PDA

View Full Version : positiepuntjes



sparrow
11 augustus 2015, 20:51
Ik vind het wel handig dat er van die positiepuntjes op de hals zitten, maar waarom op de (soms) 1e, 3e, 5e, 7e, 9e en 12e?
Eric

Mr.Fingers
11 augustus 2015, 21:09
12e omdat dat het octaaf is, en voor de rest:

http://music.stackexchange.com/questions/1900/position-of-white-dots-in-guitar-fretboard

apekop
12 augustus 2015, 07:45
Beste verklaring staat in de bovenstaande link; de belangrijkste positiestippen vallen samen met de belangrijkste flageoletten/boventonen (12e en 7e en 5e positie). Voor de rest zijn het de stamtonen zonder kruisen of mollen gezien vanaf de e snaar. De stip op de 9e positie is weer te verklaren vanuit de flageolet.

Je kan ook simpelweg zeggen dat het gewoon steeds 2 vakjes verder is, behalve bij de 12e positie drie vakjes vanwege het tweede octaaf. Boven het tweede octaaf is het weer precies hetzelfde uiteraard voor de logica.

Remork1970
12 augustus 2015, 11:01
Interessante discussie wel, m.n. over de soms aanwezige markering in het eerste vakje.
Ik heb een Randy Rhoadsmodel gitaar met shark teeth inlay, en deze heeft ook een inlay op de eerste fret.
Maar volgens mij hoort die daar eigenlijk niet te zitten, en heeft men dat alleen maar gedaan omdat het met deze wat decoratievere inlay optisch minder mooi is om die markering daar weg te laten.
Maar eigenlijk hoort die daar dus niet thuis, immers op de 13e fret zit er ook geen markering.

Woml
12 augustus 2015, 12:43
Ik heb op één van mijn knutselprojecten ook een blokje op positie 1 gezet, vooral omdat ik dat mooier vond dan zonder.

En voor de volledigheid: op banjo's, mandolines en ukuleles zit er een stip op 10, niet op 9. Gitaren zijn wat dat betreft dus juist raar...