PDA

View Full Version : gehoorbescherming?



CrazyHorse
9 augustus 2015, 22:04
Hey,

Gebruiken jullie gehoorbescherming tijdens het spelen in een band?? en zo ja welk type en hoeveel demping en zo nee waarom niet? Heb geprobeerd te spelen en te zingen met paraplu-type plugs maar ik kon mezelf niet horen zingen. Het leek alsof het in men keel bleef rond-echoën.. als je snapt wat ik bedoel ;-)

D3nnis
9 augustus 2015, 22:07
Alweer behoorlijk wat jaren tevreden met mijn Exinore doppen met 15db demping. Betere investering in je geluid (ten opzichte van die zachte propjes) dan een nieuwe versterker.
Maar het blijft wel een beetje een "afgesloten" geluid.

mrweird
9 augustus 2015, 22:43
Hier ook exinore. Maar dan met de 25db filters. Ik doe ook wat achtergrond zang in het bandje waar ik speel en dat gaat prima.

Heynis
9 augustus 2015, 23:08
Ik heb otoplastieken met 15dB vlakke demping. Je gaat daar alles nota bene beter van horen. Ik sluit me aan bij D3nnis, hele goede investering.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

MjS
9 augustus 2015, 23:24
Exinore is tegenwoord Elacin zie ik!

Ik moet ook nodig eens aan de gegoten doppen. Uitgesteld met beoogde aanschaf in-ears, maar dat duurt me te lang. Ik gebruik nu Alpine MusicSafe pro en dat is in ieder geval beter dan die gele schuimdoppen. Maar het gevaar is dat als ze helemaal in je oor zitten, je te afgesloten bent en het geluid niet lekker hoort (gitaar is altijd lastig). Dus dan doe je die doppen heel ietsjes uit, waardoor ze bewust gaan lekken en je effectief ook een stuk minder demping hebt.

Ik ben wel heel benieuwd naar 15 vs 25. De frequentiecurve van de 15 lijkt me vlakker, maar ik kan de demping van de 25 denk ik ook wel goed gebruiken... (rockband).

maxdb
9 augustus 2015, 23:44
Ik heb otoplastieken met 15dB vlakke demping. Je gaat daar alles nota bene beter van horen. Ik sluit me aan bij D3nnis, hele goede investering.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

die heb ik ook, maar ik kan er maar niet aan wennen. Ook het feit dat je ze eigenlijk van te voren al in moet doen(voor de soundcheck dus) went niet, en als het te laat is en je ze alsnog in doet al helemaal niet.
Maar het kan aan mij liggen, ik ben al wat doof.

Erik de Perik
9 augustus 2015, 23:47
Gehoorbescherming is niet voor mij....... om het diplomatiek te zeggen.

Ohja, ik kan niet meer zonder geen gehoorbescherming...!!

FruscianteFan
9 augustus 2015, 23:56
JA

sinds zomer 2012, na wat aankloten met herriestoppers en die 'normale' dingen, heb ik aangemeten gehoorbescherming. Vlakke filters van 25dB

Ik kan niet meer zonder. Ik ben me veel meer bewust van hoeveel herrie ik te verdragen krijg.

Zingen schijnt wel lastiger te zijn omdat je je inwendige geluid veel harder hoort. Maar los daarvan, je ervaart het geluid iets anders. Ik ben het meer gaan waarderen: volume is minder belangrijk, muzikale eigenschappen belangrijker. Concerten en repetities, maar ook uitgaan en dergelijken, worden minder vermoeiend. En je kunt, als je 's nachts weer thuis bent, op normaal volume praten en luisteren.

D3nnis
10 augustus 2015, 08:04
Ik moet ook nodig eens aan de gegoten doppen. Uitgesteld met beoogde aanschaf in-ears, maar dat duurt me te lang. Ik gebruik nu Alpine MusicSafe pro en dat is in ieder geval beter dan die gele schuimdoppen.

Ik heb jarenlang alpine doppen met zogenaamd muziekfilters gebruikt. Als gitarist vond ik die niet fijn omdat die toch niet vlak dempten. Met name daar waar je gitaar zit was de demping het meest had ik het idee.
Heb wel enige spijt bij mijn doppen en dat is dat ik ze niet veel eerder aangeschaft heb.

Heb toen ook zitten dubben over 15 of 25 dB demping. Theoretisch was 25 dB voor mij beter maar toch 15 gekozen, omdat ik bang was te veel te verliezen met 25.
Als ik nieuwe aanschaf, zou ik zoeken naar iets tussen de 15 en 25 vlakke demping, maar dat is puur gevoelsmatig.
Dan kom je wel bij andere fabrikanten/merken uit, waarvan ik niet weet hoe goed de filters zijn. Geen idee of er veel verschil in zit.

Ik heb trouwens laatst ergens van die universele alpine achtige doppen gezien met filters met vlakke demping. Misschien is dat nog een (prijsvriendelijk) alternatief.

humbucker
10 augustus 2015, 09:52
Ik heb op maat gemaakte Variphones met 15db filters. Prima doppen, het is wat wennen maar ik doe ze altijd in.

FruscianteFan
10 augustus 2015, 11:09
Ik heb jarenlang alpine doppen met zogenaamd muziekfilters gebruikt. Als gitarist vond ik die niet fijn omdat die toch niet vlak dempten. Met name daar waar je gitaar zit was de demping het meest had ik het idee.
Heb wel enige spijt bij mijn doppen en dat is dat ik ze niet veel eerder aangeschaft heb.

Heb toen ook zitten dubben over 15 of 25 dB demping. Theoretisch was 25 dB voor mij beter maar toch 15 gekozen, omdat ik bang was te veel te verliezen met 25.
Als ik nieuwe aanschaf, zou ik zoeken naar iets tussen de 15 en 25 vlakke demping, maar dat is puur gevoelsmatig.
Dan kom je wel bij andere fabrikanten/merken uit, waarvan ik niet weet hoe goed de filters zijn. Geen idee of er veel verschil in zit.

Ik heb trouwens laatst ergens van die universele alpine achtige doppen gezien met filters met vlakke demping. Misschien is dat nog een (prijsvriendelijk) alternatief.

Volgens mij dempt 25 vlakker dan 15. Ik heb de 15 nooit gehad, maar ben uitermate tevreden over de 25.

joh@ndederde
10 augustus 2015, 11:30
Ik gebruik sinds mijn 2e bandrepetitie oordoppen. Ik was 16/17 en had geen zin om op m'n 20e al doof te zijn. Eerst die schuim dingen, maar die heb ik al snel vervangen door Alpine doppen met 3 verschillende filters. Ik begon met de witte (minste demping) om niet te veel (gitaar) geluid te verliezen. Tegenwoordig zit ik op de gouden filters (meeste demping), ik kreeg bij de andere filters uiteindelijk ook last, niet veel, maar genoeg om de zwaarste demping te nemen (gaat de band steeds harder? of worden mijn oren gevoeliger?). Ik moet zeggen dat ik er nu helemaal aan gewend ben, de manier waarop de filters dempen. Toch overweeg ik op maat gemaakte oordoppen met vlakke demping te gaan nemen, maar dat kost een dikke duit. Maar ja, je hebt maar 1 paar oren en als je gehoor eenmaal achteruit gaat, wordt het niet meer beter. Oh, en muziek vereist toch wel een goed oor, waarmee je alle details kan horen/bijschaven, wanneer je eigen muziek creëert.

Noid
10 augustus 2015, 12:39
Heb helaas wat gehoorbeschadiging opgelopen. Gevolg: altijd een ruis in het rechteroor. Sindsdien doppen (alpine) bij concerten. Ook jaren mee geoefend, totdat we overstapten op inear. Dat was de beste verandering: nog betere gehoorbescherming en geluid in de oren ipv "van achter de doppen". Gitaarspel en zang is daar een stuk beter door geworden.

lauke_101
10 augustus 2015, 13:14
Heb ook van die Alpine doppen, zelfs al heb ik een drummer in mijn band met héle goede techniek. Bij soundchecks wil de geluidsman nog wel eens vragen aan onze drummer of hij niet wat harder kan slaan :seriousf:.
Maar toch, het is een verademing hoor. Je eigen zang oppikken is even wennen, in het begin zong ik echt steeds zo vals als een kraai. Ik heb een repetitie of 3 alleen een dop gedaan in het oor dat naar de drummer staat, zo ben ik er relatief snel aan gewend geraakt. Ik weet dat je daarmee geen goede bescherming hebt, daarin hielp het dat ons volume toch al niet heel luid is.

Ik was de eerste, inmiddels speelt de hele band altijd met doppen in en geloof het of niet, maar we zijn er beter door gaan spelen ook. Meer bewust van volume en daardoor ook veel meer dynamiek.

Rutger
10 augustus 2015, 14:20
Ik heb toch ook veel zonder doppen gepeeld, op een of andere manier werkt t veel prettiger en effectiever om bij repetities het volume laag te houden. Je hoort elkaar en de details gewoon beter. Je kunt bij je optredens altijd nog de pleuris laten uitbreken.

D3nnis
10 augustus 2015, 15:10
Ik heb toch ook veel zonder doppen gepeeld, op een of andere manier werkt t veel prettiger en effectiever om bij repetities het volume laag te houden

Klopt.
Ruilen van drummer? :)

guitarkid
10 augustus 2015, 19:21
Zingen schijnt wel lastiger te zijn omdat je je inwendige geluid veel harder hoort. Maar los daarvan, je ervaart het geluid iets anders. Ik ben het meer gaan waarderen: volume is minder belangrijk, muzikale eigenschappen belangrijker. Concerten en repetities, maar ook uitgaan en dergelijken, worden minder vermoeiend. En je kunt, als je 's nachts weer thuis bent, op normaal volume praten en luisteren.

+1 !
Ik gebruik als sinds 2002 Exinore -15 en ben inmiddels aan mijn derde setje toe en ik vind het een verademing.
Ik kwam in vlak daarvoor thuis na een optreden van een uur of vijf in een enorm lawaaierige setting, maar het was wel erg leuk. Ik startte om 05.00 uur mijn auto om naar huis te rijden en hoorde de motor niet eens aanslaan... Thuisgekomen legde ik mijn hoofd op het kussen en toen begon het lawaai en een piep. Ik schrok echt vreselijk en was bang dat dit dus de druppel was geweest. Het toeval wil dat mijn vrouw huisarts is en die heb ik wakker gemaakt en bij inspectie van mijn trommelvliezen bleek dat ze beide erg ingetrokken waren. Twee dagen behoorlijk last gehad van pijnlijke oren en dus na het weekend direct naar Schoonenberg gegaan en die oorbescherming laten aanmeten. Ook bij concerten zijn die echt zeer nuttig: zachter, meer details en dus veel minder vermoeiend.

FruscianteFan
11 augustus 2015, 02:13
Ik heb toch ook veel zonder doppen gepeeld, op een of andere manier werkt t veel prettiger en effectiever om bij repetities het volume laag te houden. Je hoort elkaar en de details gewoon beter. Je kunt bij je optredens altijd nog de pleuris laten uitbreken.

Als we akoestisch spelen gaat dit prima, maar met een volle drumkit werkt dat voor ons gewoon niet. Althans, we houden het volume wel degelijk laag, maar niet laag genoeg voor mij.

MjS
11 augustus 2015, 09:42
De gebruikte drumkit maakt ook uit. Onze drummer heeft flink wat meer volume op zijn eigen kit dan met de standaard oefenruimte-kit of geleende kits.

kirito
11 augustus 2015, 10:09
sinds een paar jaar doe ik alles met gehoorbescherming, tot stofzuigen toe. in het begin was dat met van die schuimrubberen dingen die je voor 20 euro kan krijgen, maar na een tijd merkte ik dat die demping helemaal niet goed was. akkoord, alles was zachter, maar op een festival merkte ik op dat ik vaak alleen de basgitaar en de zanger hoorde. ik dacht dat dit aan de PA lag tot ik per ongeluk één van mijn oortjes uittrok en ik alles helemaal kon horen.

sindsdien draag ik op maat gemaakte gehoorbescherming van audionova. het was even wennen maar ondertussen kan ik niet meer zonder. de demping is volledig vlak en met 25 decibel demping heb je weinig kans dat je je oren verder naar de kloten helpt. bovendien testen ze elk jaar gratis of je wel volledig beschermd bent.

FruscianteFan
11 augustus 2015, 11:36
hmm dat klinkt wel prettig.

Ik heb de mijne bij Kooij Optiek gehaald en hoewel de winkel een erg chique uitstraling heeft en het personeel in die zin ook prettig is, vind ik de service nogal tegenvallen, zeker voor die 190 euro. Bij Beter Horen krijg of kreeg je bijvoorbeeld één keer een vervangende set bij verlies. Maar ook: bij het afleveren, waar ik uitgebreid werd geïnformeerd en werd gevraagd te oefenen met het inbrengen, kreeg ik te horen dat ik "gekozen heb voor discrete, transparante exemplaren". De keus was me nooit voorgelegd...

Aan de andere kant kon ik wel weer langskomen om mijn linkerdop bij te laten schaven, hij bleef pijn doen. Inmiddels vraag ik me weleens af of de demping nog wel goed is, ik heb ze nu ook 3 jaar.

lauke_101
11 augustus 2015, 13:11
Je oren houden nooit op met groeien (raar maar waar) dus je moet gemiddeld om de 5 jaar nieuwe als je op maat gemaakte beschermers hebt. Bij de een natuurlijk eerder dan de ander, en ongetwijfeld zal het ook wel liggen aan wie de oordoppen voor je gemaakt heeft. Goede controles zijn dus wel belangrijk! En als je het mij vraagt een inbegrepen service wanneer je dergelijke bedragen uitgeeft..

Rutger
11 augustus 2015, 13:15
Klopt.
Ruilen van drummer? :)
Ook de drummer kan zachter, tenminste, als je ze zover krijgt.
Maar als je lekker wilt rocken dan moet het ook gewoon hard natuurlijk :)

FruscianteFan
11 augustus 2015, 14:34
Ook de drummer kan zachter, tenminste, als je ze zover krijgt.
Maar als je lekker wilt rocken dan moet het ook gewoon hard natuurlijk :)
De kunst is om juist lekker krachtig te drummen zonder dat dat per se in volume hard is.

Speelt de bassist trouwens ook een enorme rol in.

D3nnis
11 augustus 2015, 17:54
Drummers die hard meppen hebben wel een betere sound vind ik. Dat lafjes velletje aaien is niks :-)

apekop
11 augustus 2015, 22:31
sindsdien draag ik op maat gemaakte gehoorbescherming van audionova. het was even wennen maar ondertussen kan ik niet meer zonder. de demping is volledig vlak en met 25 decibel demping heb je weinig kans dat je je oren verder naar de kloten helpt. bovendien testen ze elk jaar gratis of je wel volledig beschermd bent.

Ik ken die Audionova doppen niet. Goede service dat ze dat ieder jaar controleren. Ik ben zelf al mijn 4e paar Elacins/Exinore (is precies hetzelfde) toe. Eerste was 15db de andere drie waren 25db. In veel gevallen heb je die 25db wel nodig, het wordt al snel te hard en 25db beschermt een stuk beter. Qua frequentieverlies hoor ik weinig verschil tussen 15 en 25db.

Ik geloof trouwens ook niet dat 25db je volledig beschermt. Ik kom vaak in situaties waar ik nog een grotere demping zou willen (35db bijvoorbeeld). Met name dance feesten en metal concerten, maar vaak ook op grotere festivals etc. Daar beschermt 25db ook niet meer voldoende.

Persoonlijk snap ik niet waarom het altijd zo hard moet. Het halve publiek staat met oordoppen te luisteren, waarom dan niet gewoon alles wat zachter zodat iedereen zijn oordoppen uit kan doen?
Een verademing als je eens een keer bij een concert komt waarbij je ze niet nodig hebt, meestal zijn dat jazz-achtige dingen. Dan is er tenminste ruimte voor dynamiek in de muziek.

arjanb01
12 augustus 2015, 06:57
Vergis je niet, maar als alles zachter gast kan je evengoed gehoor beschadiging oplopen.
We speelden laatst met de band zonder ons monitor systeem en zonder in ear omdat de organisatie het teveel gedoe vond om ons powerplay systeem aan te sluiten. Nou, mooi dat ik m'n exinore 25 db pluggen op maat gemaakt inhad. Anders was ik doof geweest.

Rizz
12 augustus 2015, 07:33
Hard praten in een groep voor een langere tijd kan al schade opleveren. Ook ik ben behoorlijk geschrokken van de snelle achteruitgang van m'n rechteroor vooral. Dat is dan wel op m'n werk gebeurd en optreden doe ik niet, maar als je geen doppen draagt, ben je wat mij betreft niet goed bezig. Ik ging er altijd prat op dat ik zo'n goed gehoor had, maar dat is wel over, tenminste rechts. Wat echt heel schadelijk is, zijn piekbelastingen, zoals die van een drummer. Op zichzelf zijn de klappen prima te doen, maar gooi er een aantal achter elkaar, wat mij toch de bedoeling lijkt van een drummer, wordt het al snel gevaarlijk, hoe zachtjes de drummer ook drumt..

Ook ik heb een continue piep in m'n oren, die best te doen is, maar dat kan zomaar erger worden. Aangezien ik op m'n werk en thuis met veel elektrische apparatuur werk, heb ik altijd m'n doppen in. Om maar niet te spreken van concerten.

showband
12 augustus 2015, 08:28
het is ook niet alleen voor muziek nuttig.

top oorkillerlijst:
1) motorrijden, rijden met cabrio of gewoon met de ramen open autorijden op een zomerse dag...
2) haardrogers!!!!!! (zwaar onderschat)
3) klussen in en om huis.
4) (sommige) stofzuigers. enorme dip op een frequentie.
5) drukke tramhaltes / stations. (geknars van metalen wielen over sporen)
6) naar de bioscoop. (staat zeker net zo hard als een concert!)

Tunes
12 augustus 2015, 08:33
onzin

maybe een uitzondering voor the metalfiguren
maar dat heeft niks met "rockeN, GrooVe, ect" vandoen
das traditie zoiets als volksdansen of zo

Niks onzin, muziek is gevoel, emotie, uitleven. Nou niks is zo lekker uit leven als flink te keer gaan.
Maar dat hoeft niet de hele tijd.

Tunes
12 augustus 2015, 08:36
Iemand trouwens ervaring met die pro dingen van schoonenberg ?
Zien er goed uit, iedereen adverteert wel met dat het de beste zijn, maar wat is de beste ?

zjanke
12 augustus 2015, 08:44
het is ook niet alleen voor muziek nuttig.

top oorkillerlijst:
1) motorrijden, rijden met cabrio of gewoon met de ramen open autorijden op een zomerse dag...
2) haardrogers!!!!!! (zwaar onderschat)
3) klussen in en om huis.
4) (sommige) stofzuigers. enorme dip op een frequentie.
5) drukke tramhaltes / stations. (geknars van metalen wielen over sporen)
6) naar de bioscoop. (staat zeker net zo hard als een concert!)

wij hebben een paar weken geleden een sorteersysteem opgebouwd in een van onze vestigingen. Volgens de leverancier <80 dB (en onbelast getest tijdens de initiële test), ik meet (vol operationeel, maar met mijn telefoon en dus niet geijkt) 88-89 dB en iedereen verrekt het om oordoppen te dragen terwijl ze wel beschikbaar zijn. De reactie als je mensen er naar vraagt: Ach joh, valt toch wel mee...

apekop
12 augustus 2015, 10:08
Iemand trouwens ervaring met die pro dingen van schoonenberg ?
Zien er goed uit, iedereen adverteert wel met dat het de beste zijn, maar wat is de beste ?

Ik neem aan dat je de Procativ Music Professional op maat gemaakte bedoeld? Volgens mij zijn dat gewoon Elacin/Exinore oordoppen. Ze zien er in ieder geval exact zo uit. En inderdaad is dat zo'n beetje het beste wat er te krijgen is naar ik weet.

deze dus: https://www.schoonenberg.nl/gehoorbescherming/muziek/professional

Ik weet verder niet wat het verschil is met deze (zonder het woordje professional). Ik denk dat bij deze de demping wat minder vlak is:
https://www.schoonenberg.nl/gehoorbescherming/muziek/customized

Tunes
12 augustus 2015, 10:30
Precies die bedoel ik, prima dus ?
Ik heb wel op maar gemaakte doppen alleen hebben die volgens mij beroerde filters.
Was alleen voor motorrijden dus toen maakte dat niet uit.

FruscianteFan
12 augustus 2015, 10:55
Ik neem aan dat je de Procativ Music Professional op maat gemaakte bedoeld? Volgens mij zijn dat gewoon Elacin/Exinore oordoppen. Ze zien er in ieder geval exact zo uit. En inderdaad is dat zo'n beetje het beste wat er te krijgen is naar ik weet.

deze dus: https://www.schoonenberg.nl/gehoorbescherming/muziek/professional

Ik weet verder niet wat het verschil is met deze (zonder het woordje professional). Ik denk dat bij deze de demping wat minder vlak is:
https://www.schoonenberg.nl/gehoorbescherming/muziek/customized
Verschillen:

Pro:
- verwisselbare filter. In mijn geval een nadeel, want soms komen ze spontaan los in de etui (niet in het oor). Maar hetkan een voordeel zijn omdat je kunt switchen. Dat moet je overigens niet te vaak doen, daar gaan je oordoppen van kapot. Een losse filter is trouwens 35 euro ofzo (althans in 2012 bij Kooij. Ik kon daar ook kosteloos wisselen, maar dan sturen ze eerst de huidige filters op, kost tijd).

- aan de grafiek te zien een veel vlakkere demping. Als muzikant is dat wel erg belangrijk. Je wilt niet alleen lawaai afschermen, maar ook juist luisteren naar wat er gebeurt (maar op een lager niveau)

customized: lusje om je doppen aan een koordje vast te maken.

Tunes
12 augustus 2015, 13:00
tuurlijk tunes


Tja voor mij wel, en ik ben drummert.
En het gevoel, is voor mij, heel anders als ik met power speel dan wanneer ik ingetogen/zacht speel.
En dat is voor veel gitaristen denk ik ook niet anders.

FruscianteFan
12 augustus 2015, 13:07
Tja voor mij wel, en ik ben drummert.
En het gevoel, is voor mij, heel anders als ik met power speel dan wanneer ik ingetogen/zacht speel.
En dat is voor veel gitaristen denk ik ook niet anders.
Zit wat in, maar voor mij heeft dat niet zoveel met de volumeknop te maken.

Als fysieke uitlaatklep snap ik het volkomen. Maar ik heb inmiddels, na blessures, ook gemerkt dat als je muziek serieus neemt, het simpelweg niet werkt om 3 uur per dag zo hard mogelijk te raggen. Bovendien: als je normaal zachter speelt, is de climax des te groter als je een keer wel hard speelt.

Bovendien kun je je afvragen wat je doel is. Als het puur je fysieke uitlaatklep is, ok, ram er maar op los. Als je wilt dat je muziek mooi wordt, is het misschien verstandiger om zachter te spelen. Is vaak mooier, en je houdt het langer vol.

Tunes
12 augustus 2015, 13:09
Ik zeg ook, dat moet ook niet altijd.
En het is maar net welke muziek je voorkeur heeft, het 1 leent zich er beter voor dan het ander.
En dan is er ook nog een heel verschil tussen hard en hard.
Ik was pas bij mijn oude band, nieuwe drummer en ik moet zeggen die kon heel keurig zacht spelen.
Ik vond het persoonlijk nog al flauw en lafjes overkomen.

Akoestisch drumkit heeft overigens geen volumeknop, ik ben wel een tijd bezig geweest om deze zo zacht mogelijk te laten klinken (andere bekkens, vellen enz).
Vooral op de bekkens en de snare (geen metalen snare) is best wat te halen, daarnaast speel ik nu niet met de dikste en langste stokken en dat scheelt ook echt wat.

FruscianteFan
12 augustus 2015, 16:54
Onze drummer, die (zoals vaker gezegd) best zacht slaat), drumt altijd met oordoppen in.

Ik speel altijd met doppen in.

Onze bassist speelt tegenwoordig zonder doppen. Moet hij zelf weten. Beleving van volume is voor iedereen anders, de pijngrens ligt ergens anders, gehoorschade vindt op een ander moment plaats. Ik kan niet een volledig drumstel horen zonder oordoppen, dat trek ik gewoon niet. Zelfs als Ger drumt.

Tunes
13 augustus 2015, 08:31
als je met oordoppen in moet spelen klopt er iets niet
want je hoort gewoon een deel van je muziek niet al heb je nog zukke prachtige filters in je doppen

bv waarom denk je dat top rockdrummer mr watts in een plexi hokje zit
1 voor de setlist
2 om de herrie van de rest niet in z'n mics te laten bloeden


denk dat acoustische bas,onversterkt (zo'n hondehok) drums piano electrische gitaar en zanginstallllatie
een goede referentie is voor een goed podiumgeluid waarbij je prima zonder oordoppen kunt
wel ff uit de buurt van die kutbekkens blijven


maar als jij lekker wil beuken met oordoppen in ga je gang

Echt je bent bijna net zo'n eikel als dat ik ben.
Lekker overdrijven, waar ik zeg dat dat echt niet altijd moet, waar ik zeg dat er een verschil zit in hard en hard, waar ik zeg dat het speelgevoel en beleving anders is (iets wat je niet kan ontkennen) maak jij er alleen beuken van.
Zo'n plexiglas hok is wel een mooi ding, alleen best duur voor een gewone drummertje en eigenlijk zou dat dan weer niet hoeven als je beheerst kan spelen (dus da;s een beetje jammer van je punt).

En nogmaals, ik zeg niet dat je moet rammen, ik zeg dat stevig spelen gewoon anders en lekkerder is dan zacht. Maar je mag er gerust beuken van maken want kennelijk vindt jij dat prettiger.

Ik gaat in ieder geval een paar fijne doppen kopen.
Btw thuis speel ik elektrisch, lekker beuken zonder doppen.
Of meneer watts een top drummer(maar hij heb die titel vast verdiend) is laat ik in het midden, de stones vind ik niks en ik heb er dus niks mee. Trouwens ik denk dat die in het verleden best heeft zitten beuken :seriousf:
Sterker nog ik heb het niet nagekeken maar ik durf met zekerheid te zeggen dat deze meneer als hij zacht speelt en zonder doppen helemaal niet alles hoort. In zijn tijd speelde al helemaal niemand met doppen en ging het flink hard een gehoorbeschadiging zal hij zeker hebben.

Als ik nu zeg dat je gelijk hebt, denk je dan echt dat ik het meen ?

apekop
13 augustus 2015, 09:32
als je met oordoppen in moet spelen klopt er iets niet
want je hoort gewoon een deel van je muziek niet al heb je nog zukke prachtige filters in je doppen


Vrij bot statement. De filters van tegenwoordig zijn zo vlak dat je weinig verschil hoort, alleen het volume is lager. Dat beetje verschil wat je zou kunnen ervaren weegt niet op tegen het feit dat je over 10 jaar doof bent. En het gaat niet alleen om het zelf spelen maar ook om concertbezoek. Dan kom je niet onder het luide volume uit en ben je helaas genoodzaakt tot een dragen van oordoppen. Of je moet thuis blijven.

FruscianteFan
13 augustus 2015, 11:49
Vrij bot statement. De filters van tegenwoordig zijn zo vlak dat je weinig verschil hoort, alleen het volume is lager. Dat beetje verschil wat je zou kunnen ervaren weegt niet op tegen het feit dat je over 10 jaar doof bent. En het gaat niet alleen om het zelf spelen maar ook om concertbezoek. Dan kom je niet onder het luide volume uit en ben je helaas genoodzaakt tot een dragen van oordoppen. Of je moet thuis blijven.
+1

Ik hoor, zowel bij concerten als bij eigen repetities en optredens, alles BETER met oordoppen in. Ik hoor meer nuances. En ik hoef niet eerst een half uur te wachten tot mijn oren genoeg verdoofd zijn om überhaupt iets te horen.

Ik weet nog, een paar jaar terug, ik ging naar een van de eerste FortaRocks in Doornroosje. Komt Robert (de grote baas ;) ) aanfietsen met z'n iPod op vol volume. Hij zei dat zijn oren dan alvast gewend zijn aan het volume.

apekop
13 augustus 2015, 12:08
vreemd want de door jou aangegeven oordopen dempen juist in het gebied dat ik graag goed wil horen
125h tot 8000kzh

als je zonder oordoppen speelt hoor je straks geen enkel frequentiegebied meer......

FruscianteFan
13 augustus 2015, 12:28
vreemd want de door jou aangegeven oordopen dempen juist in het gebied dat ik graag goed wil horen
125h tot 8000kzh
het grafiekje houdt aan beide kanten op, wil niet zeggen dat ze daar niet filteren.

Ik kan je zeggen: het is niet zo dat dat sublaag ineens 10x zo hard klinkt tov de rest. Of dat je dat laatste hoorbare octaaf aan de bovenkant oorverdovend hard blijft horen.

"dempen juist goed in het gebied dat ik graag goed wil horen" - ja, no shit sherlock. Daarvoor is het gehoorbescherming. Ze dempen ongeveer alles wat je kunt horen met 25 dB. Het brengt een concert terug naar een volume dat aangenaam is.

D3nnis
13 augustus 2015, 12:40
Inmiddels vraag ik me weleens af of de demping nog wel goed is, ik heb ze nu ook 3 jaar.

Kunnen ze eigenlijk testen of de doppen nog ok zijn? Dat wil zeggen, de filters, maar ook of ze nog goed in je oor passen? Lektest of zo?

RB74
13 augustus 2015, 12:56
Kunnen ze eigenlijk testen of de doppen nog ok zijn? Dat wil zeggen, de filters, maar ook of ze nog goed in je oor passen? Lektest of zo?

Toen ik een paar jaar terug mijn nieuwe doppen afhaalde, is er meteen zo'n lektest gedaan. Ze deden er voor die test filters in die de doppen helemaal afsluiten, zodat duidelijk werd of ze goed in je gehoorgang passen. Filters zelf waren nieuw, zijn niet getest.

Ik heb doppen bij Beter Horen laten aanmeten: Pluggerz, Custom ER met -25 dB filters, prima dingen trouwens. Ik neem aan dat je op elk moment weer een lektest kunt laten doen.

D3nnis
13 augustus 2015, 13:49
zit nog te wachten op een fabrikant die oordoppen(gehoorbescherming) voor mp3 spelers maakt

Bestaat al :)
Ik heb zo'n Sony Xperia Z telefoonding, en die gaat gewoon niet zo hard op de doppen.

Ik herinner me trouwens nog uit de tijd van de walkman, met die cassettebandjes, dat daar, naast de wereldberoemde auto reverse, ook een schakelaar op zat om het volume naar een voorgedefinieerde waarde terug te dringen, de arbo-stand zeg maar.


Toen ik een paar jaar terug mijn nieuwe doppen afhaalde, is er meteen zo'n lektest gedaan

Nice!
Mijne komen van Schoonenberg en zijn volgens de regels aan vervanging toe, maar heb er niet zo'n behoefte aan om ze te vervangen zonder er een noodzaak voor is. Zou graag aangetoond hebben dat het ook nodig is, anders is het net het kwik fit garage principe. Misschien konden ze nog 3 jaar mee, maar vervang maar alvast :)

Rizz
13 augustus 2015, 13:52
vreemd want de door jou aangegeven oordopen dempen juist in het gebied dat ik graag goed wil horen
125h tot 8000kzh

En ws. ook het frequentiegebied wat het meest voorkomt. Dus dat wil je dan juist gedempt hebben. Het valt niet weg ofzo..

Het gaat niet er niet om dat je jezelf beschermt tegen je medemuzikanten, maar je beschermt je gehoor voor later. Zoals met alles is het wennen.. Geduld en joetjoepfilmpjes ofzo? Want straks plug je je gitaar in je versterker en dan? Dan hoor je ineens niets meer.. :p

Of kom jij nog uit de tijd dat roken nog gezond was en stof.. Ach, als ik af en toe ff sta te schuren ergens op, who cares, ik doe het toch niet zo vaak? Lekker belangrijk dan, die bescherming.... ;)

FruscianteFan
13 augustus 2015, 15:54
Bestaat al :)
Ik heb zo'n Sony Xperia Z telefoonding, en die gaat gewoon niet zo hard op de doppen.

Ik herinner me trouwens nog uit de tijd van de walkman, met die cassettebandjes, dat daar, naast de wereldberoemde auto reverse, ook een schakelaar op zat om het volume naar een voorgedefinieerde waarde terug te dringen, de arbo-stand zeg maar.



Nice!
Mijne komen van Schoonenberg en zijn volgens de regels aan vervanging toe, maar heb er niet zo'n behoefte aan om ze te vervangen zonder er een noodzaak voor is. Zou graag aangetoond hebben dat het ook nodig is, anders is het net het kwik fit garage principe. Misschien konden ze nog 3 jaar mee, maar vervang maar alvast :)
handig om zo'n beperking te kunnen instellen, maar:

- als je een keer luidsprekers gebruikt, is het volume totaal anders;
- de ene koptelefoon is de ander niet. Cheape exemplaren gaan minder diep in je oor en zijn minder gevoelig dan mijn in-ears, van 108 dB die diep in de gehoorgang gaan.

D3nnis
13 augustus 2015, 16:31
Natuurlijk, maar dit voorbeeld betreft consumentenelektronica, en alhoewel ik de duurste sonos achtige systemen niet ken, klinkt zo'n beetje alle rest wat je bij de BCC kunt kopen waar je normaal gesproken je telefoon weleens op aansluit, al lang nergens meer naar voordat het pijn gaat doen aan de oortjes, je zou bijna denken dat ze je willen ontmoedigen om het harder te zetten :D

Brum
14 augustus 2015, 09:12
zit nog te wachten op een fabrikant die oordoppen(gehoorbescherming) voor mp3 spelers maakt

Die bestaan allang.

FruscianteFan
14 augustus 2015, 14:37
http://www.elacin.com/be/nl/shop/product/65/er-earphones

zoiets?

Eigenlijk gewoon in-ears. Ik vind het niet prettig. Hoe beter het contact met je oor, hoe duidelijker je de geluiden van de kabels hoort. Alleen als ik stilzit is dat geen probleem.

arjanb01
14 augustus 2015, 16:51
Ipv gehoorbescherming gebruiken we in ears.

arjanb01
14 augustus 2015, 16:53
In plaats van gehoorbescherming gebruiken we in ears met een eigen mixertje per bandlid. Regel je zelf het volume en gaan je oren niet kapot. En ondertussen kan ik m'n amp zo hard zetten zoals ik zelf wil, maar hou het wel werkbaar voor de geluidsman!