo ver ben ik nog bij geen enkele aanschaf gegaan geloof ik.

ferron
29 augustus 2015, 16:23
Ik vind het bewonderenswaardig dat Ferron de discipline heeft om alles zo in de puntjes uit te zoeken. Zo ver ben ik nog bij geen enkele aanschaf gegaan geloof ik.

Hahahah, ik word er zelf ook gek van. Dit komt meer omdat ik aankomende week pas mijn geld krijg waar ik zo hard voor heb gewerkt in de vakantie ;) Ik moest dus even wachten tot ik de gitaar kon kopen, en ja, je kan je geld helaas maar één keer uitgeven. Dus totdat ik mijn loon binnen heb blijf ik zoeken (en ja Postbus31, ook op marktplaats, kom helaas nog niet veel leuks tegen hier in de buurt.)

Tupelo
29 augustus 2015, 16:23
Ik kom regelmatig dingetjes tegen waar de 22e fret in gebruikt wordt, waarom zou je die niet willen spelen?Ach, alleen relevant op je hoge E. toch ? Verder altijd een mouw aan te passen.

Tupelo
29 augustus 2015, 16:24
(en ja Postbus31, ook op marktplaats, kom helaas nog niet veel leuks tegen hier in de buurt.)
Wat is voor jou in de buurt ?

ferron
29 augustus 2015, 16:25
Wat is voor jou in de buurt ?

Ik woon in de buurt van Utrecht. Zeeland/Groningen/Brabant/Drenthe zal het dus niet zo snel worden.

ferron
29 augustus 2015, 16:29
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m958113984-goede-leuke-beginnersset.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1 b&previousPage=lr

Deze is trouwens wel in de buurt

D3nnis
29 augustus 2015, 16:55
Hahahah, ik word er zelf ook gek van. Dit komt meer omdat ik aankomende week pas mijn geld krijg waar ik zo hard voor heb gewerkt in de vakantie ;) Ik moest dus even wachten tot ik de gitaar kon kopen, en ja, je kan je geld helaas maar één keer uitgeven.

Noodgedwongen of niet, het blijft een prima eigenschap hoor, niks mis mee!


Ach, alleen relevant op je hoge E. toch ? Verder altijd een mouw aan te passen.

Ja, da's waar. Op de hoge E en de B.

telerocker
29 augustus 2015, 17:08
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m958113984-goede-leuke-beginnersset.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1 b&previousPage=lr

Deze is trouwens wel in de buurt

Dat zijn doorgaans prima stratjes.

postbus31
29 augustus 2015, 17:15
Dat zijn doorgaans prima stratjes.

Ik durf zelfs te zeggen: meer dan prima.

Puntje: wat neckdikte willen de LC's onderling nog wel eens verschillen. Eerst ff proberen dus.

ferron
5 september 2015, 17:50
Hallo allemaal, daar ben ik weer.

Ik moet toch nog een paar weekjes wachten op mijn vakantie-salaris, helaas.

Nu heb ik nog een keer een Squier Affinity Strat (HSS) bespeeld en vond dit ook super fijn spelen (naar mijn idee). Ik heb dus besloten dat een Affinity ook prima is voor mij.

Nu een vraagje, is deze 2e hands London City Spitfire MK2 gitaar aan te raden? En zo ja, voor welke prijs? (alleen de gitaar, geen versterker.)

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m958113984-goede-leuke-beginnersset.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5a cd&previousPage=mympBuyer

Alvast Bedankt.
Ferron

telerocker
5 september 2015, 17:59
Is een aanrader, maar voor maximaal 140 euro. Nieuw waren ze 200 euro, als ik me niet vergis.

ferron
5 september 2015, 18:20
Is een aanrader, maar voor maximaal 140 euro. Nieuw waren ze 200 euro, als ik me niet vergis.

Hij vroeg wat ik er voor wilde geven, ik heb 100 euro geboden. Ben benieuwd. ;)

Stoffel43
5 september 2015, 18:59
Vrees dat er ondertussen al een bod is van 135€.

ferron
5 september 2015, 19:17
Vrees dat er ondertussen al een bod is van 135€.

Ik heb zojuist antwoord gehad en hij vindt €100 ook een mooie prijs voor de gitaar los. Hij is alleen pas over 1 week thuis, ik kan overigens ook pas over een week.

Dus als ik over een week nog interesse heb kan ik de gitaar ophalen. Tenminste, als deze Spitfire MK2 beter is dan een nieuwe Affinity Strat (SSS/HSS)?

arcane
5 september 2015, 19:30
Ik heb zojuist antwoord gehad en hij vindt €100 ook een mooie prijs voor de gitaar los. Hij is alleen pas over 1 week thuis, ik kan overigens ook pas over een week.

Dus als ik over een week nog interesse heb kan ik de gitaar ophalen. Tenminste, als deze Spitfire MK2 beter is dan een nieuwe Affinity Strat (SSS/HSS)?

100 euro voor een spitfire? Ik zeg doen! Dat is een hele mooie prijs.

telerocker
5 september 2015, 19:53
100 euro voor een spitfire? Ik zeg doen! Dat is een hele mooie prijs.

+1 en nog tien tekens

postbus31
5 september 2015, 23:21
+1 en nog tien tekens

Precies!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Joost de Ruig
20 september 2015, 09:14
Ferron, laat ons niet langer in spanning, wat heb je uiteindelijk gekozen en waarom?
Daarnaast: foto's! ;)

Feter
20 september 2015, 10:51
Ben ik inderdaad ook erg benieuwd naar!
https://rootsandstem.files.wordpress.com/2015/06/joseph_04efe7_1100618.jpg

ferron
20 september 2015, 11:10
Ferron, laat ons niet langer in spanning, wat heb je uiteindelijk gekozen en waarom?
Daarnaast: foto's! ;)

Dat is een leuk verhaal ;) Mijn vakantie-salaris krijg ik pas een maand later dan gepland (volgende week dus). Om deze reden heb ik nog steeds geen gitaar gekocht. Maar aan de andere kant, ik heb wel besloten dat ik voor de Affinity surf green ga, en deze is toch pas volgende week weer leverbaar.

Ik laat volgende week nog wel even van me horen!

ferron
20 september 2015, 23:06
Ik vertelde vanmiddag dat ik voor de surf green wilde gaan, maar inmiddels ben ik in gesprek over het overnemen van een Squier Classic Vibe 60s Strat van iemand. Zoals deze:
http://www.gearnuts.com/store/detail/StratCV60LPB

Het is helaas erg ver rijden. Iemand ervaring met het verzenden van gitaren? In koffer, gitaartas, doos van gitaarwinkel, etc? En verzekerd?

Ik hoor het graag van jullie!

telerocker
21 september 2015, 01:33
Ik vertelde vanmiddag dat ik voor de surf green wilde gaan, maar inmiddels ben ik in gesprek over het overnemen van een Squier Classic Vibe 60s Strat van iemand. Zoals deze:
http://www.gearnuts.com/store/detail/StratCV60LPB

Het is helaas erg ver rijden. Iemand ervaring met het verzenden van gitaren? In koffer, gitaartas, doos van gitaarwinkel, etc? En verzekerd?

Ik hoor het graag van jullie!

Als je goede afspraken maakt over de afhandeling (check ook of de persoon op het adres woont, noteer telefoonnummer etc.), hoeft dat geen probleem te zijn. Ik heb het wel eens gedaan, met case en al.

Joost de Ruig
21 september 2015, 05:56
Zoals Telerocker zegt: verkoper checken: adres en naam googlen, hoelang is hij op Marktplaats actief etc. Verzenden kan tegen meerprijs incl. verzekering. Gitaar moet wel goed verpakt worden. Shops versturen gitaar in doos en die doos weer in een doos. Als je de gitaar met koffer koopt en die gaat in een doos, dan kan er niet veel mis. De 2e doos vul je aan met oude papier/karton voor extra bescherming en voor het fixeren van de doos in de doos.

De Classic Vibe is wel echt een upgradeden opzichte van die Surfgreen!

MikeD
21 september 2015, 09:14
Je wil een 60's uitvoering? als je dan wat verder in de bus wilt blazen: mijn (MIM) Fender Strat classic 60's heb ik in het verkooptopic staan onder post #37
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?168049-Verkooptopic!!!&p=3177750&viewfull=1#post3177750
staat ook op Marktplaats met foto van het serienummer
http://link.marktplaats.nl/m967866128
Opsturen lijkt me voor jou niet zo'n plan; je zal m toch eerst in handen willen hebben. Hoe Ver is Ver oftewel waar zit jij?

ferron
21 september 2015, 10:24
Je wil een 60's uitvoering? als je dan wat verder in de bus wilt blazen: mijn (MIM) Fender Strat classic 60's heb ik in het verkooptopic staan onder post #37
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?168049-Verkooptopic!!!&p=3177750&viewfull=1#post3177750
staat ook op Marktplaats met foto van het serienummer
http://link.marktplaats.nl/m967866128
Opsturen lijkt me voor jou niet zo'n plan; je zal m toch eerst in handen willen hebben. Hoe Ver is Ver oftewel waar zit jij?

Mooie gitaar hoor, maar de Squier kan ik voor €200 overnemen. Dat vind ik een heel mooie prijsje.

ferron
21 september 2015, 10:25
En nog een kleine toevoeging: ik woon bij Utrecht en hij in venlo

Joost de Ruig
21 september 2015, 10:28
En nog een kleine toevoeging: ik woon bij Utrecht en hij in venlo

Leuk uitje en das toch nog wel te doen? Is 150 km, mijn shop zit verder.... ;)

ferron
21 september 2015, 10:59
Leuk uitje en das toch nog wel te doen? Is 150 km, mijn shop zit verder.... ;)

Ik heb het er wel voor over hoor. Alleen dan moet mijn vader nog wel willen rijden. Ik ga tenslotte niet op de fiets. ;)

Joost de Ruig
21 september 2015, 11:41
Ik heb het er wel voor over hoor. Alleen dan moet mijn vader nog wel willen rijden. Ik ga tenslotte niet op de fiets. ;)

Dan was je in ruil 2x zijn auto ;)

Tupelo
21 september 2015, 15:31
Wat echt een beregoede koop zou kunnen zijn: Blade Durango 200 euro (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m964209325-blade-durango-standard-gitaar-gary-levinson.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr) ga je alleen een beetje vreemd op je strat idee, then again, HB brugpositie.

ferron
21 september 2015, 18:35
Dan was je in ruil 2x zijn auto ;)

Ben bang dat m'n ouders daar niet aan gaan beginnen ;) ik wacht het nog even af. De verkoper heeft misschien nog een gitaarkoffer te koop, dus misschien kan deze daarin verzonden worden. Vanavond krijg ik het te horen, en nog wat foto's. Spannond ;)

Kakihara
21 september 2015, 19:11
Wat echt een beregoede koop zou kunnen zijn: Blade Durango 200 euro (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m964209325-blade-durango-standard-gitaar-gary-levinson.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr) ga je alleen een beetje vreemd op je strat idee, then again, HB brugpositie.

En een gewéldige gitaar... Een Mexicaanse Fender is er niets tegen. Kan gerust de strijd aan met een Amerikaan.

ferron
21 september 2015, 19:20
Ik ben nu even aan het overleggen over het overnemen van de Squier 60s Classic Vibe. Ziet er mooi uit op de foto's, kleine beschadiging (weet niet of je hier foto's kunt posten) op de zijkant. €200, goede deal, voordat ik 'm koop? ;)

telerocker
21 september 2015, 19:22
Dat is een redelijk deal. De Squiers CV zijn prima gitaren.

ferron
21 september 2015, 19:54
Dat is een redelijk deal. De Squiers CV zijn prima gitaren.

Dit is 'm, als ik het goed hoor is het dus een betere aankoop dan een nieuwe Affinity:

http://i58.tinypic.com/140b6eb.jpg

http://i58.tinypic.com/fnuu75.jpg

D3nnis
21 september 2015, 20:01
Geen idee of het beter is of niet, maar da's wel een sexy gitaar!

Joost de Ruig
21 september 2015, 20:07
Classic Vibes zijn op zeker een slagje beter dan de Affinities. Dus go for it, zou ik zeggen.

telerocker
21 september 2015, 20:37
+1.De CV's zijn echt een stap vooruit tov van de Affinitys.

ferron
22 september 2015, 06:59
Ik heb besloten toch maar niet voor deze CV te gaan. Ik wil een 2e hands gitaar écht eerst zelf vasthouden en daarheen rijden gaat 'm ook helaas niet worden. Gelukkig maar dat ik ook heeeel blij ben met een Affinity. Dan dus nog een weekje de tijd om te kiezen tussen de SSS (surf green) of de HSS ( zwart of Olympic White). Over een weekje eindelijk m'n salaris, het kwam een maand te laat ;(

ferron
22 september 2015, 07:17
Nog een toevoeging aan het bericht hierboven: het is heel mischien mogelijk om een Squier Standard of een Vintage Modified te kopen (ong. €330). Dan moet ik mijzelf afvragen of ik die €100 extra wil betalen, of dat ik die in een spaarpot stop voor m'n volgende aankoop ;)

Joost de Ruig
22 september 2015, 07:33
Vintage modified Strat +1

telerocker
22 september 2015, 14:02
Ga nou gewoon voor die CV, kun je je geen buil aan vallen.

ferron
22 september 2015, 15:30
Ga nou gewoon voor die CV, kun je je geen buil aan vallen.

Die CV gaat helaas niet door, ik ga toch voor een nieuwe gitaar.
Dus eigenlijk na heeeel veel reacties van jullie (bedankt daarvoor!!) moet ik nog steeds kiezen:

Affinity (SSS/HSS) €200
Standard €310
Vintage Modified €330
Deluxe €335

Blijft lastig hoor, wachten op m'n salaris, nog steeds... Gelukkig wel een hele leuke bezigheid: gitaren kiek'n ;)

Masod
22 september 2015, 16:17
Ferron, niet om je af te vallen, maar je loopt in mijn ogen mooie gitaren mis doordat je niet kiest(de LC de CV) en uiteindelijk gaat het om je 1e elektrische gitaar. Mocht het spelen je zo bevallen, dan zal je ongetwijfeld veel plezier beleven aan alle eerder genoemde gitaren. Mocht je er in verder gaan, dan zal je binnen nu en een aantal jaar waarschijnlijk een duurdere/betere/andere gitaar kopen.

Ik zou er gewoon een kopen en lekker veel spelen want des te meer verwachting je nu opbouwt, des te eerder een gitaar tegenvalt..

Maar dat is mijn mening!

Tupelo
22 september 2015, 16:20
Agree, hak een knoop door, zoveel maakt het allemaal toch niet uit als beginner.
En als je jong bent ?
Een paar jaar is relatief, voor je het weet heb je zo een paar honderd euro bij elkaar, en kan je upgraden naar iets nieuws.

RS-Rik
22 september 2015, 16:27
+1 voor CV, goeie ervaringen mee. Afwerking neck en frets zeker boven zn prijsklasse.

ferron
22 september 2015, 17:26
Agree, hak een knoop door, zoveel maakt het allemaal toch niet uit als beginner.
En als je jong bent ?
Een paar jaar is relatief, voor je het weet heb je zo een paar honderd euro bij elkaar, en kan je upgraden naar iets nieuws.

Kijk, hier ben ik het helemaal mee eens en ik weet ook zeker dat welke gitaar ik ook koop, ik er heel veel plezier aan ga beleven. Het probleem is alleen dat ik volgende week pas een gitaar kan kopen omdat ik m'n salaris dan pas krijg. Tot die tijd houd ik mezelf maar even bezig door naar een leuke gitaar te zoeken.

Uiteindelijk zal het zo lopen denk ik: ik kijk hoeveel geld ik heb, de duurste Squier (dus ook beste) waar ik het beste gevoel bij heb koop ik, en check voor de zekerheid marktplaats nog een keertje.

Toch bedankt allemaal!

jahallozeg
23 september 2015, 11:42
GA nou voor die CV!

hefke
23 september 2015, 11:53
Ondanks meerdere adviezen om voor die CV te gaan, heeft TS al in eerdere posts meerdere keren aangegeven niet voor de CV te gaan.
Tja, dan houdt het een keer op. Of niet?

geert1976
23 september 2015, 13:11
Ondanks meerdere adviezen om voor die CV te gaan, heeft TS al in eerdere posts meerdere keren aangegeven niet voor de CV te gaan.
Tja, dan houdt het een keer op. Of niet?

Ja hij heeft zijn keuze min of meer gemaakt.
Toch vind ik de CV een veel betere gitaar dan de Standard of Affinity serie.

Masod
23 september 2015, 15:16
Ik heb voor dat geld een mooie fender classic series 60s strat gekocht (ook weer weg moeten doen voor een auto...)
Ook stukje beter dan een squier standard

Brad
23 september 2015, 16:07
Ondanks meerdere adviezen om voor die CV te gaan, heeft TS al in eerdere posts meerdere keren aangegeven niet voor de CV te gaan.
Tja, dan houdt het een keer op. Of niet?

Uiteindelijk bepaalt hij welke gitaar hij neemt

hefke
23 september 2015, 19:59
Uiteindelijk bepaalt hij welke gitaar hij neemt

Klopt, maar meerdere malen wordt het advies gegeven om voor een CV te gaan. Als je duidelijk aangeeft dat het geen CV wordt waarom vraag je dan hier nog verder advies? Tenzij de CV qua speelcomfort e.d. niet bevalt of dat je het geld er niet voor hebt.
Maar anders zou ik toch in de richting zoeken die meerdere hier adviseren...

ferron
27 september 2015, 14:14
Hallo Allemaal,

Gisteren heb ik een Affinity Surf Green gekocht en ik ben er super blij mee!
Sorry dat ik uiteindelijk een beetje eigenwijs ben geweest, maar ik wilde mijn geld uitgeven aan dat waar ik mijzelf het beste bij voelde. Ik heb heel veel gehad aan al jullie adviezen en uitleg over gitaren en versterkers, heel erg bedankt!

http://i59.tinypic.com/mwfxqr.jpg

Nu ga ik weer lekker verder met spelen, fijn weekend!

Joost de Ruig
27 september 2015, 14:25
Cool setje! Veel plezier ermee.

Tupelo
27 september 2015, 16:51
Oh WOW, het is gelukt !! Congrats man. :cheerup:

Je bent niet over één nacht ijs gegaan, en hebt er verstandig aan gedaan jezelf te orienteren; dat is een goede eigenschap hoor.

telerocker
27 september 2015, 17:03
Mooie in die kleur, plezier met dat setje.

ferron
27 september 2015, 22:12
Ben er inderdaad super blij mee! Dat het zo lang duurde voordat ik de keuze had gemaakt kwam eigenlijk meer door het geld dat maar niet mijn kant op wilde komen. Desondanks een prima keuze gemaakt

hefke
28 september 2015, 07:17
Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst. En nu maar spelen.
Soms heeft het voordeel als je wat langer op je geld moet wachten, het geeft je de tijd om je goed te oriënteren en behoed je voor dus voor impulsieve aankopen. Nogmaals heel veel plezier.

Feter
28 september 2015, 10:26
Da's een mooike joh! Surf green vind ik sowieso altijd wel geslaagd op een strat.
Maar als professioneel zeikerd moet ik toch even aangeven dat ik een maple fretboard mooier had gevonden :D
Veel plezier met je gitaar!

D3nnis
28 september 2015, 13:05
Sorry dat ik uiteindelijk een beetje eigenwijs ben geweest, maar ik wilde mijn geld uitgeven aan dat waar ik mijzelf het beste bij voelde.

Uiteindelijk is elk advies (in ieder geval)deels ook een mening en dus geen absolute waarheid. Je eigen portemonnee echter wel, dus lijkt het me logisch om datgene aanbiedingen schaffen waar je je het beste bij voelt.

Mooie gitaar, gefeliciteerd!

Masod
28 september 2015, 22:16
Gefeliciteerd! Nu lekker pingelen en raggen op die gitaar!

10us
28 september 2015, 23:28
Shapow! Gefeliciteerd!

Stoffel43
1 oktober 2015, 22:06
Ow, ik had het nog niet gezien... Toffe plank! Hoop dat je er veel plezier aan beleeft! Van harte...!