Inloggen

View Full Version : Vraagje over speakers: Koch en Kool&Elfring cabs



Orpheo
11 augustus 2015, 15:28
Ik heb 2 kasten die ik nu gebruik; een koch 412 (is al jaren m'n main cab, hoe gek het ook is) en een Kool&Elfring XXL 412, die al een poos stilstaat. Ik heb in beiden 2 V30's hangen en 2 G12T75's. Ik vind die combinatie in de Koch kast echt super: strak, vol in het mid, het hoog zingt en het 'saust' de noten gewoon lekker aan elkaar. ongeacht de amp die ik erover gooi, alles klinkt daarmee lekker. Als ik die speakers heb in m'n K&E zit er toch een naar, rafelig randje in dat ik niet weggedraaid krijg. Zou dat kunnen liggen aan het feit dat de K&E gewoon nauwelijks gebruikt is of is ligt het (ook) aan het formaat?

Ik heb overigens nog een duet G1265's liggen die ik in de Kool&Elfring kan proppen. Zou me dat helpen om de boel smoother te krijgen, en zo ja, welke speakers moeten dan weg? De t75 of de V30?

Brum
11 augustus 2015, 15:59
Persoonlijk zou ik zeggen, de G1265 in de plaats van de T75. De V30 zijn sterke gebied, wat mij betreft, zit in het mid-hoog en de G1265 juist meer in het mid-laag. Ik ben geen T75 hater, zeker niet in combi met een middige Marshall, maar ze zijn toch wat meer gescooped dan de G1265 en zeker als de V30.

telerocker
11 augustus 2015, 18:00
Als die K&E nauwelijks is ingespeeld, zijn de speakers nog niet los. Ik heb dat ook bij V30's. In het begin vind ik er geen reet aan, vooral thuis niet, maar als die speaker wat draaiuren heeft gehad, wordt de boel gelukkig ronder en ik iets blijer.
Ik zou trouwens een swap met G1265's proberen. De V30's zou ik laten zitten. Dat vind ik on stage toch wel een fijne speaker.

Orpheo
11 augustus 2015, 18:06
FYI: de T75/65 combinatie vind ik wat dozig, wat woofy in 't laag; alsof je boter door een trechter duwt.

Ik ga 't dus maar volhouden met deze kast. het is heel erg aantrekkelijk om op de 'fijne' kast te spelen.

Brum
11 augustus 2015, 18:10
FYI: de T75/65 combinatie vind ik wat dozig, wat woofy in 't laag; alsof je boter door een trechter duwt.

En da's dus omdat je waarschijnlijk het mid-hoog van die V30 gaat missen. De T75 heeft dat gebied nauwelijks en de G1265 al helemaal niet.

Verder sluit ik me aan bij telerocker.

MjS
11 augustus 2015, 18:48
Een paar open deuren waar je waarschijnlijk allang aan gedacht hebt:

Heb je niet toevallig een gare speaker in de K&E zitten? Ik heb dat met een 2x12 gehad, daar zat een Tayden in die blijkbaar kapot was. Gaf een rasperig, bijna fizzy bijgeluid. Alsof je een goedkoop scheurpedaaltje mixt met je sprankelende clean, zeg maar.

Het zou ook aan het speakerdoek kunnen liggen. K&E vermeldt specifiek dat het 'sound transparent yarns' gebruikt. Misschien dat de Koch net ff de scherpe randjes hoog er uit vist.

Zit er toevallig iets los? Handvatten nog stevig vast? Achterplaat nog stevig?

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er iets aan het ontwerp van die K&E kast zit wat dat rasperige veroorzaakt. Het is per slot van rekening een simpele doos met wat speakers er in...

Orpheo
11 augustus 2015, 19:23
Een paar open deuren waar je waarschijnlijk allang aan gedacht hebt:

Heb je niet toevallig een gare speaker in de K&E zitten? Ik heb dat met een 2x12 gehad, daar zat een Tayden in die blijkbaar kapot was. Gaf een rasperig, bijna fizzy bijgeluid. Alsof je een goedkoop scheurpedaaltje mixt met je sprankelende clean, zeg maar.

Het zou ook aan het speakerdoek kunnen liggen. K&E vermeldt specifiek dat het 'sound transparent yarns' gebruikt. Misschien dat de Koch net ff de scherpe randjes hoog er uit vist.

Zit er toevallig iets los? Handvatten nog stevig vast? Achterplaat nog stevig?

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er iets aan het ontwerp van die K&E kast zit wat dat rasperige veroorzaakt. Het is per slot van rekening een simpele doos met wat speakers er in...

Nee, want die speakers zijn nog 'goed': geen visuele problemen te detecteren in ieder geval? Heb alles vast gezet zoals altijd, niks zit los.

Ik doelde met 'ontwerp van de kast' vooral op het formaat. Maar kan me niet indenken dat een grote kast meer 'fizz' in het hoog heeft dan een kleinere.

@Brum: goeie info, kan ik wat mee. Ik ga die speakers wisselen en kijken wat dat oplevert. V30+G1265. interessant.

Brum
11 augustus 2015, 20:08
Dat rafelige, ik geef de T75 de schuld. Die blijft best lang clean, maar begint ie wat te oversturen, dan wordt ie wat rasperig in het hoog. Tenminste, dat is mijn ervaring met de T75. Ik kan me zo voorstellen dat twee T75's in een 4x12 dat minder doen dan eentje in een 2x12, die natuurlijk veel meer op z'n donder krijgt dan twee op zelfde volume.

Een V30 heeft dat overigens ook wel een beetje, maar minder. Ik heb dat zelf ondervonden middels mijn 4x12 en 2x12, allebei met V30's.

the sure thing
11 augustus 2015, 20:57
Heb je niet last van "cry cone"? Een conus die niet lekker in de speaker zit en daardoor bijgeluiden produceert op hard
Volume. Lijkt mij ook sterk dat t aan de kast ligt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Orpheo
12 augustus 2015, 11:02
Dat rafelige, ik geef de T75 de schuld. Die blijft best lang clean, maar begint ie wat te oversturen, dan wordt ie wat rasperig in het hoog. Tenminste, dat is mijn ervaring met de T75. Ik kan me zo voorstellen dat twee T75's in een 4x12 dat minder doen dan eentje in een 2x12, die natuurlijk veel meer op z'n donder krijgt dan twee op zelfde volume.

Een V30 heeft dat overigens ook wel een beetje, maar minder. Ik heb dat zelf ondervonden middels mijn 4x12 en 2x12, allebei met V30's.

in de Koch heb ik daar helemaal geen last van? Die vloeit veel meer, veel smoother en toch een fijne 'crunch' in de tone.

@surething: dat zou kunnen, maar dan bij 4 speakers? Ik ga nog even doorbijten op deze kast. Ik gooi er nu een lading 'white noise' doorheen zodat die conussen in beweging zijn.

Brum
12 augustus 2015, 11:18
Jouw 4x12 kan met twee T75's en twee V30's 270 watt hebben, aan de hand van de specs, de 2x12 met T75 en V30 135 watt. Die 2x12 gaat eerder oversturen dan de 4x12, die blijft gewoon langer clean. Dan heb je de boel op zich wel al redelijk hard staan.

Het is maar een suggestie hoor, maar ik kan me eigenlijk niet veel anders bedenken, of een speaker moet kapot zijn. De ene kast is strakker dan de ander, maar zou niet jouw klacht moeten veroorzaken mijns inziens.

Orpheo
12 augustus 2015, 11:50
Maar ik heb geen 212? Ik heb een Koch 412 en een K&E 412.

Brum
12 augustus 2015, 11:57
Oh, sorry! ik heb het helemaal verkeerd begrepen!:hide: Ik dacht echt te hebben gelezen dat je een 4x12 had. Euh... Vergeet mijn vorige twee posts.:hippie:

the sure thing
12 augustus 2015, 20:41
in de Koch heb ik daar helemaal geen last van? Die vloeit veel meer, veel smoother en toch een fijne 'crunch' in de tone.

@surething: dat zou kunnen, maar dan bij 4 speakers? Ik ga nog even doorbijten op deze kast. Ik gooi er nu een lading 'white noise' doorheen zodat die conussen in beweging zijn.

Bij 4speakers idd niet, hooguit 1 speaker. Maar kan jij de 4 speakers afzonderlijk horen?! Knap hoor...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brum
12 augustus 2015, 20:51
Oh, sorry! ik heb het helemaal verkeerd begrepen!:hide: Ik dacht echt te hebben gelezen dat je een 4x12 had. Euh... Vergeet mijn vorige twee posts.:hippie:

Twee keer 12... Typ ik het nog verkeerd ook...

MjS
12 augustus 2015, 21:59
Bij 4speakers idd niet, hooguit 1 speaker. Maar kan jij de 4 speakers afzonderlijk horen?! Knap hoor...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Misschien wel nuttig om alle speakers even los te beluisteren? Oor er voor, of beter: microfoon.

Orpheo
1 december 2015, 13:08
We zijn nu 3 maandjes verder en de V30/T75 combinatie kruislings in een 412 XXL bevalt me toch niet. Heb het echt geprobeerd.

Het tophoog heeft een rafeltje waar ik niet blij van word.

Ik heb m'n amp nu getest over een 212 G1265 en dat was geweldig. Miste wel de punch die ik eerst had.

Kortom. ik ga nu de v30/65 combinatie proberen.

Voor mijn eigen duidelijkheid:

De T75/65 combinatie is wat woofy, wollig en dozig.
De V30/T75 combinatie is wat scherp en rafelig in het tophoog.

Valt alleen nog de V30/65 combinatie te proberen. Ik houd jullie op de hoogte :)

Mitch
1 december 2015, 21:08
Formaat van de kast, dikte materiaal etc. heeft een enorme invloed op het totaalgeluid. Persoonlijk heb ik die XL rage nooit begrepen. Zeker die oversized Bogner 2x12s waar je op een gegeven moment bijna over struikelde... nog nooit één echt goed horen klinken. Wat dat betreft, als de combinatie van speakers je in de ene kast bevalt: helaas geen garantie voor succes voor een kast met een ander formaat. Maar daar was je al achter :D
Ik begrijp de wijzende vinger naar de T75s als je het hebt over een rafeltje in het hoog dat irriteert (bedoel je wat de meeste mensen 'schel' noemen?), maar in zo'n oversized kast zou het zo maar juist de V30s kunnen zijn.
65s en woofy: ja, die hebben een laag dat in een grote kast plomp wordt.
Ik zou bijna zeggen, als het lukt: probeer M65s (niet te vergelijken met G12 65s) in een mix met T75s. In een closed back cab zou dat in alle drie de frequentiegebieden een goede vertegenwoordiging moeten opleveren.

Orpheo
10 december 2015, 22:27
Goed, de V30/G1265 combinatie is een ramp. Man oh man wat is dit midscooped, niet te zunig! De v30 gaat er nu uit en de G12T75 gaat er nu in. kijken wat dat doet in deze kast.

the sure thing
11 december 2015, 20:47
Houd ons op de hoogte!

Orpheo
12 december 2015, 12:27
Houd ons op de hoogte!

de T75's en V30's zijn terug in die kast. Geen enkele combinatie klinkt beter in die kast met mijn amps dan de V30/T75. Dan moet ik maar even leren leven met dat rafeltje in het hoog, op high gain. Voor cleans, crunch en alle tones die ik met pedalen uit die amp trek klinken wel te gek. Jammer, misschien nog 10 jaar doorspelen in de hoop dat superlang ingespeelde speakers smoother klinken.

D3nnis
12 december 2015, 13:27
Persoonlijk heb ik die XL rage nooit begrepen. Zeker die oversized Bogner 2x12s waar je op een gegeven moment bijna over struikelde... nog nooit één echt goed horen klinken.

Ik ben een grote fan van de 4x12 Bogner. Gebruik hem nu een jaar of 7-8 zonder enige vorm van gas.
Destijds vergeleken met diverse engl, marshall (ook van die special edition kasten), Soldano, Diezel, brunetti en mesa kasten, en voor mij bleef de Bogner de winnaar.
Echter, de 2x12 oversized vond ik solo wel ok, maar in bandverband vond ik die te veel/overheersend/irritant laag hebben.
Is dat ook jouw ervaring?

Laatst een keer met mijn eigen versterker over een kool en elfring 1x12 kastje gespeeld, en alhoewel ik totaal niet houd van 1x12's, vond ik die kast wel goed.
Typisch hoe veel een paar millimeter in 3 richtingen + materiaal kan doen met het geluid.

arjanb01
12 december 2015, 13:36
Ik speelde gister op de repetitie over m'n powertone 2 + koch cab, en tokai lp, wat een gaaf crunch en lead geluid had ik, 412 jensens die door iedereen op dit forum vervloekt worden. Zo erg dat je zo'n set voor 4 tot 600 eu tweedehands kan kopen.

D3nnis
12 december 2015, 14:47
Onze andere gitarist heeft een Koch multitone. Vind de distortion niet super (maar mixt wel mooi met mijn mesa) maar clean is het wel een goede versterker vind ik. Maar die gebruikt hij eigenlijk nooit. Misschien klinkt ie clean daarom wel zo goed, dat kanaal is nog nieuw...:)

arjanb01
12 december 2015, 16:11
Die multitone ook gehad, was niet veel. Die powertone is echt andere koek, marshall jcm800 on steroids.

jutter
12 december 2015, 16:21
......Die multitone ook gehad, was niet veel.........

En bedankt hè, ik zal nog eens wat van je overnemen! :D

arjanb01
12 december 2015, 16:25
Hahaha, jij hebt hem ook allang verkocht, Lex! 😉
You win some you loose some 😜

the sure thing
12 december 2015, 18:55
Ik ben een grote fan van de 4x12 Bogner. Gebruik hem nu een jaar of 7-8 zonder enige vorm van gas.
(...) .

Als ik een roadie had gehad, had ik voor altijd op een Bogner 4x12 gespeeld! Mijn god wat zijn die krengen lomp/zwaar!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
12 december 2015, 19:23
Valt wel mee, zolang ik hem in mijn eentje in en uit de auto kan tillen, heb ik er geen moeite mee eigenlijk (behalve als het dagelijks moest).
Het enige wat echt scheisse is zijn de belabberde wielen onder de Bogner kasten. Heb die van mij al zo vaak vervangen, terwijl de marshall van onze andere gitarist maar blijft rollen zonder problemen.

Orpheo
13 december 2015, 18:14
oh, die jensen speakers... wat een drama. Zo fizzy, zo gruizig, zo korrelig. Verschrikkelijk. Heb ze geruild tegen T75's en ben daar nog steeds happy mee.

Ik weet dat toen ik mijn XXL kast kocht (tis bij K&E 412 XL of XXL), deze beter klonk dan alle anderen. Opener, organischer, directer en een voller laag (ik heb sowieso mijn bas op m'n amps nooit hoger dan 8 uur). Vandaar dat ik 'm kocht. En met de speakers die er nu in zitten, ben ik wel tevreden. De speakers die nu overal in zitten werken voor die kasten het beste en ik denk niet dat investeren in speakers echt heel zinvol is voor die bakken.

Brum
13 december 2015, 18:38
Hebben we het over de V90 speakers die in de Koch kasten zitten tegenwoordig? Die vind ik juist heerlijk, in ieder geval met mijn JCM 800 2210. Ik heb er in de studio over mogen spelen. Strak en weinig oversturing vanuit de speaker, waar ik wel van houd. Je versterker moet wel hard, maar dan klinkt het ook wel erg lekker. Het is dat ik mijn Randall XL 4x12 kast niet zo gauw zou inruilen voor een Koch cabinet, maar mocht er financieel ooit enige overschot zijn, dan ga ik misschien toch 's kijken naar een tweedehandsje. Tweedehands kosten die dingen geen drol meer.

Overigens, zijn die V90's niet een soort van Celestion V30's, maar die meer vermogen aan kunnen?

arjanb01
13 december 2015, 19:22
Inderdaad heb het nog ff gecheckt maar in m'n koch 412 kast zitten die v90s. Ik vind ze echt super. Strak, gedefinieerd en genoeg laag dat het niet zompig wordt.
Die jensens zaten in de multitone twintone en studiotone. Lucky me👍

the sure thing
13 december 2015, 19:24
Ja Koch is duidelijk gevoiced op die Jensen speakers


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telerocker
14 december 2015, 00:53
Ik heb een Multitone combo 2x12 en een Koch-kast gehad. Jarenlang met die kast gespeeld. Ik miste wel een beetje ballen in het mid, maar voor de rest een prima kast.