PDA

View Full Version : akoestiek zolderkamertje



Thiez
10 augustus 2015, 11:42
Sinds kort ben ik verhuist, al mijn muziekspulletjes zijn inmiddels weer opgesteld en de eerste speeluurtjes zitten er weer op.
Nu is de sound van mijn versterker behoorlijk veranderd, en vermoed eigenlijk dat het met de samenstelling en akoestiek van de kamer te maken heeft.

Oude kamer:
eerste verdieping, ongeveer 20m³ vloeroppervlak, schuine wanden (dak) maar nog wel een vlak plafond (zolder erboven), vloer was beton met laminaat.

Nieuwe kamer:
zolderkamertje, ongeveer 18m³ vloeroppervlak, schuine wanden tot een puntje, vloer is houten zoldervloer voorzien van isolatie (Tussen balklaag opgevuld met glaswol, 18mm underlayment + 18mm grenen houten vloer).

Versterker:
Blackstar HT-5 met daaronder zelfbouw 2x12" kastje.


Ik heb een heel boxig geluid, het draagt niet echt. Beetje modderig, en als ik laag eruit draai wordt het heel dun van sound. Het mist de ballen.
Nu vermoed ik zelf dat het beetje aan de houte nvloer ligt, bij gedempte E akkoorden voel ik de houten vloer vibreren namelijk.

Zijn er mensen die hier tips voor hebben? Is het beter de speakerkast op verend te zetten (dempingmat van wasmachine of iets dergelijks) of beter om hem juist op iets massief te zetten (stoeptegel ofzo).

zjanke
10 augustus 2015, 11:55
Ik zou eens starten met de speakerkast los van de grond te zetten. Ons repetitiehok zit op de eerste verdieping met een houten vloer en mijn vorige speakerkast (Bandmaster) had ik aanvankelijk op de zijkant liggen. Nadat ik hem overeind had gezet (dus op de wielen in mijn geval ) was het bassige en modderige een stuk minder.
Dempingmat (of wielen) is een prima optie als je die hebt liggen.

pasqual
10 augustus 2015, 13:08
Hier hetzelfde. Mijn 212 kast ook rechtop gezet met zelfs een soort van pallet onder de kast en geen modderig geluid meer.

zjanke
10 augustus 2015, 14:47
Als de eerste tip niet helpt (die is namelijk gratis en kost ongeveer 2 minuten om te proberen) dan is een basstrap ook een optie.

telerocker
10 augustus 2015, 23:48
Yamaha TH10R...

NLF
11 augustus 2015, 11:08
beton / laminaat of hout / glaswol scheelt wel veel. beton kaatst nogal, vooral veel hoog. hout en glaswol absorberen meer. hoe je het moet oplossen? weet ik niet. op zich zou je al een heel eind moet kunnen komen met het aanpassen van je toonregeling.

the sure thing
11 augustus 2015, 20:58
Als de eerste tip niet helpt (die is namelijk gratis en kost ongeveer 2 minuten om te proberen) dan is een basstrap ook een optie.

Wat is een basstrap?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

zjanke
11 augustus 2015, 21:09
En constructie om je lage tonen te dempen. Kan ingebouwd zijn in een kamer, maar kan ook een speciaal gevormd blok van schuim zijn. Laag is moeilijker te dempen/controleren dan hoog.

Plant
11 augustus 2015, 21:55
Trek het kabinet allereerst maar eens een halve meter vrij van achter- en zijwand(en) af, zeker als het kabinet van achteren (deels) open is. Dat zal al voldoende schelen.

Thiez
12 augustus 2015, 07:46
Bedankt voor de reacties zover. Binnenkort eens even tijd zien te vinden om wat te gaan schuiven en verschillende dingen uit te proberen.