PDA

View Full Version : gitaar vals?



marienusje
10 augustus 2015, 20:16
Beste forumleden,

Ik heb thuis een oude double neck (12 & 6 string) gitaar staan van het onbekende merk Gherson. maar ik heb ik probleempje met de 12 string.. Als ik de gitaar namelijk stem en ik speel een akkoord, dan klinkt de gitaar erg vals. het zelfde gebeurt als ik er een capo op zet.. dan heb ik de gitaar helemaal gestemd maar als ik dan een capo, maakt niet uit waar, erop zet, is de gitaar zo vals als de kat van de buren! :mad: De gitaar heeft zowel bij de 12 string als de 6 string een roller bridge maar bij de 6 string heb ik er geen last van. ook heb ik al veel tijd en energie in het afstellen van de bridge gestoken maar je hoort gewoon geen verschil.. waar kan dit aan liggen? zal ik er een tune o matic brug op zetten of kan het aan de topkam liggen?? wie weet t???

Joost de Ruig
10 augustus 2015, 20:19
Misschien moet je de intonatie eens testen. Op de 12de positie moet een snaar een octaaf hoger zijn dan dezelfde open snaar. Als daar verschil in zit kan je I.g.v. een stelbare brug, het zadeltje naar voren of achteren stellen.

marienusje
10 augustus 2015, 20:23
dat is precies wat ik al een aantal keer heb geprobeerd. als ik de snaar op de 12e positie pak, is ie inderdaad een stuk valser dan als ik hem open aansla. en dan begin ik ook met de brug te klooien maar het wordt er niks beter van. De 2 snaren liggen namelijk op één zadeltje en die 2 snaren zijn tegenover elkaar ook heel vals als je begrijp wat ik bedoel. dus als de ene snaar op de 12e positie stemt, stemt de andere snaar niet..

Joost de Ruig
10 augustus 2015, 20:36
Heb je een foto'tje van je brug? Als het per 2 snaren een brugdeel heeft, zoals bv bij vintage Telecasters, dan zijn er ook gecompenseerde brugdeeltjes verkrijgbaar.

marienusje
10 augustus 2015, 20:49
http://s8.postimg.org/um5fcqi5h/20150810_203853.jpg

Joost de Ruig
10 augustus 2015, 21:00
Een paar weken geleden was er een topic over iemand die een nieuwe 12-string had gekocht en speciaal voor de intonatie een met 12 zadeltjes had uitgezocht. Ik heb zelf nog nooit een 12-string gehad, dus laat verder advies aan een ander over.

woldhek
10 augustus 2015, 21:36
Als je alle snaren een toon hoger stemt, is hij dan nog vals?

Als het dan goed is, ligt het aan de snaren, die kun je dan net niet genoeg op spanning krijgen.
Een setje iets dikkere zou het dan goed mee moeten gaan.

Heb ik zelf een keer gehad met die Lidl snaren....

benwave
10 augustus 2015, 22:18
Hele oude snaren ?
Een te hoog afgestelde topkam.

marienusje
11 augustus 2015, 10:00
Als je alle snaren een toon hoger stemt, is hij dan nog vals?

Als het dan goed is, ligt het aan de snaren, die kun je dan net niet genoeg op spanning krijgen.
Een setje iets dikkere zou het dan goed mee moeten gaan.

Heb ik zelf een keer gehad met die Lidl snaren....

Heb het geprobeerd, hij is dan nog steeds vals. ook heb ik er laatst nieuwe Ernie Ball snaren opgelegd dus ik denk dat het aan de snaren niet zal liggen

MikeD
11 augustus 2015, 10:35
ik wil al heel lang een doubleneck, dus als je d'r vanaf wilt..... voor weinig natuurlijk want het ding is zo vals als pompwater, zeg je zelf....:D:D:D
Gherson is een merk waar inderdaad weinig over bekend is; het merk als zodanig is van een Italiaans bedrijf (maar waar de gitaren werden geproduceerd is ook al weer schemerig... voorzover ik de gevonden teksten vertaald krijg, zijn het 'Aziatische' werkstukjes geweest). Je vindt Ghersons dus voornamelijk in Italie. Productie van copieën onder deze naam schijnt te zijn gestaakt in 1983 / 1985, toen japanse fabrikanten de bekende law-suit -die-geen-law-suit-was (daarover hebben velen reeds elders geschreven) aan hun broek kregen. Vermoed wordt dat ook de eigenaar van Gherson van die procesdreigingen wist en toen maar de handdoek in de ring heeft gegooid.

Bram46
21 augustus 2015, 19:05
Sommige zullen het misschien niet geloven maar ik kan uitsluitend spelen op een gitaar met vintage style frets. Omdat spelen op een gitaar met medium jumbo of jumbo frets bij mij ook vals klinkt. De grootste hoop mensen hoort het niet, maar enkele wel en een ervan ben ik.
Stem de dunne E snaar zeer nauwkeurig en plaats daarna een capo op de derde positie. Het stem app zal dan als het goed is een G aangeven.
Op de 5de positie een A enz.
Bij mijn twee strat's met vintage frets is dat ook zo. Als je denk dat mijn verhaal over mijn gehoor gel*l is, probeer dan voordat je gaat roepen maar eens met die capo. Als je het niet kunt horen kun je het in ieder geval zien.
Logish ook wel omdat de snaar dan hoger boven het fretboard staat kun je hem verder indrukken wat weer een hogere spanning op de snaar geeft wat resulteert in een hogere toon dan je wilt horen, vals dus.
Dus misschien heeft die hals deze dikkere frets.

barno
21 augustus 2015, 19:22
Als je alleen vintage fretjes kan verdragen, hebben je andere gitaren waarschijnlijk slechte gecrownde frets (of een te hoge actie). Een brede fret moet in principe zo gecrowned zijn dat het raakoppervlak met de snaar heel smal is, dus in een perfecte boog, of zelfs een V vorm. brede gibson frets zijn soms eerder in omgekeerde U vorm gecrowned waardoor je wel een fijn gevoel hebt op de hals (het fretless wonder gevoel) maar dus minder juist intoneert: de fret onderbreekt de snaar niet met zijn kop maar met zijn schouder.

Bram46
21 augustus 2015, 19:29
Oke Barno, en als je dan die capo erop zet zoals hierboven beschreven, geeft dan het stemapp een exacte G en A?? Of zit ie er dan net boven. Ik heb hier gitaren gehad waarbij de toon er dan net boven zat en dat hoor ik dan ook tijdens het spelen. Dus die dingen weer weggedaan. Nu o.a. twee mim strat's, een 50's series en een 60's series en die hebben die afwijking niet.

bijgewerkt: die gitaren waren juist geïntoneerd.

D3nnis
21 augustus 2015, 19:31
Logish ook wel omdat de snaar dan hoger boven het fretboard staat kun je hem verder indrukken wat weer een hogere spanning op de snaar geeft wat resulteert in een hogere toon dan je wilt horen, vals dus.

Bij mijn weten moet je de snaar niet zo ver indrukken als (fysiek) kan, toch?

Bram46
21 augustus 2015, 19:37
Zal best kunnen dat je gelijk hebt maar het spelen met een capo is dan dus ook uitgesloten.

En als je op die fiesta rode strat een nummer van de shadows speelt dan is het toch wel lastig als je daar ook rekening mee moet houden. Maar probeer maar eens met die capo en dan het stemapp uitlezen. Als je het niet kunt horen zul je het zien.

D3nnis
21 augustus 2015, 19:41
Kun je de klemkracht van de capo niet aanpassen?

wietse
21 augustus 2015, 20:09
een gherson, leuk! alleen die brug vervang je niet 123, meestal een andere afstand tussen de studs, is de topkam nog wel goed?

barno
21 augustus 2015, 20:44
Met te hoge actie zal je gitaar nooit overal juist intoneren. anderzijds, hoge actie equals more tone. dus is altijd een compromis zoeken.

Capo: kwestie van 'm vlak achter de fret en als het kan half erop te zetten. Als je de spankracht van de capo niet kan regelen, zit er maar een ding op: gitaar stemmen na capo opbrengen

woldhek
22 augustus 2015, 08:59
Misschien domme opmerking, maar zal een gitaarbouwer eigenlijk rekening moeten houden met het plaatsen van de frets afhankelijk van de hoogte ervan?
Of maakt dat ook deel uit van de kwaliteit van de gitaar?

D3nnis
22 augustus 2015, 09:30
Misschien domme opmerking, maar zal een gitaarbouwer eigenlijk rekening moeten houden met het plaatsen van de frets afhankelijk van de hoogte ervan?


Zoals ik het zie hoeft ie met het plaatsen van de frets er geen rekening mee te houden.
Wel is het zo dat als de frets 1mm hoger zijn, de brugzadels 1mm hoger moeten liggen, en de topkam ook. Maar de fretposities worden door de mensuur bepaald.
Ik weet niet of het weleens gebeurt, maar als je bijvoorbeeld de frets asymmetrisch crowned, zou je de fretpositie daar wel op aan moeten passen.

barno
22 augustus 2015, 11:29
voor kommaneukers is er dit
http://www.osirisguitar.com/wp-content/uploads/2012/10/truetemperament.jpg

of dit

http://www.cliffordessex.net/images/uploads/Guitar/Steel_Guitar_Slide_5980.jpg