PDA

View Full Version : gitaar klank verbeteren?



jantjec
9 augustus 2015, 17:23
Zijn er ervaringen met het inspelen van een gitaar, die lang niet gebruikt is en in de koffer was opgeborgen.
Dus gebruik maken van de methode die Eltjo Haselhoff voorstelt , om de gitaar bij een geluidsbox te zetten en gedurende een aantal dagen de gitaar te laten mee trillen op solo akoestische gitaarmuziek.
Is de klank daardoor verbeterd? of zijn er andere methoden die beter zijn?

Brad
9 augustus 2015, 17:39
ik zou zeggen gewoon lekker erop spelen dan is dat ding binnen een paar weken ingespeeld

Dutch66
15 augustus 2015, 11:37
Zijn er ervaringen met het inspelen van een gitaar, die lang niet gebruikt is en in de koffer was opgeborgen.
Dus gebruik maken van de methode die Eltjo Haselhoff voorstelt , om de gitaar bij een geluidsbox te zetten en gedurende een aantal dagen de gitaar te laten mee trillen op solo akoestische gitaarmuziek.
Is de klank daardoor verbeterd? of zijn er andere methoden die beter zijn?

Kun je is een linkje sturen waar deze 'van-'t-padje-af-eltjo' dit soort nonsens verkondigd...

motorhan
15 augustus 2015, 13:28
Kun je is een linkje sturen waar deze 'van-'t-padje-af-eltjo' dit soort nonsens verkondigd...

Je kan even zoeken op Eltjo Haselhoff , ik heb hier op het Forum ook wel reacties gelezen van mensen die vinden en zeggen dat het werkt. en proberen kost niets en als je zelf vind dat het helpt/beter wordt dan is dat ook zo. (voor jou dan in ieder geval)

Eltjo heeft ook een mooi boek geschreven moet je eens lezen.

Pepe
15 augustus 2015, 13:40
Ik heb mijn gitaar tussen de stereo gezet en een cd van Al Dimeoloa op repeat. :chicken:

jantjec
15 augustus 2015, 14:14
@ PEPE, het moet wel solo gitaar akoestisch zijn en het geluid moet zeker zo hard staan dat je de gitaar flink mee volet trillen. Wij hebben dat boven gedaan en de deuren en ramen en rolluiken dicht en als ik beneden zat voelde ik mijn gitaar als ik die tegen me aanhield ook nog trillen aan de topzijde!!
dus dat is wel een flink geluidsvolume he, en alleen gitaar geluid geen achtergrondorkest piano zang en ook best goed gitaar kwaliteitsgeluid ik ken Al Dimeola niet hoor. Wij hebben diverse muziek stukken achterelkaar egzet en dan op repeat kost even wat tijd maar wij merken echt wel verschil...
link http://www.peghead.nl/EltjoNL/Tips/gitaren-losrammelen.html

Pepe
15 augustus 2015, 14:17
De klank zal me worst zijn maar ik hoop dat de gitaar wat van de snelheid van ome Al oppikt.

barno
15 augustus 2015, 14:34
Tone Rite doet er zijn voordeel mee. veel voor en na filmpjes op youtube

Op basis van dit filmpje best een hoorbaar verschil, maar ja, echt wetenschappelijk is de test niet

https://www.youtube.com/watch?v=JvDK6MQw-rk

Rizz
15 augustus 2015, 14:47
Maakt het echt uit of het akoestisch gitaar is? Het gaat er toch om dat de vezels in het bovenblad weer wat los komen? Ik zou ook zeggen lekker spelen... Ik heb een oude Yamaha klassieke gitaar waar best heel veel op gespeeld is... Nu niet veel meer, daar klinkt hij wel wat minder door.. Maar met het instuderen van een nieuw stuk is het met een paar dagen weer een flink stuk beter.

barno
15 augustus 2015, 14:52
hey rizz,

vooral bij nieuwe gitaren merk je het toch wel vind ik. Bij mijn zelfgebouwde acousten duurde het toch enkele maanden eer ze begonnen te open uppen. Eens ze wat zijn ingespeeld gaan ze toch niet meer terug naar die wat benepen nieuwklank is mijn indruk

jantjec
15 augustus 2015, 15:30
vind ook een aanmerkelijk verschil en wetenschappelijk vind ik minder van belang als je eigen oren verschil constateren !

Rizz
15 augustus 2015, 16:33
@Barno: Ik weet t, heb t bij m'n Eastman en de zelfbouw erg gemerkt.

Wat ik bedoel is of er persé akoestische muziek uit de luidsprekers moet klinken... Of dat je niet beter een bassolo van een kwartier op herhaling kan zetten.. Een gitaar gaaf toch naar de hand van de speler klinken.. Ook erg gemerkt met m'n parlor, die ging uiteindelijk toch anders klinken naarmate ik 'm langer bespeelde.

Dutch66
15 augustus 2015, 16:35
Je kan even zoeken op Eltjo Haselhoff , ik heb hier op het Forum ook wel reacties gelezen van mensen die vinden en zeggen dat het werkt. en proberen kost niets en als je zelf vind dat het helpt/beter wordt dan is dat ook zo. (voor jou dan in ieder geval)

Eltjo heeft ook een mooi boek geschreven moet je eens lezen.

Jezus wat een griezel is dat, hij heeft zijn (grenzeloze) fantasie ook op 'graancirkels' los gelaten....

klikkerdeklik (http://www.ufowijzer.nl/eregalerij/EltjoHaselhoff.html)

Nou goed, het kost geen geld, en kwaad kan 't ook niet..\

Leef je uit !

Pepe
15 augustus 2015, 16:43
Ik neem aan dat een nieuw bovenblad zich enigszins moet settelen, zoals een nieuwe speaker dat moet. Het idee zal zijn dat geluidsgolven van een akoestische gitaar beter aansluiten bij de frequenties van het bovenblad. Zoiets?
Het werkt dan alleen bij nieuwe gitaren he, een oude gitaar komt dan in een persoonlijkheid crisis terecht.
Ach, wat je bootje maar doet drijven zei mijn moedertje dan.

Dutch66
15 augustus 2015, 18:49
Ik win, let maar op;


Er staat meer spanning op die gitaren (uitzondering Jaguar en Mustang), daardoor krijg je het kletteren van de snaren wat karakteristiek is voor zowel de klank als de bespeelbaarheid van Fender gitaren.

jantjec
15 augustus 2015, 18:53
https://www.lasonanta.eu/en/centro-de-guitarreros/outils-de-lutherie/guitar-sound-improvement-awakener.html
iemand die deze kent??? kost een heeeel pak minder

jantjec
15 augustus 2015, 20:51
https://www.youtube.com/watch?v=yQDncS73HL0
blijkbaar is het heel simpel zelf te realiseren als je dit filmpje ziet snap je hoe en dat hoeft niet veel te kosten. Lijkt me met een koptelefoon of kleine boxjes... ga er eens over puzzelen tussen het spelen door, want zelf spelen geeft het meeste plezier. De tijd is niet steeds beschikbaar

Joost de Ruig
15 augustus 2015, 21:40
Graag weer On Topic. Thanks

LaurentB
15 augustus 2015, 21:47
Inderdaad, betreffende bericht is verwijderd.

Laurent

Rizz
16 augustus 2015, 14:18
Je hebt blijkbaar geen idee... Geeft niet, die mensen moeten er ook zijn..

Maar dit is al een veel beter verhaal als dat plaatje van gister, onderbouwd en wel! Al heb ik bij de methode nogal m'n twijfels, vooral vanwege de intensiteit van die dingen.. ;)

D3nnis
16 augustus 2015, 14:37
Ik vond die vib van gisteren best leuk eigenlijk.
En je gitaar in een ruimte zetten met harde solo gitaar muziek...het zal best, maar als ik een buurman had die dat deed, ging ik denk ik toch even de mannen in de witte jassen bellen om te kijken of ie niet opgehaald zou moeten worden.
Wat is het volgende? Een berekening gaan maken bij welke luchtdruk de geluidsvoortplanting het gunstigste is tov de luchtweerstand die het bovenblad en de snaren ondervinden en dan een drukcabine in je huis bouwen?

Of je bedenkt na een paar weken dat je al die tijd gitaarmuziek in Eb hebt lopen afspelen, maar je wilt zelf in E spelen, al het werk voor niks, weg optimalisatie!

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen, wordt de theorie nu niet té praktisch uitgevoerd?
Aan de andere kant, het kost niks, dus waarom niet proberen...
Maar ik blijf sceptisch.

jantjec
16 augustus 2015, 14:47
geen idee of die dingen veel of weinig kosten, maar dan nog het gaat wel om langdurig gebruik om effect te hebben. Wij hebben nu iets besteld de Prime Vibe, https://www.youtube.com/watch?v=yQDncS73HL0 ik ben benieuwd, dit hoeft niet zoveel volume te geven. En met de opmerking van dat het beste is om zelf veel te spelen ben ik het wel eens indien dat mogelijk is. Mijn man heeft nogal met regelmaat allerlei ontstekingen en pijnen dus gebeurt het dat ie niet lang of helemaal niet speelt. In dat geval is het gewoon fijn als er iets bestaat om de klank niet te laten verwateren en ook hij voldoening haalt uit een mooi op punt staande gitaar.

jantjec
16 augustus 2015, 16:50
snelheid heeft niets te maken met langdurig!! 3-4 dagen non stop is de start!
Sorry maar
Als je serieus genomen wil worden zal je dat ook moeten blijven! je geraakt van het padje!!!!

Blend
25 augustus 2015, 17:49
Serieus? Dit maakt toch geen reet uit joh. Gewoon lekker spelen, al die bullshit over 'hout los laten komen' enzovoorts. We hadden een forumlid ooit, Yamhammer71. Die had er ook een handje van. Volgens mij klinken die oude gitaartjes (altijd in een koffer gezeten, etc) het beste. Maar dat is ook nergens op gebaseerd. Geniet gewoon van je spel, en een gitaar is als je hond; na een tijdje ga je op elkaar lijken. De meeste gitaren hebben een verhaal, wedden dat de meeste gitaristen op aarde echt het verschil niet horen tussen dezelfde type gitaar gloednieuw of 10 jaar? Wat je wel hoort is wie er op een gitaar speelt. Je leert de klank kennen, en als je een beetje geluk hebt haal je de beste klank uit de gitaar naar boven. Zo.

jantjec
26 augustus 2015, 20:18
sorry Blend ben niet akkoord met je, maar blijkbaar kun je er niets mee , is ook niet erg , probleem is zich al aan het oplossen geluid word beter en beter...

Tunes
27 augustus 2015, 11:30
Serieus? Dit maakt toch geen reet uit joh. Gewoon lekker spelen, al die bullshit over 'hout los laten komen' enzovoorts. We hadden een forumlid ooit, Yamhammer71. Die had er ook een handje van. Volgens mij klinken die oude gitaartjes (altijd in een koffer gezeten, etc) het beste. Maar dat is ook nergens op gebaseerd. Geniet gewoon van je spel, en een gitaar is als je hond; na een tijdje ga je op elkaar lijken. De meeste gitaren hebben een verhaal, wedden dat de meeste gitaristen op aarde echt het verschil niet horen tussen dezelfde type gitaar gloednieuw of 10 jaar? Wat je wel hoort is wie er op een gitaar speelt. Je leert de klank kennen, en als je een beetje geluk hebt haal je de beste klank uit de gitaar naar boven. Zo.

En zo is het, maar er valt potdomme goed te verdienen aan al die onzin.
Ik zou zeggen lekker allemaal "dit is mijn toekomst kijken", werkt ook.
Echt waar.
En stel nu dat het wel werkt dan geef je 70 euries uit voor iets wat met een beetje spelen en geduld het zelfde resultaat geeft.
Als dan daarna je gitaar in een ruimte staat met andere luchtvochtigheid dan kan alles zo maar voor niets zijn lijkt mij.

Mijn gitaren staan in dezelfde ruimte als mijn drum zooi en alle andere geluid makende troep.
Op sommige gitaren speel ik bijna nooit, soms maanden of jaren niet, dan zou ik toch op een gegeven moment moeten denk "verrek deze klinkt opeens een stuk beter".
Okee mijn oren zijn niet best, aar ik heb nog nooit enig verschil gemerkt.

Ik gooi het maar op het stapeltje kabels met gouden connectoren die ook niet deden wat men zei.

Prime Vib heb er in ieder geval weer 70 euro mee binnen getikt.

jantjec
28 augustus 2015, 17:12
klank heeft zich reeds verbeterd op de voorgaande uitleg te lezen van bij de versterker te zetten gedurende enkele dagen en nachten non stop solo akoestische gitaar te laten spelen. UItleg waarom is ook reeds beschreven , als je niet alles wil lezen ook ok hoor. Inmiddels lukt het weer beter om gitaar te spelen en gitaar klinkt ook intussen beter . Voor de momenten dat er een tijd niet gespeeld zou kunnen, kan de prime vibe mogelijk helpen. ... wat zeker is en dit is ook nagevraagd via gitaarbouwers is dat het geluid kan 'inslapen' van een gitaar die 'afgesloten' is voor lange tijd in de koffer! en dit is gedurende schatting van 8 jaar toch gebeurd. Ook bij navraag bij de leverancier van deze gitaren kan vochtigheid ook een invloed hebben op de klank.

barno
28 augustus 2015, 18:41
Dat een ingespeelde gitaar wat beter klinkt dan een nieuwe is zonder meer een feit. Ik begrijp wel de soms wat gecrispeerde reacties op dat artificiele truukje. Is een beetje zoals met 90 % van de posts hier op het forum die gaan over pickups, pedalen, amps enz... allemaal hulpmiddeltjes die au fond geen zak te maken hebben met waar het werkelijk over gaat: gitaar spelen. Als je een half uurtje per dag speelt (lijkt me toch te doen) is een gitaar na enkele maanden ingespeeld en heb je een bonus die zo'n apparaat je nooit geeft: weer wat beter geworden op gitaar. Ik weet het, waarom daarop wachten als het anders kan, maar ik ben nu eenmaal old school :)

D3nnis
28 augustus 2015, 18:49
Dat een ingespeelde gitaar wat beter klinkt dan een nieuwe is zonder meer een feit

Ja, beetje zoals met nieuwe schoenen die ingelopen moeten worden.
Maar na dit proces?
En gitaren die als het ware "in coma" raken en weer opnieuw wakker gemaakt moeten worden?
Ik weet het niet, zou dolgraag een soundsample van ervoor en erna horen.

Plant
28 augustus 2015, 22:15
Het riekt aardig naar de kwakzalverij uit de zweverige High End audiowereld. Demagnetiseer-cd's, kabels 'doorspoelen' met nullen, 'Miracle Wraps' om stekkers, condensatoren in houten tonnetjes...
En altijd positieve verhalen. Altijd verbetering van geluid. Het zit gewoon tussen de oren.

Je hebt immers geen direkte (a-b) vergelijking. Je hoort iets - je voert een of ander onzinritueel uit - je luistert op een later tijdstip weer en jawel hoor, het klinkt beter. Tuurlijk. Je hebt er in geďnvesteerd of moeite voor gedaan en hebt gelezen dat anderen die ervaring hebben... dan heb jij die ook. Zo werkt dat. Je luistert na een verandering kritisch en ineens vallen dingen op die je nog niet eerder had gehoord. Maar die zou je met kritisch luisteren ook zonder verandering ineens kunnen horen.

Ons gehoor is nl. ook niet de hele dag hetzelfde. Als jij 's ochtends uitgerust uit je bedje rolt is je waarneming ook al beter dan wanneer je vermoeid bent of bv. net thuis komt van een concert. Je luistert niet altijd even kritisch. Ik hoor ook als ik een plaat draai waarnaar ik al jaren over dezelfde installatie luister wel eens van de ene op de andere dag details die me altijd zijn ontgaan. Er is niks veranderd, maar toch hoor ik dat er iets anders is omdat het me opvalt en omdat ik er vanaf dat moment op let.

Je gitaar klinkt gewoon altijd al zoals je nu hoort en als je dat nu goed vind moet je er vooral op spelen.

D3nnis
29 augustus 2015, 13:47
yup men lijkt wel bang om het daar over te hebben
bedoel (ik val in herhaling) bij blije nieuwe aanschaffingen plaatsten we een foto ipv waar het om gaat nl een gluidsfragmentje

Op een foto hoor je niet hoe beroerd ik speel :)

Rizz
29 augustus 2015, 15:25
Ik geloof dat niemand echt goed leest.. Het gaat hier om iemand die door lichamelijke ongemakken minder kan spelen dan de meesten van ons. Als je op deze manier je gitaar open kan houden, is dat mooi meegenomen. Ik ben er van overtuigd dat dat iig werkt.. Of het het.wondermiddel is waar iedereen op zat te wachten, is een andere.

Dat een gitaar na lang niet gebruikt te zijn minder gaat klinken, klopt. Ik heb hier een Yamaha klassieke gitaar staan die echt heel veel bespeeld is door mij. Sinds ik steelstring speel, raak ik die bijna niet meer aan. De klank is van vol, dynamisch en warm naar gesloten en dof gegaan.. En ja, ik wissel nog steeds regelmatig snaren, al gebruik ik 'm nauwelijs..

D3nnis
29 augustus 2015, 15:40
Dat een gitaar na lang niet gebruikt te zijn minder gaat klinken, klopt. Ik heb hier een Yamaha klassieke gitaar staan die echt heel veel bespeeld is door mij. Sinds ik steelstring speel, raak ik die bijna niet meer aan. De klank is van vol, dynamisch en warm naar gesloten en dof gegaan..

Het ideale proefkonijn dus!
Interesse om een microfoons in het klankgat (of zo) te monteren en een gluidsfragmentje te schieten, en vervolgens die gitaar 3 weken paco de Lucia en John Williams (niet die vent van die nichtenprogrammas op rtl4 en zo, maar die gitarist) te laten horen, en dan nog een fragmentje opnemen?
Ben namelijk zeer sceptisch, maar zou heel graag het tegendeel waarheid zien worden!

Rizz
29 augustus 2015, 16:25
Ik doelde eigenlijk meer op die tonerite of iets soortgelijks.. Ik geloof niet dat m'n buren en ik het gaan waarderen als de hele dag op redelijk volume die (of andere )muziek aanstaat.. Ik speel dan wel uitsluitend akoestisch, maar luister er zelden naar. . :) Het zou wellicht kunnen werken, maar zo'n tonerite krijgt naar mijn gevoel meer voor elkaar in minder ttijd.

Tunes
31 augustus 2015, 10:30
Ik hoor sinds de airco van de auto uitviel een bijgeluid in auto.
Was die er al ?
Komt het door de airco ?
Of wil ik hem horen ?

Geluid is er nu namelijk nog steeds en de airco doet het weer.

WIL je dat de gitaar beter klinkt, of klinkt de gitaar beter ?

Onkelpazuzu
2 september 2015, 14:56
Een blinde studie, anders weet je het nooit. Dus: meerdere fragmenten maken van (A) de nog-niet-ingespeelde gitaar, (B), de ingespeelde gitaar, en dan steeds setjes laten horen in (onvoorspelbaar) wisselende samenstelling en volgorde (A-B, A-A, B-A, A-A, A-B, B-B, B-A, B-B, A-A, enzovoorts) - uiteraard zonder dat de luisteraar weet naar welk setje hij/zij luistert. Is dat ooit gedaan?

Edit: en eigenlijk moet je het dan ook nog zo regelen dat degene die de fragmentjes inspeelt, het óók niet weet, al wordt dat praktisch gezien een uitdaging. Punt is dat je anders niet zeker weet of de speler ze onwillekeurig anders inspeelt en ze daarom anders klinken. Je zou dus eigenlijk meerdere identieke gitaren moeten gebruiken, waarvan sommige wel ingespeeld of ingetrild zijn, en andere niet.

Dutch66
2 september 2015, 16:48
En hoe ga je dan om met alle 'variabelen' die (kunnen) ontstaan tijdens het inspelen,
alsmede in de periode tussen niet- en ingespeelde gitaar...

Bovendien vergeet je te melden dat beide data sets identiek moeten zijn, dus exact
dezelfde stukjes exact hetzelfde ingespeeld..

Verder zul je de beoordeling (lees, wat klinkt beter) door een grote groep moeten laten
uitvoeren, alleen jouw perceptie van 'wat klinkt beter' zegt (wetenschappelijk) natuurlijk
geen ruk..

Zelfs al zou deze groep een significante voorkeur hebben voor data set B, kun je hier
eigenlijk niets uit opmaken. Wellicht klinkt de betreffende gitaar gewoon beter omdat
de snaren er wat langer opzitten. Wellicht werd data set B gewoon 'beter' ingespeeld
etc. etc.

Onkelpazuzu
2 september 2015, 17:01
En hoe ga je dan om met alle 'variabelen' die (kunnen) ontstaan tijdens het inspelen,
alsmede in de periode tussen niet- en ingespeelde gitaar...

Daar doe je weinig aan, inderdaad.


Bovendien vergeet je te melden dat beide data sets identiek moeten zijn, dus exact
dezelfde stukjes exact hetzelfde ingespeeld..

Zo gelijk mogelijk, ja. Maar in ieder geval zouden eventuele verschillen zo willekeurig verdeeld mogelijk moeten zijn over de ingespeelde en de niet-ingespeelde gitaren, zodat ze elkaar 'uitmiddelen.'


Verder zul je de beoordeling (lees, wat klinkt beter) door een grote groep moeten laten
uitvoeren, alleen jouw perceptie van 'wat klinkt beter' zegt (wetenschappelijk) natuurlijk
geen ruk..

Yep.


Zelfs al zou deze groep een significante voorkeur hebben voor data set B, kun je hier
eigenlijk niets uit opmaken. Wellicht klinkt de betreffende gitaar gewoon beter omdat
de snaren er wat langer opzitten. Wellicht werd data set B gewoon 'beter' ingespeeld
etc. etc.

Dat van die snaren zou je dan dus inderdaad ook gelijk moeten houden. :-)

Maar goed - heel haalbaar is het allemaal niet, inderdaad. Een test waarbij de luisteraar niet weet naar welk fragment hij/zij zit te luisteren, zou al een goed begin zijn.

Dutch66
2 september 2015, 17:14
Edit: en eigenlijk moet je het dan ook nog zo regelen dat degene die de fragmentjes inspeelt, het óók niet weet, al wordt dat praktisch gezien een uitdaging.

Die had ik ff gemist...., meesterlijk!! ; 'wel nee, we zijn helemaal nog 14 dagen verder.., hoe kom je erbij..., spelen kreng!

:seriousf:

Onkelpazuzu
3 september 2015, 09:31
Die had ik ff gemist...., meesterlijk!! ; 'wel nee, we zijn helemaal nog 14 dagen verder.., hoe kom je erbij..., spelen kreng!

:seriousf:

:cooler:

Je moet er wat voor overhebben, toch? :-)

jplm
3 september 2015, 20:09
Dat een ingespeelde gitaar wat beter klinkt dan een nieuwe is zonder meer een feit.

Hallo.

Ik heb in dit verband de mening van Stefan Grossman altijd erg interessant gevonden: hij zegt dat een nieuwe gitaar tijdens het spelen steeds beter gaat klinken, maar na een paar jaar weer minder. Hij heeft in het verleden dan ook een paar Martin OM's en Franklin gitaren na verloop van tijd gewoon weer verkocht. Hij is namelijk totaal niet geďnteresseerd in de waarde van of de magie om een gitaar, maar alleen om de klank, het is voor hem als het ware gewoon een werktuig. Vond ik wel een aardige zienswijze.

Groet, Jan.

jantjec
14 september 2015, 16:51
Bij toeval in contact geraakt met een luthier, en daar de gitaar laten horen , hij gaat er mee aan de slag ..... we zullen zeker verbetering horen. Dit zijn geen klusjes voor leken gelijk wij. We hebben er alle vertrouwen in dat dit een verbetering gaat zijn.

D3nnis
14 september 2015, 17:26
Bij toeval in contact geraakt met een luthier, en daar de gitaar laten horen , hij gaat er mee aan de slag ..... we zullen zeker verbetering horen. Dit zijn geen klusjes voor leken gelijk wij.

Wat voor klusjes?
Dat heb ik nl even gemist volgens mij?

jantjec
15 september 2015, 09:39
Dennis, Het is een samenhang van diverse dingen, de hoek van de snaren aan de brug, de hals stand , de kam. En ook zoals Rizz hier al adviseerde het advies om toch dikkere snaren te leggen, gaan nu eerst 11 op en later zou er toch 12 op moeten. Momenteel ligt er 10 op. Het geluid is al wel verbeterd door het zetten bij de boxen en de Prime Vibe, maar kan nog zeker verbeteren door dit te laten doen.

D3nnis
15 september 2015, 09:50
Bij een Les Paul type gitaar kun je de snaarhoek over de brug wel aanpassen door het staartstuk naar beneden of naar boven te draaien, maar bij een akoestische is dat toch een behoorlijk vaste waarde toch?
Tenzij je een andere brug monteert, met bijvoorbeeld een hoger zadel oid, waarbij dan de halshoek moet veranderen, maar dat lijken me nogal rigoureuze aanpassingen?

Rizz
15 september 2015, 11:48
Bij een Les Paul type gitaar kun je de snaarhoek over de brug wel aanpassen door het staartstuk naar beneden of naar boven te draaien, maar bij een akoestische is dat toch een behoorlijk vaste waarde toch?
Tenzij je een andere brug monteert, met bijvoorbeeld een hoger zadel oid, waarbij dan de halshoek moet veranderen, maar dat lijken me nogal rigoureuze aanpassingen?

Als dit al niet standaard gedaan is zou je de brugpingaten nog wat in kunnen vijlen om deze hoek aan te passen:

http://i134.photobucket.com/albums/q87/teosoph/Bridge_Pin_Hole_Slotting_Saws__Files_sm.jpg

jantjec
15 september 2015, 13:40
Rizz , dit is idd een van de dingen die gedaan worden + ook de brug zelf iets verlagen. Met beide zal het de hoek vergroten, ook de hals afstellen en de kam iets aanpassen.

jantjec
2 oktober 2015, 14:17
Onze Martin is terug van de luthier en wat een verschil. Nu klinkt de gitaar zoals die moest klinken. Mijn man zit al te spelen en helemaal te glunderen.
Geen idee of je hier namen mag noemen, dus indien dit niet mag moet de moderator die maar weghalen. Maar Peter de Smet ui Schoondijke heeft hier aan deze gitaar gewerkt en het geluid is enorm veel verbeterd, en de gitaar speelt ook lichter nu!!

guitarkid
2 oktober 2015, 20:11
Voor wat het waard is: vorige week was ik bij de gelukkige gebeurtenis dat aan violist Joost van Es, die bij mij in de studio ging opnemen die dag, een nieuwe viool werd overhandigd door de Engelse bouwer Adrian Farmer, die ook bij mij aan het opnemen is. Beide zijn absolute top op hun instrumenten, m.n. in de bluegrass.
De viool is dus nagelnieuw, maar heeft een tijd aan één of ander "tril-ding" gelegen om het bovenblad "in te spelen". Geen flauwekul, maar gewoon een manier om er voor te zorgen dat de viool sneller op ingespeeld niveau komt!
En klinken deed hij die dag, op verschillende opnamen!!! :)
Overigens, de Spaanse bouwer Contreras, van wie een goed vriend van me al heel lang een Doble Tapa heeft, adviseerde indertijd ook om de gitaar in het begin voor een luidspreker te zetten als er niet opgespeeld werd!

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/Viool%20Joost_zpso5uhczbe.jpg (http://s681.photobucket.com/user/UCS/media/Viool%20Joost_zpso5uhczbe.jpg.html)

jantjec
3 oktober 2015, 12:11
guitarkid, ook dat hebben wij gedaan en idd het geluid verbeterde zich al wel toch mistte het nog steeds in het geluid. Wat we nu hebben laten doen is een super verbetering en de Prime vibe die we ook hebben zal toch wel eens gebruikt worden zeker op de momenten dat het een aantal dagen/weken niet lukt om te spelen. soms is dat hier zo, en ik kan ook wel een beetje spelen maar heb mijn handen nog vol aan het leren gitaarspelen, enz eker op een dreadnought , pff is me wat groot. Maar ook wij zijn overtuigd van het feit dat zowel boxen als tone rite of prime vibe helpen...