PDA

View Full Version : QOTSA klank, wat hoor ik?



ellisvertellis
10 augustus 2015, 19:39
Hallo,

Ik ben op zoek naar een bepaalde klank. deze klank lijkt er erg op de gitaarriff in een nummer van Queens of the stone age, nl "if i had a tail". De riff volgt de zangmelodie en begint op 1:08...

Een fuzz (welke?) met een soort van verdubbelende delay? Slapback? Chorus? ringmodulator? Het geheel heeft een soort metalige klank waar ik naar op zoek ben... Wat horen jullie?

https://video.search.yahoo.com/video/play;_ylt=A2KLqIAp4chVQC4A9n.5mWRH;_ylu=X3oDMTByZ2 N0cmxpBHNlYwNzcgRzbGsDdmlkBHZ0aWQDBGdwb3MDMg--?p=If+I+Had+a+Tail&vid=9268f014b0fce44df36cab825e5da4c7&turl=http%3A%2F%2Ftse4.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DWN. GCh4H%252bmIkrUcAZTclJhBGA%26pid%3D15.1%26h%3D292% 26w%3D520%26c%3D7%26rs%3D1&rurl=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DR jYZToXuJaM&tit=Queens+of+the+Stone+Age+-+If+I+Had+A+Tail&c=1&h=292&w=520&l=211&sigr=11bdq5s4m&sigt=119541pl2&sigi=12ne86vb0&age=1368118790&fr2=p%3As%2Cv%3Av&fr=ipad&tt=b

Rooker
10 augustus 2015, 21:13
Het lijkt wel of deze rif gespeeld word door de bas gitaar😁

Pepe
10 augustus 2015, 21:30
Jajee, dat kan van alles zijn... fuzzy tweed thingy op de lage snaren, ringmod zou zo maar kunnen voor de metalige... wie weet wat voor studio tricks daar allemaal op losgelaten zijn.

10us
10 augustus 2015, 22:20
Ik zeg; fulltone octafuzz met een slapback delay er over. Eventueel een mictropog en een andere fuzz maar;
- Octaaf
- Fuzz
- Slapback delay

Eventueel nog wat reverb in de post productie... Er is een goede site waar het pedalboard van Homme wordt uitgevogeld. Kan je nog ff bekijken voor inspiratie...

ellisvertellis
11 augustus 2015, 10:03
Hey, bedankt voor de reacties!

Ik dacht idd aan een octafuzz, alhoewel het octaaf er niet echt uitkomt tijdens het refrein. Het karakter van die fuzz zit er wel in. verder een korte delay, lijkt mij, korter dan een slapback denk ik, een slapback haal je er gemakkelijker uit, niet?

Er zit ook iets modulerend in, misschien in de delay... Ofwel speelt de synth mee natuurlijk.

Toch heb ik last om dat geluid te maken, en ik heb al de bovengenoemde effecten...

NLF
11 augustus 2015, 10:56
geloof dat josh meestal een fulltone ultimate octave gebruikt, dus dat pedaal zou 'm kunnen zijn want die slingert altijd rond daar bij die band. op dat pedaal kun je de octaaf trouwens aan en uitzetten als ik me niet vergis (ik heb er zelf ook een dus zou het eigenlijk moeten weten ...). verder: tja, reverb? delay? kan in de studio zijn bijgemixt. er zit volgens mij ook ergens een soort flanger in, die hoor je in het begin als het geluid nog clean is. versterker: durf ik niet te zeggen.

ellisvertellis
11 augustus 2015, 11:51
Ik heb zo'n Octafuzz kloon en dat klinkt goed, maar tegen het schelle aan wel. Veel minder vet dan hier. Die Ultimate Octave zal hier idd wel gebruikt worden dan (cool pedaal trouwens!)

De bas zal hier idd ook wel gewoon mee volgen.

Die flanger kan ook van een synth komen? Ik hoor het ook, maar zit precies ergens achter de gitaar...

Als ik zo wat live optredens bekijk hoor ik wel duidelijker een slapback. Live klinkt het ook wat minder indrukwekkend, dat geluid...

danee
11 augustus 2015, 12:06
Tja en je kan er vanuit gaan dat de live versie het meest realistisch is als het gaat om het benaderen van het geluid...de opnames van QOTSA zijn echte studio opnames. Je kan horen dat er niets aan toeval word overgelaten...elk detail krijgt ruimte. Daar zal wel het nodige studio aparatuur en andere trucks aan te pas zijn gekomen :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

NLF
11 augustus 2015, 12:13
je kunt in de studio zoveel doen: meerdere versterkers aansluiten, meerdere speakers gebruiken, reampen, meerdere microfoons neerzetten, reverb toevoegen, delay bijmixen, compressie eroverleggen, zelfde partij overdubben met andere gitaar, modulatie-effecten erin draaien, stereo pannen, weet ik veel. moeilijk om zo'n geluid te benaderen als je niet (om mee te beginnen) dezelfde gitaar en amp gebruikt. het idee dat je het kunt reproduceren door een pedaaltje aan te sluiten op je eigen rig kun je beter uit je hoofd zetten denk ik.

NLF
11 augustus 2015, 12:22
35.15 minuten. je zou kunnen opzoeken welke rig ze (tegenwoordig) gebruiken, dan kun je erachter komen wat je (live) hoort.


https://www.youtube.com/watch?v=Xmm0Xah0b7U

ellisvertellis
11 augustus 2015, 12:59
35.15 minuten. je zou kunnen opzoeken welke rig ze (tegenwoordig) gebruiken, dan kun je erachter komen wat je (live) hoort.


https://www.youtube.com/watch?v=Xmm0Xah0b7U

Hah! Maar da's duidelijk een synth hoor die dat doet! check het begin van het nummer op 35:36! Een Moog Little Fatty denk ik (kan je zien op 35:43

Ik vermoedde al een lage synth. Verklaart veel!

Dat je in de studio er nog vanalles bij kan doen daar ben ik mij bewust van. Maar de basis moet gewoon ook lukken he, die mannen komen met dat geluid af voor ze in de opnameruimte kruipen, toch?

ellisvertellis
11 augustus 2015, 13:06
Trouwens, dat lijkt erg op "die andere versie van dat geluid", dat van Daft Punk in het nummer Motherboard, ook met een Moog gemaakt:

Check op 3:30!!


https://www.youtube.com/watch?v=wz7YiQdNmZ8

Goed, dan weet ik wat mij te doen staat. Ik de octafuzz, onze synthman op zijn Moog Fatty! :rockon:

NLF
11 augustus 2015, 23:32
volgens mij dubbelt de synth de gitaarpartije(en) in dat riffje.

het valt me op dat deze band tegenwoordig trouwens veel melodischer klinkt dan in het verleden. vroeger vond ik ze eigenlijk niet te pruimen (op een aantal nummers na dan), maar goed, da's weer een heel ander verhaal natuurlijk :-)

10us
11 augustus 2015, 23:59
check em ook hier nog ff live; goede opname om te zien wat ze aan het doen zijn.
1e nummer :)


https://www.youtube.com/watch?v=qj4QHC3Btns

danee
12 augustus 2015, 09:51
het valt me op dat deze band tegenwoordig trouwens veel melodischer klinkt dan in het verleden. vroeger vond ik ze eigenlijk niet te pruimen (op een aantal nummers na dan), maar goed, da's weer een heel ander verhaal natuurlijk :-)

Dat heb ik idd ook, het laatste album "like clockwork" vind ik een geweldig album. Al het voorgaande raakt mij ook niet zo...idd een paar nummers.

Wat betreft dat ze alles al klaar hebben voor ze de studio in gaan is lang niet altijd zo. Er zijn zat bands die in de studio hun nummers schrijven.

Over studio strucks gesproken, ik ken zelfs een verhaal over een band dat vond dat de opnames niet rauw genoeg klonken. Als oplossing werden de opnames door een marshall versterker gehaald en als extra spoor toegevoegd voor het rauwe randje....das toch ff een staaltje creativiteit :)

Onze oefenruimte is een mooi afgetimmerd deel in een stalen loods. Om overspraak te voorkomen werden de speakerkasten uit de oefenruimte gehaad en in de loods gezet met flink wat matrassen en dekens over de kasten. Toen we bij de solo partijen gingen opnemen werden de microfoons even gechecked, dus de dekens er even af. Nog nooit zo'n mooie reverb gehad! Macgyver style :)



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

danee
12 augustus 2015, 09:59
Net nog even die bovenstaande opnames geluisterd. Dat gitaargeluid van Josh Homme (zanger/gitarist) ik vind het in het eerste nummer erg dun en gekrepen....eigenlijk klinkt het nergens naar. Maar in het totaal van het nummer is het brilliant. Knap werk....alles heeft zijn plek.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

ellisvertellis
12 augustus 2015, 10:13
Daar draait het om he: het totaalgeluid. Laat ons eerlijk zijn, veel fuzzen, ringmodulators, octavers enz klinken vaak erg rauw en onnatuurlijk op zichzelf. Geef ze de juiste ruimte in een band en plots klinken ze magisch!
Mijn ac30 met fuzz klinkt krasserig en scherp, maar in de band is dat net waar het moet zitten. Een mooie ronde overdrive doet het echt niet dan. Die plaats is voor de tweede gitarist gereserveerd.

In het bovenstaande filmpje klinkt het allemaal weer wat droger inderdaad. Tijdens de eerste strofe zit de synth helemaal niet in de mix, lijkt het...

10us
12 augustus 2015, 10:19
Afijn,

Zo zie je dus ook weer dat het benaderen van een band/gitaris z'n geluid ook maar natte vingerwerk is omdat de band/gitarist zelf ook steeds anders klinkt. Ik blijf er bij: Octaafje, Fuzz, slapback en misschien wat verb, dan zit je in de ballpark. De rest is toevoegen naar smaak...

De sound van Homme op zichzelf is inderdaad helemaal niet zo lekker maar: Het snijd als een gek door de mix en ligt dan opeens goed.

caliban
16 augustus 2015, 23:02
volgens mij dubbelt de synth de gitaarpartije(en) in dat riffje.

het valt me op dat deze band tegenwoordig trouwens veel melodischer klinkt dan in het verleden. vroeger vond ik ze eigenlijk niet te pruimen (op een aantal nummers na dan), maar goed, da's weer een heel ander verhaal natuurlijk :-)

Eerste album (self titled) vind ik misschien nog het leukste...

Cageman
16 augustus 2015, 23:23
Je bent er al uit geloof ik, maar toch: ik zou denken een slapback voor een fuzz i.p.v. erachter en een flanger met dry/wet-knop bijna helemaal dry.

NLF
17 augustus 2015, 10:20
Eerste album (self titled) vind ik misschien nog het leukste...

het eerste nummer van die plaat is te gek, maar de rest ... niet mijn ding

ellisvertellis
17 augustus 2015, 10:26
Je bent er al uit geloof ik, maar toch: ik zou denken een slapback voor een fuzz i.p.v. erachter en een flanger met dry/wet-knop bijna helemaal dry.

Hey, leuk idee! Moet ik eens proberen!

caliban
17 augustus 2015, 10:40
het eerste nummer van die plaat is te gek, maar de rest ... niet mijn ding

Vaker beluisteren, echt waar, die nummers zijn niet zo easy listening ;)

NLF
17 augustus 2015, 12:45
Vaker beluisteren, echt waar, die nummers zijn niet zo easy listening ;)

sorry: het zit vol met dissonanten en daar houd ik niet van. dat geldt trouwens voor veel moderne "alternative rock" bandjes. ik ben meer van de melodie en de harmonie. sonic youth, nirvana, dinosaur junior: kon ik destijds ook niet veel mee (op een paar nummers na dan). ik hou nu eenmaal meer van klassiek, country en jazz (en de gitaristen in die stijlen kunnen ook beter spelen)

10us
17 augustus 2015, 13:01
en de gitaristen in die stijlen kunnen ook beter spelen

ik zie ruimte voor nog minimaal 10 pagina's content op basis van deze boude uitspraak... (die overigens nergens op slaat :))

caliban
17 augustus 2015, 13:45
sorry: het zit vol met dissonanten en daar houd ik niet van. dat geldt trouwens voor veel moderne "alternative rock" bandjes. ik ben meer van de melodie en de harmonie. sonic youth, nirvana, dinosaur junior: kon ik destijds ook niet veel mee (op een paar nummers na dan). ik hou nu eenmaal meer van klassiek, country en jazz (en de gitaristen in die stijlen kunnen ook beter spelen)

Als er één genre behoorlijk veel dissonantie gebruikt, is het toch jazz, of zie ik dat verkeerd? :). Dinosaur junior is toch behoorlijk poppy?

danee
18 augustus 2015, 14:50
Tja,...gitaristen die technische hoogstandjes kunnen...zijn die meer muzikant dan de gitarist die minder technisch gericht is....oneindige discussie...the Edge is van mening dat minder meestal meer is.....Petrucci daarentegen kan het niet technisch genoeg... Vilgens mij is er aan muziek geen algemeen waardeoordeel te geven in de zin van goed/slecht....je kan wel zeggen of het mensen aanspreekt of niet aanspreekt. Bob Dylan...technisch geen goede zanger...spreekt met zijn geluid toch veel mensen aan. Zo ist ook met gitaar spelen denk ik. Daarom spreekt talentenjachten mij ook niet aan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk