PDA

View Full Version : tone potmeter alles of niks



CrazyHorse
9 augustus 2015, 20:16
Hallo,

Bij de tone potmeter op m'n gretsch merk ik het verschil tussen volledig aan en volledig uit maar daartussenin hoor ik eigenlijk geen verschil... Is dit bij jullie ook zo en moet dit eventueel vervangen worden?

Joost de Ruig
9 augustus 2015, 20:24
Hallo,

Bij de tone potmeter op m'n gretsch merk ik het verschil tussen volledig aan en volledig uit maar daartussenin hoor ik eigenlijk geen verschil... Is dit bij jullie ook zo en moet dit eventueel vervangen worden?

Dat probleem komt iedereen wel eens tegen. Op een gitaar, amp of pedaaltje. Op een gitaar is het meestal nog het eenvoudigst op te lossen door een kwalitatief betere potmeter, een potmeter met andere weerstand (250, 375, 500 ohm) of bv een liniair karakter. Ik hoop dat ik mij goed uitdruk, want techniek is niet mijn sterkste kant.

CrazyHorse
9 augustus 2015, 20:30
Hey, maar eigenlijk gebruik ik de potmeter niet... Als je hem volledig opendraait gaat er dan iets van de klankkwaliteit verloren?

Tabula Rasa
9 augustus 2015, 20:41
Ja, altijd, ook vol open.

FruscianteFan
9 augustus 2015, 20:41
Ja, maar dat heeft niets te maken met je andere probleem.

Op mijn Gretsch is het verloop van de pots ook niet fantastisch. Zeker de volumeknoppen per element zijn feitelijk waardeloos. Kwalitatief betere pots zouden het op kunnen lossen, maar dat weet ik niet zeker.

De weerstand van een pot geeft aan hoeveel hoog en volume er verloren gaat. Hoe lager de weerstand, hoe minder hoog - dus ook als de pot voluit staat. Die weerstand gaat naar de aarde, dus als ik me niet vergis lekt er met een lage weerstand meer signaal naar de aarde. Hoe hoger de weerstand, hoe meer hoog.

Tabula Rasa
9 augustus 2015, 20:45
Het gaat hoofdzakelijk over het verloop van de pot. Dus weerstand op stand.1, 2, 3 etc in.combinatie met de.condensator.

Gearjunkie
9 augustus 2015, 21:12
Maakt, of kan veel uitmaken wat er nog tussen je gitaar en versterker hangt. Is dat enkel een kabel, dan het probleem in de betreffende potmeter zoeken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

barno
9 augustus 2015, 21:56
Gebruik geen lineaire pots. Theoretisch heb je voor volume een logaritmische (Audio) nodig (ons gehoor werkt ook logaritmisch, het decibel verhaal weet u wel) en voor tone een lineaire, maar in praktijk werken logaritmische pots ook beter voor tone.

CrazyHorse
9 augustus 2015, 22:00
ok, dus het komt wel vaker voor... Eigenlijk gebruik ik alle knoppen op m'n gretsch niet behalve master volume... Zou het ook kunnen dat er iets in de potmeter kapot is gegaan waardoor die nu niet meer goed werkt??? Gitaar is namelijk 2dehands aangekocht en de schaft ziet er nogal doorgesleten uit...

Tabula Rasa
10 augustus 2015, 06:35
Potmeter is een weerstand met een verschuifbare aftakking. Als je signaal krijgt, dan werkt ie gewoon. Ik zou hem zelf loshalen en doormeten om het verloopt te checken en daarna een beter passende kopen.

obiwanjacobi
10 augustus 2015, 07:10
Op een van mijn zelfbouw gitaren heb ik een schakelaar die alle pots (en toon Condensator) uit het circuit haalt. Je hoort idd een klein verschil. Ook blijkt deze schakeling leuk om van slag naar lead instelling te komen (incl. toon instelling) - opgemerkt dat lead altijd alles vol is ;-)

Technisch ziet het er zo uit:
https://lh3.googleusercontent.com/-0mlgN3P3bnc/UIEDp9IaJkI/AAAAAAAAC0U/wRnvGs0wTEQ/s800-Ic42/GuitarWiring.PNG
Links komt het signaal van de 3/5-way switch op de schakelaar binnen.

[2c]

CrazyHorse
10 augustus 2015, 12:17
ok dus even ter verduidelijking ik hoor geen verschil in toon vanaf dat dat de potmeter 1/4 tot 4/4 is opengedraaid, enkel tussen 0/4 en 1/4 hoor je een duidelijk verschil tgov van hogere waardes...
Dus als ik het goed begrijp 'werkt' de potmeter en is er zeker niets beschadigd binnenin? De waarden van de potmeter opmeten doe je gewoon door de weerstand te meten met een multimeter zeker?

Tabula Rasa
10 augustus 2015, 12:18
Yep. Pootje links, middenpootje, meter op weerstand, draaien en kijken.

CrazyHorse
10 augustus 2015, 12:34
Ok,

Ik vond dit topic op Gretsch-talk: exact hetzelfde probleem als ik heb...

http://www.gretsch-talk.com/forum/electromatic-gretsch-forum/11377-tone-knob-problem.html

CrazyHorse
10 augustus 2015, 12:48
Hey, heb het even opgemeten, terwijl ik draaide daalde/stijgde de waarden op de multimeter, als het kapot zou zijn zou de waarde zeker 1 geweest zijn is het niet?

Tabula Rasa
10 augustus 2015, 13:07
Wat je wil weten is hoe hij stijgt. Stand 1 is: stand 2 is en vertaal dat naar wat je oren registreren.

CrazyHorse
10 augustus 2015, 13:21
Hey,

Ik snap niet echt wat je bedoelt? Bedoel je dat het de bedoeling is dat de potmeter van 0 naar .... stijgt als je hem opendraait want dat was wel het geval over héél de as en niet enkel bij 1/4

Tabula Rasa
10 augustus 2015, 13:27
Soms is 1 50k, 2 100k 3 150k 10 500k en soms is.1 5k 2 10k 3 20k 4 40k 5 80k 6 180k etc. Je hebt waarschijnlijk heel kort een groot weerstandsgebied en een lang stuk op de potmeter met weinig weerstand. Dan is het een logaritmische pot. In dat geval zou je een lineaire kunnen proberen.

Heb je toevallig het schema van deze gitaar? Misschien zit.er iets aparts in het schema.

CrazyHorse
10 augustus 2015, 14:29
http://imageprocessor.websimages.com/width/570/crop/0,0,570x427/phxrocketshop.webs.com/DSCF0433.JPG

CrazyHorse
10 augustus 2015, 14:29
Weet niet of je hier veel aan hebt, onderste is tone potmeter

CrazyHorse
10 augustus 2015, 16:48
Heb nog eens gemeten en bij 0/4 tot 1/4 gaat het in kleine stapjes en vanaf 1/4 worden de stappen groter

Plant
10 augustus 2015, 17:28
Potmeterwaarde meten doe je als volgt:

Draadjes loshalen meten over de buitenste 2 pootjes. Zo meet je namelijk de hele koolbaan en dus een vaste stand-onafhankelijke waarde.

Vervolgens bepalen of een potmeter lineair is, is ook makkelijk:

Zet hem fysiek in de middenstand (stand 5). Meet nu tussen middelste pootje (loper) en ene buitenste pootje en daarna tussen middelste pootje en andere buitenste pootje. Meet je beide keren ongeveer hetzelfde en is die waarde de helft van de totale potmeterwaarde, dan is de potmeter lineair. Heb je 2 totaal verschillende waarden maar bij opgeteld wel de totale potmeterwaarde dan is de potmeter logaritmisch.