PDA

View Full Version : isocab vraagjes



nak
12 augustus 2015, 19:13
ff twee vraagjes over een isocab welke ik aan het bouwen ben.
Hij is bijna af, moet alleen nog wat noppenschuim in maar:
1. moet er ook noppenschuim aan de achterkant bij de speaker?
2. kan de frontloaded speaker direct op het hout worden gemonteerd of moet er ook iets tussen zoals die ring van schuim spul wat aan de voorkant zit?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FEUP8NXW-D.jpg

Plant
12 augustus 2015, 19:54
1) Wat is überhaupt de funktie van het noppenschuim aan de voorkant?
2) Nee dat hoeft niet. Soms zit er bij nieuwe (hifi) speakers wel eens zo'n heel dunne ring van foam, waarschijnlijk om heel kleine luchtlekjes af te dichten maar dat is zeker niet zo'n dikke rand als aan de voorkant. Als je plaat gewoon goed vlak is zou ik de speaker er zo tegenaan monteren.

nak
12 augustus 2015, 20:19
Ik meende ergens gelezen te hebben dat noppenschuim reflecties tegen ging.
Ik kan natuurlijk dit eerst los in leggen en wat opnemen met en zonder noppenschuim, ben benieuwd of ik verschil hoor.

Plant
13 augustus 2015, 00:20
Die hele kist is toch inwendig rondom al bekleed met (geluid)isolerend materiaal? Het enige dat nog geluid reflecteert is de baffle waarop de speaker gemonteerd zit. Trouwens, die troep wordt binnen een paar jaar krokant en verkruimelt. Een maat van me had dat ooit in een zelfbouw subwoofer gestoken als dempingmateriaal. Na een paar jaar kon hij die kast leegstofzuigen om er vervolgens baf wadding in te steken. In feite heeft dempingsmateriaal een andere funktie, je hebt het in dit geval niet nodig.

Buxtra
13 augustus 2015, 07:02
Ik meen me te herinneren dat je geluid aan levendigheid inboet bij het tegengaan van de reflecties tgv noppenschuim gebruik. Volgens mij stelde Harry B. dit overigens. Het dempte ook nog eens niet.

nak
14 augustus 2015, 12:36
Ik hoor idd geen verschil met noppenschuim erin, dus dat blijft achterwege.