PDA

View Full Version : luchtvochtigheid en invloed op klank



jantjec
12 augustus 2015, 19:47
Weet iemand wat de luchtvochtigheid is bij de gitaren?? en wat je doen kunt om die droger te krijgen om de klank te verbeteren?

Rizz
12 augustus 2015, 19:54
De luchtvochtigheid is die van de omgeving, nu zo'n 70% oid.. je zou je gitaren kunnen stallen in een ongeventileerde ruimte met een ontvochtiger.. In de winter wil je het tegenovergestelde, nl. een bevochtiger

Ideaal worden gitaren gebouwd bij een rv van 45 tot 50%, dat geeft genoeg speelruimte om de krimp en uitzetting op te vangen naarmate de rv door het jaar heen stijgt en daalt..

Vanwaar je vraag? In het geval van verhoogde actie nu kan je de gitaar laten afstellen, dit zal je dan van de winter weer moeten doen. Zal het de klank beïnvloeden? Ik betwijfel het, minimaal iig. Je bovenblad zal wat strakker staan, maar of dat echt hoorbare invloed heeft...

jantjec
12 augustus 2015, 20:25
De klank is niet zo sprankelend als zou moeten zijn, de luchtvochtigheid is momenteel 62% beter zou zijn tussen de 45-55% heb ik van Martin begrepen.
Martin zegt dat de luchtvochtigheid daar oorzaak is, vraag ik me af of er ervaringen zijn bij jullie op dat gebeid.
De actie is reeds verlaagd, we hebben de gitaar ook reeds bij de versterker gezet gedurende een 3-4 dagen. dag en nacht op behoorlijk solo akoestisch gitaargeluid, gitaar trilt goed mee!!
Gitaar is gekocht in 2dehands, was 8 jaar en volgens de gebruiks sporen gewoon niet bespeeld of maar enkele uren.!!!!

barno
12 augustus 2015, 20:40
Oude, ingespeelde acousten hebben soms dat extra stukje resonantie, maar soms ook niet hoor. 't is geen exacte wetenschap. Hout blijft immers altijd vocht opnemen en afgeven naar gelang de omgeving. andere factoren (bouwwijze met name) zijn veel bepalender voor de klank

jantjec
12 augustus 2015, 21:45
De bouwwijze zou goed moeten zijn, we hebben eenzelfde type gitaar beluisterd in een winkel , die was sprankelend.
Deze gitaar die we nu hebben dus zelfde type als gehoord , en voor aankoop wel gehoord dat deze niet sprankelend is, hebben we 2dehands gekocht. Thuis andere snaren gelegd, geen verbetering, actie laten verlagen niet met succes. Bij de versterker gezet volgens idee van Eltjo Haselhoff, in de ruimte daar is de luchtvochtigheid trouwens wel lager. En nu is de gitaar al veel beter. Terwijl hadden we ook infoadvies gevraagd aan Martin&co. Ze zeggen zoweel luchtvochtigheid beter tussen 45-55% zou blijven , hier beneden is het 62% , boven is het 58% , ben nu de ruimte aan het meten hoe de luchtvochtigheid daar is. Andere snaren worden ook ge adviseerd Martin Gauge. Die tip is nog niet opgevolgd. Dus mogelijk helpt ook dat nog. Het geluid is wel verbeterd sinds het zetten bij de versterker gedurende 3-4 dagen en nachten nonstop. Mijn man heeft zelf nog eens de actie verlaagd en tevens nieuwe kam besteld.
Als er ervaringen zijn die ons verder helpen horen we het graag

Rizz
12 augustus 2015, 21:57
Wel eens aan het soort snaren gedacht? Elke gitaar en elke speler heeft zo z'n eigen voorkeur. Ik ben bijv. een fan van Elixer nanoweb phosphor bronze. En dan een .012 setje. Wellicht doet een .011 setje het ook voor je. Deze geven over het algemeen meer volume, dynamiek en sprankel aan het geluid.. Dikkere snaren geven ook meer geluid, maar zijn lastiger bespeelbaar. Ik zou het toch daarin zoeken.. En tuurlijk adviseert Martin Martin snaren, maar ik zou hier toch m'n eigen weg in zoeken.. Het kost wellicht wat tijd, maar 1 keer tref je de goeie snaar voor die gitaar..

jantjec
12 augustus 2015, 22:22
wij zijn ook liefhebber van elixir, nu liggen er Mangan phosphor bronze 010 op de Martin. Mijn man speelt altijd graag met dunnere snaren op zijn vorige Ibanez Montage speelde hij met 0.09 op mijn gitaar liggen elixir phosphor bronze 0.11 op. mijn gitaar klinkt heel goed ( eastman e20ss, die ken je wel he). We hebben nog een setje Elixirs liggen dus kunnen we ook eerst nog eens proberen. en zien wat dat doet, deze gaan op alle martin hd28 gitaren :Martin SP Lifespan Phosphor Bronze Medium Gauge (MSP7200)

Rizz
13 augustus 2015, 05:51
Kijk.. Maar toch vind ik het niet zo gek dat je geen sprankel hebt met een 010/011 setje, die zijn echt veel te dun om het bovenblad goed in beweging te brengen, zeker als de gitaar ontworpen is op een 013 setje. . Martins staan er al om bekend dat ze wat stugger zijn,zeker de dreads..

jantjec
13 augustus 2015, 16:48
dikte 13 vind mijn man veel te dik speelt niet fijn vind ie. Luchtvochtigheid is in de living nu 56% hoger gemeten nu, dus moet goed komen qua vochtigheid. Gitaren hoger plaatsen is goed mogelijk hier.

barno
13 augustus 2015, 17:20
snaardikte is een kwestie van wennen. 010 is echt te dun op een acoust zoals Rizz al zei. Uiteraard spelen dunne snaren gemakkelijker en op een electrische plank maakt de snaardikte ook niet veel uit. Maar een acoustisch instrument moet het hebben van fysieke verplaatsing van lucht, trillingen, frequenties... Probeer een setje 012 of 013, stem de gitaar eventueel in D of D# (vermindert de spanning wat) en je zal merken dat er een wezenlijk verschil in klank is.

Rizz
13 augustus 2015, 18:06
Yep, een 012 setje moet het ook wel doen.. Goed afstellen en wennen.. No pain no gain.. :D Custom light of een light top/medium bottom is ook nog een mogelijkheid.. Dat zijn beiden gecombineerde setjes, zo te koop.. O.a. Elixir heeft ze