PDA

View Full Version : EHX Soul food en Klon clone



caliban
12 augustus 2015, 11:35
Een tijdje geleden heb ik eerst een Soul food gekocht. Ben ik echt wel over te spreken qua sound en qua mogelijkheden. Begint gewoon als boost, maar komt evenwel een behoorlijke heavy overdrive/distortion uit (afhankelijk van de amp ook wel). Daarna ook maar eens een klon clone kit besteld dus (UK electronics, zeer tevreden van de service enzo, voor wie het zich moest afvragen), gezien mijn interesse gewekt was voor een meer 'correcte klon'.

Het resultaat? Behoorlijk verschillende pedalen eigenlijk. Ik heb de clone al een heel aantal keer doorgemeten, om te kijken of alles klopt, maar geen fouten gevonden. Het ding is wel, ik vind de EHX versie eigenlijk leuker klinken. De zelfbouw klon is leuk omdat hij met de drive op 12 uur nog amper overstuurt, en je zou hem transparanter ofzo kunnen noemen, maar tegelijk klinkt de Soul food gewoon vetter (en gainier).

Hebben jullie gelijkaardige ervaringen?

vulvasonic
12 augustus 2015, 21:30
Ik ben zeer tevreden met de Soul Food, al ben ik er nog niet uit of ik de true bypass functie blijf gebruiken, of misschien toch de buffer functie. Ik neig naar het eerste. Ik vrees echter dat de meeste van onze forumgenoten, net als ik, maar weinig ervaringen hebben met een één op één vergelijk tussen de Soul Food en de Klon Clone Clit. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk, want ergens vind ik het logischer om beide aan te schaffen en ze dán te testen met elkaar dan om de EHX SF aan te schaffen en te testen, deze vervolgens te verkopen en dan de Klon Clone in elkaar te klunsen, proberen te onthouden hoe de SF zich verhield tot de klit en op basis daarvan de clorrecte kleuze te maken. Blijft kloten. :eek:

caliban
13 augustus 2015, 11:02
'Sound onthouden' heb ik al wel vaker geprobeerd, maar A/B vergelijken blijft toch net wat fijner.

the sure thing
13 augustus 2015, 21:06
'Sound onthouden' heb ik al wel vaker geprobeerd, maar A/B vergelijken blijft toch net wat fijner.

Het schijnt dat je binnen 10seconden het "geluid" bent vergeten. Dus direct A/B is beter


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

caliban
16 augustus 2015, 22:59
Het schijnt dat je binnen 10seconden het "geluid" bent vergeten. Dus direct A/B is beter


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

En dan vind ik het soms nog moeilijk. De ene keer denk ik een bepaald verschil te horen, en een minuut later misschien weer wat anders, of helemaal geen verschil...

vulvasonic
19 augustus 2015, 02:32
En dan vind ik het soms nog moeilijk. De ene keer denk ik een bepaald verschil te horen, en een minuut later misschien weer wat anders, of helemaal geen verschil...
Dat zal te maken hebben met de nuances in je aanslag, of andere vergelijkbare, kleine invloeden die nét dat beetje verschil lijken te maken. En ik noteer het zo belachelijk omslachtig omdat ik het herken. En het is amper in woorden te vatten. Misschien schuif je net met je mouw over een stukje snaar...., je wéét het niet. Maar als het 'verschil' in geluid tussen twee pedalen zooooooo marginaal is dat het eigenlijk niet eens te benoemen is, dan kies ik vrij snel voor het goedkoopste alternatief. En precies om die reden staat er bij mij straks de Soul Food op mijn plankje te gloreren. :D

Montecristo
20 augustus 2015, 12:44
Ik kan de soul food inderdaad niet vergelijken met andere Klon-clones, maar als je hem vergelijkt met andere overdrives merk je wel dat het toch een heel ander circuit is. Mij bevalt het in ieder geval ook erg goed!

danee
20 augustus 2015, 13:00
Tja zo lastig is dat...soms is het helemaal kicken met mn gitaargeluid...en een week later zit het me vreselijk in de weg en lijkt het totaal anders te klinken, ondanks dat de versterker niet van zn plek is geweest. Soms zit het gewoon in je oren of heb je net weer een ander referentiekader. A/B vergelijk is dan het meest handig...en dan nog kan het een week later weer anders zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

the sure thing
21 augustus 2015, 21:23
Tja zo lastig is dat...soms is het helemaal kicken met mn gitaargeluid...en een week later zit het me vreselijk in de weg en lijkt het totaal anders te klinken, ondanks dat de versterker niet van zn plek is geweest. Soms zit het gewoon in je oren of heb je net weer een ander referentiekader. A/B vergelijk is dan het meest handig...en dan nog kan het een week later weer anders zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Herkenbaar!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

The Lo Lands
2 september 2015, 17:54
Ik heb een EHX Soul Food met JHS 'Meat & 3' mod besteld. Ik las veel goede recenties over de SF dat ik er ook één ga proberen. De stock versie klinkt in de lagere gain settings (clean boost - gain rond 9 uur) versie gelijkend aan een originele Klon. Gain boven 12 uur, waneer de drive meer gaat clippen, zorgt voor een aanzienlijk dunner geluid met verlies van laag. Deze mod met stock, open clipping en speciale germanium clipping (ala de Klon) zie ik als een goede modificatie voor dit verlies. Daarbij kun je met de extra draaiknop aan de zijkant extra laag in je signaal verwerken. Ik zal tzt mijn bevindingen hier posten! De youwtube video geeft een aardig beeld van de verschillen tussen de twee...


https://youtu.be/npbVUyx-TNg

Pepe
2 september 2015, 23:10
Ik heb vrij recent nog uitvoerig de SF ge A/B'd met mijn freestomp.org clone (DH approved) Mijn eerste indruk dat de SF minder bas zou hebben klopt niet, hij heeft zelfs meer bas maar het is een low flubby bas. De midpeak ligt iets hoger en het hoog is wat scherper en agressiever en het totaal resultaat is dat de SF wat boxier, kleiner en blikkeriger klinkt. Ford Focus vs BMW 7 serie, zoiets.
Dat wil niet zeggen dat de SF dus minder is, anders is een betere term. Voor full bore vind ik de SF zelfs fijner, levendiger. Voor de 9 uur boost stand is de freestomp gewoon wat ronder in het laag, breder in het mid en zachter in het hoog.
Zonder de JHS versie te kennen dacht ik wel dat het extra laag niet het probleem van de SF is. Inmiddels heb ik ook de Archer maar niet toen ik dat A/B'n deed.

The Lo Lands
3 september 2015, 11:03
Ik heb beiden pedalen zelf nog niet getest dus al mijn bevindingen komen van reacties die ik online heb gelezen. De stock SF versie is ook zeker niet 'minder' maar de extra mod mogelijkheden van JHS maken van dit pedaal een veelzijdiger werkpaard... hoop ik :-) Wordt vervolgd..

telecastermaster
3 september 2015, 13:22
Over Klon klones gesproken, ik kwam gisteren deze tegen, de Movall Minotaur:
https://reverb.com/item/313361-movall-audio-mm-09-minotaur-klon-centaur-inspired-overdrive-titan-series-1st-time-in-us-2014

45 euro bij Thomann http://www.thomann.de/nl/movall_minotaur_overdrive.htm



http://youtu.be/FyoVfHPNU3o
(http://www.thomann.de/nl/movall_minotaur_overdrive.htm)

The Lo Lands
4 september 2015, 22:22
Vandaag de EHX Soul Food met de 'Meat & 3 Mod' van JHS binnen gekregen en inmiddels twee uurtjes mee gespeeld, ik zit nog in de honeymoon fase :-) Voor nu in één zin, een te gek pedaal voor diverse doeleinden!!

Ik ben snel door de drie clipping standen heen gegaan en deze hebben allemaal hun eigen karakter en toepassing. De grootste plus vind ik de 'meat' draaiknop aan de zijkant voor extra low end. Met mijn single coil vintage strat welke al edgy klinkt kun je net dat beetje extra 'meat' aan je toon toevoegen waardoor je sound meer body en punch krijgt. Tevens temt dit het scherpe hoog bij hogere gain in de stock setting. De germanium clipping setting (ala Klon) is de meest afwijkende van de drie en geeft grappig genoeg dezelfde sound als mijn Mesa Boogie Flux Drive, dikke overtonen en harmonischen welke goed door de mix heen prikken, maar veel minder 'compressed' dan de Flux Drive! Neigt tevens een beetje naar een fuzz qua gain structuur.

Als clean boost helemaal te gek, en met de 'treble' en 'meat' toonregeling helemaal in te stellen naar je eigen smaak. Al met al een zeer veelzijdig pedaal met de extra mod van JHS. Als stock versie perfect voor de clean boost maar bij hogere gain settings vind ik de stock versie wat scherp in het hoog klinken en zorgen de andere twee clipping standen voor een aangenamer hoog en strakker laag. Ik ben verkocht, dat begrijp je wel :-)

Pepe
4 september 2015, 23:04
Nou, fijn dat het goed uitpakt. :crazyhappy:

The Lo Lands
5 september 2015, 11:35
Nou, fijn dat het goed uitpakt. :crazyhappy: Thanks!

Nog geen geluidsopname mee gemaakt dus voor nu maar even een foto van de Soul Food met JHS mod op mijn effectenplank...

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/11666041_1483112881989500_4345612208243348714_n.jp g?oh=f9775a98207d781ca3a7db8f77106eef&oe=567015A0

the sure thing
5 september 2015, 12:47
Dank voor je uitgebreide review!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

AoDf
6 september 2015, 14:15
Vandaag de EHX Soul Food met de 'Meat & 3 Mod' van JHS binnen gekregen en inmiddels twee uurtjes mee gespeeld, ik zit nog in de honeymoon fase :-)

Hoe zat het met invoerkosten en dergelijke? Hoeveel was je uiteindelijk kwijt?

The Lo Lands
6 september 2015, 15:12
Hoe zat het met invoerkosten en dergelijke? Hoeveel was je uiteindelijk kwijt?

Ik heb de SF + JHS mod bij Andertons Music Company (UK) vandaan die deze op voorraad hebben. Niet super goedkoop (108 pond inclusief verzenden = +/- 150 euro). Als je de SF zelf gaat versturen naar JHS in Kansas dan ben je dit ook al snel kwijt met verzendkosten en invoerkosten!

AoDf
6 september 2015, 15:17
Zo, da's aardig aan de prijs voor een pedaaltje van oorspronkelijk 60 euro! Maar veel plezier ermee! Ik heb 'm zelf en gebruik het vooralsnog met de drive helemaal dicht. Ik begreep dat die mod voor mijn gebruik dan niet zoveel zin heeft.

The Lo Lands
6 september 2015, 16:58
Zo, da's aardig aan de prijs voor een pedaaltje van oorspronkelijk 60 euro! Maar veel plezier ermee! Ik heb 'm zelf en gebruik het vooralsnog met de drive helemaal dicht. Ik begreep dat die mod voor mijn gebruik dan niet zoveel zin heeft.

Ik gebruik de SF nu ook met de drive dicht (of drive op 8-9 uur) als clean boost. De twee extra clipping mods, en zeker de extra 'meat' knop, geven je meer controle- en toon mogelijkheden over de gehele SF, in welke drive stand ook. Je moet je inderdaad afvragen of de extra's echt nodig zijn. Ik ben inmiddels 'biased' en zou niet meer zonder kunnen, maar als je tevreden bent en niets mist aan de stock SF dan zou ik het lekker zo laten. Zie het als een standaard uitvoering auto of dezelfde auto met extra's. Heb je het echt nodig, nee, maar als je éénmaal de extra's onder je voeten hebt liggen wil je niet meer terug naar de standaard uitvoering :-)

Dutch66
7 september 2015, 08:54
Jammer dat er (nog) geen schemaatje 'zwerft' van de JHS mod...

AoDf
7 september 2015, 11:16
Hier staat wel e.e.a. over vergelijkbare mods beschreven:

http://www.tdpri.com/forum/burnt-fingers-diy-effects/514664-ehx-soul-food-mod-pictures.html

The Lo Lands
7 september 2015, 14:37
Jammer dat er (nog) geen schemaatje 'zwerft' van de JHS mod... JHS zal deze uiteraard niet zelf verspreiden, maar de handige Harrie die de JHS SF versie heeft kan deze uiteraard schematisch uittekenen. Ik zou er zelf nooit aan beginnen maar ieder zijn hobby. Succes!